Rugpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iejor
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-12

Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:46

Hallo,
Ik rij al zogoed als heel men leven paard.
Altijd heb ik wel al last gehad van men gewrichten en dergelijke..
Maar sinds een paar jaar heb ik het enorm, een half uurtje paardrijden is al een marteling voor mij!
Nu wil ik zo'n ding kopen dat je rug ondersteund.. Heeft iemand hier al ervaring mee? Werkt dit echt?
Alsook heb ik enorm veel last van men knieen, hoe ik dit probleem ga oplossen weet ik echter nog niet..

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:06

Is het ook bekend waar je rugklachten vandaan komen? Het lijkt me essentieel om dat eerst te weten..

yaylavb
Berichten: 676
Geregistreerd: 13-02-12
Woonplaats: vlijmen

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:09

Ik lees even mee
Ik weet wel hoe ik aan me rugklachten kom

Riannnnnne

Berichten: 34
Geregistreerd: 10-10-10

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:02

Het lijkt me wel handig als je weet waarom je zo'n pijn krijgt. Is je houding dan wel goed?
Het valt me wel op dat veel mensen die paardrijden last krijgen van hun rug.
Ik heb geen ervaring met dat 'ding' dat je rug ondersteund.

Iejor
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:04

Ik heb niet enkel pijn als ik rijdt, ik krijg ook pijn als ik lang moet staan of moet zitten, als ik me een paar keer moet bukken enzovoorts enzovoorts ...
Maar ik loop al sinds kleins afaan met mijn gewrichten en dergelijke de klommelen.. Vroeger zeiden ze van het zijn je groeischijven ( toen ik het nog in mijn enkels & knieen alleen had ). Als ze dichtgegroeid zijn heb je hier geen last meer van zeiden ze toen.. Hun 2de conclusie was; je bent te soepel... Na heel wat fitness en kinesist => Hun 3de conclusie; je moet geoppereerd worden.. even daarna , of nee toch maar niet doen.. Hun zoveelste conclusie; Je hebt chronische pijnen leer er mee leven..
Dus ze weten niet echt vanwaar mijn pijn komt...

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:08

Ooit bij een goede manueel arts of osteo geweest? Ik heb 10 jaar met vreselijke pijn gelopen, zelfde klachten als jij. AMC Amsterdam geweest zelfs... ik was afgeschreven, moest er maar mee leren leven. Onderste wervels versleten... Nou, echt niet. Sinds ik een goede arts heb laat ik me gemiddel 1x/jaar kraken en ik heb nergens last meer van.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:12

Hier ook een vergelijkbaar probleem, alleen heb ik niet zozeer last met rijden, maar wel met staan en op verkeerde stoelen zitten.. Kon soms niet langer dan 10 min staan en/of zitten.. Manuele therapie heeft bij mij heel goed geholpen, zodra ik nu weer last krijg ga ik gelijk naar de manueel therapeut en ben ik er bij 1 a 2 behandelingen weer vanaf!

Maar zoals anderen zeggen: probeer wel eerst te achter halen waar het vandaan komt! Aan de andere kant.. Manuele therapie kan tegenwoordig zonder verwijsbrief, dus eens een afspraak maken kan sowieso geen kwaad? Als een manueel therapeut het niet vertrouwt, zal hij toch niets doen en eerst verwijzen naar een arts!

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:14

Klinkt als een spierprobleem. Doe je nog steeds met enige regelmaat de oegeningen die je toentertijd van de kinesist (fysio) hebt gekregen? Als je dat niet onderhoudt dan komen de problemen weer terug. Zo'n 'ding' om je rug te ondersteunen (geen flauw idee wat je precies bedoelt) zal waarschijnlijk alleen maar je spierfunctie overnemen en je klachten uiteindelijk alleen verergeren.

Beste kan je nogmaals jezelf laten onderzoeken. Het moet ergens vandaan komen en er moet iets zijn wat voor je helpt. Of dat een operatie is of (blijvend) oefeningen is per geval anders.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:15

Heb je al wel eens röntgenfoto's/mri scan laten maken?

