Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:22

zou je niet nu voor een 2 jaar lekker meedraaien met bijrijdpaarden, en dan steeds wat je overhebt aan de kant zetten? zodat er een leuk spaarpotje komt voor aanschaf paard, en onverwachte kosten?

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:24

terpentijn schreef:
Juist, Gamble, jouw standpunt is mij nu duidelijk. Je hebt er niets van begrepen.
Ik pas.


Ja, ik heb er niets van begrepen :') Als je niets meer weet te zeggen, zeg dan ook niets. Alleen maar tekeer gaan en dingen erbij halen wat er niets mee te maken heeft werkt niet. En ik zag dat je alweer terug krabbelt in je laatste post. Misschien ook iets minder hoog van de toren blazen, dan nemen mensen je misschien weer serieus.

FemkeMarije
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:25

Nu moet ik zeggen dat het mij wél enigszins opmerkelijk voor komt, wanneer iemand niet, of gedeeltelijk niet, kan werken, maar wél een paard kan onderhouden met alles wat daar bij komt kijken, en dan heb ik het niet alleen over het financiele gedeelte. In mijn opinie als je stallen kunt mesten, een voer/ontwormschema kunt bedenken, alles wat er bij de verzorging van een (eigen) paard komt kijken wat veel is in zowel tijd als energie investering, dat ik het wel moeilijk vind aan te nemen dat iemand die dat alles kan dragen niet in staat is om te werken. Een eigen paard is fysiek en soms ook psychisch (als het dier ziek is, en de dierenarts moet vaak komen, kan dit behoorlijke spanningen opleveren) een belasting, dus om welke reden je ook (gedeeltelijk) bent afgekeurd dit zal vast ook terug te vertalen zijn naar een aspect van het hebben van de verantwoordelijkheid van een eigen paard. En dan ben ik inderdaad wel van mening, dat wanneer je dit alles wel kunt doen, je ook meer tijd zou kunnen steken in er voor zorgen dat je zelf je inkomen verzorgt, in plaats van dat de belastingbetaler dat doet. Iemand die een volle werkweek werkt, en daarnaast zijn huishoudelijke taken en/of gezin verzorgt, zal in de overige uren ook niet altijd energie over hebben om nog veel te ondernemen. Ik vind, met een uitkering heb je de verplichting dat je doet wat je kunt. Mensen zien het altijd als een soort van recht, 'Maar ik heb er toch recht op'? Maar ik denk dat daar tegenover staat dat je tevens een plicht te vervullen hebt. Naar maximaal vermogen proberen zelf je inkomen te verzorgen. Wanneer je daarnaast nog een paard helemaal zelf kunt onderhouden en verzorgen, dan betwijfel ik of je die energie niet beter anders kunt gebruiken. Ook veel mensen die wel volledig werken kunnen geen paard onderhouden of hebben hier de tijd/energie niet voor.

Ik misgun niemand zijn hobby. Als iemand op de tennisclub gaat, of inderdaad bij een manege gaat rijden (wel de lusten, niet de lasten) maar een eigen paard vind ik wel een dusdanig intensieve hobby dat ik mijn vraagtekens zet bij waarom men dat wel kan, maar bijvoorbeeld niet administratief of ander licht werk kan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110747
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:26

Ik had al een paard toen ik eerst een Wajonguitkering, later WAO en nog later Bijstandsuitkering kreeg.
Het was te doen, maar met enorm kunst en vliegwerk. Om eerlijk te zijn zou ik het niet meer willen. Iedere maand weer in de stress omdat er van alles kan gebeuren en je dan qua geld niet meer uit komt en een buffer opbouwen was er ook niet bij. Ik heb mijn paard tot het einde gehouden en heel veel verdriet ervan gehad toen hij overleed, maar ben nu wel van mening dat het een moeilijke situatie was die ik niet nog een keer wil opzoeken.

