paardrijden met astma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madagascar
Berichten: 65
Geregistreerd: 14-11-10

paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:27

Vorige week ben ik in het ziekenhuis beland met ernstige ademhalingsproblemen. Intussen is de diagnose astma gesteld; ik moet nu 4x per dag puffen en sindsdien gaat het al terug stukken beter. Vandaag ben ik voor de eerste keer terug naar mijn paardje geweest. Gelukkig geen aanval gehad, maar ik had wel veel meer last als thuis: door het stof in de manege en ik denk ook de inspanning, begon de benauwdheid terug, gevolgd door hoesten en stridor (piepen).
Zijn hier nog mensen met astma die toch gewoon doorgaan met paardrijden? En hoe lossen jullie dit op/ gaan jullie hier mee om?

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:30

Ja ik heb het!
Ik heb een eigenpaard. Hoe ik het oplos?
Mn ma doet de stal mesten. En ik rijd altijd in de buitenbak. Als ik les heb zegt mijn instructrice regelmatig. Ademen Suus!
Soms houd ik mn adem vast en om af en toe even een momentje er aan te denken is goed. Tussendoor even een rondje stappen en alles komt goed!

Nala

Berichten: 8197
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:34

Ik heb ook asthma, maar ik heb er veel meer last van dan vroeger. Ik zorg ook dat ik weg ben van de stallen als ze uitmesten of opstrooien, aangezien dat bij de stal van mijn verzorgpaard voor de eigenaren gedaan word.

madagascar
Berichten: 65
Geregistreerd: 14-11-10

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 15:17

Alvast bedankt voor de reactie!
Puffen jullie preventief voor het rijden? En als jullie tijdens het rijden benauwd worden: puffen jullie dan of stoppen jullie meteen?
Hebben jullie ook last tijdens het poetsen?

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:27

Ik heb ook astma en een eigen paard. In het begin toen we erachter kwamen dat het astma was, was het wel eens zwaar met piepen enzo. Maar na een prednison kuur en nu 2 x per dag een puf gaat het eigenlijk prima.
Mesten doe ik overigens niet zelf. Als ik moe ben ga ik even stappen, maar meestal gaat het eigenlijk goed.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:29

Ik heb ook astma maar ik vind het allemaal overdreven kwa dingen laten en geen stallen mesten en hooi voeren.
Als je conditie goed is heb je ook veel minder snel last.
Gewoon gezond leven en sporten helpt ontzettend veel.
Ik doe alles en zolang ik lekker bezig ben en dagelijks ermee in aanraking kom is het geen probleem

Nala

Berichten: 8197
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:31

Ik bedoelde in mijn vorige post veel minder last dan vroeger. Soms heb ik wel last van mijn ademhaling maar dan ga ik even stappen. Mijn verzorgpaard heeft zoiezo geen goede conditie dus die is al lang blij dat ze even mag stappen.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:10

Mesten doe ik niet vanwege de astma hoor, gewoon omdat het gedaan wordt. Zit bij de stalling in. Maar ik zou dus niet weten of ik daar last van zou hebben. Dat zal ook wel verschillen per persoon en wat je conditie is.
Gewoon kijken hoe het gaat. Meestal met de juiste medicijnen heb je er geen last van. Ik dacht op een gegeven moment dat het misschien wel over was en minderde met de medicijnen. Dat werd beloond met een stevige aanval :D

Emiliee_8

Berichten: 291
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Hasselt

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:15

Ik heb het ook en laat ook niets liggen van werk omwille van die rede, begin met sporten, elke dag een beetje fietsen of lopen en je zal merken dat het veel beter gaat worden, ik heb zelf de ervaring dat met het gebruik van mijn puffer het net achteruit gaat, conditie trainen is het beste wat je kan doen in de meeste gevallen.

raket

Berichten: 4096
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:23

Ik heb een ernstig niet-allergisch astma, in het begin had ik minder last, maar goed in mei is de kwalificatie ernstig astma gevallen.
Ik heb 28 jaar astma en rijd 26 jaar paard.
Voor mij is het een beetje uitzoeken waar ik op reageer.
Een heel stoffig paard poets ik eerst buiten en dan pas in een afgesloten stal, 's winters heeft ze een deken op, dus dan valt de stof ook al alles mee.
Vroeger hielp ik nog weleens mee en ging ik spontaan stallen vegen, dat is nu geen optie meer. Of ik ga er eerst even met de gieter met water over, dat scheelt een hoop...
Verder heb ik er niet zoveel last van bij de paarden, als de bak stoffig is ga ik in 1 van de 3 andere bakken rijden en als ik een stootkuur prednison heb longeer ik, doe ik dubbelle lijnen of heeft het paard vakantie.