Iejor
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-12

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:19

http://www.horse-trade-web.be/index.php ... 84&lang=NL
Zoiets bedoel ik.. :)
Ja ik ben paar keer naar de osteo geweest, maar na enkele keren zei hij dat ik hier niet veel kon komen doen & ook heeft hij mij proberen de kraken maar dat lukte niet.. ik was te soepel zei hij.. Alsook toen mijn dokter mij in een of andere greep hield en me dan draaide met mijn rug, is hij moeten stoppen omdat hij niet verder kon met zijn rug , maar ik nog wel gerust wat verder kon..
Ook heb ik al röntgenfoto's gemaakt & op de MRI scan zagen ze iets, dat er niet genoeg speling tussen mijn wervels zat en dat ze te droog stonden...(?) maar dit zou volgens de dokters geen last veroorzaken waarmee ik te maken had..
En ik ben een jaar lang enkele keren per week naar de fitness gegaan, alle oefeningen gedaan die mijn rugspieren en dergelijke zouden versterken... Maar ik voel niet echt een verbetering hierdoor... De oefeningen die ik van mijn eerste kinesist moest doen hebben mijn knieen zelf verslechterd... :s Mijn 2de kinesist heeft gezegd dat mijn 1ste kiné de oefeningen direct te zwaar voor mij had gemaakt..

Mijn dokter heeft wel aangehaald om infultraties te doen... maar hiervoor was ik nog te jong zeiden ze...

JustDream
Berichten: 40
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:49

Ik heb hetzelfde als jou, ik doe in de les ook niet mee tijdens door zitten.
Das gewoon te pijnlijk, heb ook al scans laten maken niks.

Maar nu had mijn oude instructiese die band dus ook. En zij zwoor er bij.
Zonder reed ze ook absoluut niet, maar met kon ze alles doen!
Misschien kun je keer overleggen met instructiece en/of fysio?

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:58

Oef, dan ben ik wel slecht bezig zeg..

Ben 14, met eigenlijk altijd rugpijn, niet zo vreselijk hard maar toch.. Heb het altijd wat gehad, maar na 2 keer slecht te vallen is het toch een tikkeltje erger. Heb een tijd gehad dat ik gewoon niet meer kon paardrijden, de draf was echt een hel en galop deed ik in verlichte zit. Gelukkig was het na een weekje over. Onlangs was mijn vader mij aan het knuffelen en had perongeluk ook op een wervel gedrukt waardoor ik weer even echt veel pijn had.. Ik kan ook niet lang staan (bv tijdens het winkelen krijg ik rugpijn) en zitten is ook niet fijn, zeker niet in de klas, ik moet telkens een andere houding nemen.

Ik ben wel nog niet getest geweest of wat dan ook.. Wel eens nagevraagd aan iemand van het CLB (medisch onderzoek) en die zei dat er niets aan de hand was.. (is wel al een jaar geleden, voor ik zo hard ben gevallen)

Er zijn al tig mensen die tegen me gezegd hebben dat ik echt hulp nodig heb omdat ik mezelf aan het kapotmaken ben. (Net 3 weken vakantiejob achter de rug waar ik met van alles moest sleuren) Echter is het er nog nooit van gekomen.. Tegenwoordig kan ik ook niet lang meer lopen, omdat ik dan teveel 'schokken' moet opvangen met mijn rug, waardoor ik weer pijn heb.

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:21

Jackytje, op jouw leeftijd zoveel pijn hebben is echt niet goed! Ik zou zeer zeker naar een dokter gaan om hiernaar te laten kijken. Het kan zomaar zijn dat je een beschadiging hebt. Wellicht is dat nu nog te verhelpen, maar gaat het alleen maar slechter als je er niets aan laat doen..

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:22

ievie schreef:
Jackytje, op jouw leeftijd zoveel pijn hebben is echt niet goed! Ik zou zeer zeker naar een dokter gaan om hiernaar te laten kijken. Het kan zomaar zijn dat je een beschadiging hebt. Wellicht is dat nu nog te verhelpen, maar gaat het alleen maar slechter als je er niets aan laat doen..

