Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:29

Ik had 4 hernia's waarvan er twee jaar geleden 2 operatief verwijderd zijn. Ik heb er nu nog steeds twee, maar die zitten me weinig in de weg. Soms als ik veel gedaan heb heb ik een beetje uitstraling.
Ik kan eigenlijk alles weer, maar mijn rug blijft wel gevoelig.
Ik kan gewoon rijden, alleen met opstappen heb ik een krukje nodig, maar dat is sowieso beter ;-)

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:39

Ik had op mijn 18e 3 hernia's. L3/L4, L4/L5 en L5/S1. Hoe meer ik nu rij, hoe beter het gaat. Heb er nauwelijks last meer van.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:46

Goh wat zijn er veel bokkers met hernia's. Zou je van het rijden ook een hernia kunnen krijgen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:29

Ik denk van stalwerk, zakken brok en balen hooi sjouwen :P

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:24

Ik merk wel degelijk verschil in welk zadel. Mijn dressuurzadel zit super.

Ik lig op het moment in het ziekenhuis. Ben gisteren geopereerd en heb een neuromodulator geïmplanteerd gekregen , puur als pijnbestrijding.

Bloembloem, als je straks niet meer kunt plassen en je uitvalsverschijnselen krijgt ben je vaak te laat.
Je kunt ook te ver doorlopen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:16

Door de hernia in mijn nek ben ik een jaar of 2 incontinent geweest [Urge Incontinentie] je kan je plas niet ophouden. Ze zeiden dat je dan echt geopereerd moet worden.Ik heb het niet gedaan en het is vanzelf over gegaan,ik heb er al ruim een jaar geen last meer van.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:56

Ik heb zelf ook een dubbele hernia. Ik stond ooit op de lijst voor OK omdat ik ernstige uitval had in mijn rechterbeen. Vooral aan het einde van de dag. Na 1,5 jaar rondgelopen te hebben met klachten werd eindelijk de diagnose gesteld. De huisarts weigerde mij steeds door te sturen naar de orthopeed omdat hij mij te jong vond voor een hernia. (koekoek) Ik wist zeker dat ik er een had en op het moment dat ik niet meer uit mijn bed kon komen op een ochtend mocht ik dan eindelijk naar de orthopeed. Het bleek dus een dubbele te zijn en mijn onderste tussenwervelschijven, 4 stuks, zijn ingedroogd.
De operatie heeft nooit plaatsgevonden omdat mijn klachten verdwenen. Mijn afspraak met de neurochirurg laten doorgaan omdat ik mij niet kon voorstellen dat het vanzelf verdwenen was. De neurochirurg vertelde mij dat in priniciepe alle hernia's vanzelf overgaan omdat het materiaal indroogt, maar dat de 1 op de 4 patiënten geopereerd worden omdat de klachten te erg invaliderend zijn.
Nu heb ik al bijna 6 jaar geen klachten meer.
Toen ik wel klachten had, uitstraling in mijn voet reed ik gewoon paard. 1e 5 minuten meer tintelingen en daarna was ik voor de rest van de dag er redelijk van verlost :)!

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:57

In bad liggen is zo fijn! Kom er net uit en moet zeggen dat de pijn een stuk minder is. Helaas moet ik zo wel op pad voor de boodschappen maar rust roest. Dus ga lekker even wandelen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:57

Zwemmen schijnt ook heel goed te zijn!

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:03

Ik mag dus juist absoluut niet zwemmen...... Ik schijn heel lenig te zijn in mijn onderdruk wat ik me overigens niet kan voorstellen hahahah. Dit weekend maar eens flink eigenwijs zijn want we gaan naar centerparcs. Is jammer als je dan niet naar het zwembad kan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:15

Mijn paardrij-juf heeft -volgens mij een dubbele- hernia. Nou, ik kan je vertellen: ik wou dat ik kon rijden als zij! Maar is voor jezelf wel rustig aan opbouwen en de spieren in je rug verstevigen. Zij vindt rijden vanuit ontdpanning heel belangrijk (zowel paard als ruiter) en ze geeft aan dat haar rug van het paardrijden wel soepeler is geworden. Zij heeft een behoorlijk niveau, dus alle zijgangen in alle gangen doet ze gewoon. Maar zal best even een traject zijn. Zeker als je dat zelf niet zo bent gewend.

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:22

Hier ook een beginnende dubbele hernia in de nek. Ben al bij diverse artsen geweest en allemaal weten ze dat ik paardrijd. Gelukkig heb ik geen 'verbod' gekregen! Maar snap dat dat voor iedereen anders is en gelukkig is de pijn nog te overzien.

Anoniem

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:28

Mijn verhaal is enigszins te vergelijken met Urielle.

Hernia lage onderrug.

Dat was in de enige periode dat ik niet paardreed maar heel fanatiek MTB wedstrijden reed 9 waarodner de extreme variant Downhill)
Van 7 keer per week sporten naar nul ... ik werd gek zowel van de pijn als het nietsdoen ( kreeg heel zware pijstillers en nog hielp het niet genoeg en was ik de halve dag stoned)
Stond al op de wachtlijst voor een operatie.