Het is altijd een beetje kijken wat wel gaat en wat niet, zo kon ik echt niet tegen de luchtverfrisser op het werk en die is nu ook uitgeschakeld, ik kan niet tegen deodorant dus kleed ergens in een berghok om :+ en als patient een deodorant heeft waar ik niet tegen kan vraag ik iemand anders even.

Je kunt prima leven met astma, maak er geen groot punt van. Inhaleren voor iets waar je op reageert kan zeker goed helpen, als je ook allergische klachten hebt kan het gebruik van middelen daarvoor helpen.

Overigens zegt mijn longarts dat je met sporten ook adrenaline aanmaakt en dat dat weer luchtwegverwijdend werkt. En hij heeft gelijk gehad, na een hevig benauwde winter met 5 stootkuren ben ik weer in beweging, je moet soms even door de benauwdheid heen maar daarna is alles weer prima....

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:34

Ik heb ook astma, maar met rijden heb ik eigenlijk nooit zo'n last. Bij mij helpt het wel om ook naast het paardrijden nog veel te sporten, vooral als ik een tijdje veel hardloop merk ik dat ik veel minder last heb.

De manege waar ik nu rijd heeft een "binnenbak" die aan 3 kanten open is (meer een bak met een dak dan een echte binnenbak) doordat je daar eigenlijk gewoon in de frisse buitenlucht bent heb ik echt nooit ergens last van :D . Dat is ook wel een uitvinding, want ik hou eigenlijk toch niet zo van natregenen enzo :P . Bij onze oude stalling was ook een muur gewoon helemaal windbreekgaas, ook echt ideaal door de goede luchtdoorstroming blijft het stof niet zo hangen als je bijvoorbeeld opgestrooit hebt.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:41

ik heb ook ik heb een eigen paard. Maar rijd ook gewoon binnen. Me ma mest altijd doe soms als zijn echt niet kan. En ik gebruik me puf gewoon als niet gaat.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:44

Ik heb astma en ik heb altijd doorgereden op een gegeven moment was de astma 'weg'.
Soms merk ik er nog wat van hoor maar dat is vooral als ik op een dag super veel gedaan heb maar ik kan gerust in een stoffige bak rijden. Wel heb ik altijd mijn pompjes bij me voor het geval dat en het telefoonnummer van mijn ouders. :)

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:45

Ik puf een aantal keer voor ik naar de manege ga en neem ook altijd mijn pufjes mee in geval van nood :) Verder doe ik alles gewoon, ik ga niks laten omdat ik astma heb. Nu is het bij mij gelukkig ook niet super ernstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:47

Hier ook astma en een eigen paard.
Ik heb er last van bij het veranderen van het weer. Dan is het heel pijnlijk ook. Ik slik geen medicatie meer, omdat ik die pijn liever die paar dagen uit zit, dan het hele jaar rond aan de medicijnen zit. Ik krijg er namelijk enorme kriebelhoest van, ook met voorzetkamer.
Maar op stof reageer ik dus niet zo erg als andere astmapatienten, heb ook weinig slijmvorming dan. Ik rijd in de buitenbak en met de aanvalsdagen doe ik het rustig aan. Parfum vin ik erger trouwens dan stof.

natasjahut

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-07
Woonplaats: Schiedam

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:35

Ik heb ook astma. Heb er alleen niet zoveel last van als jij want ik ben er inmiddels al redelijk overheen gegroeid. Maar ik denk dat als je de hier boven genoemde tips opvolgt dat het dan wel redelijk moet lukken. Inderdaad de stallen misschien door iemand anders laten uitmesten en als het kan buiten rijden. Dan heb je ook niet zoveel last van het stof.

DrawnHorse

Berichten: 1572
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Grens tussen Groningen en Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:24

Ik heb ook astma, ik weet niet beter dan dat ik het heb.

