Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:12

Joh terpentijn, je kunt schreeuwen dat je er verstand van hebt, maar je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Daar vertel je dus onzin: het is niet zo dat NIEMAND die een wajong uitkering heeft het aankan een eigen dier te hebben. Ze zijn niet allemaal hetzelfde als jouw broer.
En wees er trots op dat je nog nooit subsidie hebt aangevraagd zou ik zeggen.... als JIJ zo ver bent dat je niet meer rond kunt komen, dan zeg ik: zoek dan maar een normale baan. Want als jij je klauw op moet gaan houden, dan ligt het daar aan. Dan heb ik ook geen medelijden en dáár zou ik niet aan mee willen betalen en bezwaar maken!

RusselNuwell, ik vind dat gescherm met "paarden kunnen goede therapie zijn" etc ook gelul van de bovenste plank. Het gaat mij puur om het feit dat een uitkering gewoon inkomen is, waar het dan ook vandaan komt. Die mensen hebben daar recht op, het is hun geld. En dat mogen ze dan ook gewoon uitgeven aan wat ze willen. Het bedrag is beduidend lager dan een goedbetaalde baan, dus als mensen met een uitkering zich wat luxe willen veroorloven aan de ene kant, zullen ze aan de andere kant op belangrijke zaken moeten bezuinigen. Want luxe hebben ze al niet aangezien een uitkering geen vetpot is.
Maar als ze dat willen doen, moeten ze dat toch echt zelf weten. Het is hun geld.

En aan de mensen die beweren dat het onmogelijk is met een uitkering: er zijn mensen op bokt met deze zelfde uitkering die gewoon WEL een paard hebben en alles zelf betalen. Staan op een goedkope stal/boerderij, lopen in kleding van 10 jaar oud en wat ze gekregen hebben, "shoppen" alleen maar bij kringloopwinkels, vernieuwen nooit hun meubels wat waarschijnlijk krijgertjes zijn, wonen goedkoop in een buurt die jij met je goeie baan nooit uit zou kiezen... om maar even een voorbeeld te noemen. Het kán dus zeker wel.

Als TS hier tegenop ziet, niet wil of daar geen mogelijkheden ziet, dan is ze natuurlijk wijs om het niet te doen. Maar dat mensen hier zeggen dat ze niet MAG of niet KAN is gewoon bullshit eerste klas.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:17

_/-\o_

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:17

Joh Gambleiets, wat weet jij er van om 30 jaar voor een autistische broer te zorgen... niets dus duidelijk.
Bah.

Hoe zo dat ik beweer dat een Wajonger geen eigen dier kan hebben. Staat toch duidelijk dat mijn broer al jaren een eigen hond heeft?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-07-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:18

GamblersCup schreef:
Joh terpentijn, je kunt schreeuwen dat je er verstand van hebt, maar je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Daar vertel je dus onzin: het is niet zo dat NIEMAND die een wajong uitkering heeft het aankan een eigen dier te hebben. Ze zijn niet allemaal hetzelfde als jouw broer.
En wees er trots op dat je nog nooit subsidie hebt aangevraagd zou ik zeggen.... als JIJ zo ver bent dat je niet meer rond kunt komen, dan zeg ik: zoek dan maar een normale baan. Want als jij je klauw op moet gaan houden, dan ligt het daar aan. Dan heb ik ook geen medelijden en dáár zou ik niet aan mee willen betalen en bezwaar maken!

RusselNuwell, ik vind dat gescherm met "paarden kunnen goede therapie zijn" etc ook gelul van de bovenste plank. Het gaat mij puur om het feit dat een uitkering gewoon inkomen is, waar het dan ook vandaan komt. Die mensen hebben daar recht op, het is hun geld. En dat mogen ze dan ook gewoon uitgeven aan wat ze willen. Het bedrag is beduidend lager dan een goedbetaalde baan, dus als mensen met een uitkering zich wat luxe willen veroorloven aan de ene kant, zullen ze aan de andere kant op belangrijke zaken moeten bezuinigen. Want luxe hebben ze al niet aangezien een uitkering geen vetpot is.
Maar als ze dat willen doen, moeten ze dat toch echt zelf weten. Het is hun geld.

