Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:38

hoefijzers schreef:


Die ik heb lijkt er wel wat op, de mijn is helemaal zwart en heeft alleen klitteband.Ik kocht de mijne ooit bij de Lidl voor 25,-.
Geen seconde spijt van gehad,hij helpt echt goed.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:20

Gohya, jij bent er ook maar lekker mee. Je nek en rug.

Bij jou helpt de band dus. Dat is fijn om te horen. Deze van mijn link is van hard materiaal. Vraag me af wat je dan beter kan hebben. Er staat wel bij dat hij voor paardrijden grschikt is.

Misschien moet ik ook nog een half jaar geduld hebben.

Of een operatie een optie is. Had gekund maar we hebben het nog meer tijd gegeven. Nu willen ze me niet meer opereren.

Bedankt voor de reacties. :-)
Groet

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:23

ik ben twee keer aan een hernia geopereerd!
rijd inmiddels wel weer maar ben over gegaan op ijslanders omdat die makkelijker zitten :)

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:34

Het is ook helemaal geen goede combinatie ; paardrijden en een hernia.

Mijn paard is gelukkig braaf in de bak en gooit niet hoog op. Maar het is geen ijslander.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:53

hoefijzers schreef:
Gohya, jij bent er ook maar lekker mee. Je nek en rug.

Bij jou helpt de band dus. Dat is fijn om te horen. Deze van mijn link is van hard materiaal. Vraag me af wat je dan beter kan hebben. Er staat wel bij dat hij voor paardrijden grschikt is.

Misschien moet ik ook nog een half jaar geduld hebben.

Of een operatie een optie is. Had gekund maar we hebben het nog meer tijd gegeven. Nu willen ze me niet meer opereren.

Bedankt voor de reacties. :-)
Groet


Die band die ik heb zit verstevigd materiaal in wat hard is.Het is dus niet alleen maar elastiek zeg maar.
Ik kan je deze band ook zeker aanraden,maar helaas is hij niet áltijd te koop bij de Lidl,maar met tijden.

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:21

hoefijzers schreef:
Het is ook helemaal geen goede combinatie ; paardrijden en een hernia.

Mijn paard is gelukkig braaf in de bak en gooit niet hoog op. Maar het is geen ijslander.



op mijn dressuurpaard kon ik nog geen 10 min rijden om er dan jankend van de rugpijn af te stappen.
nu rijd ik drie ijslanders op een dag en niks geen last :)

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:33

Ik denk dat het heel erg belangrijk is of je netjes en fijn kunt zitten. Dan kán een sport als paardrijden in je voordeel werken, omdat je je romp verstevigd. Maar als het je niet lukt fijn te zitten zit je jezelf letterlijk in de weg.

Ik denk dus dat er weinig zinvols te zeggen is hierover als je slechts algemeen bekijkt. :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:35

Met rijden heb ik weinig tot geen last,maar wel als me paard opeens de teugels uit me handen wil trekken,er dus een ruk aan geeft.Dan schiet me nek naar voren en sta ik effe onder stroom.Maar das zo weer over.

Rebbocop
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:43

Zou ik niet doen.
Een operatie aan de dubbele hernia lijkt me het beste. Dan een halfjaartje (of minder) weer aansterken, en dan kun je wel weer gaan rijden.

Ligt er ook aan hoe goed je je dan voelt.
Laatst bijgewerkt door Gini op 22-03-15 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:02

Hier ook een herniapatient.
In 2010 geopereerd aan een hernia L5 ( op L3 L4 en L5 een hernia) daar zou ik het meeste last van hebben.
Binnen acht weken weer op L5 terug. Vier maanden later in een ander ziekenhuis geopereerd aan alle drie de hernia's. Na zes maanden weer groen licht om te mogen rijden. Wat ook goed ging en ik bouwde mijn rugspieren weer goed op.
In 2013 weer geopereerd aan een finaal kapotte tussenwervelschijf op L5. Nieuwe tussenwervelschijf en een stellage geplaatst om boel op zijn plek te houden.
Weer groen licht om te mogen rijden.
In 2014 weer veel pijn en uitstraling en uitval van mijn benen.
Op de MRI blijken weer twee hernia's te zitten en veel littekenweefsel. Met als uitslag, niet meer te opereren. Dus pijnbestrijding. Na meerdere zenuwbaanblokades en injecties via mijn stuitje en een uitwendige tens nog steeds veel pijn. 24maart krijg ik een neuromodulator ingeplaatst. Dat zou verlichting van de pijn moeten gaan geven.
Maar mijn neuroloog en neurochirurg zeggen dat ik gewoon weer mag gaan rijden.
Natuurlijk zeggen zijn wel als ik nu nog zou moeten beginnen dan wordt het afgeraden maar omdat ik al zo lang rij ( 36 jaar) en dat op een ontspannen manier doe is het alleen maar goed voor je spieren en zeker ook voor je geestelijke gezondheid.
Natuurlijk moet je goed opletten wat je doet.
Springen wordt afgeraden maar dressuur is zeker niet slecht.
Met mijn fjord rij ik Z1. De wissels zijn soms niet fijn om te rijden maar de rest gaat best aardig.
Op het moment dus even op een laag pitje maar ik ga het straks zeker weer proberen.

De meningen zijn erg verdeeld onder de artsen. Artsen die het rijden zelf niet kennen staan er vaak negatief tegenover.
Goed naar je lichaam luisteren en stoppen als het niet gaat.

Veel succes.

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:42

Rebbocop schreef:
Zou ik niet doen.
Een operatie aan de dubbele hernia lijkt me het beste. Dan een halfjaartje (of minder) weer aansterken, en dan kun je wel weer gaan rijden.