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:30

FemkeMarije, 4 keer in de week een uurtje naar je paard gaan om te poetsen, een rondje te hobbelen en een wortel te geven op een stal waar het dier gewoon verzorgd wordt in volpension, is echt even wat anders dan alles wat jij in je post opnoemt of werken.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:32

lizy29 schreef:
Nee het is zorgen dat ik voor mijzelf, mijn huisdieren, mijn familie en vrienden genoeg inkomen behoud zonder afhankelijk te zijn van de staat. Het is zorgen voor onafhankelijkheid.


En dat is nu juist wat voor WA-JONG'ers vaak niet lukt.....

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:02

@ Femkemarijke, Dus iemand met een wajong uitkering, zou ook niet aan kinderen mogen beginnen?
Dat is ook een verantwoordelijkheid, en lichamelijk en psychisch zwaar. Denk dat een paard zelf nog makkelijker is.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:19

@femkemarijke deels heb je daar een punt hoor. Mijn paard heeft nu een flinke wond, veel da bezoeken en kopzorgen.
Ik maak meteen een klap terug in mn welzijn en functioneren. Maar de liefde voor je dier en wat je ervoor terugkrijgt wegen daar niet tegen op.
Maar als je paard verder op volpension staat neemt dat idd al een hele hoop weg.

Daarnaast, pak ik nu even voorbeeld uit mn eigen situatie. (Dit is slechts topje vd ijsberg)
Als ik school volg of werk doe, dan heb ik de drang om de beste te zijn, het perfect te doen, meer dan 100%. Dit is onderdeel van mijn 'stoornis'.
Dit maakt dat ik mezelf over de kop werk, en hierdoor uitvalsverschijnselen krijg in mn lichaam.
Ik volg therapie om dat beter te maken, maar totdat dat zo is kan ik (oa daardoor, wederom, er is veel meer) niet werken of naar school.
Rondom mijn paard ligt de lat niet zo hoog. Dit zorgt juist voor ontspanning zodat ik dingn in mn hoofd kan afbouwen.
Dus werk vergelijken met hobby... mja... in mijn geval niet vergelijkbaar.
Neem van mij aan dat als ik ooit weer kan werken ik het meteen doe.. ik heb ook liever een inkomen van 1600 euro per maand.

ElvierW

Berichten: 261
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:34

TS, wat wijs dat je hier om meningen komt vragen en zo wel doordacht een besluit neemt. Dat doen denk niet veel mensen je na!

Vol verbazing en ongeloof lees ik de reacties hier terwijl dat, denk ik, echt het laatste is waar TS om vraagt. Wat een gebrek aan inlevingsvermogen lees ik hier en ik heb het idee dat elkaar weinig wordt gegund. In mijn optiek kun je, in plaats van oordelen over het feit dat iemand een uitkering krijgt, het misschien beter omdraaien in het dankbaar zijn dat je zelf wél in de gelegenheid bent om te kunnen werken en dus je eigen centen kan verdienen. Daarbij komt dan ook, in geval van veel Wajongers, dat zij met die uitkering er "gratis en voor niks" ook nog eens een berg mensen bij krijgen die beweren alles te weten over hun situatie en wat goed voor hen is. Zie maar wat er hier gebeurd...
Ik ben gelukkig in staat om te werken, om mijn eigen leven in te delen zoals ík dat wil en keuzes te maken die bij mij passen. En ik zou het niet durven om een oordeel te hebben over wat mensen, die niet dit geluk hebben gehad, doen met het geld dat zij terecht van ons allemaal krijgen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:41

Als je al een paard HEBT, dan is het geen punt tocH?
Maar dat heb je niet, je overweegt er een aan te kopen.
Dat vond ik van een andere orde.
Wil je er een eigen gaan kopen/aanschaffen, denk ik toch dat er wat andere zaken bij te pas komen. Zoals de totale verantwoordelijkheid en zorgen voor... doe je dat allemaal zelf, okee, niets gezegd. Zet dat dan ook op papier. of laat iemand je daar mee helpen.
Maar ik denk niet dan "men" je zomaar een eigen paard laat aanschaffen, eerlijk gezegd.

