paardrijden met hypermobiliteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tess06
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-09

paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 00:22

ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier hypermobiel zijn? Ik ben hypermobiel in mijn voeten, benen, rug en armen.

Ik heb eigenlijk nooit veel gemerkt van dit alles omdat ik nooit op andere sporten heb gezeten als zwemmen en paardrijden(werd ook aangeraden door de dokter) Totdat ik verder kwam en meer op mijn eigen paard ging rijden toen kwam je toch met coordinatieproblemen in aanraking. Zo is het bijv. dat met het aangeleund rijden je soms je buitenhand er meer bij moest houden dan je binnenhand. Dit is voor mij bijna onmogelijk want ik heb niet de controle over mijn spieren om door te hebben hoeveel kracht ik heb op mijn handen.

Komen jullie ook problemen tegen met jullie hypermobiliteit? Herkent iemand zich in mij met het coordinatieprobleem?

Graag hoor ik ook van jullie problemen!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:34

ik herken het wel. ook hele subtiele hulpen geven,lukt mij niet.
ben ook hypermobiel.
naast de door jou omschrijven problemen ook steeds meer pijn na het rijden.
tot het zo erg werd,dat ik nu mijn paard verkocht heb.
hoop het wel weer op te pakken,maar dan gewoon voor 1 a 2 keer in de week.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:07

Ik zit er dus nét aan te denken om ook een topic te starten over mensen met hypermobiele gewrichten en hoe hun paardrijden!
Wat grappig..

Nouja, ik heb het ook hypermobiele gewrichten.. Mijn handen, vooral mijn duim, valt steeds uit de kom vandaan.
Ook heb ik last van mijn knieen en enkels.
Lange afstanden mag ik absoluut niet rennen, ik ga gelijk door me enkel.
Met paardrijden heb ik totaal geen last.

Sinds kort heb ik de moderne bracen gekregen, ze zijn van zilver en het zijn net sieraden.
Met paardrijden heb ik ze niet om.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:07

van die "splints" ?
zien er altijd apart uit.

tess06
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 22:41

jeetje wat erg dat jullie steeds meer pijn krijgen naar het rijden zeg en dat ikkemettwikke[[geweldige naam btw] zelfs je paard heb moeten verkopen wat erg lijkt me dat zeg. Hopelijk gaat het snel weer beter en kan je het rijden weer oppakken.

En wat zijn bracen eigenlijk?? hoe ben je daar aangekomen zelf gekocht of van fisio ed? gekregen??

Ik heb trouwens nog een hele apparte vraag haha maar hebben jullie ook last van ritme gevoel? in mijn hoofd kan ik het ritme van de muziek zo meedoen maar me handen reageren de hele tijd te laat waardoor ik steeds weer uit het ritme raak [[door de coordinatie van mijn armen]] misschien is dit wel iets heel anders hoor maar ik dacht het zou ook zo kunnen dat jullie het ook herkennen?

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:17

dat van dat ritmegevoel herken ik niet echt.

over de brace's: ik ben via de reumatoloog naar de revalidatiearts gestuurd,en zo 2 (siliconen)brace's en steunzolen
aangemeten gekregen.
op deze manier werd ook alles vergoed door het ziekenfonds.

123chloe
Berichten: 91
Geregistreerd: 05-08-09

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:24

Ik ben ook super mobiel in mijn gewichten.. het is bij mij zo erg dat ik al enige tijd niet meer op mijn paard kan rijden.
Ik ervaar in het dagelijkse leven veel nadelen van dit hyper mobiel zijn.. Ik heb daarnaast nog een ander defect in mijn lijf wat de hypermobiliteit niet ten goede komt.. Kortom het is een drama..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:31

Ik heb het waarschijnlijk in lichte mate (ik dacht eerst fibro, maar dat is het waarschijnlijk toch niet, de klachten die ik heb komen voor binnen een zeldzaam syndroom wat ik heb en dat is dus een vorm van hypermobiliteit. Ik ben te lenig om fibro te hebben, ook al heb ik bijna alle drukpunten) Ik heb tijdens het rijden op het moment alleen last van mijn enkels en rijd met van die elastische dingen om mijn enkels die je bij de drogist kunt kopen (hansaplast). Dat geeft steun. Ook heb ik speciale beugels. Mijn enkels schieten vaak vast op één of andere manier en ik ga snel door mijn knie bijvoorbeeld, ook door mijn enkels trouwens. Ook heb ik nek klachten. Een topsporter/amazone zal ik nooit worden, maar het is op dit moment wel te doen, paardrijden (al is het een tijdje anders geweest). :)

