Revalideren na knie-operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:43

In augustus heb ik een ongeluk gehad waarbij oa mijn knie is verbrijzeld. Na de operatie mocht ik 3 maanden niet op mijn been staan. Rond kerst deed ik mijn eerste stapjes en nu kan ik vrij normaal lopen, al is het iets minder snel dan anderen. Tijdens de operatie is een plaat tegen mijn scheenbeen geplaatst met een groot litteken aan de binnenkant van mijn knie als gevolg.

Mijn fysio vond dat ik nog niet kon paardrijden... maar jullie begrijpen dat ik gewoon niet meer kon wachten Gisteren heb ik voor het eerst weer paard gereden. Dit was op mijn oude verzorgpaard die ontzettend braaf is en ik 100% vertrouw. Helaas staat hij 80 km verderop, dus ik ben er alleen als we die kant op gaan. Gelukkig ben ik ben ik er altijd welkom, dus als ik in de buurt ben mag ik daar rijden, maar dat zal maximaal eens per maand zijn. Nu heb ik gestapt en zonder beugels gedraafd. Dat ging prima, inclusief spierpijn vandaag ;) . Opstappen met krukje, stappen en een beetje draven lukt dus. Sturen en wijken ging ook goed.

Maar ik wil het paardrijden weer gaan oppakken, misschien bij een manege in de buurt.
Wie heeft er ervaring hiermee? Zijn er bepaalde manege's waar ik kan aankloppen?
Met opstappen heb ik sowieso hulp nodig en het paard moet echt betrouwbaar zijn.

Wie heeft er tips?

fibitje
Berichten: 125
Geregistreerd: 22-01-12

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:12

Ik denk dat elke manege wel 'bravere' en 'stoutere' paarden heeft...
In den haag is er wel een hele leuke manege (als ik mij niet vergis noemde deze hippisch centrum westland), waar ze wel goede paarden hebben. Zelf ben ik nooit geweest maar ik heb vroeger iemand gekend die daar terug is beginnen rijden (ook na een accident) en ze heeft daar uiteindelijk ook een van de paarden geleased. Maar dit is wel al een tijdje geleden dus ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat.

Ik zou in het begin zeker ook aanraden van privelessen te nemen. Gewoon even back to basics. Zo kan je je vertrouwen op een paardenrug ook terug wat opbouwen want ik kan er in komen dat je nu nog wat onzeker zal zitten misschien.

sultan15

Berichten: 601
Geregistreerd: 30-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:52

Hoi TS, wat ontzettend stoer dat je het weer geprobeerd hebt! Ik heb zelf in mei een ongeluk gehad waarbij ik ook o.a. mijn knieschijf in vijf stukken gebroken heb. Ik zat er eind augustus weer voor het eerst op, en heb dat toen rustig opgebouwd. Ik kon de eerste paar keer echt alleen maar stappen (kwam ook doordat mij rug gebroken was), en heb het toen langzaam opgebouwd met draven. ik kon eerst alleen maar doorzitten omdat lichtrijden te pijnlijk was. Ik zou als ik jou was ook eerst met privé lessen beginnen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een verzorg paard oid kan gebruiken die je al kent, maar ik begrijp uit je verhaal dat dat in de buurt niet mogelijk is. Ik had zelf de mazzel dat ik een eigen paard heb en daarom wat vaker kleinere stukjes kon rijden. Ik zou als je bij een manege gaat rijden zeker aangeven dat je aan het revalideren bent en daarom een braaf paard wilt (wat lekker doorzit:P). Heel veel succes!

ievie

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:36

Hoi Ts,
Jeetje, dat klinkt wel heftig zo met je knie. Wel heerlijk dat je inmiddels weer hebt kunnen rijden. Als je echt intensief weer wilt gaan rijden, zou ik echt overleggen met je fysio. Want het zou wel heel erg balen zijn als je weer iets kapot maakt wat je eerder opgebouwd hebt. Misschien kan je samen met hem/haar een plan maken?
En wat de anderen inderdaad zeggen: iedere manege heeft ook wel brave paardjes ;-) Misschien kan je eens kijken op een manege voor AP, om daar tijdelijk te rijden?