In mijn visie ben je op dit moment het beste af met een verzorg of lease paard, met optie op aanschaf, als jullie elkaar fijn door en door kennen, en het rijden ook lekker gaat. Dan weet je tenminste wat je koopt.
En ben je er goed vertrouwd mee.

De tijd van kopen dient zich dan vanzelf aan.

Overigens vind ik het ook bar en boos wat in dit topic beweerd wordt over "uitkeringstrekkers".
Speciaal ook over Wajongers.
Alsof dat uitbuiters zijn, het gaat hier om mensen die door artsen vastgesteld niet meer ( of niet meer volledig) op de huidige arbeidsmarkt terecht kunnen, buiten hun schuld.
Het is geen kwestie van niet willen, maar niet KUNNEN of niet PASSEN.

Maar dat is blijkbaar tegen het zere been schoppen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-07-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:42

@femkemarije: ik begrijp je gedachtegang, maar het zit wel wat genuanceerder dan dat. Veel dingen die je noemt kan je uit handen geven, zoals het ontwormschema overlaten aan de DA. Volpension bespaart je uitmesten en voeren. Ik heb ze dus aan huis, maar op dit moment kan ik niet elke dag zelf uitmesten dus moet mn vriend dat overnemen. Ik denk dat de meeste wajongers wel mensen in hun omgeving hebben die evt kunnen helpen als het weer eens niet lukt, want daar loop je op veel gebieden vaak tegenaan.
Afgezien daarvan, een recreatiepaardje heeft niet altijd zoveel verzorging nodig. Met het geschikte paard kan je deze ook gerust een paar weken in de wei laten staan zonder training, wat nodig kan zijn als het even wat minder gaat. Niet iedereen heeft een sportpaard welke uren per dag aan energie en tijd kosten. Sommige dagen geef ik ze alleen drie keer per dag een netje hooi, verder vermaken ze zichzelf wel. En een netje hooi ophangen is niet te vergelijken met elke dag werken!

Sowieso vind ik verantwoordelijk zijn voor je dieren niet te vergelijken met een baan. Voor een baan moet je betrouwbaar zijn, je kan niet zomaar een dag zeggen dat het even niet kan en vriendlief het even komt overnemen bijvoorbeeld. Je kan niet een dag minder doen, eerder stoppen, later beginnen etc. Je paard kan je wel gewoon een dag in de wei laten staan! Daarbij heb je bij een eigen paard zelf keuzes, kan je zelf beslissen hoe en wanneer je iets doet, hetgeen bij werk wederom niet mogelijk is. Om nog maar te zwijgen over contact met collegas, wat uitputtend kan zijn.

Je zegt dat iemand die fulltime werkt, huishouden/gezin onderhoud, ook niet altijd tijd en energie over heeft voor leuke dingen. Klopt, maar besef je je wel dat dat een situatie is waar veel wajongers alleen van kunnen dromen? Echt, het idee dat er na werk nog uberhaupt energie kan zijn om iets te doen, al is het maar een eitje bakken, ik kan me er niks bij voorstellen. Hoe mensen werk met een huishouden combineren kan ik me al moeilijk voorstellen. Laat staan dat je nog hobbys kan hebben. Zelfs zonder werk hebben genoeg wajongers geen energie of mogelijkheden om iets te ondernemen. Voor sommigen is dat uurtje bij het paard het enige uurtje per dag dat ze iets kunnen doen, de rest van de dag is zelfs een afwasje doen teveel gevraagd. En dat kunnen 'normale' mensen zich weer niet voorstellen! Maar als je ze net in dat ene uurtje tegen komt, kan je het idee krijgen dat ze dus ook wel kunnen werken maar niks is minder waar....

