zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:26

Hallo, ik ben voor mijn studie bezig met een onderzoek naar lesgeven aan mensen die slechthorend zijn en daar hulpmiddelen voor bedenken..

voordat ik ermee begin, wil ik graag weten wat precies de complicaties zijn waar je tegenaan loopt als je slechthorend bent.. is dat alleen het 'niet verstaan' van instructies of meer dan dat bijv: gepest worden of denken dat je gepest wordt omdat je niet alles goed hoort of andere frustraties e.d. die jij tegenkomt als slechthorende ?

alvast super bedankt voor de hulp. Je mag ook een privebericht sturen als je dat prettiger vind...

Met vriendelijke groet,
Lissie

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:40

Ik ben slechthorende aan mijn linkeroor en heb Tinnitus. Doordat ik de Ziekte van Ménière heb zullen mijn oren langsaam aan verslechteren.

Waar ik voornamelijk tegen aan loop is dat ik gesprekken niet goed kan volgen. Ik moet altijd met mijn rechteroor 'seinen' om het geluid op te pakken. Doordat ik 24/7 herrie aan mijn hoofd heb door de tinnitus kan ik slecht tegen teveel omgeving's geluid en verslechterd mijn gehoor daardoor ook dramatisch. Op het moment probeer ik te gaan liplezen om zo toch snel een gesprek goed te kunnen volgen. Daarbij zorg ik er altijd voor dat iemand aan mijn rechterkant loopt of zit. Zodat ik hem/haar beter kan verstaan.

Helaas is mijn rechteroor op het moment nog te goed, waardoor een gehoorapparaat voor mij niet word vergoed. "gelukkig' begint dit oor nu ook slechter te worden, dus 'hopelijk' is straks het punt bereikt dat ik er wel een gegoed krijg.

Er word vaak genoeg met me gespot, maar dat doe ik zelf ook. Ik merk soms wel dat mijn omgeving het lastig vind dingen te moeten herhalen, dat ze dan wat gefrustreerder zeggen wat ze bedoelde. Echt heel lastig is het voor beide als ze na 3x herhalen ik ze nog niet goed versta. Maar ik ken de frustratie, mijn moeder is ook slechthorende, en die weigerde haar gehoorapparaat in te doen. Ik maak me er dus eigelijk niet te druk om. Het hoort nu eenmaal bij me.

In het verkeer is het zeker lastig, omdat je altijd van links gepasseerd word hoor ik soms auto's niet aankomen. Kan me dan echt kapot schrikken als ze in eens naast me opduiken. Zeker als het wat waait buiten (en je dus de wind in de oren hebt) merk ik dat ik wat angstiger ben op de fiets. Als het echt te gortig word doe ik muziek op. Horen doe ik het verkeer dan toch niet, en het muziek ontspant.

Waar ik wel huiverig voor ben is echt doof worden, wat met Ziekte van Ménière wel kan gebeuren maar zeker niet hoeft te gebeuren. Maar als ik weer beter wil gaan horen links zou ik toch echt slechter moeten horen rechts.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:07

hey, bedankt voor je reactie!
Ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend kan zijn voor je..

Nooit overna gedacht, maar nu je dat zo zegt, is het in het verkeer ook soms wel lastig.. Ik zou me denk ik ook kapot kunnen schrikken.. veel meer dingen komen dan onverwachts natuurlijk..

Heel veel succes gewenst en hopelijk blijft het bij slechthorend en niet doof..

maatje987

Berichten: 2957
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: zoetermeer

Re: zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:19

ik ben slechthorend nog niet schrikbarend slecht maar wel zonodig dat ik gehooraparaten moet
ik vindt het vooral irritand in het verkeer ,
ik ben vanaf mijn geboorte tot min eerste jaar doof geweest en ik zelf ben bang dat ik weer helemaal doof ga wworden

ik denk ook vaak als ik mensen hoor prten als ik langs loop dat ze het over mij hebben
vaak moet de leraar mij ook twee drie keer hetzelfe vertelle voordat ik echt alles begrijp en verstaan heb
waardoor het komt dat ik nu weer deels doof wordt weten we niet hier wil ik ook heel graag achterkomen
alleen kan mijn kno arts niks meer doen

