Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissyM
Berichten: 83
Geregistreerd: 11-12-11

Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:49

Hallo bokkers...

Helaas kan ik door mijn lichte beperking niet volledig aan het werk.
Daarom heb ik een Wa-Jong uitkering.
Omdat paardrijden mijn passie is en ik verder geen bezigheden en werk heb zou een eigen paard toch super mooi zijn.
Nu is echter mijn vraag: zou het kwa kosten toch mogelijk zijn een paard te kunnen onderhouden met een uitkering? of moet je toch wel 40 uur in de week aan het werk zijn om dit te kunnen bekostigen.
Ik loop al lang met deze vraag in mijn hoofd en hier kan ik hem natuurlijk plaatsen.
Tips alles in welkom.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:51

een vriendin van mij heeft ook een wajong uitkering en een eigen pony. het is te doen, maar veel houd ze neit over... ze heef thet geluk dat ze een betalende bijrijder heeft.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:52

De vraag is: kan jij ca. €500,00 per maand missen?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:52

Tsja ik denk niet dat het idee van een uitkering is dat je er een paard van kunt onderhouden. Een paard is toch vrij kostbaar en je zult altijd een buffer moeten hebben voor het geval dat. Het lijkt mij niet echt haalbaar in ieder geval.

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:52

persoonlijk zal ik het niet doen.

Een paard kost veel geld, en als hij/ zij ziek wordt zijn de dierenarts kosten ook niet misselijk.
Ik vind dat je die wel moet kunnen betalen.

En daarbij kost het ook erg veel tijd en misschien voor jou teveel energie (ik weet niet wat je beperking is, dus daar kan ik niet over oordelen).

Kan je niet vrijwilligerswerk gaan doen op een manege of kinderboerderij of iets?
Beginners en gehandicapten helpen met paardrijden, en verzorgen? Vaak zie je dat in ruil voor je tijd ook zelf mag paardrijden.
Zo ben je er toch lekker mee bezig, en kost het jou geen geld.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:54

Persoonlijk zou ik het heel raar vinden als iemand met een uitkering een eigen paard zou hebben. Ik zou dan zeggen: zoek een leuk verzorgpaard. Wat denk je dat een eigen paard ongeveer kost per maand? Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw uitkering is, hoeveel je daarvan overhoudt en hoeveel je vrij kunt uitgeven?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:55

kort en bondig, nee.

ik heb ook een wajong en ik hou nu al niks meer over, laat staan als ik ook nog m,n paarden moest betalen. Ik heb het geluk dat ik ontzettend lieve ouders heb en ze daar kunnen staan en hun het betalen ( ja ik mag echt in m,n handen knijpen)

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:55

Hangt er vanaf hoe hoog je uitkering is, of je een buffer hebt en hoeveel je nu per maand overhoudt denk ik. Mijn pony kost me echt geen €500 per maand, maar je moet wel geld hebben voor het geval je opeens hoge dierenartskosten hebt.
Succes in ieder geval met de overweging.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:55

Dieselpaard schreef:
Persoonlijk zou ik het heel raar vinden als iemand met een uitkering een eigen paard zou hebben. Ik zou dan zeggen: zoek een leuk verzorgpaard. Wat denk je dat een eigen paard ongeveer kost per maand? Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw uitkering is, hoeveel je daarvan overhoudt en hoeveel je vrij kunt uitgeven?


Ik vind een WA-Jong uitkering door een beperking wel wat anders dan een gewone uitkering. Waarschijnlijk kiest TS er niet voor om niet (volledig) aan het werk te kunnen.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:56

Eigenlijk zeg ik ja en nee.

Ik ben met 2 paarden uiteindelijk in een uitkering terecht gekomen en het lukt wel maar verder moet ik een hele hoop laten. Nu gaat het in mijn geval over 2 paarden en is er zicht op weer een fulltime baan (ben opbouwende na ziek te zijn geweest) maar ik zou als ik al in een uitkering zat niet kiezen voor een paard.

Het ligt er ook aan hoe je levenstijl is, woon je nog bij je ouders e.d
Laatst bijgewerkt door moyra op 10-07-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

monicees

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:56

ik kan het met mijn minimum loon ook..

geheel afhankelijk waar en hoe je je paard stalt en hoe hoog je eisen/ wensen zijn
500E per maand??? dan heb je zeker een koninklijke stal oid??

ik ben 220 p maand kwijt voor twéé paarden, excl. onvoorziene en periodieke kosten.