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:43

Elvierw: amen *\o/* +:)+ _/-\o_

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:06

Met een paard werken is hartstikke therapeutisch. Zou in het basispakket moeten zitten :D

Wajong + paard kan, mits je goedkoop kan stallen en bereid bent er andere dingen voor op te geven. Je inkomen is nu eenmaal verschrikkelijk beperkt, en bedoelt voor primaire behoeften. Maar er komt echt geen bijsluiter bij je uitkering waar je het aan uit dient te geven. Dus, lekker zelf aan rekenen en bedenken of je het A) fysiek aan kan om een paard te hebben, en B) of je die zoveel honderd euro per maand kan en wil missen. Zo ja, laat je dan alsjeblieft niet door anderen tegenhouden die niet snappen wat het betekent om een handicap of chronische ziekte te hebben.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:08

Wat zeiken al die mensen nou dat ze moeten betalen voor andermans hobby? Mensen die recht hebben op een wayong uitkering, krijgen het bedrag toch wel :') Of ze nou wel of geen hobby ermee betalen

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:11

Maar dat stukje luxe is toch ook het hebben van een auto en rijbewijs?

En wat ik vaker terug lees is het maken van keuzes, de 1 kiest voor een auto met alle bijbehorende kosten die in deze tijd niet laag zijn en de ander voor een paard.

Edit: overigens vind ik een paard niet hetzelfde als een auto maar qua kosten zal het niet veel verschillen.

Verder maak ik mij erg boos om enkele reacties, ik ga hier niet verder op in. Niet goed voor mijn bloeddruk.
Laatst bijgewerkt door Mieke_Cunna op 10-07-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:14

Het is best mogelijk als je een relatief goedkope plek vindt om het paard te onderhouden. Zo extreem duur is een paard nu ook weer niet op een maand tijd.


Zijn genoeg mensen die WEL kunnen werken en toch gewoon uitkering trekken. Als jij een beperking hebt heb jij gewoon recht op een uitkering, en wat je met je geld doet. Laat anderen maar zeuren.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:19

chimello schreef:
Het is best mogelijk als je een relatief goedkope plek vindt om het paard te onderhouden. Zo extreem duur is een paard nu ook weer niet op een maand tijd.


Zijn genoeg mensen die WEL kunnen werken en toch gewoon uitkering trekken. Als jij een beperking hebt heb jij gewoon recht op een uitkering, en wat je met je geld doet. Laat anderen maar zeuren.


Het is heel moeilijk om zonder beperking oid aan een wayong te komen.

Verder las ik dat er werd gezegd dat als je je paard zelf helemaal kan verzorgen en regelen, je vast ook wel kan werken? Waar slaat dat nou weer op. Er zijn zoveel verschillende stoornissen oid dat je het echt niet met elkaar kan vergelijken :n

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:24

Geryon schreef:
Wat zeiken al die mensen nou dat ze moeten betalen voor andermans hobby? Mensen die recht hebben op een wayong uitkering, krijgen het bedrag toch wel :') Of ze nou wel of geen hobby ermee betalen


Haha daar dacht ik ook aan :D Het punt was een beetje dat sommige mensen lijken te vinden dat die Wajong-uitkering dan wel gekort kan worden, als ze blijkbaar genoeg geld overhouden voor een paard. Dat staat nergens letterlijk zo geschreven maar valt uit sommige reacties wel op te maken ;) Onder het mom van, 'ik betaal voor hun uitkering'...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:28

Kirsha schreef:
Geryon schreef:
Wat zeiken al die mensen nou dat ze moeten betalen voor andermans hobby? Mensen die recht hebben op een wayong uitkering, krijgen het bedrag toch wel :') Of ze nou wel of geen hobby ermee betalen


Haha daar dacht ik ook aan :D Het punt was een beetje dat sommige mensen lijken te vinden dat die Wajong-uitkering dan wel gekort kan worden, als ze blijkbaar genoeg geld overhouden voor een paard. Dat staat nergens letterlijk zo geschreven maar valt uit sommige reacties wel op te maken ;) Onder het mom van, 'ik betaal voor hun uitkering'...


Dat zie ik ook achter die reacties inderdaad. Belachelijk, dan zouden die mensen dus gewoon alleen kunnen eten. Waarom zou je een mens die al beperkt is, geen hobby gunnen?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:31

Geryon schreef:
Kirsha schreef:
Haha daar dacht ik ook aan :D Het punt was een beetje dat sommige mensen lijken te vinden dat die Wajong-uitkering dan wel gekort kan worden, als ze blijkbaar genoeg geld overhouden voor een paard. Dat staat nergens letterlijk zo geschreven maar valt uit sommige reacties wel op te maken ;) Onder het mom van, 'ik betaal voor hun uitkering'...