En aan de mensen die beweren dat het onmogelijk is met een uitkering: er zijn mensen op bokt met deze zelfde uitkering die gewoon WEL een paard hebben en alles zelf betalen. Staan op een goedkope stal/boerderij, lopen in kleding van 10 jaar oud en wat ze gekregen hebben, "shoppen" alleen maar bij kringloopwinkels, vernieuwen nooit hun meubels wat waarschijnlijk krijgertjes zijn, wonen goedkoop in een buurt die jij met je goeie baan nooit uit zou kiezen... om maar even een voorbeeld te noemen. Het kán dus zeker wel.

Als TS hier tegenop ziet, niet wil of daar geen mogelijkheden ziet, dan is ze natuurlijk wijs om het niet te doen. Maar dat mensen hier zeggen dat ze niet MAG of niet KAN is gewoon bullshit eerste klas.

Je hebt een punt.. :j

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:19

mensen met een wajong uitkering kiezen er niet voor om niet te kunnen werken, het gaat nu eenmaal niet.!!ik heb zelf ook een wajong uitkering omdat ik 80 tot 100% ben afgekeurt door mn ppd-nos! heb ik daar voor gekozen nee! het liefst werk ik ook 40 uur per week maar dat gaat nu eenmaal niet klaar.! mag ik daarom geen hond hebben? waar ik mijn eigen etensgeld aan de kant leg om mijn hond goed eten te geven en voor haar verzekering? slaat nergens op he! wat een harde oordelen van sommige mensen, oordeel niet over mensen zolang je niet in hun schoenen loopt.!

nu waar het topic over gaat : ik vind het heel goed dat je raad vraagt op bokt en er wat mee doet. ik hoop dat je gauw een bijrijdpaardje vind

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:25

terpentijn schreef:
Joh Gambleiets, wat weet jij er van om 30 jaar voor een autistische broer te zorgen... niets dus duidelijk.
Bah.

Nee, dat heb ik niet. Maar dat is hier ook totaal niet van belang. En waarom bah? Omdat ik zeg dat jouw "verkondiging van feiten" niet klopt?

Ik ken wel mensen met een wajong uitkering en weet dat ze niet verzorgd hoeven te worden zoals jouw broer verzorgd moet worden. En deze mensen hebben gewoon huisdieren en sommigen zelfs een paard. En daar kunnen ze gewoon heel goed voor zorgen, net als "gezonde" mensen. Want hun handicap heeft daar niets mee te maken. Voor het hebben van een paard laten ze andere belangrijke dingen. En als zij dat er voor over hebben, moeten ze dat zelf weten.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:26

ik zou het niet doen... mijn paard is dit jaar 21 geworden en ik heb hem al vanaf mijn 19e maar als ik nooit de zekerheid zou hebben op een redelijk normaal inkomen (afhankelijk van de staat dus) zou ik het niet doen.
ik had ook nooit voorzien dat ik in die 21 jaar zoveel tegenwind zou hebben, het is gewoon niet makkelijk om dan ook nog de zorg voor een paard te hebben. plus je bent overgeleverd aan de markt, je kan nu wel een leuke goedkope stal hebben gevonden maar is die over 10 jaar nog steeds zo?
als je in de randstad woont heb je grote kans van niet.

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:27

terpentijn schreef:
Broer mag best een hond als hij zou willen ook 4 paarden... maar dat kan iemand in de Wajong helemaal niet zelfstandig aan, tenzij gedegen en dagelijkse begeleiding...


Dáár zeg je dat terpentijn.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:29

@Gamblerhuppeldepup: het gaat niet om "ergens verstand van hebben, in dit geval, maar om eigen persoonlijke ervaring. Zeer storend die laatdunkende toon in je post, alsof jij het allemaal beter weet, en mij en anderen met Wajong-ervaringen uit eerste hand , afdoet als niet belangrijk of in mijn geval als "schreeuwers".
Heb jij er persoonlijke ervaring mee?
Zo niet, wat is dan je zinvolle bijdrage hier in dit topic?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:34

Nou jeetje terpentijn, je doet wel erg denigrerend naar GamblersCup.

laetitia98

Berichten: 559
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:35

Misschien is het een optie om een paard te gaan leasen of bijrijden... dan heb je een soort eigen paard en minder kosten dan bij een eigen paard en ook geen onverwachte kosten zoals da enz... (geen idee of dit al ter sprake is gekomen, ik nam niet de moeite om alle pagina's door te sputteren ;) :o

RandyOrton25

Berichten: 1286
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:35

terpentijn schreef:
Uit dit topic blijkt dat velen de WAJONG gelijk stellen aan een Bijstandsuitkering.