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:24

Mijn moeder heeft Tinitus. Ik was altijd overal bij om te vertalen als iemand tegen d'r praatte. Vertalen in duidelijk articuleren, zodat ze kon liplezen wat er werd gezegd. Ze heeft jaren niet kunnen telefoneren. Als de telefoon ging dan nam ik vaak op. Als de deurbel ging dan deed ik de deur open... enz..
Mijn moeder ging bv op oudjaarsdag de straat niet meer op, omdat zo'n vuurwerkknal weken in d'r hoofd kon blijven hangen. M'n moeder werd echt vaak als een gek behandeld, terwijl ze het alleen niet goed horen. Mensen gaan dan harder praten, terwijl ze juist duidelijker moeten praten. Harder praten heeft geen enkele zin.

maatje987

Berichten: 2957
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: zoetermeer

Re: zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:31

nog even een toevoeg stukje aan wat ik net schreef pc viel namelijk uit

als ik met iemand praat kijk ik vaak naar de lippen inplaatst van echt te luisteren omdat ik liplezen veel fijner vindt en ik begrijp het dan ook beter en sneller

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:34

Ik ben compleet doof aan mijn linker oor dankzij een plaveiseltumor vanuit mijn trommelvlies.

Met lessen (te paard of op school) heb ik weinig problemen. Studenten en docenten zijn op de hoogte en doen hun best om mij aan te kijken en niet teveel heen en weer te lopen e.d.
Ze weten ook dat ze me soms even aan moeten stoten of voor me moeten gaan staan als ik niet in de gaten heb dat ze tegen mij praten. :+ Nu doe ik een medische opleiding en is het ook een hele tolerante opleiding.

Verkeer is een stuk lastiger, met harde wind ga ik ook niet alleen te paard naar buiten. Ik kan achterop komend verkeer dan niet altijd horen waardoor ik me te pletter schrik als er in eens iets langs komt. Zoals Benfan omschrijft ervaar ik het ook en muziek helpt dan wat beter om te ontspannen.

Wat ik vooral lastig vind is mijn bijbaan, ik werk in de supermarkt op de versafdeling en er zit dus zeker wel een meter of drie tussen mij en de klanten. Ik hoor ze dus lang niet altijd en merk ze soms helemaal niet op. Nu willen veel klanten juist snel en kijken mij niet aan tijdens het praten, dan moet ik soms maar gokken wat ze zeggen met dat beetje wat ik wel hoor. Als mensen ineens links van me gaan staan of langs lopen schrik ik heel erg.

Het allergrootste nadeel wat betreft het gehoor vind ik grote groepen. Ik kan één persoon tegelijk verstaan, als er ergens anders in de kamer nog een gesprek wordt gevoerd is het al heel lastig om zelf een gesprek te voeren. Laat staan als er meer mensen zijn de met elkaar praten, ik hoor geen fluit en het eindigt meestal dat ik me dan maar voor al het geluid afsluit en gezellig in mijn eentje met een glas drinken voor me uit zit te kijken. :') Gesprekspartners die bekend zijn met mijn probleem en er mee om kunnen gaan helpt wel een beetje. Zelfde is het met de TV, die harder zetten heeft geen zin aangezien ook het achtergrond geruis wordt versterkt. Mensen die lopen te smoezen in de bios aan de kant van mijn goede oor kunnen de film voor mij ook goed verpesten.

packer
Berichten: 316
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:43

Ja ik, ben slechthorend en klankdoof, waardoor ik woorden anders kan interperteren, wat weer voor de nodige beschamende situaties zorgt. gehoorapperaat kan bij mij niet, vanwege het feit dat mn trommelvliezen kapot zijn, en een gehoorapperaat sluit mn oor af, dat resulteert weer in ontstekingen.
Ook voor een baha kom ik niet in aanmerking omdat het de volume nauwelijks versterkt.
Mijn professor noemt mij uitbehandelt, ik ga 2 x per jaar bij hem op bezoek om mijn oren schoon te laten maken, en ben model voor leerlingen die het vak moeten leren. Mijn oren schijnen bijzonder te zijn, door het vele littekenweefsel in mn gehoorgangen.
Wat het doet bij mij, is dat ik merk dat ik me steeds meer terugtrek, geen verjaardagen meer, omdat ik er voor spek en bonen bij zit. Geen concerten meer bezoeken, de drukte enz werken niet echt.
Paardrijden buiten doe ik niet meer, vind het te gevaarlijk.
Ook wandelen moet ik opletten, dat ik niet ondersteboven word gefietst, doordat ik ze niet hoor aankomen.
Acceptatie is best moeilijk, vooral omdat het geen zichtbare handicap is.
Ook om werk te vinden is nagenoeg onmogelijk.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:12

