paardrijden met autisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:29

larissa288 schreef:
ze zeggen dat mensen met autisme juist super goed kunnen opschieten met paarden


Dit verschilt per individu. Ik ken veel autistische mensen die helemaal niks met dieren hebben maar ook die er gek op zijn, net als mensen zonder autisme dus. Het is trouwens wel makkelijk voor ze om met dieren om te gaan, omdat dieren veel minder ingewikkeld in elkaar zitten dan mensen. Afspreken, uitgaan, onverwacht naar een vreemde plaats brengen, uitlachen? Nee, dat doet een hond niet. Die geef je een aai over zijn bol en daarna gaat het kwispelen. Daar kunnen autistische mensen met zekerheid vanuit gaan en dat doet ze goed.
(ik ben niet zo goed in uitleggen, dus zeg het gerust als er onduidelijkheden zijn :o)

Wendyenbram, ik vind het geweldig voor uw dochter dat ze op deze manier van paarden en paardrijden kan genieten. :)

AnnaCameron
Berichten: 119
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:27

Zelf zal je het moeten aanvoelen, of een "gewone" manege je lukt, of een "speciale" manege. Hier in Friesland hebben we wel manege's speciaal voor mensen met Autisme. Zelf werk ik met kinderen die een vorm van Autisme hebben. Ze hebben ook veel meegemaakt en komen goed tot rust. Je zou ook altijd nog prive les kunnen nemen op een "normale" manege. Ik vind het vreselijk om het woord normaal te moeten noemen maar kan even niet op een ander woord komen...sorry!

Liefs, Anna

AkhalTekee
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:38

Ik heb een heeel klein beetje pdd-nos, en ik rij nu bijna in de hoogste groep op een normale manege & Rij ook spring- en dressuur wedstrijden. Het ligt er ook aan of het erg is, ik heb bijvoorbeeld bijna helemaal niet. ;) Er rijden heel veel kinderen met beperking op een gewone manege. Maar als je het erger hebt, heb je ook manege's met extra hulp, zoals Stichting grip in harderwijk. Een manege met alleen maar koudbloeden (Zwaar gebouwd, erg braaf) die heel rustig zijn. Je rijd altijd in het bos, in de natuur, wat wil je nog meer? ;p Ik zat er vroeger op, maar ik heb nu bijna niks meer. Dus eigenlijk mag ik er niet eens meer terug. Niet opschepperig bedoeld. :o

stefan1991

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: roermond

Re: paardrijden met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 00:09

Zodra het wat warmer word ga ik waarschijnlijk een beginnerspakket bij de van horne hoeve pakken voor 50 euro dan kan ik kijken of het iets voor mij is.

speedy66

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:49

stefan1991 schreef:
Zodra het wat warmer word ga ik waarschijnlijk een beginnerspakket bij de van horne hoeve pakken voor 50 euro dan kan ik kijken of het iets voor mij is.


Manege Van Horne Hoeve bestaat niet meer, is nu Hippotel. Zou eerst maar eens navragen dan of dat pakket door hun ook geboden wordt en of dat dezelfde prijs kost!! Veel succes.

stefan1991

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:42

Bedankt voor de tip.
Ik zal meteen even contact opnemen erover.

robeer

Berichten: 1412
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: paardrijden met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:51

Wat misschien ook een mogelijkheid is, is iemand die je vertrouwd meenemen. Dan eerst kennis gaan maken op de manege en kijken hoe een les gaat. Vaak is er dan al meer duidelijkheid over hoe alles in zijn werk gaat wat stress en drukverlagend werkt.

Vraag of je mag komen kijken op een rustig tijdstip als je toch contact met ze opneemt.

Naima_72

Berichten: 168
Geregistreerd: 29-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:34

stefan1991 schreef:
Sorry dat ik zolaat pas reageer op jullie berichten.

Ik heb PDD-nos de woonvorm is een beetje apart ik woon namelijk in een huis waar ik af en toe een paar uurtjes begeleiding krijg.
Op zicht ben ik vrij zelfstandig maar vind nieuwe dingen best wel moeilijk en ook het contact met mensen maken vind ik vrij moeilijk.
Ik ben wel een persoon die vrij snel leert zoals in een van de andere berichten als mij iets word uitgelegd of voorgedaan dan zal ik het ook vrij snel kunnen.

