Angst tijdens het rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:30

Ik heb last van angst tijdens het rijden.

Vroeger toen ik 7 jaar was ben ik begonnen met rijden, dit heb ik gedaan tot mijn 9e. Ik ben hier mee gestopt omdat ik door een dom ongelukje (wij reden in de buitenbak en daar omheen stonden heggen. er reden jonges met fietstassen tegenaan en de pony's sloegen ophol).

hierdoor ben ik gevallen (na nog even met een been in de stijgbeugels te zijn blijven hangen) en had er een pony zijn voet afdruk op mijn nek gezet (hier heb ik overgens niks aan over gehouden.)

Na deze val ben ik weg gegaan bij deze manege en heb ik privé les genomen. na een paar lessen mocht ik weer in de groep rijden, maar na een paar keer huilend van mijn pony af te zijn gestapt heb ik er toen een punt achter gezet.

Ik baal ontzettend dat ik niet meer durf. vroeger wou ik namelijk altijd hard galloperen.

Nu een aantal jaar later (lees: nu 17 jaar bij 18 jaar oud) wil ik weer heel graag paardrijden. maar ik heb nogsteeds angst.
Ik vroeg mij af of jullie tips hebben voor mij?

Ik heb aanstaande zaterdag 2.5 uur privé les bij een bokker thuis en kijk hier erg naar uit.
Zijn er nog meer bokkers die dit aanbieden? (graag beetje in utrecht en omgeving).

of hebben jullie tips tijdens het rijden?

alvast bedankt!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:37

Hey!
Jij heb precies hetselfde verhaal als ik! Ik ben nu bijna een jaar geleden weer begonnen met rijden. In de beginnersgroep op de manege. Daarna doorgestroomd naar een gevorderde groep en nu heb ik een hele leuke verzorgpony en heb vorig weekend zelfs western gereden en koeien gevangen!

Bij mij hielp het om het gewoon te doen. Ik heb mezelf af en toe echt moeten dwingen om een stapje verder te gaan, maar achteraf ben ik nog altijd heel blij geweest dat ik die stap genomen heb. Doordat het steeds goed ging heb ik steeds meer vertrouwen gekregen in mezelf en mijn rijkunsten :o

Ik weet natuurlijk niet wat voor jou het beste werkt. Maar dit is mijn verhaaltje ;) je mag me altijd pb'en voor vragen ofzo ;)

maseike2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-07-12

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:24

ik had ook zoiets en nu ben ik een beetje bang maar ik probeer toch op een paard te zittten en rijden

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:28

Probeer een betrouwbaar bijrijdpaardje +instructrice te vinden. Zij kan je ermee helpen en als het paard geen stap verkeerd zet, komt het goed met je vertrouwen :) Ik ken helaas niemand uit die regio.
En als je voelt dat je angst hebt of spanning opbouwt, probeer te zingen of te neuriën, echt dat helpt wel.
(ik spreek uit ervaring)
Verder zijn er ook topics voor angstige ruiters, wellicht wat voor jou? suc6 in ieder geval!

siilvia1
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-12

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:27

Ik was vroeger ook best angstig maar vond het rijden wel heel leuk. Toen dacht ik bij mezelf: ik kan nu het heel erg eng gaan vinden en telkens afstappen. Of gewoon op mn lip bijten en doorrijden.
Het laatste heb ik telkens gedaan, alhoewel dat niet altijd was waar ik zin in had. En het helpt absoluut.
Vaak op hetzelfde paard rijden helpt ook goed, dus doe dit indien mogelijk en als je steeds beter gaat rijden blijf je ook beter zitten. Op gegeven moment schok ik al niet meer van een bokje en moest ik er zelfs om lachen. Het werd steeds minder bij mij en na 2 tot 3 jaar was het helemaal weg en vond ik een eigenzinnig paard met wat streken juist heel grappig.

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 11:05

Dank jullie wel voor jullie tips!
Ik ga hier zeker mee aan de slag zaterdag!

meer tips en ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom :)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:23

Ik bied het zelf ook aan, juist omdat het zoveel voorkomt en er zo weinig mee gedaan wordt.
www.equivici.nl
En dat is zo zonde! Vaak kun je toch weer je vertrouwen en dat van het rijdier terugkrijgen, gewoon door rust, goede begeleiding, en niet te snel teveel te willen.
Hier met grote regelmaat ruiters die het echt niet meer zien zitten als ze beginnen, en na een tijd gewoon weer ontspannen kunnen rijden.

