Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:24

ik ben zelf twee keer geopereerd bij Nedspine in Ede en vind hun zeer kundig en serieus, ook niks geen lange wachttijden. De tweede keer was mijn operatie zelfs binnen zes dagen terwijl ik het zelf nog niet heel nodig vond :)
Je kunt daar altijd heen voor een second opion?

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:32

Alja@ ik heb al een second opinion gehad. Ik kan niet blijven shoppen ;-)

Ik ga nog maar eens terug naar mijn arts.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:35

hoefijzers als ik de rugband bij de Lidl zie liggen zal ik het je melden.
Ik zou toch bij érg veel pijn niet te ver doorgaan hoor,dus niet gewoon er doorheen rijden.Een beetje pijn mag,maar veel pijn lijkt me niet goed om dat toch door te gaan.
Buiten de hernia's en stenose heb ik er weer iets bij in me elleboog.Deze doet vele malen pijner dan me rug en nek. Ik loop er al bijna 1 jaar mee en na 4 injectie's [Cortisonen en nog iets] ben ik eindelijk door gestuurd naar de Orthopeed,Vrijdag mag ik er heen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:59

hoefijzers schreef:
Echter als ik jullie verhalen lees dan moet je "gewoon" door rijden en gaat het op den duur beter. Tja lastig.

Groetjes

Bij mij was de pijn na het rijden minder en daarom heb ik doorgezet. Hoe minder ik reed hoe erger het werd dus dan is het ook duidelijk dat je je erdoor moet vechten. Als jij van het rijden meer last krijgt dan zou ik het zeker niet doen.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:11

Naast de rugband zou ik gericht gaan sporten om je spier corset sterker te maken. Ik ga 2x per week en ik ben als proef deze winter zo nu en dan eens een eiwit shake te nemen om de spieren sterker te krijgen ...en wauw ik heb nauwelijks klachten gehad.
Ik heb vooral spier klachten eraan over gehouden . Rijden doe ik niet meer maar een gangen paard staat wel heel hoog op de wens lijst.

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:15

gangenpaard kan ik je zeker aanbevelen cowgirl, het heeft mij zeker geholpen!

ik mocht juist van de fysio geen rugband gebruiken omdat de spieren dan niks meer doen en je idd niet sterker wordt :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30265
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:20

Met mijn hernia heb ik even gewacht met paardrijden totdat ik van de pijnstillers af was, zodat ik zou merken wanneer ik te ver zou gaan. Daarna gewoon begonnen, maar voorzichtiger, omdat ik met onverwachte bewegingen acuut last krijg van mijn benen.

Nu, na 2,5 jaar, blijkt dat er paar paarden zijn waar ik beter niet op kan rijden vanwege te grote bewegingen, maar kom ik met een gemiddelde KWPN-er prima uit de voeten. Overigens heb ik nog geen lange buitenritten gemaakt, ben wel benieuwd wat dat voor effect gaat hebben...

Rugband zou ik inderdaad niet doen. Het mooie van paardrijden is juist dat je je rugspieren op een hele goede manier inzet. Zo'n band doet denk ik meer kwaad dan goed.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:59

Ik meld me ook eventjes. Hier ook jaren geleden een lichte Hernia (Bubbling?) in de onderrug geconstateerd en facet artrose. De hernia komt nu en dan terug, maar ik rijd er gewoon mee door. Ik heb vooral in het begin veel profijt gehad van de chiropractor en ga nu nog maar 1x per half jaar er naar toe voor onderhoud.

Lange afstanden rijden is hier geen probleem meer.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:57

Maar je moet zo'n rugband ook niet de hele dag omhouden he,die band van Lidl mag je maar een paar uurtjes per dag om.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:09

Ik heb nu hele rusteloze benen en vermoeide benen. Ik heb al een aantal jaren minder kracht in mijn benen en uitstralende pijn. Vandaar nu ook deze modulator.