De reden waarom ik wil gaan rijden is omdat ik mij heel erg fijn voel bij paarden ik heb in het verleden best veel meegemaakt en om dan rustig te worden voor mezelf ging ik altijd paaden opzoeken. Dus het is meer omdat ik het leuk vind. Groepslessen zou eventueel wel kunnen zo leer ik voor mezelf ook beter om te communiceren met andere mensen maar om te beginnen zou individueel wel fijn zijn.

t

ik heb dat ook hoor maar bij is het niet te merken en ik heb er ook geen last van dus ik rij gewoon paard

Charlielove
Berichten: 4
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:21

Zelf heb ik ADHD en PDD-nos en ik rijd op manege het paardrijk. Neem eens een kijkje bij www.hetpaardrijk.nl ! Er zijn lessen aan zowel kinderen als volwassenen. Het is een manege waar je veel leert en de paarden zijn speciaal getraind voor dit werk en schrikken niet snel ofzo

maximexfleur

Berichten: 882
Geregistreerd: 12-11-11
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:04

Ik weet niet of het dichtbij is of ver weg maar als e ergens leuk wilt rijden en soms ook het bos in wilt gaan heeft manege Nieuw Amstelland gehandicapte lessen. www.nieuwamstelland.nl

Danielliee
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:18

In welke regio woon je? Is wel handig om te weten :$.....

xJulekex
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-12

Re: paardrijden met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:59

Ik ken veel mensen die autisme hebben, maar wel een goeie band met dieren ;)

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:40

Ik heb zelf pdd-nos met vrij grote angsten. Hoe bang ik ook kan zijn op straat, fietsen gaat me eigenlijk al te snel. Paardrijden gaat prima. Ik rijd bij een speciale stichting, de binnenbak is langs de kanten bijna overal dicht, er lopen niet heel veel mensen rond en die er zijn ken ik.
Ik heb maandags les met nog 2 andere meisjes en vrijdags met een jongen die net wat ouder dan mij is. Groter moet de groep ook niet zijn want dan word het te druk. Dan kan ik mij geen houding geven en ga ik of juist heel aanwezig zijn of doe ik totaal niet mee.
De les is vrij gestructureerd op maandag en vrijdag is de les veel vrijer. Maandags gaat rijden beter, vrijdags leer ik wel beter om voor mezelf na te denken wat ik waar wil doen met het paard maar word er sneller moe van.
Ik mag vaak zelf wel weten op welk paard ik wil rijden (staan 2 Friesen een Fjord en een pony).
Ook gaan we wel eens op buitenrit gewoon door de zandpaden waar we weinig mensen tegenkomen.
Na de les altijd heel blij en vrolijk. Trots op mezelf. Voel me dan weer veel lekkerder.

Waar ik rijd kun je ook zonder pgb wel terecht, maar weet niet in welke omgeving je wat zoekt.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:44

stefan1991 schreef:
Sorry dat ik zolaat pas reageer op jullie berichten.

Ik heb PDD-nos de woonvorm is een beetje apart ik woon namelijk in een huis waar ik af en toe een paar uurtjes begeleiding krijg.
Op zicht ben ik vrij zelfstandig maar vind nieuwe dingen best wel moeilijk en ook het contact met mensen maken vind ik vrij moeilijk.
Ik ben wel een persoon die vrij snel leert zoals in een van de andere berichten als mij iets word uitgelegd of voorgedaan dan zal ik het ook vrij snel kunnen.

De reden waarom ik wil gaan rijden is omdat ik mij heel erg fijn voel bij paarden ik heb in het verleden best veel meegemaakt en om dan rustig te worden voor mezelf ging ik altijd paaden opzoeken. Dus het is meer omdat ik het leuk vind. Groepslessen zou eventueel wel kunnen zo leer ik voor mezelf ook beter om te communiceren met andere mensen maar om te beginnen zou individueel wel fijn zijn.


Zo te lezen kan je prima terecht op een manege. Een groepsles zou misschien zelfs theurapeutisch voor je kunnen zijn omdat je dan ook met anderen rijdt in een context waar je je lekker bij voelt. Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar je zou het zeker met je ouders/begeleiding kunnen bespreken :)

Ik heb zelf kinderen en jongeren begeleid met autisme. In mijn ervaring redden de oudere kinderen met PDD-NOS/Asperger zich vaak prima op een manege die ook in het voorbereiden van een les voldoende structuur biedt. Ik kan je daarom aanraden eens te kijken of er FNRS maneges bij je in de buurt zijn. Over het algemeen zijn die netjes, overzichtelijk, en voldoende gestructureerd (dus redelijk prikkelarm). Succes!

arizonagreen

Berichten: 1961
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:49

Hallo stefan, ik heb zelf ook PDD-nos, en heb mn eigen pony, eentje die heel erg(goed) reageert op mensen met autisme etc.