Maar omdat ik zo gek werd van het nietsdoen ging ik weer paardrijden. Stappen .. stappen en stappen..
en bizar maar waar de pijn werd iets minder.
Lag verhaal kort. Paardrijden heeft me aantoonbaar ( MRI) van een groot deel van de hernia afgeholpen.

Dat is nu alweer 8 jaar geleden.

Nog steeds als ik vanwege bv vakantie drie weken niet rijd komt de rugpijn terug. Als ik maar minimaal 2x per week blijf rijden ben ik over het algemeen pijnvrij.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:30

Iemand ervaring met "flexchair", ik ga dit proberen op aanraden van de fysio.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:41

Nooit van gehoord,wat is het voor iets dan? heb je toevallig ook een foto ofso?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:03

hoefijzers schreef:
Iemand ervaring met "flexchair", ik ga dit proberen op aanraden van de fysio.


Ja, ik heb daar eens een workshop op gehad.
Is heel zinvol wanneer je meerdere keren op de chair gaat.
Er bestaan ook workshops dat je op de flexchair gaat en daarna
op je paard gaat rijden, alles wordt dan gefilmd, dat lijkt mij heel zinvol.

Ik ben vandaag overigens weer langs de huisarts gegaan, de pijn
is niet vol te houden op diclofenac en paracetamol. Heb nu Tramadol
meegekregen voor de nacht. De laatste keer dat ik die dingen nam zag ik auto's
over het plafond heen rijden, dus ik ben heel benieuwd hoe het deze keer gaat :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:36

Tramadol is ook een Morfine achtige pijnstiller.
Helpt Naproxen 500mg niet bij je tegen de pijn?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:40

Daar heb ik de HA helemaal niet over gehoord.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:46

Dit is de link naar de flexchair.
http://www.flexchair.nl/nl

[De Flexchair® met zijn dubbel werkende kantelsysteem (2x3D) maakt sterk, verhoogt prestaties in sport en werk en voorkomt verzuim. De Flexchair® activeert en stimuleert ons diepe spiersysteem en draagt actief bij aan optimalisering van onze lichaamsbalans.

Bij de therapeut wordt een zogenaamde PAR-test afgenomen. Deze laat op een beeldscherm direct zien hoe u beweegt. De uitslag wordt met heldere grafieken duidelijk. Een goede score geeft de garantie dat u de Flexchair® op de juiste manier gebruikt. De stap naar verantwoord bewegen op de werkplek is gezet: geen kracht maar souplesse, een dynamisch actieve zit. *]

Mij lijkt het ook wel wat. Na wat op internet gekeken te hebben zag ik dat je het idd ook speciaal voor ruiters hebt, ook niet verkeerd vind ik. Maar goed ik ga het eerst maar eens proberen. :j


Bloem@ he bah zeg zoveel pijn. Was je weekendje center parcks toch teveel? Tramadol, ja daar werd ik ook wel waus van en het hielp ook nog niet eens.
P.s Tramadol behoort tot de morfine-achtige maar is het niet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:31

Ik heb een tijd "les" gehad op de flexchair bij de fysio. Ben er een stuk soepeler van geworden in mijn onderrug. Ik hou het nu zelf bij op een balanskussen. Kan dan gewoon thuis op de bank. Scheelt veel in de lage rugpijn.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:15

Met tramadol mag je ook niet autorijden en machinen bedienen etc. Voor mij viel die dus af. Zit voor mijn werk veel in de auto.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:04

BloemBloem schreef:
Ik ben vandaag overigens weer langs de huisarts gegaan, de pijn
is niet vol te houden op diclofenac en paracetamol. Heb nu Tramadol
meegekregen voor de nacht. De laatste keer dat ik die dingen nam zag ik auto's
over het plafond heen rijden, dus ik ben heel benieuwd hoe het deze keer gaat :+

Bij mijn hernia hielp diclofenac en tramadol niet. Ik kreeg toen oxycodon. Daarvan kon ik eindelijk weer fatsoenlijk slapen (wat dus eerst niet ging vanwege de pijn). En diclofenac helpt bij mij sowieso niet, in plaats daarvan neem ik naproxennatrium (bv Aleve).

Oh, en bij tramadol en oxycodon mag je in ieder geval twee weken niet autorijden. Al was ik van tramadol zo stoned dat ik er ook niet mee wilde autorijden!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:34

Naproxen MSR 500mg Teva vind ik een hele goede pijnstiller!

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:03

Tramadol moet ik niet meer :+
Wat een zooi...

Ik heb vooral pijn in mijn been. Echt is niet uit te houden.
Alsof al mijn spieren worden vastgetrokken. Herkend iemand dit?

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:10

Ik gebruik al jaren oxycontin. Tramadol werd ik doodziek van.
Nu mijn kastje tegen de pijn in mijn benen werkt hoop ik straks toch wat te kunnen afbouwen.