Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cupcake112
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:17

Hallo,
Wij hebben hier een hele simpele oplossing voor op de manege!
Een eenhandsteugel.
Dat is een teugel speciaal gemaakt voor mensen die maar met 1 hand kunnen rijden.

Een fotootje voor de duidelijkheid :)
http://www.verenigingfpg.nl/hndteugel_eenhand.php

Je moet er mee leren rijden. Dat is een feit. Maar zo gauw het paard het doorheeft en de ruiter is het heerlijk!
Een van de moeilijkste paardjes op de manege loopt hier prima mee. Bij ons dus als erg prettig bevonden!

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:46

Een meisje dat ik ken, kan ondertussen al springen etc met een leidselklem, zo'n stokje tussen de teugels. Ze heeft een beperking aan haar rechterhand, en kan het stokje tussen haar pols klemmen.

Cupcake112
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:17

TeckTonie schreef:
Een meisje dat ik ken, kan ondertussen al springen etc met een leidselklem, zo'n stokje tussen de teugels. Ze heeft een beperking aan haar rechterhand, en kan het stokje tussen haar pols klemmen.


Een leidselklem is niet hetzelfde hè ;)

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:58

Cupcake112 schreef:
TeckTonie schreef:
Een meisje dat ik ken, kan ondertussen al springen etc met een leidselklem, zo'n stokje tussen de teugels. Ze heeft een beperking aan haar rechterhand, en kan het stokje tussen haar pols klemmen.


Een leidselklem is niet hetzelfde hè ;)


Heb ondertussen de rest van het topic ook gelezen, en nu zie ik mijn fout ook in.

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 02:07

Fijn dat hier zoveel mensen meedenken. :)

Ik denk zelf dat het een beetje van de omstandigheden afhankelijk is; dat zal wellicht je keuze bepalen.

Daarbij zal het ook uitmaken, of zij alleen haar hand mist, of bijvoorbeeld ook haar elleboog. Dat kan een heel groot verschil maken in motoriek en de inzet van het lichaam bij het sturen en bewegen.

Als je een 'Sonja' op de manege hebt waardoor je een 'verder afgericht' paard kunt gebruiken dan maak je misschien een andere keuze dan wanneer je steeds een ander paard zult gebruiken.

Ik heb verschillende ruiters de eenhandsteugel zien gebruiken, maar ook een lussenteugel (stomp door de lus); het eenhandige rijden an sich ken ik vooral vanuit het Westernrijden. Ik heb alleen de lussenteugel nooit zelf gebruikt, maar ik moet zeggen dat de paarden waar ik mee geprobeerd heb bekend waren met die teugel of met neckreining. (Zelf geprobeerd om te testen hoe dat werkt, ik heb twee handen.)

Ik vind het moeilijk te noemen waar ik in deze situatie voor zou kiezen, maar ik denk dat je nu in elk geval al meer informatie hebt door dit topic.

Cupcake112
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Zutphen

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:40

Misschien gewoon proberen en dan kijken wat het beste gaat en wat ook werkt?
Zo proberen wij dat ook met de meeste ruiters.. Want iedereen is anders natuurlijk..

Iig veel succes!

rien10
Berichten: 14808
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:44

Ik heb ooit eens iemand gezien die haar handprotese af deed na het opzadelen, een klemmetje er voor in de plaats deed, en met dat klemmentje de teugel vasthield. Teugels verlengen of verkorten ging relatief makkelijk, even de teugel met de andere hand door het klemmetje schuiven.
Ja, ben het met Cupcake eens, proberen, experimenteren, zoeken. Succes! Laat je weten of het gelukt is?

Anoniem

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:55

Pssssst TS laat zich al een maand niet zien... ;)

Wederom zo'n losse flodder in een vlaag van sociale verstandsverbijstering waardoor uiteindelijk iedereen het wel afleert om met anderen mee te denken op Bokt wellicht?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12763
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:35

Sonja schreef:
Pssssst TS laat zich al een maand niet zien... ;)

Wederom zo'n losse flodder in een vlaag van sociale verstandsverbijstering waardoor uiteindelijk iedereen het wel afleert om met anderen mee te denken op Bokt wellicht?


Jep, jammer is zoiets altijd. Iedereen doet z'n best om wat aan te dragen om te helpen. Hoor je er niets meer van

rien10
Berichten: 14808
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:22

Jammer he?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:51

Sorry dames dat ik niet meer gereageerd heb ;)
Dacht dat ik een abbonement had op dit topic maar blijkbaar niet dus kreeg geen bericht.

Maar we hebben wel degelijk wat gedaan met jullie aandragingen.
De teugel met het stokje werkte niet fijn, je kan hier niet echt precies me werken.

We werken nu met een leidselklem om de teugels bij elkaar te houden en dan kan ze op 1 van onze pony's heel goed sturen.

Nogmaals sorry dat ik geen reactie meer geplaatst heb maar we hebben wel degelijk wat met jullie reacties gedaan.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:56

Dat is toch fijn om te horen, Kelly_Taco! :j

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:59

Kelly, heeft Yvette niet wat tips voor jullie? Die heeft wel ervaring toch daarmee?

rien10
Berichten: 14808
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:52

Zeker fijn om te horen. Succes ermee!

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:00

Fijn ts, dat je nog even wat laat horen. :)

Sonja schreef:
Pssssst TS laat zich al een maand niet zien... ;)


Ik hoop in mijn goeiigheid dan altijd maar dat anderen er alsnog iets aan hebben. :)
Zeker AP is niet zo druk en wordt dus niet overspoeld met informatie.

Danielliee
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:36

Zo'n klem zou wel erg goed kunnen helpen! Maar ik heb hier geen verdere ervaring in.
Ik had een keer proeflessen gehad op een tussenmanege zegmaar. De eerste les gingen we zonder teugels, zat wel een knoop in de teugels. Handen achter je rug, 2 handen bij 1 voet etc. Wel in draf. Maar toen reed ik al een jaar ofzoiets?