Klopt, dit besef ik goed genoeg..

Maar dan denk ik, mijn pijn is niet erg genoeg! Ik houd het gemakkelijk vol, maarja, dat zou ik binnen 10 jaar niet meer kunnen zeggen vrees ik :n Ik heb dit jaar weer een medisch onderzoek, dus ik kan altijd eens vragen.. alhoewel het antwoord weer hetzelfde zal zijn. Of het te verhelpen zou zijn? Weet ik niet. Het zou wel prima kunnen dat ik eens een ruggenwervel gekneusd heb, maar aangezien mijn ouders totaal niet voor het minste naar een ziekenhuis of dokter racen weet ik dat dus niet zeker.. (Heb ook nog steeds last van een vinger en een voet die ook gekneusd zijn geweest en nooit zijn nagekeken :roll: )

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:54

Jackytje schreef:
ievie schreef:
Jackytje, op jouw leeftijd zoveel pijn hebben is echt niet goed! Ik zou zeer zeker naar een dokter gaan om hiernaar te laten kijken. Het kan zomaar zijn dat je een beschadiging hebt. Wellicht is dat nu nog te verhelpen, maar gaat het alleen maar slechter als je er niets aan laat doen..

Klopt, dit besef ik goed genoeg..

Maar dan denk ik, mijn pijn is niet erg genoeg! Ik houd het gemakkelijk vol, maarja, dat zou ik binnen 10 jaar niet meer kunnen zeggen vrees ik :n Ik heb dit jaar weer een medisch onderzoek, dus ik kan altijd eens vragen.. alhoewel het antwoord weer hetzelfde zal zijn. Of het te verhelpen zou zijn? Weet ik niet. Het zou wel prima kunnen dat ik eens een ruggenwervel gekneusd heb, maar aangezien mijn ouders totaal niet voor het minste naar een ziekenhuis of dokter racen weet ik dat dus niet zeker.. (Heb ook nog steeds last van een vinger en een voet die ook gekneusd zijn geweest en nooit zijn nagekeken :roll: )


Als je al heel lang last hebt, is het zeker wel erg genoeg. Of het nou een klein beetje of een beetje veel is! Met een gewoon lichamelijk onderzoek is er waarschijnlijk niets te ontdekken. Dan zal een fysio- of manueeltherapeut er naar moeten kijken, of beter nog: fotos maken. En dat je ouders niet voor het minst of geringste naar het ziekenhuis gaan, is prima. Maar dat betekent niet dat jij niet hoeft te gaan. Ergens een keer last van hebben is prima, maar al zo lang rugklachten hebben is echt niet iets om te verwaarlozen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:00

Jackytje schreef:
ievie schreef:
Jackytje, op jouw leeftijd zoveel pijn hebben is echt niet goed! Ik zou zeer zeker naar een dokter gaan om hiernaar te laten kijken. Het kan zomaar zijn dat je een beschadiging hebt. Wellicht is dat nu nog te verhelpen, maar gaat het alleen maar slechter als je er niets aan laat doen..

Klopt, dit besef ik goed genoeg..

Maar dan denk ik, mijn pijn is niet erg genoeg! Ik houd het gemakkelijk vol, maarja, dat zou ik binnen 10 jaar niet meer kunnen zeggen vrees ik :n Ik heb dit jaar weer een medisch onderzoek, dus ik kan altijd eens vragen.. alhoewel het antwoord weer hetzelfde zal zijn. Of het te verhelpen zou zijn? Weet ik niet. Het zou wel prima kunnen dat ik eens een ruggenwervel gekneusd heb, maar aangezien mijn ouders totaal niet voor het minste naar een ziekenhuis of dokter racen weet ik dat dus niet zeker.. (Heb ook nog steeds last van een vinger en een voet die ook gekneusd zijn geweest en nooit zijn nagekeken :roll: )


Meid, ga alsjeblieft naar het ziekenhuis en laat foto's en scans maken (en laat je niet door de eerste beste arts in opleiding afwimpelen, niet weggaan voor je foto's hebt laten maken.)
Als er iets in je rug beschadigd is aan de wervels, is het echt wel zaak om dit zo snel mogelijk te (laten) herstellen! Je hebt maar 1 rug, een rug kunnen ze ook niet zomaar "even opknappen" en je moet er wel je hele leven mee doen..

