Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:40

Ja, ik mocht ook zes weken niet bukken, dat vond ik ook wel een uitdaging ;)
Succes met de revalidatie!

Lijntje12
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:15

Oef...gaat dat niet veel pijn doen? in iedergeval succes!

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:02

Beterschap hoor Bloembloem!

Hier ook weer feest.. Mijn arm/elleboog.. en al die naalden die ze in mijn vingers, pols, arm prikken.. Nog meer mensen met (dubbele) nekhernia C5-C6 C6-C7.. ? Of alleen maar rughernia's?

Nu al een week aan de amitriptyline + naproxen maar nog weinig effect. Ik moet zeggen dat het paardrijden/rommelen bij de paarden mij beter af gaat als mijn (zittende) fulltime kantoorbaan.

Ben al bij diverse artsen geweest, in de toekomst zal er heus een operatie volgen gezien de scans waar 1 jaar tussen zat en duidelijk verslechtering op te zien was.. maar eigenlijk te vroeg voor operatie.. (vond de arts en ik zelf ook). Hopen dat die medicijnen toch gauw iets gaan doen, lyrica deed ook niet veel afgelopen najaar. Anders toch maar weer hoger op.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:26

Ja ik heb een nek hernia die ondertussen een stenose is geworden.Opereren is nog niet echt nodig,maar ik ontkom er niet aan.Ik heb er ook geen pijn aan.En àls ik pijn krijg/heb neem ik Naproxen 500mg.Die werkt heel goed.Ik moet wel oppassen met wat ik doe i.v.m. een dwarslaesie.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:22

Goyha wat klinkt dat eng....

Hier gaat het, ik dacht dit doe ik wel even, maar valt toch tegen zeg, pfffff.

En ik heb een bult boven mijn hechtingen???? Morgen maar eens vragen aan mijn HA, dan mogen ze eruit. Nog 2 weken niks doen... :+

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:02

Doe maar voorzichtig dan Gohya! Jij ook trouwens Bloembloem.

Oh ik dacht dat het altijd hetzelfde was hernia en stenose, maar na google'n snap ik het verschil, 1 van de artsen waar ik ben geweest, had het ook over stenose.. Nou wat het dan ook moge zijn... pijn is niet fijn.

Heb je geen pijnstillers voor zenuwpijn dan?

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:49

Hi

Hoe gaat het met jullie?

Ik benieuwd of mensen die een operatie hebben ondergaan daarna echt klachten vrij zijn. Zelf denk ik dat dat maar een heel klein percentage zal zijn.

Ik kan als ik dat wil mij laten opereren maar kreeg het advies dit niet te doen omdat het altijd nog een risicovolle operatie is. Ik heb nog steeds restklachten en een beknelde zenuw. Op meer verbetering hoef ik niet meer te rekenen. Mijn rug kan ook niet veel meer hebben. ( misschien nog te verbeteren via een rugschool) Paardrijden gaat ook niet zo, af en toe wel wat draf maar het komt meer neer op rondstappen. Dus nu is het aan mij de keus.

Groetjes

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:51

Ik heb gelukkig weinig last van de hernia's en de stenose.
Ik kreeg ook het advies om nog niet te opereren,idd. ook omdat het een risicovolle operatie is.
Maar ik zit er tóch aan te denken om wel te opereren,ik ben nu gewoon een wandelende 'bom'. Stel dát ik verkeerd val van paard of fiets,dan zit ik straks met een dwarslaesie te kijken.Dan heb ik natuurlijk spijt dat ik het niet heb laten opereren. Zenuwen zijn gevoelige dingen én gevaarlijke dingen.

Het blijft moeilijk hoefijzers om een keuze te maken.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:00

Ik heb het al eerder in dit topic gezegd, maar ik ben twee keer aan een dubbele hernia geopereerd en ik zou het direct weer doen als het weer foute boel is.
Klachtenvrij ben ik niet, maar ik werk tussen de 70-80 uur (zittende kantoorbaan), rij paard, enz enz. Mijn beperkingen zijn prima behapbaar. Ik kan niet lang lopen, dus als ik een dagje ga winkelen moeten we vaker ergens een drankje doen. Thuis lig ik vaak plat op mijn rug met mijn benen in een hoek van 90 graden. Ik slik (op recept van neuroloog) 1600 Mg ibuprofen op een dag. Op hele slechte dagen kan ik mijn paard niet zelf poetsen en opzadelen, maar wel rijden.

Samengevat ben ik nu 1000 keer beter dan voor de operaties.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:09

Helemaal met Plukje eens, ik zou het ook zo weer doen! Maar ik kon echt helemaal niks meer voor de operatie. Dus ik had ook geen alternatief meer.