TS heeft al uitgelegd , dat WA-jong (let op woord-en spellingsgebruik) een Wet Arbeidsongeschiktheidsuitkering voor reeds jong (waarmee ik bedoel: aantoonbaar op jonge leeftijd: dit betekent niet dat ze jong moeten zijn) gehandicapte/beperkte mensen is.

Dat wil dus zeggen dat het hier niet gaat om een arbeidshandicap, in het werkzame leven opgelopen. Het wil zeggen dat er medisch door een hierin bevoegde dokter is vastgesteld, dat de Wajonger een duurzame (!) gehele of gedeeltelijk AANGEBOREN (dus buiten diens schuld) arbeidshandicap heeft. De gradatie waarin kan van 10% tot 100% lopen, in elk geval moet er sprake zijn van een handicap die niet via werk/levenswijze/anders dan aangeboren of erfelijk is ontstaan.

Daaruit volgt, dat de uitkering ook zeer laag is (zelfs onder bijstandsniveau), en dat de Wetgeving er (althans op dit moment nog) van uit gaat dat aanvullende fondsen zoals PGB (Persoons Gebonden Budget) en gemeentelijke Meedoenfondsen, voor de Wajonger bereikbaar en aanvraagbaar zijn.

Aangezien de Wajonger zelf niets aan diens afwijking (?) heeft bijgedragen, ook al zou dat aanzienlijk zijn telt tot op heden het vermogen van de Wajonger ook niet mee voor het verstrekken van de uitkering (zoals eigen huis, spaargeld, etc.... die kans is klein dat de Wajonger over zo iets zou beschikken, maar het kan wel voorkomen, bijvoorbeeld door een erfenis... want ook een erfenis heeft geen invloed op de Wajong-uitkering).
Dit in tegenstelling tot een Bijstands-uitkering, want dan telt eigen bezit/vermogen wel degelijk heftig mee (eerst opeten!).

In theorie zou een Wajonger dus best een eigen huis en een paar paarden er op na kunnen houden, het telt immers NIET mee voor de hoogte (of zo je het zien wil:laagte) van de uitkering op zich. Vermogen wordt buiten beschouwing gelaten

Dat klinkt wellicht belachelijk, maar is ook wel begrijpelijk: Wajongers hebben doorgaans geen vermogen opgebouwd zoals: auto's villa's paarden etc Zijn ze te jong voor. Er zijn echter ook oudere Wajongers, die wel enig vermogen en aardig wat spaargeld hebben (zoals ik al eerder noemde: erfenis, eigen huis)

Voor hardwerkende mensen en zzp-ers (zoals ikzelf) kan dit bespottelijk klinken en een harde noot om te kraken, dan wel zure druiven, maar Wajonger ben je niet voor je lol.
Er zijn in de Wajong gradaties van werkmogelijkheden, op dit moment zijn politiek gezien alleen de Wajongers van plus 55 jaar verzekerd van hun uitkering, de rest wordt binnenkort geheel volgens de nieuwe normen herkeurd: die nieuwe normen zijn: als je niet voor 85% of meer bent afgekeurd, gaan we je herkeuren, kom je niet aan die 85% zul je aan het werk moeten.

Ik weet dit alles omdat ik een autistische Wajong broer van nu 54 jaar heb Die is voor 85% afgekeurd Zit dus in alle gevallen op de grens, maar er zijn al geen banen voor "normale: goedopgeleide jongeren, dus het zal zo'n vaart niet lopen.

Zelf heb ik geen enkele uitkering.