Een operatie is niet altijd het beste; je kunt dat niet zomaar adviseren...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:04

TurdusMerula schreef:
Rebbocop schreef:
Zou ik niet doen.
Een operatie aan de dubbele hernia lijkt me het beste. Dan een halfjaartje (of minder) weer aansterken, en dan kun je wel weer gaan rijden.


Een operatie is niet altijd het beste; je kunt dat niet zomaar adviseren...


Idd. is zeker niet altijd het beste.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 07:53

Iedere hernia heeft gewoon zijn eigen aanpak nodig.
Voor de een is een operatie beter en voor de ander rust.

Een goede neurochirurg kan jou daar her beste advies ingeven en nogmaals goed luisteren naar je lichaam. En paardrijden is echt niet altijd slecht!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:34

Ik ben een gezegend mens, Not, met drie stuks in mijn lendenwervels en twee in mijn nek.
Ik was zwanger van mijn eerste (nu 8 jaar) en had zo'n pijn in mijn onderrug en benen dat ik nauwelijks tot de hoek van de straat geschuifeld kon komen. Dat was een bekkeninstabiliteit zeiden ze, dus ik tegen mezelf: niet te flauw doen en doorgaan. Maar na het bevallen zou het beter moeten worden en het werd slechter. Een paar maanden erna kreeg ik mijn diagnose (hernias en protrusies in de lendenen) en mocht ik niet meer rijden. Dus gestopt.
Toen ging het nog slechter. Ik kon niet meer rechtop lopen en stappen ging schuifelend. Terwijl ik steeds minder kon en steeds meer in foetushouding trok raakte ik dat beu.
Ik heb mezelf onder de pijnstillers op mijn paard gehesen en ben gaan stappen, en daarna rijden. Eerst in verlichte zit, want mijn rug krijste het uit. Elke dag ging het iets beter en beetje bij beetje minder pijnstillers en steeds meer pasjes gaan zitten.
Daarna kwam de fase dat mijn rug niet meer zeer deed maar zo stug was als een blok beton. Dat vond ik zelf afschuwelijk: ik wou goed zitten maar mijn rug boog niet mee.
Daarna heb ik nog twee jaar heel actief aan mijn zit gewerkt voor ik via een stoelzit terug recht ben gekomen. Mijn zit zal nooit meer makkelijk en vanzelfsprekend zijn, maar ik rij wel steevast weer zevens en achten op houding en zit en ik rij pijnvrij meerdere paarden.

Zo'n twee keer per jaar schiet het erin, spit. Eerst ging ik plat met pijnstillers en spierontspanners. Dan lag ik een week plat en o my als ik naar de wc moest ofzo. Ondertussen weet ik dat ik me beter pijnvrij slik met paracetamol en dan de stallen ga mesten. Dat maakt mijn rug los en warm en dan ben ik er zo vanaf.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:04

@ Urielle, ik word gewoon blij van jou bericht. Hoe vaak ik tegen mensen aanloop die me voor gek verklaren als ik met pijn in mijn rug op mijn paard stap. Zo onwijs fijn om te horen dat het bij jou ook zeker werkt om te rijden. Ik probeer het ook telkens weer en ik merk gewoon dat ik er ook soepeler en met minder pijn Er weer van af stap.
Niet bij elk paard. De beweging is gewoon belangrijk.
Rust roest zeggen ze weleens maar het is echt zo.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:57

Voor mij is dat zeker zo. Als ik niet rij dan komt de pijn beetje bij beetje terug en ga ik weer krom lopen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:18

Dat is ook zó bekend: Rust-Roest,maak het zelf ook mee.
Ik blijf ook paardrijden om alle spieren soepel en stevig te houden.

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:39

Bewegen is absoluut goed bij spit maar stallen mesten is dan weer niet exact wat ik zou aanraden... :=

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:26

Het werkt super, ik denk omdat je zowel op en neer gaat als draait.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:13

Whow! Alcootje dat jij nog paard kunt rijden, onherstelbaar. En wat een ellende al die hernia's en operaties. Wel fijn dat het nog lukt om je hobby te beoefenen. Dat geeft weer wat hoop als ik jou verhaal lees.

Ik overweeg om toch nog een rugband te proberen.Ik denk dat zo'n harde misschien wel nadelig kan zijn bij een val. Ik ben bang dat hij dan meer schade maakt. Ik hoop dat ze binnenkort weer bij de lidl verkrijgbaar zijn.

Groetjes

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:27

Op het moment rij ik erg weinig maar ik word volgende week dinsdag opnieuw geopereerd.
Dus dan weer even niet maar daarna zou het met een stuk minder pijn moeten kunnen.
Ik ga ervoor!

Maar alles met beleid en dan is rijden zeker niet altijd verkeerd.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:03

Bij mij gaat stappen wel maar meer ook niet. Ik krijg al snel last van de rug en krijg uitstraling naar het been. Van mijn fysio is dat een teken dat ik nog niet zo ver ben en het weer bij stappen moet houden. Echter als ik jullie verhalen lees dan moet je "gewoon" door rijden en gaat het op den duur beter. Tja lastig.

Hebben jullie ook van die vermoeide en verzuurde benen? Er zit ook minder kracht in. Zo kan ik ook niet meer gemakkelijk mijn benen in de beugels krijgen als ik er eenmaal op zit.

Groetjes

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:05

Alcootje@heel veel sterkte vast voor dinsdag. Hopelijk verloopt als voorspoedig.

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:10

had ik na mijn eerste operatie ook last van hoefijzers maar na de tweede operatie niet en het gaat nu echt prima :)

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:17

Alja@zouden slechte benen ook een reden kunnen zijn om te opereren?

Veel pijn heb ik niet. Ik denk toch nog eens terug te gaan naar mijn arts. Ik wil wel weten of ik nog verbetering mag verwachten.