Ik rij 1x in de week op een manege. In het begin gebruikte ik altijd mijn ventoline voor het paard en als de bak stoffig was zijn ze aan het spuiten gegaan zodat de bak wat natter was en de bak een stuk minder stoffig is. Dat werkte voor mij zeer goed. Daarnaast als je even op adem moet komen of het even niet wil kun je ook vragen of je even een glaasje water kunt nemen en dan even stappen tot je weer op adem bent.

Dus paardrijden en astma kunnen gewoon samengaan zolang je je lichaam in acht neemt!

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:33

Mijn dochtertje heeft ook astma en voor haar geen belemmering met rijden, soms moet ze tussendoor even gaan stappen om op adem te komen. Nu rijd zij eigenlijk wel altijd buiten in de bak.
Een stal opstrooien dat staat bij haar dan wel garant voor flinke hoestaanvallen, maar goed paardje staat tegenwoordig om andere redenen op vlas.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:39

ik ben altijd buiten bezig met mijn pony, dus ik merk er eigenlijk niet zoveel van. Als ik in ademnood kom, ga ik gewoon rustig stappen tot het weer goed gaat.
Moet wel zeggen dat ik er over het algemeen niet zo heel veel last van heb, heb eigenlijk meer moeite met intensief fietsen dan met mijn stoffige pony. :D

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:41

Ik heb ook astma, allergie gerelateerd. Ik heb 3 paarden thuis. Help mee hooi en stro halen, stallen zijn volledig mijn verantwoordelijkheid. Ik puf niet preventief, ik doe het al mijn hele leven, ik verbijt het liever.. Als het niet uit te houden is puf ik tot ik mij beter voel. Vorig jaar heb ik een serieuze aanval gehad, 3 weken mee rondgelopen, de dokter was verbaasd dat ik nog rondliep.. Heb toen een maand lang aan de aerosol gehangen, veel effectiever als die puffers en aangenamer ook. Ik ondervind geen last bij de paarden, maar hier is alles dan ook buiten te doen.

Myrnaaa
Berichten: 41
Geregistreerd: 03-09-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:34

Ja, ik heb al heel mijn leven astma én ben allergisch voor paardenhaar dus meestal is een bezoekje gevolgd door piepen kuchen sniffen en al die rotzooi :Y) Maar wat mij helpt:
Voor ik ga paardrijden (daarmee bedoel ik een half uur van te voren) en na het paardrijden (direct hierna) me medicijnen nemen. Hierdoor heb ik als ik erheen ga geen last van mijn luchtwegen en als ik terugkom ook niet. Tijdens het rijden voel ik mijn keel ook wel eens knijpen maar ik ga dan door en doe alsof het er niet is. Meestal trekt het weg, bij mij. Ik denk dat het ook is omdat je voor het eerst was je je heel veel zorgen maakten over wat er zou gebeuren en er daardoor ook veel (misschien onbewust) aan dacht. In het begin had ik er ook veel meer last van dan nu. Ik draai nu ongeveer 2 jaar mee in het paardencircuit en in het begin was het continu kuchen en bloedneuzen en half stikken xd maar het werd bij mij steeds minder.

Wijzig: Ohja ik ben ook allergisch voor: Stof, Hooi, Stro, en al het andere dierenhaar, dus ook van de katten honden muizen en die stuff die daar lopen xd

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:37

Ik heb ook astma. Vooral bij het koude weer. Ik puf pas als ik een aanval heb , eerder hoeft niet (meer). Ik heb er vooral last van bij inspanningen , zenuwen en als ik uitmest. Mijn verzorgpaard staat op stro dus vooral daar. Eigen pony staat op vlas , dan heb ik er niet tot nauwlijks last van :)

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:40

Ik heb ook astma en 3 eigen paarden.
Ik ben gestopt met rijden want dit ging helaas niet, maar mennen is voor mij echt een uitkomst.
Ik ben overgestapt op rapsodie als bodembedekking. Hier heb ik veel minder last van dan welke andere bodembedekking dan ook.
Ik laat me niet graag beperken door mijn astma, gelukkig heb ik een fijne longarts die goed kan handelen.
Verandering van weer geeft het meeste overlast.

Love_Horsez

Berichten: 36
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:47

Ik heb ook astma, maar rijdt gewoon paard.
Met paardrijden, of als ik met de paarden bezig ben heb ik absoluut geen last van mijn astma, wel heb ik er last van als ik moet rennen o.i.d.

Markschilder
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-13

Re: paardrijden met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:10

Lijkt mij dat dat gewoon kan