Ik ben kunstschilder. Al JAAAAREN.
Met 2 paarden, 2 Shetlanders en 2 Dobermanns

Is geen vet bestaan, nee, maar ik heb dan weer geen auto, vakantie, etc.


Ho ho Ken toch echt mensen die GEEN aangeboren beperking hebben maar toch een WAJONG uitkering hebben dus???

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:40

Terpentijn, zoals je had kunnen lezen heb ik die ervaring. En het is niet dat ík het beter weet, jij zet "feiten" neer dat geen feiten zijn. Die alleen op jouw broer slaan, de enige ervaring die jij zelf hebt schijnbaar. En dat klopt niet, wajongers hebben zoveel verschillende soorten handicaps, je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren. En dat doe je in je eerste post wel. Vervolgens schreeuw je op de volgende pagina (twee keer zelfs!) dat NIEMAND je post gelezen had bla bla bla.... jawel, dat hebben we wel. Maar wat daar in staat klopt niet, dus gingen we er niet op in en namen we het zéker niet als waarheid of feit.

Mijn toon was dan ook enkel en alleen op jou gericht, n.a.v. datgene dat jij geschreven had. En zeker niet op andere mensen met ervaring met wajongers.

Dat jij mijn bijdrage in dit topic niet zinvol vindt, prima. Dat komt alleen maar omdat je het niet kunt hebben dat ik het niet met je eens ben. Maar het is dan ook gehéél wederzijds: wat jij verkondigd vind ik niet zinvol.

Maar dan ga ik niet kinderachtig met jouw boktnaam om, zoals jij doet. Beetje jammer van iemand die volwassen is :')

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:43

Een uitkering is inderdaad om jezelf te voorzien van de eerste levensbehoeften, maar
in dit geval is het toch even anders.. Men is het er niet mee eens omdat zij haar uitkering zou gebruiken voor een luxe goed, want wij betalen belasting.
In dit geval kan TS niet (veel) werken, wie zijn wij dan om te zeggen dat zij met haar uitkering geen luxe goed, in dit geval een paard, mag kopen.
Als TS dit zou kunnen rond krijgen op wat voor manier dan ook, waarom dan niet?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:47

Juist, Gamble, jouw standpunt is mij nu duidelijk. Je hebt er niets van begrepen.
Ik pas.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-07-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:48

terpentijn schreef:
Broer mag best een hond als hij zou willen ook 4 paarden... maar dat kan iemand in de Wajong helemaal niet zelfstandig aan, tenzij gedegen en dagelijkse begeleiding...
Ook autisme kent gradaties en verschillende vormen. Wat de 1 wel kan zal voor de ander onmogelijk zijn.

Ik moet zeggen dat ik hier schokkend intolerante & kortzichtige posts langs zie komen en dat in een land wat toch de naam heeft behoorlijk tolerant te zijn.
lizy29 schreef:
Nee het is zorgen dat ik voor mijzelf, mijn huisdieren, mijn familie en vrienden genoeg inkomen behoud zonder afhankelijk te zijn van de staat. Het is zorgen voor onafhankelijkheid.

Totdat er iets mis gaat (ongeluk bv) en de heleboel instort (been there). Heel vroeger zorgde de gemeenschap dan voor je (buren, wijk, dorp) en nu met de schaalvergroting is dat de overheid. Of dat een verbetering is? In zekere zin wel, want de basisrechten zijn niet meer afhankelijk van de welvaart van het dorp en of je omgeving je aardig genoeg vindt om je in leven te houden. Nadeel is wel dat de mening ook bepaald wordt door het imago en dat komt van de media, die geen nieuws ziet in de mensen die er netjes en eerlijk van kunnen rondkomen. Nieuws is het enkel als iemand de boel bedriegd.

RandyOrton25 schreef:
Ho ho Ken toch echt mensen die GEEN aangeboren beperking hebben maar toch een WAJONG uitkering hebben dus???
WAJONG is voor jong gehandicapten, dus een aandoening die voor je 18e of tijdens je studie is ontstaan. Als je op je 16e een ongeluk krijgt met de brommer en in een rolstoel beland bv, dan kan je ook in aanmerking komen voor wajong.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:48

terpentijn schreef:
@Gamblerhuppeldepup: het gaat niet om "ergens verstand van hebben, in dit geval, maar om eigen persoonlijke ervaring.
Heb jij er persoonlijke ervaring mee?
Zo niet, wat is dan je zinvolle bijdrage hier in dit topic?