Ik weet niet waar je ergens vandaan komt, maar mijn pony staan in Chaam (NB), en als je niet te zwaar/lang bent zou je af en toe wel bij mij mogen rijden? Ook zou k je dan wel les/begeleiding willen geven, ik ben niet gediplomeerd oid, maar heb een paar jaar geholpen/les gegeven bij een gehandicapten stichting, voornamelijk mensen met autisme etc, en heb het zelf ook, dus ik weet hoe ik dingen moet uitleggen etc en waar rekening mee te houden.

stefan1991

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:57

love_shyboy schreef:
Hallo stefan, ik heb zelf ook PDD-nos, en heb mn eigen pony, eentje die heel erg(goed) reageert op mensen met autisme etc.

Ik weet niet waar je ergens vandaan komt, maar mijn pony staan in Chaam (NB), en als je niet te zwaar/lang bent zou je af en toe wel bij mij mogen rijden? Ook zou k je dan wel les/begeleiding willen geven, ik ben niet gediplomeerd oid, maar heb een paar jaar geholpen/les gegeven bij een gehandicapten stichting, voornamelijk mensen met autisme etc, en heb het zelf ook, dus ik weet hoe ik dingen moet uitleggen etc en waar rekening mee te houden.


Ik vind je aanbod echt super lief. Helaas ben ik best wel een zwaar persoon.

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: paardrijden met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:59

Lees net je topic door, t enige wat ik in limburg weet is venhof, de borg en our little farm, maar ik weet niet of dat goed is voor jou.

stefan1991

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:40

tringtring_ schreef:
Lees net je topic door, t enige wat ik in limburg weet is venhof, de borg en our little farm, maar ik weet niet of dat goed is voor jou.


heel erg bedankt. Heb sinds kort een super lieve vriendin die ook paarden heeft waarschijnlijk ga ik het via haar doen.

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:41

Oh nou kijk aan! veel plezier :)

kzie nu pas wie je bent :')

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: paardrijden met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:41

Ben je al bezig met rijden nu Stefan? Ik heb zelf ook een ASS en ik was benieuwd naar jouw ervaringen met paardrijden.

Ik ben zelf begonnen op een reguliere manege, er was daar een lesgeefster die specifiek privélessen gaf aan mensen met een beperking. Na een tijdje vonden ze echter dat ik best in staat moest zijn om in de gewone lessen te rijden. Bij de ene lesgever ging dit vrij goed, maar toen moest ik naar een hogere groep en bij die andere lesgever lukte het helemaal niet. Toen ben ik begonnen met privélessen bij een mevrouw die aan equicoaching en equitherapie doet, en dat ging supergoed.

Inmiddels heb ik zelf een paardje en volg ik ook terug gewone lessen met hem. Ook op de pensionstalling merk ik dat ik geleerd heb om beter met anderen te communiceren, in het begin ging dat enkel over paarden-zaken maar geleidelijk ben ik meer en meer beginnen praten met de mensen op stal... Ook op school merk ik dat de communicatie iets verbeterd is.

Als ik stress heb kan ik ook altijd op de paarden terugvallen, ik kan er echt tot rust komen en ik krijg niet steeds het gevoel dat ik 'minder' ben omdat ik anders ben dan de anderen...

Ik hoop dat paardrijden voor jou een even waardevolle ervaring wordt als voor mij! Veel succes, en geef af en toe even een update hoe het verloopt :)

verdad

Berichten: 31
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:13

melody7 schreef:
Ik heb zelf asperger ook een vorm van autisme en rij zon zeven jaar paard bij mij werkt het alleen in mijn voordeel ik maak slecht contact met mensen maar misschien juist daardoor heel goed met paarden dus ik kan het je alleen maar aanraden te gaan rijden ikzelf rij trouwens bij een gewone manege...



Ik volg dit topic met interesse.
Ik heb zelf ook de lasten en lusten van autisime: hoogfunctionerend - syndroom van asperger.
Woon dus gewoon volledig zelfstandig zonder hulp ed, eigen paard gehad, dus qua rijden moet het goed zitten.
Maar die drempelvrees h;e...al die prikkels.. Ben een ramp met nieuwe omgevingen en mensen maar misschien door mijn asperger des te beter met dieren. Die zijn gewoon lekker logisch :D Ik kan emotie's goed voelen ook van anderen (erg sensitief) maar ik heb moeite met inleven naar anderen mensen en inleven in het sociale verwachtingspatroon wat zich oa uit in het aanpassen, bij anderen gaat dat als vanzelfsprekend.

