Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:21

Oxycontin is toch een Morfine achtige pijnstiller? of heet dat Oxcycodon?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30263
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:38

Al je spieren aangetrokken? Heel herkenbaar... heeft bij mij een maand of twee geduurd, daarna werd het beter. Ik had ook naproxen, hielp het meest.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:00

Bedankt. Vooral in de ochtend weet ik niet meer wat ik tegen de pijn kan doen. Ga maar snel naproxen vragen aan de HA.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:02

Het duurt wel 1 dag voor de Naproxen werkt,maar als het eenmaal werkt,ben je er blij mee.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:03

Ik slik nu gewoon weer de diclofenac die ik nog had liggen 2 maal daags en 3 keer 2 paracetamol en een maagbeschermer. Wat een pillen iedere dag weer. Bah!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:08

Goyha, oxycodon en oxycontin is hetzelfde. Oxycontin is gewoon een merknaam net als oxynorm. Je hebt daar dan weer kortwerkend (directe afgifte tot 4uur, en langwerkende van 8-12uur. Daar worden die andere benamingen ook nog wel eens in gebruikt.

zelf een hernia gehad op L1. Na 3mnd weer begonnen met stappen op het paard, na 5 mnd kleine stukjes draf erbij gepakt en steeds ook opgebouwd in tijd, nu sinds 3 weken ook weer de galop er bij aan het pakken. Toen 10mnd na begin van hernia. Galop is nog wel zwaar, doe ik ook niet altijd. Rijd nu 2 -4 keer per week 30-45min. Dat gaat wel goed.
heb overigens 6 maanden 3 x 50mg tramadol en 8 paracetamol genomen. Daarmee was pijn bij lange na niet weg, maar redelijk te doen. bij mij hielp lopen als ik veel pijn had, liep 30-45min op een stuk wat ik normaal in 10min deed maar merkte dat het me goed deed. Langer moest ik weer niet doen, en ook een rustig eigen tempo. Heb veel afgezien en werd ook echt gek van het niks doen. Ben 3,5maand volledig ziek thuis geweest en toen opbouwend gaan werken. Met in begin 3 x 2 uurtjes in de week. In de zorg werken met tramadol is geen succes haha.
hoop het nooit meer terug te krijgen, mijn fysio zegt dat het belangrijkste om te voorkomen is leren juiste spieren te gebruiken, goede tiltechnieken en been en buikspieren goed trainen en onderhouden zodat deze de rug kunnen ontlasten bij tillen ed.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:17

Ja stabiliseren van je rug is het belangrijkste. Ik ga alleen vaak aan de oefeningen denken als ik te laat ben. Je hebt er een aardig traject op zitten zeg.

Ik heb sinds november een nieuwe werkgever en ik durf me echt niet ziek te melden. Het is even doorbikkelen. Gelukkig werk ik maar 3 dagen.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:23

@ha bloembloem
Ik zag je topic maar kan daar niet op reageren dus doe het hier.

Ik las dat je nog steeds werkt. Je kan beter nu eens aan jezelf gaan denken en volledig thuis blijven. Je moet wel goed voor jezelf zorgen want een ander doet het niet. Je hebt maar één rug. Je kan je veel beter gaan richten op je herstel. Neem rust, ga veel liggen en wissel af met lopen. Ik had ook vreselijke zenuwpijnen en de helse pijnen zwakte af na rust, liggen en lopen. Zitten kon ik niet en mocht ook niet.

Als behandeling raad ik chiropractie niet aan. Ik heb dit gedaan maar vind dat het daar minder van is geworden. Nu ben ik gestart met dry needling omdat al mijn spieren verkrampt zijn en ik krachtverlies heb. Ik hoop dat dit mij gaat helpen. De hernia gaat er niet van weg dat heeft tijd nodig.

Als je ook erge zenuwpijn heb dan zou je amytripthyline kunnen proberen. Het is een anti depressieva maar werkt soms ook bij zenuwpijn. Het wordt ook voorgeschreven bij hernia's.


Sterkte en ik hoop voor je dat de scherpe kantjes er snel vanaf gaan.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:15

Bedankt hoefijzers dat klopt 3 x per week. Ik kan staan lopen en zitten prima afwisselen, dus ik blijf werken. Bovendien vind ik echt dat er soms te snel ziek gemeld word. Nu moet ik wel zeggen dat ik bikkelhard ben voor mezelf en ik van mening ben dat of ik nou thuis of op werk pijn heb geen verschil maakt :-)

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:23

Ik snap jou wel, ik was ook zo bloembloem. Maar ik ben nu ondertussen vier operaties verder en heb spijt dat ik niet beter naar mijn lichaam heb geluisterd.

