paard langs trapje leren staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 17:52

Vanwege slechte knieën moet ik met een trapje opstappen. Nu heb ik sinds 2 maanden een nieuw paard. De eerste 3 keer ging het goed en bleef ze gewoon braaf staan. Vanaf toen ging het steeds slechter, ze kreeg door dat als ze haar billen weg draait ze te ver weg komt te staan en ik er niet meer op kom. Toen hebben we haar elke keer tussen de trap en de omheining van de wei neer gezet. Dit ging ook een aantal keer goed tot ze door kreeg dat als ze te dicht bij de omheining gaat staan ik met mijn been er niet meer tussen pas en dus ook niet meer op kan stappen.
Iemand hier tips voor?

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:52

balkje neerleggen helpt ook al

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 17:54

en dan bedoel je aan de andere kant van haar dan waar het trapje staat?

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:26

Balkje kan helpen, maar als ze blijft proberen om je niet op te laten stappen denk ik dat ze daar ook onderuit komt op den duur. Ik zou zelf proberen haar gewoon los bij het trapje te leren staan, door veel herhaling en geduld, en met behulp van NH of clickertraining / voedselbeloning bv.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:29

Als je de rechterteugel korter maakt en t paard rechts inbuigt zal hij z'n kont niet wegdraaien.

Succes ermee want zo te horen heb je een slimmerik. :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:30

Inderdaad gewoon de rechterteugel heel kort houden.

pluisje88

Berichten: 8098
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:32

Gewoon er steeds achteraan blijven lopen met het krukje. Trek een paar uur uit maar ze geeft het vanzelf op. Je kunt haar niet dwingen. Ze zal moeten leren dat weglopen niet helpt en blijven staan het allemaal prettiger en makkelijker maakt

Idd in de richting wat Shadow zegt
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 22-09-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:32

Ik heb mijn paard dit geleerd met clickertraining :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:33

Ik sluit me aan bij Shadow. Geen trucjes gaan bedenken, maar de HO er goed intrainen. Leer 'm maar dat als 'ie braaf stil blijft staan er een snoepje komt door de vasthouder als jij op het trapje gaat staan, en eentje door jouzelf als je zit.
Koppel meteen een 'beloningswoordje' aan het snoepje, of een clickje als je een clicker wilt gebruiken.
Eerst rustig het vasthouden en zijn snoepje afbouwen, en uiteindelijk ook het snoepje van jezelf.

Ik leer zo eigenlijk altijd jonge paarden om stil te staan, zowel met van de grond af opstijgen als van een krukje. Werkt altijd!

Succes!


PS persoonlijk vind ik 1 teugel strak houden een slecht plan. Zit je zo'n paard meteen in de mond te prutsen. Voor mijn gevoel is er dan meteen aan het begin van de training al een negatieve toon gezet. En dat vind ik zonde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:35

Als eerste heel veel geduld hebben en zeer consequent zijn.
Wanneer ze weg draait zet jij het trapje dichterbij en doe het opnieuw, een stemverheffing is op het juiste moment op zijn plaats.
Blijven herhalen en uitbundig belonen op een enkele seconde stilstand.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:13

er achteraan blijven lopen met de kruk gaat niet zo gemakkelijk, het ding is 80 cm hoog en krijg ik niet heel gemakkelijk opgetild :') rechterteugel strakker pakken zal ik eens proberen. ik rij bitloos dus er is geen sprake van getrek in de mond. ik ben inderdaad ook bezig om het commando 'ho' er in te krijgen maar dit vind ze erg lastig.

Anoniem

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:16

Wanneer paard wel netjes stil blijft staan bij opstappen, belonen met wat lekkers. Je zult zien dat ze dat zo door hebben ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:17

Toch bezig gaan met een voedselbeloning, je kan fysiek blijkbaar niet echt de strijd aangaan door er doodleuk achteraan te gaan lopen, dan zul je je paard op de een of andere manier moeten "omkopen".