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:39


Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:22

ik ben ook via een arts aan mijn bracen gekomen.
Ik ga van de week starten met fysio voor mijn bovenbenen, ben benieuwd!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:33

Ik ben ook hypermobiel, maar wel minder dan de meeste van jullie. Toen ik mijn paar net had schoten mijn enkels (en soms polsen) vaak op slot. Naar mate ik haar langer had (en dus regelmatiger reed) is dat nu bijna over dankzij spieropbouw. Daarnaast fixeer ik snel mijn schouders d.m.v. mijn spieren, anders gaan ze alle kanten op. Een ander probleem is gelijke druk houden vanuit pols (links is erger, vind ik het lastig om te doseren). Wat ook niet altijd makkelijk is (vooral bij paardrijden, (heupen schudden kan ik als de beste :D ) is vanuit de heup recht blijven. Juist door die flexibiliteit wordt je erg instabiel. Mijn ervaring is voor jezelf rustig aan rijden. Als je zelf pijn krijgt even een stapje terug, je lichaam geeft vanzelf aan dathet meer aan kan. Bij mij hebben in de loop van de tijd mijn spieren erg veel opgevangen!

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:35

pff mijn paard hing vandaag lekker in mijn hand.. ze word dat zo sterk en toen was ik er ook echt klaar mee.
Dat red ik gewoon niet, ik hoef maar 1 foute beweging te maken en me duimt springt eruit. en dan verga ik echt van de pijn!

tess06
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:02

JoycexLynn12 schreef:
pff mijn paard hing vandaag lekker in mijn hand.. ze word dat zo sterk en toen was ik er ook echt klaar mee.
Dat red ik gewoon niet, ik hoef maar 1 foute beweging te maken en me duimt springt eruit. en dan verga ik echt van de pijn!


jeetje dat is totaal niet fijn. Ben je dan nooit bang om is een lekker buitenritje ofzo te maken(of doe jij daar niet aan?) het idee dan dat je duim eruit springt lijkt me niet zo fijn.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:03

ik rijd heel veel buiten.. mijn paard is buiten juist een sukkeltje haha.. ik heb m dan aan een los teugeltje en meestal in de buitenlucht valt het wel mee.
Gister was het mega slecht weer hier bij ons, merk dan gelijk dat alles weer vast gaat zitten.
Ik ben 2 weken terug 4 weken in frankrijk geweest met dus alleen maar warme en heb dan ook 4 weken geen last gehad, heeerlijk!
De wintermaanden zijn voor mij echt moeilijk.. alles is dan heel stram en alles doet pijn.. Ik zorg altijd dat ik warme kleding aan heb!

lionne

Berichten: 141
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:42

dat van dat ritmegevoel herken ik niet echt.

over de brace's: ik ben via de reumatoloog naar de revalidatiearts gestuurd,en zo 2 (siliconen)brace's en steunzolen
aangemeten gekregen.
op deze manier werd ook alles vergoed door het ziekenfonds.

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:33

Ik ben hypermobiel in heel me lijf. Daarom werkt me lichaam heel vaak tegen me.
Door medicijnen in combinatie met HMS zijn mijn gewrichten in me heupen en schouder
versleten geraakt en heb ik 2 nieuwe heupen en een nieuwe schouder ( 1 is er nog versleten ).
Hierdoor mag ik eigenlijk niet meer paardrijden, maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
Sinds kort heb ik weer een paard gekocht, een heeeeel fijn lief rustig beestje echt helemaal perfect voor mij.
Ook heb ik speciale sprenger beugels wat ook voor mij heel goed helpt.
Met paardrijden kom ik verschillende dingen tegen.
De ene keer zijn het me vingers die na het rijden gevoelloos zijn en raar staan.
Bovendien merk ik tijdens het rijden niet of ik me teugels goed tussen me vingers klem.
Soms draai me knie steeds naar binnen, dit heb ik grootendeels opgelost door met wat
korter beugels te rijden.
Ik kan alleen met me laarzen goed rijden, met schoenen en chaps verdraai ik vaak me enkel.
Heb een paar jaar geleden met les me enkel zwaar verstuikt terwijl ik nog op t paard zat ( sprong weg )
Na een half uur fanatiek rijden is de kracht uit me armen toch wel echt weg en houdt t op.

