Doof persoon met ADHD.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjes1975
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-03-13

Doof persoon met ADHD.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:32

Hoi,

Ik heb paar vragen:

1e vraag gaat over lesgeven in de manege, waar een doof persoon met ADHD en/of doof persoon paardrijdt. Wat is het handiger: rij instructrice dat gebarentaal beheerst of doventolk inzetten?

2e vraag gaat over buitenrit maken, met een doof persoon met ADHD en/of doof persoon dat meegaat. Wat is jullie ervaring? Lukt het met communicatie? gezien de onverwachte situaties, hoe gaan jullie mee om?

3e vraag gaat over paardeigenaren met paard of pony alleen door het bos? Lijkt mij niet veilig. Ruiterbewijs is toch belangrijk! Voor dove ruiters?

Alvast bedankt om mijn vragen te beantwoorden:
Groetjes

BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:08

1. gebarentaal beheerst,doen ze bij mij op de manege ook
2. Ik ben niet doof, maar een meisje die ik ken en rijd wel, de instructeur steekt gewoon de hand op als je langzamer gaat.
en 3. weet ik niet... sorry!

xx ik hoop dat je aan de eerste 2 antwoorden wat hebt

Iris088
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Doof persoon met ADHD.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:34

vraag 3; nee dat lijkt mij absoluut niet veilig, ik weet niet of ze ervaring hebben maar zonder ruiterbewijs zou ik het ook niet gokken.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:45

Mbt vraag drie, ik ken mensen die alleen op buitenrit gaat. Dit zijn stuk voor stuk volwassenen met meer dan 20 jaar paardenervaring op zeer betrouwbare paarden. Jongeren / kinderen zou ik het niet aanraden. Als je in de problemen komt kun je op niemand terugvallen midden in een bos...

Ruiterbewijs stelt niet zoveel voor en is eigenlijk een erg verouderd concept.

vera_horses9
Berichten: 13
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:43

er zijn speciale tekens tijdens het buitenrijden die de voorste ruiter dan met de handen en arm doet

sunnyxpower
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:39

Ik werk op een gehandicapten manege. Ik kom echt van alles tegen . Ik heb ook regelmatig een doof meisje onder mijn hoede of een meisje wat niet kan praten.
Als ik jou was zou ik speciale bordjes voor in de binnenbak maken. Zoals de A= aap. enz. Dit zal het al een stuk vermakkelijken om elkaar beter te begrijpen.
Wij doen het altijd met een begeleider, dit houdt in dat er iemand naast het paard loopt en degene die in het zadel zit in de gaten houdt. en daarbij is het ook belangrijk dat je op het paard let. Hiervoor heb je een begeleidersteugel:
http://www.verenigingfpg.nl/hndteugel_begeleider.php
De begeleidersteugel is eigenlijk essentieel! Hierdoor houd jij het paard in bedwang en helpt de ruiter sturen.
En buitenrit is juist geen probleem! Hierdoor kalmeren de ruiters heel erg. En wij lopen altijd met begeleidersteugel. Dus je hebt het altijd zelf in de hand.
Als je meer vragen heb kan je mij pben. ik weet nog veel meer, maar dat is vooral de kern!

gr.
ps. ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Espritfan
Berichten: 778
Geregistreerd: 22-07-13
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:23

Die teugel is wel een goed idee
Verder misschien wel handig als hij gebaren kan

sunnyxpower
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-13

Re: Doof persoon met ADHD.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:20

Ja. Maar wij kunnen dat ook niet. Je kan al heel veel.met lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen duidelijk maken.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Doof persoon met ADHD.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:51

zo'n teugel hoeft helemaal niet zo nodig, kan je ook wel een halstertouw voor gebruiken ;p
maar misschien wel een goed idee dat er mensen meelopen naast het paard, dan hoeven ze niet de hele bak door te kijken om te zien wat ze moeten doen.
en voor buitenritten, langzaam opbouwen? duidelijk maken wat wat betekend

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Doof persoon met ADHD.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:01

Als iemand buiten kan fietsen en wandelen dan kan ie ook buiten paardrijden. Wat het lastiger maakt is dat het paard van een geluid kan schrikken wat de ruiter niet hoort. Kwestie van een braaf paard rijden. Vergeet niet dat de dove medemens zijn doofheid vaak compenseert met een beter gevoel, zicht of anderre verscherpte zintuigelijke waarneming. Wat dacht je van overleg met je dove leerling, die kan je vast prima vertellen wat geprobeerd kan worden en wat niet....

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Doof persoon met ADHD.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:09

Ik weet het wel van een slechtziend meisje bij mij op kamp een keer. Normaal kamp maar ze kon alles prima meedoen. Buitenritten hielden we haar extra in de gaten qua takken etc en belangrijk bij aangepast rijden is toch wel een braaf betrouwbaar paard

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:11

Volgens audiogram ben ik doof zo ervaar ik het niet.

Met les heb ik smartlink soort extra microfoon.
Buitenrijden doe ik al jaren......ik voel dingen kijk vaak achterom, kijk naar oorspel van de pony.
Onverwachtse situaties lossen vanzelf op, dven kunnen vaak liplezen

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:11

Veep dove mensen kunnen prima liplezen. Het lijkt me afhankelijk van de ruiter of een 'gewone' instructeur ingezet kan worden. Of de ADHD een belemmering zal vormen is ook geheel afhankelijk van de ruiter. In overleg zullen de ruiter en de instructeur prima in kunnen inschatten wat wel en niet mogelijk is.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:12

Paarden schrikken minder snel van geluiden als er iemand op zit die doof is, omdat ze merken dat die persoon er ook niet van onder de indruk is.
Verder is het handig om een beginnend iemand die doof is goed te laten inlezen of een aparte les naast het paard te geven, zodat de theorie niet allemaal tijdens het rijden uitgelegd hoeft te worden en de ruiter meer voor zich uit kan kijken en op de rijderij kan concentreren.
Als de ruiter meer ervaring krijgt zul je merken dat door het verder ontwikkelt zijn van de andere zintuigen van zo`n ruiter, diegene vaak beter met sensibele paarden overweg kan als de gemiddelde ruiter. Een goede eigenschap om hoog in de sport te kunnen komen!

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:16

1e vraag gaat over lesgeven in de manege, waar een doof persoon met ADHD en/of doof persoon paardrijdt. Wat is het handiger: rij instructrice dat gebarentaal beheerst of doventolk inzetten? Ik denk, maar ik weet het niet zeker, helemaal niet zelfs, rij instructrice die gebarentaal spreekt.

2e vraag gaat over buitenrit maken, met een doof persoon met ADHD en/of doof persoon dat meegaat. Wat is jullie ervaring? Lukt het met communicatie? gezien de onverwachte situaties, hoe gaan jullie mee om? Ik heb nog nooit met een doof persoon ergens te maken gehad sorry...

3e vraag gaat over paardeigenaren met paard of pony alleen door het bos? Lijkt mij niet veilig. Ruiterbewijs is toch belangrijk! Voor dove ruiters? Volgens mij is het ook belangerijk voor niet dove ruiters, en het beste ook een ruiterpaspoort...

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:18

Oh en ik heb zelf ADHD maar met paardrijden heb ik daar geen last van en is mn concentratie op en top. Tenzij de les waar ik in rij een niet serieuze bui heeft, dan ik ook niet. Maar ADHD is op en bij het paard niet te merken.
Paarden werken ergens therapeutisch en worden daarom vaak ingezet voor aangepast rijden. Merk ook aan mezelf dat als ik met de paarden ben ik rustiger en geconcentreerde ben