Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaikee
Berichten: 204
Geregistreerd: 21-02-12

Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:57

Hallo allemaal,

ik ben nu 13 en ben vanaf dat ik geboren ben blind met mijn rechter oog.
Hierdoor zie ik GEEN diepte.
Inplaats van 3D 2D.'
Ook naar een 3D film gaan heeft geen zin voor me ...
Zijn er op bokt ook mensen die geen diepte zien
Of kennen jullie mensen-
En hoe gaan jullie met paardrijden hier mee om
Let je nog ergens op.

Ik niet echt namenlijk ±0
X

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:17

mijn moeder is aan haar linker oog(volgens mij := weet het nog steeds niet) blind door een infectie lang geleden, zij heeft Z dressuur gereden met haar schimmel, ze heeft niet echt beperkingen, ja behalve dat ze geen diepte kan zien.
ze ment nu met mijn pony omdat ze niet onder het zadel met hem over weg kon, en dat gaat ook heel goed, ze komt door de smalle dingetjes heen alleen gaat er wel eens een pionnetje om :p

xxx

pateeke
Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:24

Ik heb ook geen dieptezicht. Daar heb ik weinig last van. Door gewoon ervaring op te doen met paarden leer je wel te rijden / om te gaan met paarden zonder dat je gebrek aan dieptezicht een probleem moet vormen.

Jaikee
Berichten: 204
Geregistreerd: 21-02-12

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:07

Dankuu <3

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:10

Mijn rechteroog is bijna blind, dus mijn dieptezicht is ook erg slecht (zo goed als nihil) Daarom spring ik niet, want ik kan de afstand dus niet goed zien, maar met gewoon rijden heb ik nergens last van.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:13

Ik kan niet met twee ogen tegelijk kijken, dus blijkbaar zie ik ook geen diepte.
Maar ik heb er echt nog nooit wat van gemerkt.
Het is dat ik ooit een opmerking tegen de opticien maakte waardoor ie even wat ging testen, anders had ik het nu nog steeds niet geweten.
Ik zie 3d films gewoon als een normale film, maar ook dat vond ik altijd normaal. :+

aeckker03

Berichten: 1096
Geregistreerd: 23-03-12

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:17

vroeger had ik een lui oog waardoor mijn ogen nog steeds niet samenwerken, ik zie dus ook geen diepte.
met paardrijden heb ik er eigenlijk nooit last van alleen een klein beetje met springen.

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:19

ook ik ben rechts bijna blind (lui oog), en links zie ik ook geen 100% meer, maar met rijden heb ik nergens last, vroeger wel toen zat ik bijna omgekeerd op mijn paard omdat ik niks kon zien, maar nu heb ik geen problemen meer ik doe gewoon alles, ik spring ook gewoon parcoursen enz. alleen dan moet ik me wel goed focussen :)

Titineee

Berichten: 497
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Lelystad

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:15

Ik denk dat je gaandeweg er mee leert om te gaan..
Ik denk ook dat een paard niet zomaar ergens tegenaan loopt ofzo :p
Alleen voor buitenrijden zou ik wat meer instructies vragen!

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:25

Min moeder heeft L gesprongen met en blind oog en Z dressuur

moltsje
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-06-12

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:07

Een kennis van ons is blind aan 1 oog maar ment met een 4 span!!!
Op recreatief niveau maar draait daar wel met de besten mee.
Hoe hij dat doet snap ik zelf dus niet, maar hij kan de voorste paarden feilloos insturen zonder diepte te zien !!!

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:16

Op de manege waar ik rij, rijdt er ook een vrouw met een uitermate slecht zicht (zo goed als nihil)
Toch kan deze vrouw perfect mee in de lessen, uiteraard wel op een betrouwbaar paard (tevens haar eigen paard)
Ze kan zelfs galopperen en dressuuroefeningen uitvoeren.
Ik heb ontzetten veel respect voor deze vrouw en voor wat ze heeft bereikt.

Dus ik denk dat, wanneer je ergens 100% achter staat en de de juiste informatie krijgt/vraagt, je ver kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:23

asjemenou schreef:
Ik kan niet met twee ogen tegelijk kijken, dus blijkbaar zie ik ook geen diepte.
Maar ik heb er echt nog nooit wat van gemerkt.
Het is dat ik ooit een opmerking tegen de opticien maakte waardoor ie even wat ging testen, anders had ik het nu nog steeds niet geweten.
Ik zie 3d films gewoon als een normale film, maar ook dat vond ik altijd normaal. :+

Hier precies hetzelfde. Met paardrijden heb ik er nooit veel van gemerkt, behalve dat ik moeite heb met springen. Met een paard dat alles springt en goed meedenkt gaat het prima, maar parcourtjes lukt me niet zo goed. Ik heb er niet heel veel last van, wel wat kleine dingetjes. De weg oversteken is niet mijn talent. Hebben jullie eigenlijk een rijbewijs? Inparkeren of de snelweg oprijden lijkt me echt een hel :')

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:28

Ik ken ook iemand die aan een oog blind is. Rijdt geen paard, wel auto.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:45

Ik heb wel een rijbewijs, toen ik daar voor bezig was wist ik nog niet dat ik afwijkend was. :D
Maar inparkeren is nou niet mijn favoriete bezigheid. :+ Maar of dat met diepte zien te maken heeft??