Me rug en nek blijven juist vrij goed los door het rijden als ik er maar voor zorg dat ik me schouders niet overbelast.
Bij mij valt uit de kom gaan gelukkig wel mee alleen ik heb geregeld last van opgezette, overbelaste en ontstoken spieren.

In me nek zitten de meeste problemen, hierdoor heb ik vaak last van migraine waardoor ik er uit lig.
Gelukkig heb ik een lief vriendje die dan voor de paardjes zorgt en een lief paardje wat helemaal niet moeilijk is
als hij even stil heeft gestaan.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:28

Wow dit topic was ik nog niet eerder tegen gekomen. Ik heb ook Hypermobiliteit en dit uit zich het ergst wanneer het winter word of ik op de tocht zit waardoor mijn gewrichten afkoelen. Bij mij zit het vooral in mn enkels, knieën, heupen en polsen... Heb inmiddels zelf een Billy Cook zadel en dan heb ik geen last van mijn heupen. Met menig ander zadel schiet mijn heup op slot. Verder is het door spieropbouw nu wel dragelijk en heb ik er met rijden weinig tot geen last van. Helemaal juist zitten is soms nog wel lastig maar meestal lukt het wel. Toen ik nog 1 keer per week op een manege reed had ik er meer last van, waren mijn spieren minder sterk en kreeg ik dus blessures. Nu ik Raya heb gaat dit een stuk beter alleen moet ik in de winter extra goed aankleden omdat ik anders weer een paar dagen op bed kan blijven liggen.
Ik heb ook een drumstel en dat helpt me ook heel erg met de spieropbouw alleen als ik te fanatiek bezig ga begint alles te trillen en verkrampt het.

Zijn er trouwens ook mensen die er met schrijven last van hebben? Ik kan bijv net een zinnetje schrijven en dan verkrampen mijn vingers en word het op z'n zachtst gezegd "slordig" maar hier kan ik niks aan doen...

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:36

Ik heb het denk ik maar heel mild, maar op slot schietende heupen zijn mij inderdaad erg bekend.
Ik ben ook kritisch op de zadels om die reden. Even in de winter een uitrij deken onder je benen doortrekken kan extreem pijnlijk worden soms :=
Ik loop ook vaak even een paar passen slecht na het afstappen.
Mijn enkels heb ik eigenlijk enkel in de winter problemen mee en mijn handen gaan eigenlijk vooral bij een goede poetsbeurt op slot. Even een tijdje onder warm stromend water houden helpt vaak wel.

Extensa
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:28

Ik ben ook hypermobiel in mijn rug en benen, terwijl mijn armen juist tegenovergesteld zijn en juist super stijf zijn en ik ze niet 100% kan strekken.

Ik herken het coordinatieprobleem niet, maar ik heb wel heel veel last van mijn rug tijdens het lichtrijden, doorzitten minder. (ligt aan hoe hoog het paard opgooit)

Wat voor mijn rug helpt is binnenbuikspier oefeningen doen, hier wordt je rug ''steviger'' van. Je gaat plat op de grond liggen en trekt je knieen een beetje op. Je plaatst 2 vingers net boven je heupbot en duwt, als je dan je navel instrekt(dus eigenlijk je buik intrekken) moet je hier een spiertje omhoog voelen komen. Voel je die niet dan is die van jou niet ontwikkeld, maakt niet uit, als je dit doet ontwikkeld die zich vanzelf. Je kunt dit ook zittend doen als je het onder de knie hebt, het is best moeilijk om het tegelijk met iets anders te doen. Probeer je gewone buikspieren NIET aan te spannen, deze moeten ontspannen blijven! Ook belangerijk om normaal te blijven ademen. Ik heb hier zelf moeite mee...

Span ze 10 seconden aan en laat dan 5 seconden los, en dan weer 10 seconden aanspannen. Doe dit 10 keer 2 keer per dag. Als je voelt dat het makkelijker wordt moet je het verhogen met 15 keer 2 keer per dag, 20 keer 2 keer per dag or 10 keer 3 keer per dag. :) Ik doe het nu zelf ook tijdens het paardrijden, wandelen, alles, eigenlijk.

Het doel hiervan is dat de binnenbuik spieren aan de voorkant van de ruggengraat druk gaan geven en ondersteund je rug hierdoor! Het heeft mij in ieder geval goed geholpen, het minder last van mijn rug nu.