Ik kom net van het zwembad terug, heerlijk met mijn zoontje gezwommen en tig keer van de grote glijbaan geweest! Dit had ik nooit meer durven dromen hoor!
Verder is het wel oppassen, het blijft een zwakke plek.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:07

Ja idd die zwakke plek herken ik ook. Ben dit jaar toch al twee keer door mijn rug gegaan en dan is er ook gelijk weer de angst voor een hernia :(

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:15

Ik zou het ook zo weer doen maar moet wel zeggem dat het mij 2 maanden na de operatie soms nog vies tegenvalt.

Ben nog heel stijf kan niet lamg staan en omdraaien in bed is helemaal een ramp. Maar geen beenpijn meer :D

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:56

hoefijzers schreef:
Hi

Hoe gaat het met jullie?

Ik benieuwd of mensen die een operatie hebben ondergaan daarna echt klachten vrij zijn. Zelf denk ik dat dat maar een heel klein percentage zal zijn.

Ik kan als ik dat wil mij laten opereren maar kreeg het advies dit niet te doen omdat het altijd nog een risicovolle operatie is. Ik heb nog steeds restklachten en een beknelde zenuw. Op meer verbetering hoef ik niet meer te rekenen. Mijn rug kan ook niet veel meer hebben. ( misschien nog te verbeteren via een rugschool) Paardrijden gaat ook niet zo, af en toe wel wat draf maar het komt meer neer op rondstappen. Dus nu is het aan mij de keus.

Groetjes

Ik heb een operatie gehad en ben soort van klachtenvrij :)

Er zat bij mij twee maanden tussen de eerste klacht en de operatie (hernia L5-S1). En nu na twee jaar heb ik nog steeds restklachten van de beknelde zenuw! Gelukkig geen zenuwpijn meer in mijn been/bil (was direct na de operatie weg), maar wel verminderd gevoel in linkerbeen, een 'dikke' voet (zo voelt het constant), verminderde kracht en ik kan nu eindelijk weer een beetje op mijn teen staan. Moet je nagaan als de operatie nog veel later was geweest... ik wil niet weten met wat voor restklachten ik dan had moeten leven. Mijn looppatroon is wel wat verstoord (links draait niet helemaal goed mee), waardoor ik niet stevig kan doorlopen maar iets langzamer moet lopen om het comfortabel te houden. Mijn rug blijft een zwak punt, die is snel moe (gewoon verkrampte spieren). Maar ik kan wel weer 2 uur paardrijden achter elkaar (ongetraind, want ik rij niet meer regelmatig), 5-10km wandelen (en dus ook een dagje winkelen/pretpark), een hele dag zitten op mijn werk, een stal uitmesten. Ik moet alleen niet teveel doen en alles afwisselen (zitten, staan, lopen). Op die manier voel ik zelf geen beperkingen in mijn leven :)

Oh, en de eerste klacht was dus dat ik niet meer rechtop kon lopen! Ik moest echt 90 graden naar voren buigen om nog enigszins te kunnen lopen! Ik leek wel een bejaarde :D Er zat echt zoveel zenuwpijn van mijn bil naar mijn voet, dat ik van ellende niet kon slapen, echt verschrikkelijk. Uiteindelijk kon ik door de oxycodon wel weer slapen, maar lopen lukte gewoon niet. Ja, dan ga je niet verder aanmodderen, dan laat je je op advies van de arts opereren.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:33

Hier ook nog geen stap gezet om te laten opereren, vergeleken met 3 mnd geleden is het nu uit te houden. Maar bij onverwachtse bewegingen is het drama (bijv. paard slaat met staart voor de vliegen, of ik op de fiets naar mijn werk en er vliegen vliegjes in mijn oog, dan trek je je hoofd terug in een reflex, of harde knal/vuurwerkbom.. )

Goyah wat ontzettend moeilijk, het is allebei risicovol!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:45

Coentjuh of als je paard ineens een flinke ruk aan de teugels geeft,als ze het hoofd naar beneden doen in een ruk.Ik schiet dan naar voren,nek krijgt een ruk en ik krijg een flinke stroomstoot door beide armen.

Ik vind het zeker ontzettend moeilijk.Wat is wijsheid he,het gaat nu gewoon goed,ik heb geen pijn ofso.Maar moet wel uitkijken dat ik niet val.Pfff echt heel moeilijk.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:59

Jaaaa idd Gohya dat begrijp ik helemaal, wat herkenbaar, al zal het bij jou nog heftiger zijn zo te horen. En dan wil je je paard op z'n donder geven omdat je zo'n pijnscheut krijgt en hij niet mag trekken.