Desalniettemin zou ik in jouw geval ook eerder voor een bij rijd-/lease paard of andere constructie gaan..
of iemand zoeken die ook een paard wil kopen, maar niet de 100% kosten.. dus delen (is moeilijker, niet iedereen kan dat)
Laatst bijgewerkt door monicees op 10-07-13 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:56

Ik weet niet hoeveel je overhoud per maand, maar ik zou het persoonlijk niet doen. Je moet ook geld overhouden voor als er of plotseling wat met je inboedel of plots wat met je paard gebeurt, om dat per direct te kunnen bekostigen. Een eigen paard raak je niet zo 1,2,3 kwijt als je het geld even beter kunt besteden.

Als je geld overhoudt in de maand, dan zou ik gaan voor een paard leasen of een paard verzorgen. Wel meerdere keren per week kunnen rijden, maar wel snel kunnen stoppen als er wat gebeurt, en niet zelf voor de dierenartsrekeningen op hoeven te draaien.

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:58

Ligt ook aan de omgeving waar je zit, in de randstad lijkt mij dit financieel slecht tot niet haalbaar door de hogere stallings kosten. Ook lijkt het mij verstandig (hierop hoef je trouwens niet te antwoorden hoor, dit is heel persoonlijk en dit zou je gewoon voor jezelf na kunnen gaan) om na te gaan of de reden waarom je niet kan werken, je ook niet zal gaan belemmeren in het houden van een paard waardoor je later alsnog je paard zou moeten verkopen.
Ik roep maar wat, stel je zou het net kunnen betalen wanneer je zelf veel op stal doet en je paard niet in vol pension staat, maar stel je verslechtert zodanig dat je niet meer dagelijks naar je paard zou kunnen en hij eigenlijk wel in vol pension móet omdat hij anders niet de nodige verzorging kan krijgen. Kan je dat ook betalen, of op een andere manier zien vol te houden?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:59

Inclusief alles (dus ook lessen, sparen voor onvoorziene kosten, smid, DA etc.) ben ik toch zeker wel €500 per maand gemiddeld kwijt hoor.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:00

Princesj schreef:
Dieselpaard schreef:
Persoonlijk zou ik het heel raar vinden als iemand met een uitkering een eigen paard zou hebben. Ik zou dan zeggen: zoek een leuk verzorgpaard. Wat denk je dat een eigen paard ongeveer kost per maand? Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw uitkering is, hoeveel je daarvan overhoudt en hoeveel je vrij kunt uitgeven?


Ik vind een WA-Jong uitkering door een beperking wel wat anders dan een gewone uitkering. Waarschijnlijk kiest TS er niet voor om niet (volledig) aan het werk te kunnen.


Dat ben ik wel met je eens. Ik vind alleen wel dat een paard hebben een luxe is en ik zou het daardoor vreemd vinden als je met een uitkering een paard kunt onderhouden. Dan denk ik dat de uitkering vrij hoog is.

Rennie89
Berichten: 37276
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:00

Als je thuis woont dan is het een optie maar ik zelf vind het een beetje dubbel om met een uitkering, die bedoelt is voor je eigen onderhoud, een paard te kopen en onderhouden. Als je al paarden hebt en in de uitkering geraakt vind ik iets anders. Ik zou gewoon een leuk bijrijdpaard zoeken. Een paard kopen is een luxe en in mijn ogen zijn uitkeringen niet bedoeld voor overbodige luxe. Een keertje shoppen en een vakantie zie ik bijvoorbeeld niet onder luxe, iedereen wil er graag even tussen uit. Een paard is iets wat hopelijk nog 20 jaar bij je blijft en kost ontzettend veel geld.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:01

lizy29 schreef:
Inclusief alles (dus ook lessen, sparen voor onvoorziene kosten, smid, DA etc.) ben ik toch zeker wel €500 per maand gemiddeld kwijt hoor.