Succes!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:03

M'n fysio is gewoon bang dat ik eraf val en denkt dat elk paard heel gevaarlijk is.
Ik ga het hem nog eens proberen uit te leggen ;)

ievie

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:55

Ah, dat is geen goede reden! Je knt ook over een stoeprandje vallen!

Mijn fysio vindtt het juist goed dat ik weer rijd en ziet er de meerwaarde voor mijn lijf in. Neemt niet weg dat ik het liefst ook echt niet moet vallen ;-)

Maar hij heeft ezlf vroeger gereden, dus dat scheelt misschien..

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:00

Hij rijdt niet. Het is een goede fysio, maar van paardrijden heeft hij echt een raar beeld.

ievie

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:30

Hmm, het is natuurlijk ook wel zo dat er regelmatig flinke ongelukken met paarden gebeuren en dat is wat men hoort. Misschien kan je hem idd meer vertellen over paarden? Hoevaaka ben je er in het verleden afgevallen? Ik zelf in tien jaar tijd maar 2 x en dat was op een boksteigerpaard..

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:16

Zo vaak ben ik inderdaad niet gevallen. De fractuur was niet door het paardrijden. Maar m'n andere been heb ik wel ooit gebroken toen ik van een paard viel... dat ik eigenlijk ook niet vertrouwde. Nu ben ik wel heel kritisch erop dat het paard braaf moet zijn.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12767
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:46

Misschien een idee om bij een FPG manege te gaan kijken?
Hier een goed overzicht van waar ze zich bevinden.
http://www.verenigingfpg.nl/ledenmaneges.php

Deze manege's hebben instructie's die bekend zijn met het paardrijden met lichamelijke klachten en hebben doorgaans zeer brave paarden en genoeg begeleiding om jou te helpen :)

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:12

Het risico dat vallen een probleem is, is groter, en in die zin snap ik je fysio heel goed.

Maar 'inhoudelijk', of de sport kwaad kan voor je knie zelf, lijkt mij lastig te zeggen, aangezien ik niet uit je bericht kan opmaken, wát er beschadigd is in of rond je knie.

Misschien een vreemde gedachte hoor, maar kun je geen fysio vinden die ook aan paardrijden doet en je zo eens kan adviseren? Gewoon voor een keertje...
Wellicht is Nelleke Deen hier handig? Zij is fysiotherapeut en geeft onder andere Centered Riding-les. Wellicht haar of zo iemand een contacteren?

Of gaat het meer om het paard, en begrijp ik het nu verkeerd, en niet zozeer om het rijden zelf?

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:37

Goede tip! Op de fysiopraktijk zit een vrouw die ook paardrijdt. Zij heeft wel laatst een ongeluk gehad, maar ik denk dat ik dan een keer een afspraak met haar maak om me verder te adviseren over het paardrijden.

Switchy
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:09

als iemand nog een fysio weet met paardrij ervaring in de buurt van leiden dan hoor ik het ook graag..

erg fijn topic dit want ik vroeg me al een tijdje af of er ruiters/amazones waren met knieblessures.

2 jaar geleden een sportongeluk (judo) gehad gevolgd door een aanrijding terwijl ik het aan het fietsen was. het resultaat was een gescheurde binnenste knieband, voorste kruisband en de mediale meniscus. Echter stelde de orthopeed de diagnose pas vast toen ik een buitenlandse studiestage had gepland voor 9 maanden. Dus 1.5jaar na het ongeluk ben ik pas geopereerd.. het gevolg daarvan was dat ik erg lang scheef heb gelopen door de blessure en ook heup/rugklachten heb gekregen.. nu 5 maanden na revalidatie heeft de fysio toegestemd, dus op hoop van zege ga ik hopelijk snel beginnen met paardrijden! ik zat inderdaad ook te denken aan privelessen bij manege/pensionstalling.

ik benieuwd naar ervaringen van andere mensen met soort gelijke blessures :)

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:51

Switchy, Nelleke Deen zit redelijk in de buurt?