Ik wens je ook onwijs veel plezier bij je les, en geef als tip mee; zeg continue hoe je je voelt en wanneer je bang wordt of juist ontspant. Dit helpt jezelf voor meer inzicht, en je instructrice krijgt meer duidelijke handvatten om je nog beter te begeleiden

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18089
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:19

Vooral Lowara's laatste tip is erg belangrijk: ZEG hoe je je voelt!
Ik doe dat ook als ik les heb en ik ben bang/ kan me niet ontspannen. Dat is helemaal geen probleem, da word ik lekker aan de longe geklikt en rij zo m'n rondjes terwijl ik afgeleid word door een gesprekje hier en daar :) Dan ben ik er weer even doorheen en besef dat er niks aan de hand is en kan ik weer los :)
En als ik ècht niet op een bepaald paard wil, dan kan en mag ik dat zeggen en kijken we of er geruild kan worden om na een poosje weer eens een keer een beetje aangespoord te worden om het tóch nog weer eens te proberen ;)

JLD

Berichten: 105
Geregistreerd: 13-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:29

Angst, is het ergste wat het is vooral als je met paarden bezig bent.

Ik weet er alles van, ik heb ook nog altijd angst |( ..
Toen ik naar deurne ging heb ik een jonge merrie aangeschaft, ging heel goed... ik had ook nog lef aangezien ik op een handerstal reed en op elk paard stapte. was wel vaker wat terug houden hoe ouder ik werd hoe meer ik na ging denken.
Nou na vrijwel de eerste maand, begon het keihard weg rennen als je haar op de wei zetten stond ze al te springen en te tieren..
Ze draaide zich om en rende zo hard als ze kon, door elk schrikdraad. ook met rijden werd dit erger renden gewoon met je tegen de muur als het haar niet beviel, ging stallen afbreken borst kapot bijten. ( achteraf bleek ze een hormoon probleem te hebben -O- )
Al met al, was ik erg bang !!! en ben toen ook gestopt.
Na een jaar paarden kijken op het internet, toch weer de stap genomen. dacht een leuk paardje gevonden te hebben wel een karakter paardje. maar het voelde goed ! Maar helaas, het was een super paard maar erg dominant en gezien mijn angst kon ik hem niet voldoende aanpakken....
Nu heb ik hem na 2,5 jaar verkocht, omdat iedereen ermee weg reed, maar van mij maakte hij misbruik... omdat door zijn streken min angst weer terug kwam. opzoek gegaan naar een braver paardje, dezen ook gevonden nu een 11 jarige merrie op stal staan stuk cooler ect bewust voor geen jong paard gekozen maar een paard met ervaring en al op niv op lekker rustig aan te doen, en over die angst heen te komen.. Ik neem nu de tijd, het is heel moeilijk maar overhaast niets dezen fout ben ik ook ingegaan met mijn ruin hiervoor.. Hoop nu dat alles goed komt, volgens de mensen die haar altijd reden zal dit geen probleem worden..
Dus ik zou zeggen, neem je tijd er rust, welicht helpt het als je iets slikt voor jezelf tegen de stress ik deed dat vaker op wedstrijd dat je een beetje tot rust komt... :o
niks forceren en dan weet ik zeker dat het goed komt, ik ben ookal goed opweg en ik heb ook heel vaak gedacht zal ik niet stoppen voor altijd. maar heb teveel liefde voor de sport. dus dat lukt me niet :o :+
met goede bergeleiding en braafste paard lukt het !! :D toi toi toi

boyke3

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Kinrooi

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:46

ik was er ook eens afgevallen en had echt heel veel schrik maar ik heb het daarna nog ene paar keer geprobeerd en toen ik nog eens viel in ponyparkcity van de pony toen vond ik het niet eng maar leuk :)

Bokkertje21
Berichten: 146
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:43

Ik heb ongeveer eenzelfde verhaal als alle verhalen hierboven alleen rij ik minder lang. (ongeveer 3jaar nu) Ik heb vanavond ook een berichtje geplaatst of iemand iets voor me wist om me te helpen weer meer vertrouwen in paarden te krijgen. Heb me ongeveer de hele avond bezig gehouden met zoeken op het internet en ik kom toch elke keer weer bij bokt uit ( om dan weer af te dwalen en heel veel forums te gaan lezen die niks te maken hebben met mijn doel :o )Ik ben ook altijd benieuwd naar succesverhalen van mensen die over hun angst heen zijn gekomen en hoe :) . Als iemand nog iets weet in de buurt van zeeland OF eindhoven hoor ik het graag !

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 12:32

Ik zal nog even laten weten hoe het gisteren is geweest!