Ik ben vier hernia's lichter en een nieuwe tussenwervelschijf met stellage en sinds twee weken een neuromodulator rijker.
Amytripthylne krijg je niet zomaar en is ook geen wondermiddel.

Ik ging ook naar gewoon door want thuis had ik ook last. Maar thuis kun je even gas terug nemen en op je werk niet.

Maar ondertussen heb ik echt geleerd naar mijn lichaam te luisteren. Ik ben nu 44 en wil graag nog wat langer mee.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:46

@bloem ik ben ook hard voor mezelf maar ben er ondertussen ook achter dat dat zeker niet altijd verstandig is. In jou geval vind ik dat je nu ook niet verstandig bezig ben. Je wil toch van die pijn af. Wees verstandig en luister naar ons. Tuurlijk doet het thuis ook pijn maar thuis is toch beter dan kan je liggen. Zoveel staan is ook niet goed.

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:51

BloemBloem schreef:
Ja maar ik blijf erbij ik laat mij niet opereren. Het komt wel steeds op dezelfde plek terug helaas.


Mag ik vragen waarom je daar zo stellig in bent?

Ik ben inmiddels twee keer geopereerd (beide keren aan een grote dubbele hernia) en ik zou het zo weer doen. Bij mijn volgende hernia zal ik ook direct weer gaan voor een operatie.

Uiteraard gaat dit tezamen met zeer intensieve pre-operatieve en lange post-operatieve fysiotherapie.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:58

Plukje@ je moet ook niet te licht over een operatie denken. Je krijgt er sowieso schade van en er is altijd een risico. Tegenwoordig willen artsen je ook niet zomaar opereren hoor. Dan moet je uitval , incontinent zijn of heel veel pijn hebben. Ja je kan naar een privekliniek gaan maar die hebben vaak een commercieel belang.(ook mijn ervaring)

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:25

Mijn hernia's waren te groot om door een privékliniek weggehaald te worden, dus ik ben twee maal op de 'ouderwetse' manier geopereerd.

Bij mijn eerste dubbele hernia heb ik 7 maanden geprobeerd doormiddel van revalideren er af te komen. Wat een drama en een onbeschrijfelijke pijn heeft dat opgeleverd. Toen geopereerd en meteen toen ik wakker werd was ik er al beter aan toe dan de 7 maanden daarvoor.
Bij de volgende dubbele hernia heb ik direct gezegd 'zsm opereren' en daar waren de neuroloog, neurochirurg, bedrijfsarts en fysio het volledig mee eens.

Ik ben me heel goed bewust van de risico's van een operatie, maar om nu heel stellig de optie opereren pertinent niet te willen snap ik niet zo goed.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:45

Ik snap dat ook niet. Ik ben twee keer geopereerd aan hernia's.
Eerste keer had ik er drie en werd alleen de grootste weggehaald, want daar heb je het meeste last van!?!
Ik kon bijna niet meer lopen en verging van de pijn. 8 weken na de operatie was de hernia gewoon weer terug zonder ook maar iets gedaan te hebben. Ik ben vier maanden na de eerste operatie geopereerd in België en alle drie de hernia's eruit. Echt een wereld van verschil.
Later nog een ander operatie gehad aan mijn rug en nu dan de modulator tegen de pijn. Er zitten nu nog twee hernia's maar door artrose is daar niet meer aan te opereren.
Maar ik ben nog steeds blij dat het toen is gedaan.
Anders had mijn leven er een heel stuk anders eruit gezien.
Ik ben nu herstellende van mijn laatste operatie maar ik mag straks weer alles doen, met beleid natuurlijk.

Maar je lichaam geeft echt wel aan wat wel en niet kan, luister daar ook goed na en onderschat het niet.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:09

Ik laat me ook niet opereren,ik doe dat pas als het écht moet,als het niet meer te doen is.

Begin niet aan de amytripthyline! dit is zó'n troep.Ik heb dit geslikt tijdens een depressie.

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:10

Ik ben ook twee keer geopereerd en zou de derde keer ook gelijk doen als het nodig was, pff wat een pijn kun je hebben met een hernia zeg :( maar de chirug waar ik bij was had in zn carriere nog nooit iemand voor de derde keer geopereerd dus daar hou ik me maar aan vast :)
Twee weken geleden wel ff in spanning gezeten, was door mn rug gegaan en gigantische pijn en ook uitstraling naar mn been :( maar gelukkig gaat de huisarts in Duitsland er iets serieuzer mee om dan mn huisarts in nederland maar kneep hem echt wel en zag mezelf alweer op de operatie tafel liggen ;)

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:18

Hernia zit heel erg in onze familie. Ik heb met eigen ogen kunnen zien wat opereren met je doet. Als laatste redmiddel zou ik het natuurlijk doen, maar wil eerst kijken of het vanzelf weggaat. Pijn is alleen in de avond en ochtend hels. Ga huilens naar bed en sta huilend op := Op de dag zelf gaat het wel als ik maar in beweging blijf.