Switchy
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Leiden

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:47

ja dat klopt, maar aan haar website te zien is zij er voor de echte professionals. dat ben ik niet :D en waarschijnlijk zijn haar tarieven erg hoog.. dus ik zou al tevreden zijn met een gewone sportfysiotherapeut die een beetje paardrijervaring heeft.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:56

Hoelang is je ongeluk totaal nu geleden? Een half jaar als ik het zo lees of niet? .
Wat is er verbrijzeld? Het bot van je bovenbeen, 1 van de 2 in je onderbeen of je knieschijf? Heb je je meniscus en kniebanden etc nog? Hoe is je stabiliteit en kracht?
Paardrijden is niet zomaar iets, je kan er ook meer kapot mee maken als je niet naar je fysio luistert. Dus doe wel voorzichtig.. Je fysio zegt niet zomaar dat je beter nog niet kan rijden. :)

Super dat jij weer mag beginnen Switchy! Succes. :D

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:41

Sannn je hebt pb :)

belle_boef

Berichten: 10775
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:47

Dat gevoel ken ik, wel weer willen maar nog niet mogen.
IK heb twee jaar geleden mijn been gebroken. Die hebben ze hersteld met een pen en daarvoor snijden ze je knie open. (Gevolg is een gevoelige knie en een beschadigde pees) heeft zeker een half jaar geduurd voordat het allemaal weer een beetje lekker ging. Ik zat wel na 3 maanden al weer op het paard.
Rustig aan opbouwen en luisteren naar de knie. Wil het niet dan stap ik af.

Zelfs nu heb ik nog dagen dat het echt niet wil. weersveranderingen zijn een crime.

Quir

Berichten: 17399
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:27

Tien jaar geleden heb ik door een klap van een paard ook mijn (linker) knie verbrijzeld, was toen bijna 13 jaar.

Na de operatie moest ik in het ziekenhuis blijven en eenmaal gips mocht ik naar huis wanneer ik er mee over weg kon. Toen het gips er af was heb ik fysio gekregen om weer langzaam aan mijn knie te gaan gebruiken. Maar hoe dan ook, ik moest en zal op mijn paard. Dus moeders gevraagd of ze paardlief wilde wennen aan rechts op stappen. Conclusie ik reed eerder paard dan ik gewoon weer kon lopen en na 3 maanden ook weer op wedstrijd.

Nu bijna 23 en ik loop rond als een oud omaatje van dik 90 en dat met pijnstillers (en iemand die gerust een week door loopt met een gebroken enkel en alleen klaagt: "het loopt niet zo fijn"). Kapotte knie is nu zover kapot/versleten en gruwelijk instabiel dat alles wat ik doe pijn doet (en dan werkelijk alles, zelfs zitten). Echter is mijn "goede" knie ook niet meer zoals het hoort.
Paardrijden is sowieso slecht voor je knieën, ook al zijn je knieën gezond. Ik rij wel erg veel, ook nu nog zo'n 5 paarden gemiddeld op een dag. Dat telt natuurlijk wel mee, is wat anders dan 1 paard af en toe rijden.

Dus nu achter af kan ik wel zeggen, ga weer echt aan het rijden op het moment je knie wat functioneler en stabieler is. Al begrijp ik goed als je het niet doet, want ik zou het ook niet doen. :oo ;)

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Revalideren na knie-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:30

Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing :)
Voorlopig zal ik paardrijden echt alleen rustig oppakken :j

RoWi

Berichten: 6888
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:47

Wat knap dat je het weer wilt proberen! :)
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en twijfel erg of (en wanneer) ik weer wil gaan beginnen met rijden.
Nu ben ik heel blij dat mijn knie weer goed is, maar dat wil ik vooral ook zo houden.. Best moeilijk!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:03

Tijd voor een update :)
Inmiddels ben ik begonnen met paardrijden. Twee weken geleden heb ik m'n eerste priveles gehad en vandaag de tweede les.
De eerste keer alles doorgezeten en nu ook licht gereden.
De instructeur vond met klaar voor de beginnersles :D Dus met 15 jaar ervaring, rijdt ik volgende week mee met de beginners :D Ideaal, want dan kan ik veel stappen en wordt er maar een klein beetje gegaloppeerd.

RoWi

Berichten: 6888
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:22

Wat supergoed dat je weer bent begonnen! Echt knap! +:)+
En haha fijn toch, dan kun je alles rustig opbouwen!

ievie

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:44

Wauw, super zeg! Hoe vond je het om weer te rijden?

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:21

Super voor je dat je weer bent begonnen met paardrijden !!
Hopelijk beleef je er ook evenveel plezier aan als vroeger en geeft die knie je niet teveel overlast !

Veel succes ermee ;)