Een persoonlijke ervaring maak je zelf mee en dit betekent niet dat iedereen hetzelfde proces doormaakt. Je kunt dus niet zeggen dat iemand met een Wajong uitkering niet zelfstandig voor meerdere dieren kan zorgen. Ik zou proberen een beetje afstand te nemen in dit topic, niet alles op jezelf te betrekken. Dus je niet enkel en alleen te laten leiden door je eigen ervaring maar je realiseren dat ieder mens anders is.

RandyOrton25

Berichten: 1286
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:51

Zoals ik al zei niet iedere wajonger heeft een aangeboren beperking ;)
En ik ken er 1 die heeft een paard en een shet 2honden en vogels en kan het prima betalen.
Haar keus haar geld
wie zijn wij om te bepalen wie wel en wie niet.
Ik kan het na baan verlies niet meer betalen heb ze allebei moeten verkopen en ooit komt het wel weer.

Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat ze met hun geld doen
@TS super dat je alles overweeg ik hoop dat je snel een leuk paardje gevonden hebt :D

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:58

Het zou in principe moeten kunnen.

Ik heb ook een uitkering (bijstand) op dit moment.
Ik betaal 170 euro stalling en sta niet op een superdeluxe pension, wel heb ik alles wat ik nodig heb.

Gemiddeld ben ik in principe 200 per maand kwijt als ik de overige kosten erbij optel zoals voer, spullen en hoefsmid en wormonderzoek etc.

Ik moet enorm beknibbelen op mijn boodschappen maar ik red het net.

Vraag is of je dat wilt....

Ik woon dan op mezelf dus heb ook nog de gewone rekeningen etc en andere huisdieren die ook geld kosten

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:10

Ik denk dat ik ook "prima" een WA-jong uitkering zou kunnen krijgen :) Ik doe het alleen niet. Ik woon momenteel nog thuis maar ik denk dat op het moment dat ik uit huis ga ik toch overweeg om een WA-jong aan te vragen. Werk momenteel 20 uur in de fastfood/horeca en dit is voor mij al zwaar... Maar ik doe het wel :) Alleen kan ik van dit salaris niet op mijzelf wonen... en met een WA-jong erbij zou het wellicht wel mogelijk zijn. Maar een eigen paard gaat er dan echt niet in zitten :n

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:11

Allereerst: enorm respect en complimenten TS! Je gaat echt heel netjes om met al het gezeur!

ik weet niet wat je situatie is, maar met een wajong een eigen paard houden is alleen mogelijk als je meer steun hebt door bijv thuis te wonen. Je hebt gewoon te weinig reserves om op terug te vallen als de medische kosten stijgen of er gebeurt iets totaal anders in je leven wat geld kost.
Ook gaat de wajong komende jaren waarschijnlijk veranderen en ben je met zoiets als pddnos echt niet meer zeker van een blijvende uitkering. Vooral daarom zou ik kiezen voor een lease of verzorgpaardje.

Ik heb zelf een wajong en kan door veel bezuinigen en dankzij een leuk salaris van mn vriend, mijn twee paardjes aan huis houden. Zonder hem zou het echt onmogelijk voor me zijn. Zelfs met zijn salaris moeten we zuinig doen maar ik heb het er voor over omdat mijn schatjes mij dagelijkse structuur en liefde geven. Zonder mn dieren was ik helemaal in een donker gat gevallen, de verzorging houd me juist op de been! De kosten voor de paarden draag ik in principe zelf, tenzij het niet meer lukt. Lukt alleen omdat ik verder weinig vaste lasten heb, die draagt mn vriend. Afgelopen voorjaar veel gedoe gehad en bijna 1500 euro aan DAkosten gehad. Tja, dat kon ik dus niet zelf oplossen.... En toen moest hij bijspringen en we zijn nu maanden verder en nog steeds bezig met het weer opbouwen van de spaarrekeningen (denk aan enkele honderden euros, niet meer).
Ik moet er dus al veel voor laten, terwijl mn vriend leuk verdiend....daarom kan ik me er niet echt een voorstelling van maken dat het zonder extra hulp haalbaar is.