Maar juist door het rijden blijven mijn spieren nog enigszins in vorm. Mijn rugspieren zijn namelijk drie keer goed uitelkaar getrokken door de operatie's en elke keer krijg ik juist een compliment van de chirurg dat ik mijn rug zoveel stabieler maak door het rijden.

Pijn in mijn benen is er altijd of ik nou rij of niet dus dat maakt dan niet veel meer uit.

Naar je lichaam luisteren is het beste.

Heel veel beterschap

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:31

Gohya@ is die band van jou van het merk medi? Zoja dan heb ik deze op internet gevonden voor €20,-

Ik ben net bij de fysiotherapie geweest en heb het besproken. Zij zegt het helpt niet bij het opvangen van de bewegingen van het paard voor je tussenwervels. Het kan wel helpen voor je houding en bij het uitmesten. Het mooiste is dat ze ze in huis hadden en ik er één mee heb gekregen om te proberen. Ik ben benieuwd.

Ik heb pas op mijn vriendin haar paardje gereden en dat ging veel beter. Dat beestje loopt heel vlak dus het ligt ook wel aan het paard. Later voelde ik wel uitstraling naar mijn been dus heb ik wel mijn zenuw ermee geplaagd.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:35

Dat zou best eens kunnen 'hoefijzers' ik heb hem op stal liggen,niet thuis.
Bij Lidl betaalde ik toen 25,- maar volgens mij zijn ze later goedkoper geworden.
Ik draag hem ook niet tijdens paardrijden,wel tijdens het mesten en soms als ik erg pijn in me rug heb,draag ik hem een aantal uren.
Heb je een link naar die band die jij vond op internet?

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:42


hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:44

Alcootje@bedankt!
Jij hebt dus ook van die vervelende benen en minder kracht. Dat is dan toch van de hernia. Ik doe oefeningen maar mijn benen worden er niet beter van. Hardlopen kan ik ook niet maar dat vind ik niet erg.

Sterkte voor vrijdag. Hopelijk kunnen ze er wat aan doen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:04

hoefijzers schreef:
Gohya@de link :-)

http://www.medipreventiecentrum.nl/band ... e-rug-spit

Ik heb niet deze meegekregen maar die ernaast staat. Iets duurder.


Jaaa dat is hem,die heb ik ook.Maar bij deze beschrijving staat dat het ook voor langdurig gebruik kan.Bij de beschrijving van mijn band stond dat je hem maar een paar uur per dag mag dragen.
Ook is die van mij in 3 maten te krijgen, S,M, en XL. En toch is dit echt exact dezelfde band.
Hij is echt superfijn en werkt goed.Een nadeeltje, bij warm weer zweet je erg snel onder de band.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:42

Hoi

Ik heb deze week de rugbrace getest met rijden. Nou ik ben wel teleurgesteld want het hielp niks. Ik had zelfs de indruk dat het me meer pijn gaf. Het was me van
te voren wel gezegd dat het bijna zeker niet zou helpen maar toch hoop je van wel. Ik heb er flink de balen in en ik zie het steeds somberder in of dat ik ooit weer normaal kan rijden. Ik kan nu alleen maar stappen. :-(
Dit geeft geen voldoening.

Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:57

Probeer eens de band v.d. Lidl? deze is ook zachter lijkt me dan die brace die je had?
Die jij hebt zit ook erg hoog,dat is bij de band van Lidl niet zo.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:45

hoefijzers schreef:
Hoi

Ik heb deze week de rugbrace getest met rijden. Nou ik ben wel teleurgesteld want het hielp niks. Ik had zelfs de indruk dat het me meer pijn gaf. Het was me van
te voren wel gezegd dat het bijna zeker niet zou helpen maar toch hoop je van wel. Ik heb er flink de balen in en ik zie het steeds somberder in of dat ik ooit weer normaal kan rijden. Ik kan nu alleen maar stappen. :-(
Dit geeft geen voldoening.

Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen.


Heb je een eigen paard?
Anders eens een gangen paard proberen.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:57

Hier ook een hernia gehad en het enige wat ik eigenlijk aan sport kon doen, was paardrijden.. gelukkig heb ik er eentje die niet hoog opgooit.. dus dat was fijn

Nooit geopereerd, bij mij is het door langzaam herstel van ca 2 jaar weggetrokken, schijnt beter te zijn dan een operatie

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:02

Gohya@die band van mij was ook een zachte elastische. Maar jij gebruikt hem toch niet tijdens t rijden?

@ nee ik heb geen eigen paard

@ het kan best zijn dat ik langer geduld moet hebben. Ik ben nog geen jaar onderweg. En ik heb ook een hele grote hernia die ook nog eens doorgebroken is. Ik heb eerder ook al gehoord dat je het wel twee jaar de tijd moet geven.

Heel erg frustrerend is het.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:30

Ik gebruik hem alleen met rijden als ik pijn in me rug heb,anders alleen met het mesten en andere zware kwarweitjes.Ik probeer hem zo min mogelijk te dragen.
Oke de jouwe is ook zacht,maar ik vind hem wel vrij hoog zitten? dus een vrij brede band.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:43

Ik hoop dat ik mee mag kletsen. Helaas heb ik nu voor de 4e keer een hernia. Ik heb mij nog nooit laten opereren. Wel heb ik fysio. Ik ben getaped en heb een brace meegekregen die ik alleen in de nacht af mag doen. Ik verga alleen van de pijn niet normaal.... ik kan max. 10 min zitten staan liggen lopen, echt vreselijk! Helaas lukt het niet om met zwaardere pijnstilling te functioneren op mijn werk. Heeft iemand nog tips die ik wellicht nog niet weet? Ik denk overigens alleen dat ik zo het paard nog niet eens op kom. Ben blij als ik zelf mijn ondergoed en sokken aan krijg :x

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:14

Ha.bloem,

Zo jij valt ook goed in de prijzen met je 4e hernia. Heb je het steeds op dezelfde plek? Tja wat een elende he die acute fase. Wat ik als tip zou geven is ga zo min mogelijk zitten beter helemaal niet in het begin. Bij mij heeft juist het liggen afgewisseld met lopen geholpen. Ik at zelfs liggend in het begin.

Op het paard klimmen deed ik pas na drie maanden. En dan nog.met veel moeite er op komen.

Als je heel veel zenuwpijn hebt dan wil amytripthyline wel eens helpen.

Sterkte

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:16

Vraagje; maakt het voor jullie nog verschil of je op een dressuur, vz of westernzadel zit???

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:22

Ja maar ik blijf erbij ik laat mij niet opereren. Het komt wel steeds op dezelfde plek terug helaas.

Ik doe nu ook niks anders dan afwisselen, maar die pijnscheuten vreselijk. Ben zo blij als ik even geen pijn in mijn been heb, maar wel rugpijn heb. Mijn fysio is verhuist, dus heb nu een andere maar heb gelukkig wel donderdag een afspraak gemaakt bij mijn oude vertrouwde, dan maar een stuk om.

Wij gaan aankomend weekend weg met ons gezin maar ik baal nu zo, want ik ben zo beperkt ;( Ben op zoek naar een wondermiddel maar helaas weet ik dat die er niet is. Wel weet ik dat het wel weer goedkomt maar ik ben niet zo geduldig :+

Oefeningen zijn hels, mijn rechterbeen is als lood die kan ik amper optillen als ik op mijn rug lig := Op werk had ik zelfs moeite met plassen.....

En ja ik merk verschil qua zadels. Ik rij sindskort ook western, nou ja nu even niet dan :+, maar ik zit zoveel lekkerder in een westernzadel :j Je zit zoveel vrijer dan in een dressuurzadel.