Hoop dat het helpt! :)

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:53

Ik ben ook hypermobiel in al mijn gewrichten.
Gelukkig heb ik er tegenwoordig veel minder last van, dit heeft te maken dat mijn spieren de gewrichten goed in de kom trekken.
Sinds ik produkten eet van Herbalife en deze goed helpen met opbouw van evenwichtig spiercorset, is dit dus bijna verleden tijd. Alleen als ik in mijn werk mijn handen verkeerd gebruik, krijg ik daar erg veel last van.

maflinger1

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:28

Ik ben ook hypermobiel, volgens mij ook in al mijn gewrichten.
Ik heb er meestal niet zo'n last van met paardrijden, wel regelmatig zere enkels tijdens het rijden.
Dat coördinatie 'probleem' met mijn handen herken ik ook echt. Had er nog nooit over nagedacht dat dat ook hierdoor zou kunnen komen, maar dat zou best eens goed kunnen.

Door mijn beugel heb ik 9 maanden terug een overbelaste kaak (krijg hem heel weinig open en kan erg weinig kracht zetten met kauwen) gekregen, dit is nog niet opgelost, binnenkort moet ik weer naar een speciaal iemand daarvoor (gnatholoog ?).

Zij zei de vorige keer ook al dat het erg belangrijk is om je spieren goed getraind te houden omdat die de 'slechte kwaliteit van het "elastiek" in je gewrichten' te compenseren, dus sporten, wel opbouwen uiteraard.
Beetje vreemd dat zij dat moet zeggen terwijl ik daar voor me kaak kom, terwijl het consultatiebureau vroeger en de huisarts bij mij al vrij vroeg hypermobiliteit geconstateerd hadden. Wist ook niet goed wat het nou precies was, totdat de kaakmevrouw met een uitleg kwam :+

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:45

Hoi!

Ik ben ook hypermobiel maar mijn arts rade het juist aan om paard te rijden omdat je dan juist je spieren traint (paardrijden is een krachtsport zei hij) ik mag niet hardlopen, voetballen etc (kan ik ook niet dan wordt ik ziek :( )
Het is echt super irritant ik ga ook heel vaak door mn enkels en ik ''knak'' heel veel.

Byee -O-

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:09

Wat is het op slot schieten van het heupgewricht?

Ik heb een dresuurzadel. Af en toe als ik daarmee ga rijden dan schieten de botten(?) langs elkaar heen. Ik kan met het dressuurzadel ongeveer een halfuur rijden zonder pijn. Rijd ik er langer mee krijg ik uitval van mijn been en veel pijn in mijn heupgewricht. Bij het afstappen knakken vaak bij het lopen het eerste half uur de botten over elkaar heen.'

Verder heb ik vaak rugwervels die niet netjes op hun plaats zitten, tintelende vingers en voeten
Op het moment ook veel last van de gewrichten in mijn handen.

Sinds twee maanden ben ik in het bezit van een Crist Iberica waar ik heel goed mee kan rijden zonder al te veel pijn.
20 Nov heb ik een afspraak bij een orthopeet.

Reiniera
Berichten: 98
Geregistreerd: 21-08-12

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:13

Hallo,

Ik ben ook hypermobiel in mijn hele lichaam. Voornamelijk veel last van knieen, heupen, schouder en elleboog. Vaak ochtendstijfheid en als ik een tijdje op de bank heb gezeten en ik sta op....pffff dan loop ik helemaal krom.

Dat ik hypermobiel ben heb ik altijd een beetje geweten omdat ik vroeger heel erg goed in turnen was en ik paste in een sporttas ;-) en een speelgoedton hihi. Ook kan ik me heupen en schouders heel gemakkelijk half uit de kom drukken.

Door mijn werk krijg ik vaak last van dikke/pijnlijke gewrichten (stilstaand werk, niet echt bevordelijk volgens arts) Als ik last heb kan ik niet de trap op komen om in de kantine een broodje te eten. Dus zit ik in me remie beneden in het rokershok.

Mij is dus geadviseerd om veel te bewegen om de spieren rondom mijn gewrichten sterker te maken. Paardrijden mag ik blijven doen maar het is beter om fitnisstherapie te volgen.

Met paardrijden heb ik niet heel veel problemen. Alleen me armen, weinig kracht. Ik ga wel om de 2 maanden naar een chiropractor omdat na verloop van tijd me hele lichaam scheef gaat staan. Ook heb ik enorm vaak last van migraine.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:15

och... ooit tijdens een wedstrijd wilde ik opstappen maar vloog mn knieschijf eruit.... poedersuiker. maar och... had niet echt met paardroijden te maken!! ik heb er nog nooit last van gehad!!