Diabetes en paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 10:07

Zijn er meer bokkers die diabetes hebben en paardrijden?
Hoe gaan jullie hier mee om?

Ik ben sinds een jaar bekend met dibetes type II als gevolg van langdurig prednisongebruik :(
In het begin moest ik insuline spuiten omdat mijn suikerwaardes gevaarlijk hoog bleven maar gelukkig ben ik een tijdje geleden mogen overstappen op tabletten.
Alleen nu ik een infectie heb en de prednison moet verhogen gaat de suiker weer schommelen en moet ik soms bijspuiten omdat hij te hoog wordt (waardes tussen 15 en 20 mmol).
Ik vroeg me nu af hoe ik hier het beste mee om kan gaan als ik wil gaan rijden? Van te voren suiker checken? En als ik op het paard zit en niet lekker wordt? Gewoon stoppen en suiker gaan meten?
Ik kan me voorstellen dat dit in de bak wel te doen is maar hoe doe je dit met een lange buitenrit bijvoorbeeld?

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:14

:j
Prednison en diabetes is een ramp samen... -O-
Zou inderdaad van te voren waarde checken. Persoonlijk probeer ik voor het rijden/paarden bezig zijn juist hoger te zitten omdat mijn ervaring is dat ik altijd omlaag schiet.
Heb altijd een pakje druivensuiker tabletten bij me. Je zou er ook voor kunnen zorgen dat je limonade of AA drink op stal hebt (als je limonade aanmaakt, goed veel limonade gebruiken t.o.v. het water)
Als je op buitenrit gaat, zou ik m'n bloedsuikermeter, iets te eten en iets waarop vermeldt staat dat je diabeet bent altijd meenemen.

Suzie09

Berichten: 7
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:11

Heb je niet altijd je bloedsuikermeter bij? Dat zou ik in ieder geval wel doen, zeker bij een lange buitenrit.
En zoals Kentaro al zegt, zorg dat je druivensuiker tabletten bij hebt (Dextro). En misschien is het zelfs verstandig om vooral gewoon even niet alleen te gaan, nu je suiker zo erg aan het schommelen is.

Lynaro
Berichten: 310
Geregistreerd: 14-05-13

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:19

Ja, prednison en diabetes is vragen om problemen. En goed op letten dat je complexe koolhydraten neemt voor het rijden en het liefst voor het rijden wat hoger gaan zitten. Als je snelwerkende koolhydraten neemt kun je erop wachten dat je een flinke dip gaat krijgen en een hypo kunt krijgen. Ik zou iets van volkorenproducten nemen voordat je gaat rijden zodat die iig de klap opvangen!

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:26

Heb eigenlijk altijd een tasje bij me met de bloedsuikermeter, dextro's, liga's en een snel werkende insuline pen.
Zal deze voortaan vooraf aan de instructrice geven en er meteen om vragen als ik me vreemd ga voelen. Voel het gelukkig wel goed aankomen.
Alleen rijden durf ik voorlopig niet.
Op buitenrit zal ik een heuptasje mee met alle spullen en altijd degene waarschuwen die meerijdt.
Denk dat ik een armbandje of kettinkje laat maken met gegevens voor alle zekerheid.
Dat voor het rijden wat hoger gaan zitten is wel slim.
Pffff balen dat je dan opeens met zo veel rekening moet houden.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:38

Je bent al super bezig!!
ik heb via een bokker een id sleutelhanger laten maken!super handig. Zou je ook aan je buidel kunnen hangen!

I_am_Maxime
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-03-14

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:19

ik heb ook diabetes maar dan type 1. Als ik op buitenrit ga neem ik een klein tasje mee met mijn insulinemeter, dextro en wat te eten. En dan gewoon met het bandje onder mijn shirt, het werkt gewoon goed!

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4164
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:21

Ja, hier ook type 1, met een insulinepompje. Geen ervaringen met prednison o.i.d.
Maar inderdaad meten voordat je op je paard stapt, en altijd zorgen dat je iets bij je hebt (rolletje dextro in je broek/jaszak.) Ik rijd trouwens wel gewoon alleen buiten. Maar nooit uuuuuren. En anders neem ik een (heup)tasje mee met wat extra dingen (meter, drinken, koekje). Heb al ruim 13 jaar diabetes en met paardrijden is het eigenlijk nog nooit mis gegaan (gelukkig). En je niet schamen/verbergen maar gewoon aan de mensen om je heen vertellen dat je diabetes hebt en ze waarschuwen dat je nu erg ontregeld bent.

Nicolle29
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:16


ik heb ook sinds januari suikerziekte.
hebben ze bij mij ondekt.
en ik gebruik daarnaast ook medicatie/dippireron/depacine/prozac voor mijn geestelijke toestand.
en daarnaast metormine voor mij zuiker.
wat kan ik het beste doen als ik gaa paardrijden.
wand rond 12uur s,middags krijg ik altijd een hypo.

gr nicolle

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:26

iets hoger in je suiker zitten en eten bij je hebben, AA of een mueslireep oid, dan kan je snel aanvullen, het kan wel, maar je moet er rekening mee houden, als het warm is meer eten, dan zakt je suiker sneller

PH_Jump

Berichten: 640
Geregistreerd: 08-10-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:48

5 weken geleden is bij mij diabetes type 1 aangetroffen..klachten veel plassen en drinken..nu inmiddels zit ik wel op regelmaat met suikerwaardes tussen de 4 en de 6..ik zorg altijd dat ik met rijden wat hoger zit en dextro bij mij heb.

xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:01

Belangrijk om eerst te testen voor je erop stapt. Verder pomp lager zetten ivm inspanning. En op buitenrit inderdaad altijd reserves meenemen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:21

Ik kwam dit topic ineens tegen en even doorgelezen om te kijken of er interessante dingen in stonden aangezien ik zelf ook diabetes heb.
Nu las ik bij xMarlissa iets over je pomp lager zetten, ik heb juist altijd geleerd dit niet te doen omdat dit pas na een aantal uur gaat werken en dus pas na een aantal uur effect heeft op je bloedsuikers

JoukjeV

Berichten: 353
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Diabetes en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:38

Heb weinig last met rijden. Mijn oude paard voelde de hypo's eerder dan ik en wilde dan alleen nog maar stappen. Heeft even geduurd voor ik dat door had.