Dat zie ik ook achter die reacties inderdaad. Belachelijk, dan zouden die mensen dus gewoon alleen kunnen eten. Waarom zou je een mens die al beperkt is, geen hobby gunnen?


Komt allemaal voort uit onbegrip. Een groot deel van de reacties hier is gebaseerd op onwetendheid, dat blijkt wel uit de inhoud... Alsof het een feest is om met een beperking te leven. 'Lang leve de lol jongens, de werkenden betalen wel', zoiets :')

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:32

lizy29 schreef:
Nee het is zorgen dat ik voor mijzelf, mijn huisdieren, mijn familie en vrienden genoeg inkomen behoud zonder afhankelijk te zijn van de staat. Het is zorgen voor onafhankelijkheid.


En hoe wil je dat doen als je dus niet de fysieke mogelijkheden hebt om uberhaupt maar de KUNNEN werken. Hoe hard je het ook probeerd, het lukt je niet. Telkens als je weer een beetje hebt oogebouwd dmv wikskracht wordt je weer terug geworpen, worden je klachten nog erger, slaap je niet meer, functioneer je niet meer.

En omdat je dit op jonge leeftijd hebt gekregen heb je ook geen goed inkomen op kunnen bouwen waarop je een verzekering op af kunt sluiten. Erger nog... Als je bijv een levensverzekering af wilt sluiten wordt je of niet..of tegen een belachelijk hoge premie geacepteerd die je vanwege je lage inkomsten toch niet op kunt brengen..

Dus.. Vertel me ... Hoe??

MissyM
Berichten: 83
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:37

Ik lees mijn eigen topic toch wel een beetje met verbazing..Er staan super leuke reacties tussen maar ik heb het idee dat het een beetje de verkeerd kant op dreigt te gaan.
Ik ga eerst gewoon lekker op zoek naar een leasepaard en ik zie wel wat er ooit op mijn pad terecht komt. In mijn situatie moet ik maar gewoon blij zijn met wat ik heb. ...zullen we nu weer een positieve draai aan dit topic geven :o ?

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:39

hey!

Slim dat je eerst een leasepaard neemt!
en nan verder kijkt hoe en wat
veel plezier en hou je me op de hoogte via pb soms als je wil?
hij staat altijd open
gr hackny

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:40

lifaya schreef:
Ik denk dat ik ook "prima" een WA-jong uitkering zou kunnen krijgen :) Ik doe het alleen niet. Ik woon momenteel nog thuis maar ik denk dat op het moment dat ik uit huis ga ik toch overweeg om een WA-jong aan te vragen.


Toch een kleine waarschuwing: het uwv kan erg moeilijk doen over dat soort dingen. Boetes, uitsluiting... De grenzen worden steeds strakker en dat houdt in dat ze ook mensen uit de uitkering houden op grond van flauwe administratieve excuses.
(Heel jammer, want juist die starheid maakt het zo lastig om het eerst op eigen kracht te proberen, maar weet wat je doet.)

MarijeSmit, goed idee :j Ik wens je heel veel succes met je zoektocht :j

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:42

MarijeSmit schreef:
Ik lees mijn eigen topic toch wel een beetje met verbazing..Er staan super leuke reacties tussen maar ik heb het idee dat het een beetje de verkeerd kant op dreigt te gaan.
Ik ga eerst gewoon lekker op zoek naar een leasepaard en ik zie wel wat er ooit op mijn pad terecht komt. In mijn situatie moet ik maar gewoon blij zijn met wat ik heb. ...zullen we nu weer een positieve draai aan dit topic geven :o ?



Vind het goed dat je deze keuze maakt en denk dat dit komt doordat er 'aangevallen' word, dus word er verdedigd.
Dat lokt een discussie uit, en dat is idd niet de opzet van dit topic.

Hoop dat je snel een geschikt paardje vind :)