Ik heb gisteren 2,5 uur paardgereden in de bossen van oosterhout. het was een super ervaring om weer paard te rijden!
ben zelfs in draf gegaan zonder handen aan het zadel (is voor mij al heel wat!) :) heb weer de technieken geleerd en het was allemaal heel ongedwongen. het was heel prettig dat iemand alleen aandacht had voor mij en dat er geen ''pottenkijkers'' waren :)

ben er nu weer zeker van dat ik wil gaan rijden!
ben nu druk opzoek naar een leuke/goeie manege of een leuk/vertrouwbaar verzorg paard/pony :)

http://www.pedagogischpaardrijden.nl/

en iedereen nog bedankt voor de tips, heeft echt geholpen!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:32

Aah heel erg fijn! Hopelijk vind je nu iets waardoor je weer lekker kunt gaan rijden! Heel veel succes :)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:48

Rustig aan beginnen. Gewoon lekker opbouwen en de ontspanning bij jezelf erin houden..

pippenstein
Berichten: 353
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Ergens langs de A59

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:54

ik heb een vierjarige haflinger waar ik zelf nog nooit op heb gereden!! Ik rijd nl aangespannen omdat ik vier jaar geleden kanker heb gehad en daardoor nogal wat fysieke kwaaltjes aan over heb gehouden. Het gaat nu steeds beter en s'nachts droom ik erover dat ik met hem onder de man door het bos rijd. Aangespannen rijden is heel leuk maar het is zo lastig omdat ik graag wil dat er iemand mee gaat in geval van nood. en daardoor ook weer erg beperkt. Ik heb ook de stoute schoenen aangetrokken en morgen weer voor het eerst rijles !!!

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:55

[quote="maaykemakeit"]Ik zal nog even laten weten hoe het gisteren is geweest!

Ik heb gisteren 2,5 uur paardgereden in de bossen van oosterhout. het was een super ervaring om weer paard te rijden!
ben zelfs in draf gegaan zonder handen aan het zadel (is voor mij al heel wat!) :) heb weer de technieken geleerd en het was allemaal heel ongedwongen. het was heel prettig dat iemand alleen aandacht had voor mij en dat er geen ''pottenkijkers'' waren :)

ben er nu weer zeker van dat ik wil gaan rijden!
ben nu druk opzoek naar een leuke/goeie manege of een leuk/vertrouwbaar verzorg paard/pony :)

http://www.pedagogischpaardrijden.nl/

en iedereen nog bedankt voor de tips, heeft echt geholpen!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Cindy86

Berichten: 13
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:59

Leuke foto! Ik hoop dat je snel een leuke plek vindt waar je lekker kunt rijden en het vertrouwen terug kunt krijgen!

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:59

Wat fijn dat het weer lukt!
Je zal er vast, na veel oefenen en wennen, weer heel erg veel plezier in hebben!
Het is je gegunt.

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:36

Heb gisteravond mijn eerste "manege" les gehad. Ging opzich wel redelijk (dit was de zelfde manege waar ik vroeger het vertrouwen ben kwijt geraakt). Vond het wel erg spannend! Het paard waarop ik zat wou voor mijn gevoel te hard draven dus ga ik de volgende keer een ander paardje proberen. Ik hoop dat Ik met een paard of pony weer net z'n sterke band krijg als met mijn manege pony van vroeger.

Dank jullie wel voor alle berichtjes :-)

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:56

Is een bijrijdpaard geen optie? Kan je een band mee opbouwen?

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:39

Nicky84 schreef:
Is een bijrijdpaard geen optie? Kan je een band mee opbouwen?


ja dat lijkt mij heel erg leuk maar meestal willen ze een ruiter die al m-L rijden, terwijl ik gewoon lekker recreatief wil rijden en gewoon voor mijn plezier.
;)

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:46

Gewoon goed zoeken en eerlijk zijn;) Ik denk als je aangeeft bereid bent te lessen, er een aantal mensen eerder geneigd zijn jou op hun paard te laten rijden, dan zo'n betweterig iemand die alles denkt, maar ondertussen het paard verpiept. (voorbeeld) zou lekker ff rondkijken en ondertussen blijven lessen.

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:11

ik ben ook bang met rijden om te vallen ik rij daarom op de braafste paarden of pony's. misschien is het goed dat als je weer gaat rijden dit ook te vertellen zodat ze er rekening mee houden en je kunnen helpen. als ik op de zorgboerderij op een nieuw paard rijd wil ik altijd eerst aan de longeerlijn.

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 23:18

gothicpizza6 schreef:
ik ben ook bang met rijden om te vallen ik rij daarom op de braafste paarden of pony's. misschien is het goed dat als je weer gaat rijden dit ook te vertellen zodat ze er rekening mee houden en je kunnen helpen. als ik op de zorgboerderij op een nieuw paard rijd wil ik altijd eerst aan de longeerlijn.


Ik had maandag ook een lief paard zeiden ze. Maar met mij nam hij zeg maar een loopje :+

Samy

Berichten: 11080
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Angst tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:17

Paard waar je vorige week op zat is echt een goedzak, daar zet ik regelmatig kleine kinderen op, om uit te stappen. Zal voornamelijk jou spanning geweest zijn, je moet natuurlijk ook weer wennen aan alle dingen op de manege, want toen je weg ging was het heel anders dan hoe het er nu aan toe gaat natuurlijk ;)
Ik kan je verzekeren dat als je er weer op zou stappen, je precies weet wat ik bedoel dat ie echt een goedzak is.