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:46

Heel veel mensen kunnen geen diepte zien.
Ik heb er zelfs Z mee gesprongen. Ik zie het niet als een probleem.(ik heb een lui oog. 2 x aan geopereert)

Maar ik weet uiteraard niet hoe het voor jou is.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 17-06-12 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:48

Ik reed eerder bij iemand in de les die aan een oog blind was. Hij had er niet echt last van met rijden, en ik snap het ook wel, want als je er mee geboren wordt, dan leer je er vanzelf mee leven.

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:29

AnnoDomino3 schreef:
vroeger had ik een lui oog waardoor mijn ogen nog steeds niet samenwerken, ik zie dus ook geen diepte.
met paardrijden heb ik er eigenlijk nooit last van alleen een klein beetje met springen.


Ik had vroeger ook een lui oog, en heb het idee dat dat zo langzamerhand weer een beetje is teruggekomen.
Ik kan alleen wel diepte zien, helaas heb ik dan weer een handoog-coördinatie van niks. Al denk ik dat dat wel eens verband kan houden.
Maar met paardrijden heb ik daar vroeger nooit last aan ondervonden. :)

Lijkt me best vervelend om geen diepte te kunnen zien, maar als ik de reacties hier zo lees kan vrijwel iedereen daar wel weer goed mee om gaan.

Anoniem

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:44

Je past je denk ik gewoon aan :) ik heb dit al vanaf mijn geboorte en ik denk dat je jezelf gewoon bepaalde trucjes aanleert. Als ik een beker aanpak dan sluit ik mijn hand pas als ik de beker voel, dat soort dingetjes.

Balsporten gaan overigens ook best aardig. Ik heb jarenlang volleybal gespeeld en merk daarbij dat ik soms wel wat moeite heb met de timing, vooral als ik een tijdje niet had getraind, maar ik kon best aardig spelen. Bij tafeltennis sla ik nog altijd mis, maar squash gaat ook best redelijk. Ik moet ongeveer een kwartiertje wennen aan de snelheid van de bal en ik moet iets hebben op de achtergrond - een net of een muur - dan gaat het prima :)

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:48

Maar hoe merken jullie dat je geen diepte ziet?
Ik denk dat ik toch wel iets van diepte zie, maar niet zoveel als het zou moeten ofzo? Kan dat?
Want ik heb echt nergens last van, behalve dan dat ik het verschil tussen gewone en 3D films niet zie.

Anoniem

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:51

Ik ken ook iemand die aan één oog blind is, zij rijd ook paard :j
Ze heeft alleen wel (op buitenritten sowieso, in de bak geloof ik niet) een bril op met grote glazen, zodat er niet zo makkelijk een beestje oid in haar (goede) oog kan komen, want dan ziet ze dus niks en dat vind ze op buitenrit geen prettig idee.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:00

Ik heb ook een lui oog en zie ds alleen met links goed. Het is me nooit opgevallen dat ik geen diepte zie, ik kan over het algemeen prima afstanden schatten ook, en ik kan ook 3D films zien. Alleen, bij balspellen vind ik het moeilijker. Voor mij geen tennis of badminton, dat is te precies.
Verder rijd ik auto en paard.
Eind januari was ik wel bijna blind, dat was enorm schrikken. Ik viel heel hard van een verzorgpaard die vervolgens niet meer wist waar hij zijn hoeven neer moest zetten, toen kreeg ik een trap op mijn goede oog. Is gelukkig goed afgelopen! Maar ach, hoe aak gebeurt het nou dat je een hoef precies in je goede oog krijgt. Bijna nooit verder.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:07

Ik ben ook bijna blind (zie 1 procent met mijn rechteroog en 3 procent met mijn linkeroog). Zie ook geen diepte of iets, nouja eigenlijk gewoon bijna niets ;). Rij gewoon paard, heb 2x gesprongen met mijn haflinger. Ik voel bijvoorbeeld wel goed Madeira's (mijn haflinger) rug/haar lijf op een bepaalde manier aanspannen voor de hindernis en ik doe het alleen tijdens les, verder geen beperkingen erin maar ik ben niet zo van 't springen haha ;). Heb wel voorrang in de bak bijvoorbeeld, welke hand ik ook rij, omdat ik mensen/paarden niet precies kan inschatten wanneer ze op me af komen rijden (hoe ver ze dan precies van mij afrijden), zeker niet in een druk(kere) bak. Verder nergens last van :). Soms beetje oriëntatie-gevoel kwijt in de buiten bak, dus rij meestal dan als mijn moeder/vriendin/instructrice er is zodat zij mij eventueel kunnen sturen (doen ze ook wel is in de binnen bak als ik ga galopperen of iets en het is erg druk). :)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:09

Wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die geen diepte zien omdat ze niet 2 ogen tegelijk zien. Ik had dat ook, en iedereen keek me raar aan als ik dat vertelde. Het heet alternerend zien. Bij mij is het nu over, schijnbaar uit zichzelf overgegaan. Ik merkte er niet veel van, behalve dat ik nog wel eens een kopje te hard op tafel zette en lastig in kon schatten hoe ver een auto nog weg was, bij het oversteken.

Sillemie
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:55

Mijn beste vriendin is zwaar slechtziend, ziet maar 10%. Maar zij rijdt ook perfect paard, ze heeft nu al een aantal jaar haar eigen paardje en voelt perfect wat en hoe. Op buitenrit moet ik wel zeggen als er laag hangende takken of zo zijn, anders heeft ze een blauw oog (ooit gebeurd, ik was het nl 1x vergeten zeggen :oo ). Maar springen en rijden gaat voor de rest heel goed! Wel echt respect voor wat zij doet en kan met haar beperkte zicht _/-\o_ !