En misschien een second opinion doen ergens? Wat de beste optie is op dit moment?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:55

Meerder zeggen dat ik een second opinion moet laten doen.Ze willen me opereren in Utrecht,de chirurg werkt zelf in Zeist,maar doet opereren in Utrecht of zoiets.Snapte het niet helemaal.
Kijk zolang je geen pijn hebt,ga je maar door,tot het fout afloopt.En dan heb je natuurlijk spijt dat je niet hebt laten opereren.
Je voelt je goed,je hebt geen pijn,je bent nog vrij soepel,en dan maak je een val waarbij je door het oog v.d. naald kruipt.Dat heb ik nu al 2 x gehad,en nóg blijft het moeilijk voor me om de keuze te maken.Ik zie niet echt tegen de operatie op,maar dat je er minstens 9 mnd. uit ligt,dáár zie ik zwaar tegenop.Plus nog de vraag:heeft het geholpen,de operatie.Want daar heb je ook geen garantie op.

Das bij jou dus ook zo,jij voelt je eigenlijk nog te goed om te laten opereren.Toch?

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:46

Nu weer wel :D paar maanden geleden en vorig jaar in de zomervakantie ontzettend veel pijn gehad, toen dacht ik er wel anders over. Maar nu kan ik in principe wel weer bijna alles. Arts ziet wel progressieve verandering (negatief dus) in de scans dus ooit zal het wel moeten, maar ook hij vindt mij nog te jong om dit te doen. (27)

Bokker Hoefijzers; wat voor hernia heb je? Rug of nek? Een groot gedeelte van de mensen komt er beter uit, dus ik zou de hoop daar ook op vestigen, echter blijft het natuurlijk een risico operatie en je zal maar net bij die zoveel procent zitten..

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:56

Gohya goed over nadenken hoor. Operatie is ook niet alles. Herstel duurt lang pffff

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:46

Ja ik denk er echt al heel lang over,maar kom er nog niet uit.
Idd. wat je zegt BloemBloem,een operatie is zeker niet alles.En wie weet of je daarna nog alles kan,wat ik nu kan.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:23

Ik ben nu in maart voor de vierde keer geopereerd aan mijn rug.
2010 maart drie hernia's en er een uit gehaald. Was volgens de neurochirurg het beste, van de grootste de meeste last. Na 10 weken ( niet klacjtenvrij te zijn geweest) weer terug bij af.weer een hernia op dezelfde plek terug. Maar hij wilde niet meer opereren . Via mijn verzekering in België terecht gekomen. In aug 2010 alle drie de hernia's eruit. Het ging echt geweldig!! Voelde me goed.
2012 dec weer enorme last en terug naar België. Tussenwervelschijf kapot. In maart 2013 geopereerd nieuwe tussenwervelschijf en een stellage gekregen. Al die tijd niet pijnvrij meer geweest. Meerdere zenuwbaanblokades gehad maar pijn bleef. Neurochirurg uit België rade een neuromodulator aan maar dat was pijnbestrijding en dat werd in België niet vergoed. Via verzekering in de st maartenskliniek gekomen en na een traject van meer dan een jaar eindelijk in maart 2015 geopereerd en een neuromodulator gekregen.
16 zenuwbaanblokades verder ,inspuitingen via mijn stuitje en nog twee hernia's hebben zitten ben ik nu redelijk pijnvrij in mijn benen. Mijn rug is niets meer aan te doen.
Daar moet je mee leven maar het advies van de artsen was blijven rijden. Door dressuurmatig te rijden let je op je houding waardoor mijn spieren in mijn rug een natuurlijk korset opbouwen waardoor mijn rug weer wat sterker wordt.

Ben nu langzaam weer aan het opbouwen en stappen gaat goed draf en galop is nog onstabiel maar ik krijg wel weer een beetje de lol terug.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:27

Zó heey alcootje,jij hebt heel wat voor je kiezen gekregen zeg!
Hopen dat je pijnvrij blijft. Sterkte.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:18

Pijnvrij ben ik niet en zal ik ook niet meer worden maar de zenuwpijn in mijn benen is door het kastje in mijn bil en ruggenmerg te regelen.
Sommige dagen gaat het goed maar sommige dagen valt het gewoon tegen. Nu is er ook nog gebleken dat ik een erg laag B12 gehalte heb wat voor mijn spieren en zenuwen ook niet echt positief is maar goed. We gaan er gewoon voor en zien wel waar het schip strandt.

Ik riep altijd , het komt wel goed maar ik weet nu dat dat niet meer zo is .
Ik ben 44 maar wil toch nog graag genieten.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:44

Je bent nog hardstikke jong hoor,ik ben 10 jaar ouder,maar doe nog zoveel mogelijk.Nu kan het nog,al is het niet zonder risico,maar ik geniet tenminste nog.Ik vind het wel héél erg dat ik gestopt ben met voetballen,dat is/was me lust en leven.Maar ik durf gewoon niet goed meer,na 2 verkeerde vallen.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:47

Dat begrijp ik heel goed. Ik ben ook veel voorzichtiger geworden.
Hardlopen kan ik bv helemaal niet meer , ben al blij dat ik weer gewoon wat kan wandelen.
Rijden wil ik nu weer echt gaan oppakken . Ik rij een fjordenhengst in de sport en hoop dat weer te kunnen doen.