De hele discussie over wajong, luxe, eerlijkheid etc is oneindig want de basis daarvan ligt duidelijk in onbegrip van wat een wajong inhoud en hoe het is om te leven met zulke beperkingen. Geen betere toekomst in het vooruitzicht, geen tevreden gevoel omdat je aan de maatschappij bijdraagt, geen sociale contacten dankzij werk.... Oh wat een plezier! En geloof me, wil je paarden houden met alleen een wajong, dan mag je op droog brood gaan leven.... Wil iemand dat doen? Dan verdienen ze dat paard dubbel en dwars!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:13

lifaya schreef:
Ik denk dat ik ook "prima" een WA-jong uitkering zou kunnen krijgen :) Ik doe het alleen niet. Ik woon momenteel nog thuis maar ik denk dat op het moment dat ik uit huis ga ik toch overweeg om een WA-jong aan te vragen. Werk momenteel 20 uur in de fastfood/horeca en dit is voor mij al zwaar... Maar ik doe het wel :) Alleen kan ik van dit salaris niet op mijzelf wonen... en met een WA-jong erbij zou het wellicht wel mogelijk zijn. Maar een eigen paard gaat er dan echt niet in zitten :n

Dat kan je dan nog wel eens tegen gaan vallen! In principe is er de regel dat je met een werkverleden direct al uitgesloten bent voor een wajong. Zelfs 20 uur die je moeilijk vol kan houden zien ze als dat je dus prima kan werken en dus geen wajong. Ik ken meerdere mensen (psychische problematiek) die enkel om deze reden zijn afgewezen, zelfs met aangeboren problemen en dat ze het werk nooit echt hebben kunnen volhouden....

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:14

terpentijn schreef:
Niemand. maar dan ook niemand, heeft mijn 2 posts over het hoe en wat van de WAjong gelezen laat staan daarop ingegaan, en krijst maar door... jullie misgunnen een ieder het licht in de ogen, wat een misgunnerij en onbegrip.

Inderdaad... wacht maar eens tot je zelf aan de uitkering raakt... Dan zal het gepiep van onrechtvaardig een verzorgingssstaat Nederland niet van de lucht zijn.

Heb zelf overigens (nog) geen uitkering.



heb ze allebei gelezen hoor, maar jou broer heeft totaal iets anders dan de TS ,
ik zelf heb een uitkering, ben 100% afgekeurd op mijn 20e al mankeer geestelijk niks!
heb het uwv gesmeekt of ik mocht werken!
maar na 2 heupprotheses een knieprothese en twee herseninfarcten ik leef met de ziekte SLE mag dat dus niet,
aan de buitenkant zie je niet veel ja loop zo nu en dan wat ongelukkig, maar verder niet,
jou broer is wss geestelijk en wss lichamelijk niet in orde,

Dan kan jij moord en brand gaan schreeuwen, mar ik had mijn paard al voordat ik werd afgekeurd, ik kocht hem van mjin spaarcentjes, bij de boeren gewerkt vroeger vanaf me twaalfde kocht hem toen ik 16 jaar was of 15..de ziekte werd gecontastanteerd toen ik 18 was, en ben inmiddles 31 paard sinds 8 juli 16

in de periode van ziek zijn operaties ect ect was mijn paard wel mijn drijfveer!

dus stop met die Bull oliebol en scheer niet iedereen over 1 kam !

TS heeft aangegeven dat ze op zoek gaat naar een lease paard dus wat is nu je probleem???

wil je graag een compliment?? goed joh dat jij voor je broer zorgt terwijl je het zelf niet breed heb goed! echt een pluim ! top hooor!!

ik maak me meer zorgen om mensen met bijv. bordeline en bijkomende dingen, die te kust en te keur paarden kopen en weer verkopen , waar is die begeleiding ? waar is het gevoel voor dieren ??? dat snap ik niet!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:15

Onvoorstelbaar, dit soort kortzichtige reacties, alsof ik dat niet weet na tientallen jaren, dat autisme vele gradaties kent? En alsof ik TS een paard misgun, als je goed had gelezen: integendeel juist!