Maandag hoop ik dus meer te weten. Afspraak met neuroloog, kan direct door de scan en krijg daarna gelijk de uitslag.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:45

@nobel01, ik heb ook zo'n rare kuit er aan overgehouden. Links staat er constant spanning op, en als ik s morgens wakker wordt schiet ie meteen in een ver-schrik-kelijke kramp! Dan val ik bijna flauw van de pijn. De laatste tijd heb ik dat aardig onder controle.
Heb jij dat ook?

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:02

Gimmick11 schreef:
@nobel01, ik heb ook zo'n rare kuit er aan overgehouden. Links staat er constant spanning op, en als ik s morgens wakker wordt schiet ie meteen in een ver-schrik-kelijke kramp! Dan val ik bijna flauw van de pijn. De laatste tijd heb ik dat aardig onder controle.
Heb jij dat ook?

Hé, dat ken ik! Ben nu bijna twee jaar verder sinds de operatie, maar mijn linkerkuit is ook nog steeds een ramp. Ik had hier in het begin veel last van, wakker worden, je uitrekken en dan steeds je kuit die in de kramp schiet. Bij mij is dat heel veel beter geworden (eigenlijk op een enkele keer na geen last meer van) door hem wekelijks te laten masseren door een sportmasseur! Het is maar vijf minuutjes (de rest van de tijd besteedt hij aan mijn rug), maar dat werkt al! Hierdoor heb ik minder het gevoel dat mijn kuit continue op rek staat bij het staan en lopen. Aanrader :)

hoi1356
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:24

ik heb nu ook al een jaar last van 3 dubbele hernia, 3 maanden lang niet paardgereden omdat fietsen al amper ging. meerdere röntgenfoto's gehad en MRI. jaar lang fysio, ergo en manueel therapie gehad wat allemaal weinig uithaalde. vanwege mijn jonge leeftijd wouden ze nog niet gaan opereren.. ik heb ook voornamelijk last van uitstraling in mijn linkerbeen en veel pijn in mijn onderrug. zelf ervaar ik ook dat paardrijden mij soepel houd, ik heb dan ook vaak veel minder last van m'n rug. de pijn is bij mij daarnaast ook afgenomen nu ik revalidatie behandeling krijg in het umcg, waar ik behandeld wordt door een fysio, psycholoog en een ergotherapeut. maargoed, paardrijden doe ik ongeveer 3x per week en mij bevalt het super goed, kan zelfs tussendoor soms eens springen +:)+

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:28

Ik heb mij afgemeld van werk, het gaat niet meer. Ik kerm het uit van de pijn. Ben de uren aan het aftellen. 1230 kan ik door de mri. Van het weekend heb ik er nog oxycodon bij gekregen, ook dat werkt niet. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet ;(

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:50

:(:) :(:) Heel veel sterkte BloemBloem.

colinda_

Berichten: 79
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:02

Helaas heb ik een paar jaar geleden ook te kampen gehad met een dubbele hernia in de onderrug.
Heb mijn rug toen letterlijk en figuurlijk verdraaid en horen kraken. Na een maand mocht ik eindelijk door de mri om dit bevestigd te krijgen, want verschillende artsen bleven het maar op spit gooien.

Uitstraling in het rechterbeen, helse pijnen, niet meer rechtop kunnen lopen en ga zo nog maar even door.
1e week was ik volledig uitgeschakeld en kon bijna niks anders dan liggen. In het verleden al wel vaker rugklachten gehad en verschillende fysio's gehad, hielp allemaal niet.

Ben uiteindelijk bij een manueel therapeut (egg shell variant) terecht gekomen en na elke behandeling stond ik weer een stukje rechter en was de pijn aanzienlijk minder. Zo ben ik geleidelijk aan weer op de been gekomen en kan nu ook gewoon mijn beide paardjes pijnvrij rijden.

Het blijft echt wel een zwak punt die onderrug en ben er toch nog elke dag mee bezig.
goed op houding letten, in de auto, met mesten en tillen....enz.

@bloem ik zie dat je in Leiden woont, ben bij Martijn Vis geweest voor de behandelingen.
Mijn kapster komt er nu ook zat ook aan de morfine en is nu na eerste behandelingen pijnstiller al aan het afbouwen.

Sterkte!