Zorgen dat eerst in de buurt van het ding komen al een beloning oplevert, dan ernaast staan, dan dat jij op het trapje gaat, en dan als je echt opstapt. Hoe meer kleine stapjes, hoe makkelijker. :j

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:22

mnkortleve schreef:
Als eerste heel veel geduld hebben en zeer consequent zijn.
Wanneer ze weg draait zet jij het trapje dichterbij en doe het opnieuw, een stemverheffing is op het juiste moment op zijn plaats.
Blijven herhalen en uitbundig belonen op een enkele seconde stilstand.


Misschien niet eens bezig zijn met het opstappen, maar puur met het stil staan.
En dan echt met een paar tellen al uitbundig belonen, zowel met stem als met een snoepje.
Probeer er wel een commando aan te knopen 1 die rustig maar toch consequent klinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:23

Silver_Bolly schreef:
er achteraan blijven lopen met de kruk gaat niet zo gemakkelijk, het ding is 80 cm hoog en krijg ik niet heel gemakkelijk opgetild :') rechterteugel strakker pakken zal ik eens proberen. ik rij bitloos dus er is geen sprake van getrek in de mond. ik ben inderdaad ook bezig om het commando 'ho' er in te krijgen maar dit vind ze erg lastig.


OK, maak ik er 'gefruts aan het hoofd' van :D
Elk paard moet toch gewoon an een lange teugel kunnen blijven stan met opstappen? Dat is basisopvoeding, en zooooo fijn als je bv ook op buitenrit een keer wat overkomt oid. Gewoon HO = HO.

Gun het jezelf om het 'm te leren. Je hebt er zo veel pezier van!

pluisje88

Berichten: 8098
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:41

Eerlijk gezegd vraag ik me af of ze wel stil zou blijven staan als je zo zou opstappen. daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van. denk niet dat het trapje het probleem is, maar het stilstaan. Daar zou ik maar eens op gaan oefenen dan. een paard moet gewoon stil kunnen staan wanneer dat nodig is.

Ik stap gewoon op met een lang teugeltje. Meneer blijft netjes staan. maakt het voor hem en voor mij zo veel prettiger :j

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:46

Ik zou ook proberen met een beloning. Eerst het stilstaan bij het krukje belonen, daarna steeds iets moeilijker maken. Eventueel met clicker, zoals hierboven genoemd.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:53

Misschien helpt het als je met oefenen er iemand bij hebt? Die dan ook meteen een snoepje kan geven als ze het goed doet? Dan kan jij dat later overnemen. Ik ben helemaal niet per sé van snoepjes, maar hierbij werkt het vaak heel goed. Ik heb het die van mij ook aangeleerd en die kan ik ook buiten overal langs parkeren. Superhandig. En inderdaad gewoon volhouden. Misschien een idee om bij de Ikea een krukje te halen (10 euro?) om mee te oefenen. Weegt niks. Misschien niet hoog genoeg, maar om te oefenen met erop en eraf stappen zal het fijner zijn dan een groot geval waar je je een hernia aan sleept :) Succes!

Inger1993

Berichten: 182
Geregistreerd: 27-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:14

Wat bij de paarden van mijn vroegere manege hielp was inderdaad beginnen met 1 iemand ernaast die het paard geen ruimte geeft om te bewegen en dan gewoon 1 brokje bix geven.

Maar dat is alweer een jaar of 7 geleden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:02

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: paard langs trapje leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:25

Mijn puppypaardje had na 5 keer braaf stilstaan tijdens het opstappen ook ineens door dat hij gewoon kon lopen. Ik stap ook op met een krukje.. Heel irritant, want hoe ik de teugel ook vasthield (links of rechtsom), meneer denderde gewoon over het krukje heen, waardoor ik ook nog eens op de grond lag. Nu neem ik een grote pluk gras mee de bak in. Zet het krukje naast hem neer, geef hem z'n pluk gras en terwijl hij staat te kauwen, kan ik met los teugeltje opstappen (en natuurlijk het HO commando). Dat gras geven bouwen we weer lekker af. Werkt perfect!! Het moet niet zo'n 'dingetje' worden..