Dat ben ik niet eens kwijt terwijl bij mij de dierenarts zeer vaak komt ( paard met gebroken been) heb afgelopen week zelfs 3 keer de DA gehad waaronder een spoedje op zondagavond.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:01

Het is goed te doen als je nog niet op jezelf woont en enkelt je verzekering en telefoonkosten hoef te betalen :)

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:02

Zal ook vast met het type stalling te maken en het type lessen.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:02

Dieselpaard schreef:
Dat ben ik wel met je eens. Ik vind alleen wel dat een paard hebben een luxe is en ik zou het daardoor vreemd vinden als je met een uitkering een paard kunt onderhouden. Dan denk ik dat de uitkering vrij hoog is.


Of het is maar net hoe je leeft ;)
Een ander heeft met een uitkering een auto en weer een ander een paard en doet alles lopend.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:03

Dieselpaard schreef:
Princesj schreef:


Ik vind een WA-Jong uitkering door een beperking wel wat anders dan een gewone uitkering. Waarschijnlijk kiest TS er niet voor om niet (volledig) aan het werk te kunnen.


Dat ben ik wel met je eens. Ik vind alleen wel dat een paard hebben een luxe is en ik zou het daardoor vreemd vinden als je met een uitkering een paard kunt onderhouden. Dan denk ik dat de uitkering vrij hoog is.

troost je, zo'n uitkering is echt geen vetpot en net genoeg om mee rond te komen (althans dat is bij mij het geval)

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:04

Iemand met minder inkomsten zal kunnen besparen op meerdere vlakken, minder vaak lessen bijvoorbeeld, of een stal die minder kost, geen hoefijzers eronder (het rijden uiteraard erop aanpassen).. dan hoef je niet aan de 500 per maand te zitten. Ik zou in de randstad niet eens aan de 500 per maand komen, het kan voor veel minder.

Volgens mij hebben een x aantal mensen uit dit topic niet helemaal door wat de wajong is, een wajong is een uitkering voor mensen die als kind al zodanig gezondheidsproblemen hebben ontwikkeld, dat ze nooit volledig zullen kunnen werken, en/of te weinig kans maken op de arbeidsmarkt. Die mensen KUNNEN niet werken, nu niet en waarschijnlijk nooit niet.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:06

Telpeva schreef:
Iemand met minder inkomsten zal kunnen besparen op meerdere vlakken, minder vaak lessen bijvoorbeeld, of een stal die minder kost, geen hoefijzers eronder (het rijden uiteraard erop aanpassen).. dan hoef je niet aan de 500 per maand te zitten. Ik zou in de randstad niet eens aan de 500 per maand komen, het kan voor veel minder.

Volgens mij hebben een x aantal mensen uit dit topic niet helemaal door wat de wajong is, een wajong is een uitkering voor mensen die als kind al zodanig gezondheidsproblemen hebben ontwikkeld, dat ze nooit volledig zullen kunnen werken, en/of te weinig kans maken op de arbeidsmarkt. Die mensen KUNNEN niet werken, nu niet en waarschijnlijk nooit niet.


Precies dus die zouden volgens sommige hier nooit een paard mogen hebben.
Deze mensen zijn al beperkt genoeg.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:06

Afgezien van de discussie of mensen die ziek zijn niks mogen hebben of doen wat geld kost...

Het kan, mits... Ik heb een paard en een uitkering, maar daar moet ik veel voor laten. Zo kan ik het niet betalen om op mezelf te wonen of vaak kleren te kopen of uitjes te doen, maar ik haal al mijn plezier uit mijn paard. Zij heeft zelfs voor vooruitgang in mijn situatie gezorgd omdat ze me reden geeft om een ritme aan te houden en hopelijk kan ik dat uitbouwen naar werk in de toekomst. Je moet dus kiezen wat je wilt in het leven, alles tegelijk gaat niet. En dan heb ik nog een behoorlijke uitkering omdat ik nachten werkte voordat ik afgekeurd werd.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:06

Hangt helemaal van je vaste lasten af en de hoogte van je uitkering.

Daarnaast: wat voor paard wil je? Wil je paard om wedstrijden mee te rijden? Dan ben je sowieso al duurder uit (wellicht duurder paard, lessen, wedstrijden). Wil je een paard om gewoon recreatief mee te rijden en kan hij ook bij een boer staan dan wordt het al een stuk goedkoper :-) Wil je een paard of pony om mee te wandelen en te poetsen dan kun je nog goedkoper uit zijn.