Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:05

Bij ons op de manege is een jong meisje met maar 1 hand.
Nu zoeken we voor haar een makkelijke manier om te sturen.

Het betreft hier nog een beginner die al het teugelcontact nog moet leren.

Ik dacht aan iets van een leidselklem.

Wie heeft hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:10

Ik heb er ook maar eentje, maar kan (ook) met mijn prothese een goed teugelcontact hebben.
Ik rij echter net zo makkelijk met 1 hand.
Wat is een leidselklem? Is dat zo'n "stokje" tussen de teugels in? Vond ik niet fijn rijden.
Teugel gewoon gekruisd door de hand geen optie?

Tip: let op goede schoudrhouding en -spanning bij eenhandig rijden. Een wat centeredridingachtige aanpak werkt erg goed.


Mocht je overigens bij mij in de regio zitten, dan wil ik best een keer een gastlesje geven voor zowel de ruiter als de instructeur hoor. Ik heb de ervaring van beide kanten, dus als ik iemand kan helpen door deze te delen, dan geef maar een gil.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

marianne1980

Berichten: 252
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:12

Geen ervaring mee, maar ik denk even mee..
Teugels met lussen, hand door allebei de teugels en door je hand te draaien kan je sturen.. Leidselklem zou inderdaad ook kunnen, ze kan natuurlijk ook op z'n Achenbachs gaan leren sturen! Maar heeft ze een stompje aan haar andere arm, of mist ze een gedeelte van haar arm? Een stompje zou ze natuurlijk ook kunnen gebruiken tijdens het rijden, door hem bijvoorbeeld op de teugel te leggen/los te laten en zo te sturen..

@ Sonja: met een leidselklem, klem je de leidsels (teugels in dit geval) op elkaar. Zo kan je de teugels dus eigenlijk op de gewenste lengte "afklemmen", zodat ze niet meer door je handen glijden. Wordt vooral door vierspanrijders gebruikt!
Laatst bijgewerkt door marianne1980 op 20-01-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:12

Ik zou de teugels in 1 hand houden. Dat maakt het voor haar ook mogelijk om later op willekeurige andere paarden te rijden, wat leuk is.

Let inderdaad goed op dat ze niet gaat draaien in haar schouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:15

marianne1980 schreef:
Geen ervaring mee, maar ik denk even mee..
Teugels met lussen, hand door allebei de teugels en door je hand te draaien kan je sturen.. Leidselklem zou inderdaad ook kunnen, ze kan natuurlijk ook op z'n Achenbachs gaan leren sturen! Maar heeft ze een stompje aan haar andere arm, of mist ze een gedeelte van haar arm? Een stompje zou ze natuurlijk ook kunnen gebruiken tijdens het rijden, door hem bijvoorbeeld op de teugel te leggen/los te laten en zo te sturen..



Kijk uit als het een korte stomp betreft, want dan wordt de stuurbeweging heel anders ingezet waardoor je soms heel rare effecten op de zit krijgt.

coulash
Berichten: 183
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:16

Op de westernmanier:
Beginners: 2 losse teugels, kruislings over de nek: je vuist met de knokkels naar boven in het midden van de kruising en midden boven de schoft de schoft!
Gevordenen:
2 losse teugels die je plat op elkaar vasthoudt, teugels aan 1 kant van de nek (kant van je hand) met je wijsvinger in de splitsing.... weer met de vuist met de knokkels naar boven.
Eerst heel snel neckreining aan het paard leren (als die dat al niet kan!)

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:16

Sheran schreef:
Ik zou de teugels in 1 hand houden. Dat maakt het voor haar ook mogelijk om later op willekeurige andere paarden te rijden, wat leuk is.

Let inderdaad goed op dat ze niet gaat draaien in haar schouders.


Doordat het sturen moeilijk gaat (onze manegepaarden zijn niet gewend aan 1-handig sturen) doet ze haar handen erg hoog en verliest ze steeds de teugels.

lussen in de teugels en daar de handen doorheen lijkt mij erg lastig als je nog totaal niet kan paardrijden.

Dus ik dacht dat een leidselklem (is echt alleen een klemmetje) wellicht een oplossing was omdat ze daar haar handje voor kan houden zodat ze niet over de teugels glijdt.