Als autisme samengaat met een gemiddeld tot hoog IQ zou ik gewoon gaan voor een normale manege met privelessen. Minder prikkels, en zo kunnen de voordelen van je autisme juist van pas komen.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:44

verdad schreef:
Als autisme samengaat met een gemiddeld tot hoog IQ zou ik gewoon gaan voor een normale manege met privelessen. Minder prikkels, en zo kunnen de voordelen van je autisme juist van pas komen.


Dit lijkt me een beetje zwart/wit gezegd. Ik heb klassiek autisme en een hoog IQ en ook ik woon zelfstandig en ben getrouwd maar ik zou het niet redden op een gewone manege met privéles. Er hangt ook veel af van degene die les geeft. Ervaring met en kennis van autisme is toch wel erg belangrijk is mijn ervaring. Kennis en ervaring garandeert geen succes maar verhoogd die kans wel. Ik heb te vaak meegemaakt dat mensen in de "normale" wereld zeiden dat mijn ass geen probleem was maar ondertussen.......Dan blijken kleine aanpassingen toch ineens wel erg lastig, werd ik overschat, niet serieus genomen en gepest. Dus ik ben erg voorzichtig geworden. Kunnen rijden op een gewone manege is denk ik dus erg persoonsgebonden. De een zal het wel kunnen en de ander niet.

joyce83

Berichten: 5251
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paardrijden met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:48

Er is eventueel ook in Echt een manege waarvan een van de instructeurs speciale opleidingen heeft gedaan voor les te geven aan mensen met autisme (tenminste zo heb ik het begrepen). Neefje met autisme lest daar ook.
http://www.manegeopdeberg.nl/modb/

verdad

Berichten: 31
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:07

Lughnassadh schreef:
verdad schreef:
Als autisme samengaat met een gemiddeld tot hoog IQ zou ik gewoon gaan voor een normale manege met privelessen. Minder prikkels, en zo kunnen de voordelen van je autisme juist van pas komen.


Dit lijkt me een beetje zwart/wit gezegd. Ik heb klassiek autisme en een hoog IQ en ook ik woon zelfstandig en ben getrouwd maar ik zou het niet redden op een gewone manege met privéles. Er hangt ook veel af van degene die les geeft. Ervaring met en kennis van autisme is toch wel erg belangrijk is mijn ervaring. Kennis en ervaring garandeert geen succes maar verhoogd die kans wel. Ik heb te vaak meegemaakt dat mensen in de "normale" wereld zeiden dat mijn ass geen probleem was maar ondertussen.......Dan blijken kleine aanpassingen toch ineens wel erg lastig, werd ik overschat, niet serieus genomen en gepest. Dus ik ben erg voorzichtig geworden. Kunnen rijden op een gewone manege is denk ik dus erg persoonsgebonden. De een zal het wel kunnen en de ander niet.

Ik zou het kunnen nuanceren door te zeggen: autisme in combinatie met zwakbegaafheid vraagt eerder om een manege die ervaringen heeft met ruiters met een beperking dan autisme in combinatie(ter compensatie) met een gemiddeld tot hoger IQ. Uiteraard speelt de ernst van autisme ook mee. Klassiek autisme of syndroom van asperger kan een wereld van verschil zijn.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:50

verdad schreef:
Lughnassadh schreef:
Dit lijkt me een beetje zwart/wit gezegd. Ik heb klassiek autisme en een hoog IQ en ook ik woon zelfstandig en ben getrouwd maar ik zou het niet redden op een gewone manege met privéles. Er hangt ook veel af van degene die les geeft. Ervaring met en kennis van autisme is toch wel erg belangrijk is mijn ervaring. Kennis en ervaring garandeert geen succes maar verhoogd die kans wel. Ik heb te vaak meegemaakt dat mensen in de "normale" wereld zeiden dat mijn ass geen probleem was maar ondertussen.......Dan blijken kleine aanpassingen toch ineens wel erg lastig, werd ik overschat, niet serieus genomen en gepest. Dus ik ben erg voorzichtig geworden. Kunnen rijden op een gewone manege is denk ik dus erg persoonsgebonden. De een zal het wel kunnen en de ander niet.

Ik zou het kunnen nuanceren door te zeggen: autisme in combinatie met zwakbegaafheid vraagt eerder om een manege die ervaringen heeft met ruiters met een beperking dan autisme in combinatie(ter compensatie) met een gemiddeld tot hoger IQ. Uiteraard speelt de ernst van autisme ook mee. Klassiek autisme of syndroom van asperger kan een wereld van verschil zijn.


Zoiets ja. En twee mensen met Asperger kan al een wereld van verschil zijn ;) .