Welk ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cassini
Berichten: 331
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:44

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie voor een braaf paard gaan met vlakke gangen. Die zijn vaak een stuk makkelijker uit te zitten dan een paard met veel knieactie.

Hierbij kom je al snel uit op een (vaak wat ouder) rijpaard. Denk hierbij aan KWPN, BWP, Groninger enz.

Heeft je zus de potentie om wat wedstrijden te gaan rijden of wil ze puur recreatief dressuur rijden?

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:53

Sommige bwps zijn ook zeer zachte gangen ik reed er eentje en die voelde je gewoon niet bewegen !

laikalove
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:42

Ik heb. Zelf chronische rug klachten zit in me onder rug ik had een new forest zo mak als een lammetje.
Andere meiden sprongen veel met haar omdat ze dat geweldig vond en ik dat niet kon.
Ik zou vooral een koud bloed nemen kan je prima dresseur mee rijden maar voor mensen met klachten is het toch net even makkelijke (vaak) als ze niet zo heet in hoofd zijn

Simone_Foto

Berichten: 88
Geregistreerd: 18-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:34

Friezen zijn prachtig <3 Maar elk paard is ook weer anders, denk dat dat lastig is om te antwoorden

Ninthe23
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:09

Op de manege waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan waren vooral veel KWPN'ers aanwezig, maar er werden ook een aantal Fjorden gebruikt vanwege de bewegingen. Maar ieder persoon is natuurlijk anders, dus ik zou gewoon een aantal verschillende rassen uitproberen en testen qua beweging.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:00

Ik denk niet dat je je blind moet staren op een bepaald ras, de gangen van ieder paard, ongeacht het ras zijn anders. Je hebt Bwp's die je niet voelt lopen maar je hebt er ook met heel andere gangen. Uiteraard zal je altijd wel een verschil voelen tussen een tuiger en een 'gewoon' rijpaard.
Misschien is klinkt het bot, maar is het überhaupt wel zo'n goed idee om met zulke klachten paard te rijden? := Een paard kan je nooit vertrouwen, je moeder moet maar eens vallen en voornamelijk in combinatie met die gevoelige gewrichten lijkt me dat geen goed idee...

*Zie nu pas dat dit een topic uit 2011 is...:')

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:27

Een paard met vlakke gangen en weinig Swung werkt in dat geval het beste denk aan Haflingers, Friezen, Forden maar ook KWPNérs. Ligt vooral aan de gangen en temprament van het paard. Je moet dus niet een paard gaan nemen die enorm hoog opgooit

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:37

ilsexxx schreef:
Ik dacht meteen aan een ijslander :j fijne extra gangen waardoor je weinig tot geen rugklachten hebt. Fijn in de hand en super karakters! Kun je evt ook dressuur mee doen, of de ijslandersport in!
Succes met de keuze!

Edit, ik zou wel voor een paard gaan die goed aan het been is! Want dan scheelt dat ook weer een hoop pijn voor je moeder :)
Als ik jou was of je zus, zou ik een Andalusier of ijslander nemen.


Ik hoor van veel mensen met rugklachten of andere aandoeningen dat ze er op een ijslander bijna tot geen last van hebben.
Dus ik zeg ook een ijslander.

Shethorsie
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-07-14
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:20

Fries/fjord/tinker?

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:28

Een IJslander met een korte rug, zachte en goede overgangen, goede tölt en lief <3

Bestaan zat waar je heel rustig op kan rijden, en met een korte rug maken ze langere stappen dan met een korte rug (vaak in ieder geval). Tölt zit heerlijk en je beweegt nauwelijks. Kunnen prima dressuur en heel hoog springen!!

Eeffjjuuhh
Berichten: 312
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: CULEMBORG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:18

Ik zou kiezen tussen een Fjord of een Haflinger

Gaby89

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:47

Bij ons op de manege gebruiken ze veel KWPNers voor de vlakke gangen, maar voor de mensen die net wat meer ondersteuning nodig hebben en moeilijk mee kunnen bewegen gebruiken ze ook wel koudbloeden. Lekker rustig in het hoofd en genoeg draagkracht.

kaatje888

Berichten: 800
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:01

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard.

zo reed ik een best stevig paard die heerlijk zat, en een normaal gebouwd paard die heel hoog opgooit.

Savanah1
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:33

Ik weet niet hoe het ras heet maar er bestaan paarden die je een massage geeft als je erop rijd het is ierder geval een paard. Iemand op mijn manege heeft zo'n paard. Die heeft rug en been klachten .ze zegt dat het een speciaal paard is.volgens mij is het best wel een goed paardje voor dressuur . En kan ook best wel springen. Sorry dat ik niet weet wat voor ras :)

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:51

Het ligt eraan hoe ambitieus je zus is en hoe ver ze wil komen met dressuur en springen.
Ik denk namelijk dat het heel erg lastig wordt een paard te vinden die voor beiden voldoet als ze serieus dressur wil rijden en springen.

Gezien de klachten van je moeder zou ik namelijk ook zeggen kies een gangenpaard (tenessee walker, rocky mountain horse, maar er zijn er nog veel meer). Alleen zijn die dan weer minder geschikt voor je zus.

Margadi
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:26

Mijn kwpn zit heel fijn :P Een van mn friezen zit fijn de andere niet echt :+

Ninthe23
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:43

Ik zou ook denken aan Ijslanders ofzo, of fjorden, die hebben meestal ook wel mooie gangen. Misschien eens een kijkje nemen op speciale maneges waar ze met dit soort type ruiters werken? Die kunnen je er veel over vertellen, ook waar je op moet letten. Uiteindelijk is misschien nog belangrijker wel dat het paard heel rustig blijft onder welke omstandigheid dan ook. En ook juist vooral veel verschillende paarden uitproberen en rustig de tijd nemen om het juiste dier voor jullie te vinden! :)

Piata
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:09

Afhankelijk van het karakter kan een ijslander zeer geschikt zijn! De tolt is een zeer comfortabele gang! Let wel op want i.t.t. wat mensen soms denken kunnen ijslanders heel pittig zijn qua karakter!

Succes ermee

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:08

[quote="Piata"]Afhankelijk van het karakter kan een ijslander zeer geschikt zijn! De tolt is een zeer comfortabele gang! Let wel op want i.t.t. wat mensen soms denken kunnen ijslanders heel pittig zijn qua karakter!

Succes ermee[/quote
Zeker hahaha

Nikki_Tazz

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Gouda

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:11

Ik denk al gauw aan een Tinker

maudjeuh_xx

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:42

Bij ons op de manege worden allerlei rassen gebruikt voor de gehandicapten les. Wij hebben vooral vuilnisbakkenpaardjes, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik help bij deze lessen en loop zelf altijd mee met een halflingertje. Haflingers zijn meestal wat breder, zelf blijf ik op wat bredere paarden beter zitten.

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:17

Goed getrainde lusitano lopen ook erg fijn. Bij sommige lijkt het net of je stil staan.
Friezen zijn erg fijn, maar je moet wel wennen aan het opgooien

LIH

Berichten: 20
Geregistreerd: 04-01-12
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:23

Een Rocky mountain 5 ganger :)

Rebbocop
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:55

Fries en IJslander, maar ligt ook aan het paard zelf, elk paard is anders!

y12345
Berichten: 364
Geregistreerd: 27-09-12

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:40

ik zou niet speciefiek naar een ras kijken.
maar ik zou zelf wel denken dat een ijslander het beste zou passen, dan we eentje die goed doorgereden is en gemakkelijk tölt.