Dat is dan ook m'n raad voor de TS.. Ga er alsnog mee naar verschillende artsen, ziekenhuizen et cetera en laat je echt goed doorlichten. Je hebt maar 1 rug, wees er zuinig op!

Ben ik blij dat ik het andersom heb.. Heb soms uren achter elkaar rugpijn.. Maar als ik me op m'n pony parkeer is 't weg.. Weet gelukkig wel waar het vandaan komt, scheelt een hoop :+

Iejor
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:32

Citaat:
Klopt, dit besef ik goed genoeg..

Maar dan denk ik, mijn pijn is niet erg genoeg! Ik houd het gemakkelijk vol, maarja, dat zou ik binnen 10 jaar niet meer kunnen zeggen vrees ik Ik heb dit jaar weer een medisch onderzoek, dus ik kan altijd eens vragen.. alhoewel het antwoord weer hetzelfde zal zijn. Of het te verhelpen zou zijn? Weet ik niet. Het zou wel prima kunnen dat ik eens een ruggenwervel gekneusd heb, maar aangezien mijn ouders totaal niet voor het minste naar een ziekenhuis of dokter racen weet ik dat dus niet zeker.. (Heb ook nog steeds last van een vinger en een voet die ook gekneusd zijn geweest en nooit zijn nagekeken )


Ja ik zou als ik jou was toch best maar eens naar een dokter gaan om je te laten nakijken zoals iedereen hier al vermeld heeft ! Ikzelf ben ook nooit zo'n dokterloper geweest & ik was nog jonger als jou toen ik last begon te krijgen van mijn rug.. Nu dat ik 19 ben, kan ik nog maar zeer weinig zonder pijn! en dat wil ik je zeker niet toewensen! Zuur maar eens wat een je ouders hun hoofd dat je echt wel last hebt, dan zullen ze wel met je naar de doketer gaan

maseike2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:27

Iejor schreef:
Hallo,
Ik rij al zogoed als heel men leven paard.
Altijd heb ik wel al last gehad van men gewrichten en dergelijke..
Maar sinds een paar jaar heb ik het enorm, een half uurtje paardrijden is al een marteling voor mij!
Nu wil ik zo'n ding kopen dat je rug ondersteund.. Heeft iemand hier al ervaring mee? Werkt dit echt?
Alsook heb ik enorm veel last van men knieen, hoe ik dit probleem ga oplossen weet ik echter nog niet..


ben je eerst naar een dokter geweest of even je rug laten maseeren met chème of iets anders want het is waarschijndelijk niet fijn voor je

boyke3

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Kinrooi

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:42

ga anders even langs een dokter voor je rug hij/zij kan je misschien verder helpen ;)

Iejor
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-12

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:30

ja, mijn kiné heeft die gemasseerd maar is na 2x daarmee gestopt, hij zei; met masseren kan ik je niet helpen, je bent te soepel...
& ben al paar keer langst dokters gegaan, maar ze weten niet wat het is..

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:51

Ben je hypermobiel?

Hitch

Berichten: 440
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 00:16

Ik volg dit even! ik heb zelf behoorlijke last van mijn onderrug en stuitje, en niet eens alleen bij het rijden, weet ook nog niet wat het is...

Iejor
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:20

ievie schreef:
Ben je hypermobiel?


Ja dat wel...

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:43

Iejor schreef:
ievie schreef:
Ben je hypermobiel?


Ja dat wel...


In dat geval kan het juist helpen je spieren te trainen. Misschien kan je eens contact opnemen met een goede fysiotherapeut/revalidatiearts..