Helaas slechthorend door werk, daarnaast tinnitus. Wat ik hoor is per dag verschillend, weinig tinnitus dan hoor ik beter. Verlies op hoge tonen is 80 - 90 dBA. Paardrijlessen volg ik niet privé, omdat de verstaanbaarheid onvoldoende is en TV kijken kan ik alleen nieuwslezers verstaan. Met 1 persoon praten in niet galmende omgeving is meestal geen probleem. Wel draag ik altijd de allerbeste gehoorapparaten, die zijn in categorieën ingedeeld, ik heb de hoogste klasse namelijk klasse 5, ze kosten samen € 2500,- welke, ivm aanvullend pakket ziektekosten, volledig vergoedt worden, uiteraard betaal je wel de eigen bijdrage, verliesverzekering € 175,- en de batterijen, 200 stuks per jaar x € 0,60 per stuk.
Gelukkig start ik op springconcoursen en als de bel gaat galoppeerd mijn paard vanzelf *\o/* aan, meestal hoor ik de bel zelf ook wel.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:17

packer schreef:
Ja ik, ben slechthorend en klankdoof, waardoor ik woorden anders kan interperteren, wat weer voor de nodige beschamende situaties zorgt. gehoorapperaat kan bij mij niet, vanwege het feit dat mn trommelvliezen kapot zijn, en een gehoorapperaat sluit mn oor af, dat resulteert weer in ontstekingen.
Ook voor een baha kom ik niet in aanmerking omdat het de volume nauwelijks versterkt.
Mijn professor noemt mij uitbehandelt, ik ga 2 x per jaar bij hem op bezoek om mijn oren schoon te laten maken, en ben model voor leerlingen die het vak moeten leren. Mijn oren schijnen bijzonder te zijn, door het vele littekenweefsel in mn gehoorgangen.
Wat het doet bij mij, is dat ik merk dat ik me steeds meer terugtrek, geen verjaardagen meer, omdat ik er voor spek en bonen bij zit. Geen concerten meer bezoeken, de drukte enz werken niet echt.
Paardrijden buiten doe ik niet meer, vind het te gevaarlijk.
Ook wandelen moet ik opletten, dat ik niet ondersteboven word gefietst, doordat ik ze niet hoor aankomen.
Acceptatie is best moeilijk, vooral omdat het geen zichtbare handicap is.
Ook om werk te vinden is nagenoeg onmogelijk.


En een cochleair implantaat (CI)?
Wat enorm vervelend voor je allemaal..! :(:) Heftig hoor...

packer
Berichten: 316
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:19

Thanks livtime, ik moet wel zeggen dat ik de stilte ook fijn vind, zeker als ik naar het bos ga met mn honden die mn oren zijn. Dan kan ik echt genieten van alleen de geuren en de stilte om me heen. Dan hoef ik niet op te letten wat zeer ontspannend werkt. CI werkt ook niet bij mij.
Wat een voordeel is voor slechthorende mensen dat alles via social media gaat tegenwoordig. Daar heb je geen oren voor nodig :+

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:28

packer schreef:
Thanks livtime, ik moet wel zeggen dat ik de stilte ook fijn vind, zeker als ik naar het bos ga met mn honden die mn oren zijn. Dan kan ik echt genieten van alleen de geuren en de stilte om me heen. Dan hoef ik niet op te letten wat zeer ontspannend werkt. CI werkt ook niet bij mij.
Wat een voordeel is voor slechthorende mensen dat alles via social media gaat tegenwoordig. Daar heb je geen oren voor nodig :+


wow wat een verhaal! knap van je dat je dat zo wilt/kan delen!

en helemaal knap dat je er zelfs nog voordelen van inziet! mooi hoor! Ik kan mij voorstellen dat je dan echt diep aan het genieten bent wanneer je lekker een wandeling met de honden in het bos!

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:32

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
en ik merk eigenlijk dat er nog meer mensen zijn dan je denkt die een gehoorprobleem hebben.. Dus misschien was deze topic starten zowieso wel een goed idee zodat iedereen lekker zijn hart kan luchten en ook dingen kunnen herkennen van elkaar!