Sonja, jij hebt het over een stokje, wat is dat voor iets?

Het is voor ons iets totaal nieuws om een 1handig persoon te begeleiden dus we willen ons er goed in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:18

Dat kan een goed gereden dressuurpaard sowieso al. Is kwestie van misschien nog iets aanscherpen, maar meer ook niet.
Losse reins/teugels zijn niet nodig, die teugelvoering kan met een gesloten Engelse teugel even makkelijk.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:18

coulash schreef:
Op de westernmanier:
Beginners: 2 losse teugels, kruislings over de nek: je vuist met de knokkels naar boven in het midden van de kruising en midden boven de schoft de schoft!
Gevordenen:
2 losse teugels die je plat op elkaar vasthoudt, teugels aan 1 kant van de nek (kant van je hand) met je wijsvinger in de splitsing.... weer met de vuist met de knokkels naar boven.
Eerst heel snel neckreining aan het paard leren (als die dat al niet kan!)


Optie 1 hebben we dus geprobeerd maar dan verliest ze de teugels.

Het betreft hier manegeponies, dus geen goed opgeleide dressuurpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:19

Ik ga ff een plaatje zoeken Kelly om te laten zien wat ik bedoel.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:19

Dank je!

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:19


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:21

Kelly_Taco schreef:
coulash schreef:
Op de westernmanier:
Beginners: 2 losse teugels, kruislings over de nek: je vuist met de knokkels naar boven in het midden van de kruising en midden boven de schoft de schoft!
Gevordenen:
2 losse teugels die je plat op elkaar vasthoudt, teugels aan 1 kant van de nek (kant van je hand) met je wijsvinger in de splitsing.... weer met de vuist met de knokkels naar boven.
Eerst heel snel neckreining aan het paard leren (als die dat al niet kan!)


Optie 1 hebben we dus geprobeerd maar dan verliest ze de teugels.

Het betreft hier manegeponies, dus geen goed opgeleide dressuurpaarden.


Maar waarom verliest ze de teugels dan? Is ze nog zo klein dat het handje te vol zit met twee teugels er in?
Ik ben op m'n vierde begonnen maar kon heel snel op die manier mijn stronteigenwijze sh i tlander rondsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:23

Wranglerbutt schreef:



Die bedoel ik inderdaad.

Teugelvoering daarmee lijkt op die van de teugels kruislings in de hand, maar voelt ( voor mij) indirecter en dus lastiger.
Wel héél goed zijwaarts leren sturen met zo'n systeem.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:25

Sonja, ze heeft nog heel erg balansverlies op een paard zodra ze moet sturen.
Zonder sturen niet maar omdat de ponies niet altijd meteen reageren wordt ze heel onrustig en gaat haar hand omhoog en laat ze de teugels uit haar hand glijden.

coulash
Berichten: 183
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:26

Hoe oud is het meisje en wat is de rij-ervaring?
Bovendien schrijf je dat he graag met haar bezig wilt en je er dus in wilt verdiepen: zou het niet gewoon leuk/fijn zijn om 1 pony voor haar klaar te maken en dus neckreining te leren: is niet zo moeilijk (voor het paardje al helemaal niet)
Wat ze met de echte beginners doen bij het western is een knoop in de teugels, dat ze niet kúnnen vallen. Tot je handiger wordt, want dáár gaat het natuurlijk om: het is een leerproces voor het mesije ook: doen en handig worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:28

Is eerst even op een wat gehoorzamer/beter opgeleid paard geen optie?
Zij zal nl nog veel meer dan andere kinderen op de schouder moeten sturen. En dat vergt ook wat van instructie en paard.

