Dystrofie en laarzen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enomis28
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-11

Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:17

Heey Bokkers
ik heb last van een dystrofie in mijn voet en ik kan waarschijnlijk geen laarzen meer dragen als ik weer genezen ben.
ik kan met chaps rijden maar dan heb ik heel veel last van het sluitinkje bovenaan zegmaar... iemand tips?

abgarxx

Berichten: 139
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: zuid-oost Nederland

Re: Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:20

Ik heb zelf goede ervaring met Derby in Schaik voor het maken van aangepaste laarzen (dystrofie in onderbeen), misschien kan je het probleem voorleggen

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:26

Ik heb ook dystrofie in mijn onderbeen en kan mijn laarzen ook niet aan. Ik draag nu jodphurs met veters en rits en gewoon sokken.

TurdusMerula

Berichten: 23918
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 03:57

Hoe noodzakelijk vind je het om met laarzen te rijden?

Als je je beugels aanpast kun je wellicht ook met ander schoeisel rijden, je zal in je dagelijks leven dat ook doen en wellicht valt er wat op elkaar aan te passen? :)

judith_irene

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Re: Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 05:17

Ik heb dystrofie in mijn hele been. Ik verdraag beide niet, zowel geen chaps als geen laarzen.

Ik rij met gewone stevige stalschoenen icm bow balance stijgbeugels. Voor het plaatje niet zo mooi misschien maar het scheelt zo veel pijn dat dat me niet interesseert.

enomis28
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:14

Hmm, ik denk dat gewone chaps met sokken wel kan, en dan idd verende beugels.
Ik ben ook heel blij te vertellen dat ik inmiddels, ondanks de pijn, nog steeds kan rijden. Het is dan wel aan de longe (explosief paardje) en met een bareback maar het gaat best prima!
Alleen begin ik het rijden met beenhulpen nu wel erg te missen...
Super bedankt voor jullie tips!

judith_irene

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:31

Chaps geven bij mij teveel druk tegen mijn kuiten en zetten mijn enkel "vast". Dat is niet uit te houden.

Ikzelf rij ook het liefste met barebackpad. Maar die enkele keer dat ik met zadel rij moet ik de bow balance hebben, deze hebben ook een groot voetbed, waardoor de druk beter verdeeld wordt.

Kan je je paard niet iets omscholen? Ik heb jarenlang met een zweepje gereden als vervanger voor mijn been. Zweep tegen schouder aanleggen = beenhulp. Werkte bij de mijne heel goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk recreatief buiten rij, echte dressuuroefeningen heb ik hiermee nooit gedaan.

Er loopt momenteel ook nog een topic over dystrofie waarin heel veel ervaringen uitgedeeld worden over van alles => http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1245919

TurdusMerula

Berichten: 23918
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:45

Orienteer je eens goed op beugels, er is zo een hoop op de markt!
Ook qua schokdemping/drukverdeling. :)
(Endurance-hoek!)

Ben je bekend met neckreining? Dat zou je misschien ook echt kunnen helpen. :)

enomis28
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Dystrofie en laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:46

Ik heb idd gekeken naar schokdempende beugels. Ik moet wel opbouwen met het gebruik ervan omdat mijn verzorgpaard helemaal niet goed tegen veranderingen kan. Ook niet tegen zwepen trouwens. Heb ik één keer geprobeerd, was meteen ook de laatste keer... Ik kan het met behulp van de eigenaresse zeker wel opbouwen, en het paard laten wennen aan de nieuwe beugels, dus het is allemaal mogelijk:D Ik ben iedereen echt superdankbaar, ik dacht echt voor een tijdje dat ik nooit meer zou kunnen rijden!

En daarbij nog even: Nee, ik ben niet bekend met neckreining. Wat houdt dat precies in?

lindatexel
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:36

Ik gebruik daarom echt leren Portugese chaps, helaas weet ik niet hoe een foto te plaatsen, maar deze zijn van zeer stevig leer met riempjes. Op de plaatsen waar ik problemen heb ( rond de enkels) heb ik door de schoenmaker de riempjes langer laten maken. De normale riempjes die op deze chaps zitten zijn ongeveer 2 cm lang, de laatste 3 by de voet heb ik dus laten vervangen door riempjes van ongev. 10 cm, dus kan ik de voet daar meer ruimte geven desgewenst.De riempjes zijn te sluiten met een gaatje en een knopje, dus makkelijk dicht te drukken. Dit werkt heel goed, zo goed zelfs dat mijn orthopeadische schoenmaker dit systeem heeft overgenomen. Mocht je toch foto's willen zien PB mee maar en ik stuur/maak wat foto's ervan.

Man0n89
Berichten: 311
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:50

Ik heb ook dystrofie, de paarden die ik rij reageren super op mijn zit waardoor ik mijn benen vrijwel niet nodig heb. Misschien kan je dat proberen eerst combineren met je been en na een tijd kan je ze gewoon alleen op je zit rijden

steamn
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:10

Citaat:
Ik heb ook dystrofie in mijn onderbeen en kan mijn laarzen ook niet aan. Ik draag nu jodphurs met veters en rits en gewoon sokken.

Fielicious
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:22

Ik heb ook dystrofie (beide benen -waarvan 1 geamputeerd- en arm en rug). Toen ik nog paard reed had ik laarzen met elastiek en een rits aan de achterkant. Dit waren wat grovere laarzen, dus meer ruimte aan de voet. Door het elastiek kon mijn been nog iets varieren in dikte. Niet veel, maar wel wat.

kapiteintje

Berichten: 291
Geregistreerd: 14-11-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:58

mischien iets laten maken dat je er geen last meer van hebt

Laura1982

Berichten: 4087
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:28

ik heb mijn laarzen een paar cm ruimer laten aanmeten en dat gaat redelijk goed.
Er zijn natuurlijk altijd dagen dat rijden gewoon niet gaat omdat ik zoveel pijn heb.