Ik kan alle frustraties en complicaties die verteld zijn mij heel goed voorstellen!

super bedankt ik vind het echt heel fijn dat jullie er allemaal zo open over zijn!

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:20

hoi ik wilde me toch ook eventjes melden.

Ik weet dat ik eigenlijk sinds de basisisschool (7 jaar geleden) al slecht hoor. Dokter dacht altijd dat het door verkoudheid kwam (slechte arts, ben er nu weg) uiteindelijk afgelopen jaar naar de KNO gegaan en mri gemaakt met dit als diagnose. Ik ben slechthorend rechts door een vergroeiing van mijn gehoorbeentje. Afgelopen dinsdag ben ik geopereerd en zijn twee van de drie gehoorbeentjes verwijderd. De stijgbeugel was van mij zo vergroeit dat hij begon te drukken op mijn hersenen en mijn aangezichtszenuw. De operatie is gelukkig goed gegaan en ik loop geen gevaar meer.

Helaas is mijn gehoor niet verbeterd, omdat er (nog) geen protese gehoorbeentje geplaatst kan worden. Dit was wel een enorme teleurstelling voor mij. Ik heb veel last van mijn slechthorendheid. ik moet altijd rechts van mensen zitten/lopen om ze te kunnen verstaan. Ook zijn luistertoetsen een ramp door de achtergrondgeluiden. In groepen versta ik mensen niet en heb soms geen idee waar geluiden vandaan komen. Ik slaap als het regent ook slecht doordat ik, als ik draai, ineens regen hoor en wakker schrik. Toen ik nog wedstrijden reed, hoorde ik regelmatig ook de voorlezer niet. Alles valt nu een beetje op zijn plek

Ik hoop ooit weer goed te kunnen horen, maar ik moet er rekening mee houden dat het vergroeide gehoorbeentje terug gaat groeien in buiten propotionele maten en dus opnieuw operatief weggehaald moet worden.
volgend jaar ga ik studeren en hoop dat ik in collegezalen genoeg kan horen...

liefs

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Re: zijn hier mensen die slechthorend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:24

Ik ben ook slechthorend. Ik merk hier vooral hinder van in drukke ruimtes. Ik kan vaak alleen maar een gesprek voeren met degene die naast mij zit en eventueel met een klein groepje, maar dan wel als er geen achtergrond muziek is. In een voetbalkantine of op een verjaardag is het gewoon niet mogelijk om een gesprek te volgen. Erg vervelend, daardoor voel ik me vaak wel onzeker en buiten de boot vallen.
Ook in het verkeer vind ik het lastig, ik hoor geen fietsbel en als ik dus aan de kant moet en iemand rinkelt met zijn bel, reageer ik niet. Hierdoor krijg ik nog wel eens scheldwoorden naar mijn hoofd gegooid.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:00

Ik ben aan een oor doof ( rechts) en ondervind tijdens het lesgeven of concours er wel regelmatig hinder aan.
Oa bij wind is het drama, want dan hoor ik vaak heel slecht, of externe geluiden ( muziek, geschreeuw, pratende mensen), mijn gehoor filtert flink,maar helaas vaak ook het verkeerde
Dan hoor ik puur de muziek, en niet meer de persoon die iets tegen mij zegt, echt heel irritant.

Heb in het verleden al meerdere malen concoursen stilgezet omdat ik graag de muziek in de baan uit wilde hebben :=
is soms best lastig voor elkaar te krijgen, mensen snappen niet dat je er echt last van kan hebben.
Doen ze de muziek iets zachter ipv uit bijvoorbeeld..... Mjah.. Probleem blijft bestaan dan :+

In mijn les thuis van mijn instructrice hebben we al pogingen ondernomen met een headset,maar vind het zwaar irritant.
Dat ding valt ( zelfs vastgeplakt aan mijn oor) continue uit, en soms stoort de zender wat, waardoor ik kriegel wordt omdat ik dat stoor geluid heel extreem hoor.
Ik kijk dus soms heel debiel volledig naar rechts op een recht stuk, zodat ik alles toch nog opvang met mijn linker oor :j

Ooh en het verhaal van bokker judith is heeeeeeeel bekend, ik loop tegen hetzelfde aan in bv groepen of als mensen tegen mij praten.