(als er zo'n kind bij ons zou komen lessen, zou ik daar bv meteen mijn pony voor beschikbaar stellen. Al was het maar tot het sturen goed bevestigd was. Misschien bij jullie ook wel iemand?)

coulash
Berichten: 183
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:30

Het nadeel van die stok/handvat lijkt me, dat je dan altijd de teugels op dezelfde lengte hebt: in het begin werkt dat misschien, maar later zou ik toch echt meer handigheid willen en de teugellengte tussendoor aan willen kunnen passen onder het rijden.
Zoals het klinkt (balans) ed rijdt ze pas heel kort: zorg dat je een superbrave pony hebt, geef haar de teugels (met een knoop) in de hand om te voelen hoe je handig wordt, maar vergeet het gebruik van de teugels: leer haar balans en op haar zit te rijden en te vertrouwen!
Balansspelletjes doen, grapjes (oren aanraken ed vanuit stilstand, stap, draf) maar vergeet de teugels!
Lijkt me erg leuk om mee bezig te gaan inderdaad!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:34

Er is bij ons niemand die rijdt met neckreining.
Mijn paard stuurt wel op de buitenteugel maar kan absoluut geen beginner op.

Ik zal ook nog eens extra kijken naar een makkelijk te sturen pony.

Coulash, dat lijkt mij dus ook het nadeel.

Ik ga binnenkort eens kijken als het meisje rijdt. Een vriendin van mij heeft haar in de les en vroeg om advies.
Dacht zelf ook aan het over elkaar leggen van de teugels.
Als ik zelf kan zien wat er gebeurd is het ook makkelijker helpen zoeken naar een oplossing.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:38

ik weet iemand die maar 1 normale arm/hand heeft en aan de andere zijde alleen een klein stompje als onderarm en die slaagt er toch in een speciale teugel met lussen aan te haken en zo rijdt hij toch "2-handig". Ik weet alleen niet of het daarbij aangeboren is of pas later gekomen, want hij kan op het eerste zicht toch vrijgoed paardrijden...

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:57

Wat is trouwens 'jong'? Oud genoeg om te beseffen dat ze in het begin beter meer moeite kan doen dan afhankelijk te worden van hulpmiddelen?

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:57

Bij ons op de manege hadden wij ook altijd een hands teugels met een stangetje tussen de teugels, zoals de afbeelding. Dat werkte prima.
Maar ook een gewone knoop in de teugels op de juiste maat, werkt ook goed (afhankelijk van de beperking van de ruiter). En is ook gemakkelijk weer te verwijderen.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:54

Een stokje vind ik persoonlijk bij de meeste ruiters niet zo goed werken, omdat dit zoals Sonja zegt toch wat gevoeligheid mist. Het kan wel een uitkomst zijn voor ruiters die moeite hebben met vastpakken en -houden van de teugels, maar dat zijn vooral ruiters met verminderde kracht/motoriek in hun handen. Het geeft bovendien wel iets meer houvast maar niet zo heel veel meer stuurmogelijkheden.

Verder is het vooral toch een rijtechnische kwestie: als een manegepony door de teugelhulpen heen wil lopen, lukt ze dat meestal wel. Zodra je als ruiter handig genoeg bent om dat op te vangen snappen de meeste manegepony's de bedoeling buitengewoon snel - en dan bedoel ik binnen een paar minuten, geen lessen.

Om haar zover te leren komen zou ik eigenlijk beginnen met dat hele sturen met de teugels minder nadrukkelijk te maken. Teugels langer, vooral focussen op houding en ontspanning en hand laag, kijken waar je naartoe gaat, paard goed voor het been krijgen, stem gebruiken voor de overgangen terug, etc. Als die dingen natuurlijker worden ben ik er haast zeker van dat het sturen vanzelf goed gaat.

Maar, je kunt het natuurlijk wel altijd gewoon proberen. En zeker zo'n simpel klemmetje kan het wel een stuk makkelijker maken om de teugels bij elkaar te houden, of ze weer op te pakken als ze ze laat vallen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:33

Kelly, misschien laat maar Google eens op Jos Knevels. Dit is een Belg die paralympics dressuur heeft gereden, met zo'n stokje tussen de teugels. Ik weet niet of hij nu nog rijdt, maar als je zijn contactgegevens kan vinden denk ik dat hij je best wat uitleg wil geven.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Rijden met 1 hand -> leidselklem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:54

Ook bij ons op de manege rijden er meerdere ruiters met de eenhandsteugel (zoals hierboven aangegeven).
Hiermee rijden ze zowel met begeleider maar ook zelfstandig.
Het is een kwestie van oefenen en het gevoel krijgen, maar je kan hier zeker wel verfijnde hulpen mee geven.