Ieder zit lekker op diens eigen stoel te trippen, zie ik, het gaat toch helemaal niet om mijn broer, het gaat er om dat in het fenomeen van hoe je in de Wajong belandt begrijp?



Dat weet ik al heel lang, ook van anderen die met autistische of PDD-NOS familieleden te maken hebben, ik geloof ook dat men best wel aan het werk kan, het hangt er maar net van af.
Nergens zei ik dat "die mensen" dan maar geen dieren mochten hebben. In tegendeel.
Mijn eigen broer zou niet zonder zijn hond kunnen, ik vergelijk ook nergens iemand met mijn broer, dat doen anderen.

Qua TS gaat het om een eigen paard aanschaffen.
Dat zou ik dan afraden.
Komt dat 100% op TS neer of op de ouders/mensen er om heen?

Die zullen er alleen al qua verantwoordelijkheid vermoedelijk voor op draaien als TS dat niet meer redt.
Om wat voor reden dan ook.

Niemand kan in de toekomst kijken, met het "autisme"syndroom heb ik het altijd de beste strategie gevonden om gewoon men overal bij te proberen te betrekken (wat niet altijd lukt), maar ook zo veel mogelijk over te laten aan diegene, zo lang dat met goed gevolg kan.

Mij is gebleken dat heel veel kan, maar real life verantwoordelijkheden na een tijdje toch moeilijk blijken.
Als het om levende have gaat lijkt me dit een onwenselijke situatie, aangezien het uiotgaan met een hond en het rijden op een paard of pony naturlijk ontzettend leuk is, maar er zit meer aan vast dan dat.
Ontwormen, inenten, hoeven bekappen, bij een hond borstelen, ontklitten, het hoort er allemaal bij.
Kan iemand dat zelf allemaal aan en regelen?
Prima! Niets gezegd!
Zo niet moet iemand anders dat (deels)overnemen, en daar altijd achteraan blijven lopen. Sommige mensen willen wel, maar kunnen simpelweg niet bolwerken in het leven.

De hele verantwoording voor onderhoud en zorg voor een paard alleen aan TS overlaten vind ik dan ook niet raadzaam. Een EIGEN paard aanschaffen lijkt me nog minder handig... ik weet echter niet waar de ouders van TS in dit geheel staan.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-07-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:16

Zwerte schreef:
lifaya schreef:
Ik denk dat ik ook "prima" een WA-jong uitkering zou kunnen krijgen :) Ik doe het alleen niet. Ik woon momenteel nog thuis maar ik denk dat op het moment dat ik uit huis ga ik toch overweeg om een WA-jong aan te vragen. Werk momenteel 20 uur in de fastfood/horeca en dit is voor mij al zwaar... Maar ik doe het wel :) Alleen kan ik van dit salaris niet op mijzelf wonen... en met een WA-jong erbij zou het wellicht wel mogelijk zijn. Maar een eigen paard gaat er dan echt niet in zitten :n

Dat kan je dan nog wel eens tegen gaan vallen! In principe is er de regel dat je met een werkverleden direct al uitgesloten bent voor een wajong. Zelfs 20 uur die je moeilijk vol kan houden zien ze als dat je dus prima kan werken en dus geen wajong. Ik ken meerdere mensen (psychische problematiek) die enkel om deze reden zijn afgewezen, zelfs met aangeboren problemen en dat ze het werk nooit echt hebben kunnen volhouden....

Met een WA-jong mag je gewoon werken is mij altijd verteld :) de uitkering word dan uiteraard wel minder. Ik heb een aangeboren "handicap" of "stoornis" hoe mensen het ook willen noemen en het werk put mij geestelijk gewoon helemaal uit. De perfecte baan voor mij zou een baan zijn waarbij ik niet veel in contact ben met mensen en veel structuur heb :') maar die zijn zeldzaam in deze banenmarkt en de horeca was mijn enige uitweg en het geld moet toch komen. Maar tegen die tijd zal ik dit ook wel met mijn psychiater bespreken :)