Moeite met opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:01

Neem van mij aan, k ben echt stijf, ondanks dat ik zelfs met springzadel er zo op kom. Je moet me niet vragen met mijn vingers de grond te raken of andere capriolen te doen.... dat red ik niet hoor :+

Cupcake112
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:31

Mensen, wij laten gehandicapten opstappen met een speciaal krukje. Als het paard eraan gewend is, is er niks mis mee. En het is beter voor het paard zelf.

Dus gewoon lekker veel rek en strek oefeningen doen en ondertussen gewoon een goed (!) krukje gebruiken. Dan zie je dat het steeds makkelijker gaat.

Succes!

xDebora

Berichten: 816
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:43

Zoals de meeste mensen hier zeggen; met een krukje/stoel etc. opstappen...

SimoneX

Berichten: 430
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:47

Ik ben ook zo'n stijve hark maar maak het mezelf niet moeilijk.
Ik stap altijd op met een krukje.
Wordt wel eens lacherig over gedaan :D maar zeg dan: is beter voor mijn paard en voor het zadel hahahaha

myrtedandy

Berichten: 210
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Tynaarlo

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:31

Ik weet niet of het al gezegd is maar ga hoela hoepen! Heb net ergens in een topic gelezen dat je er heel soepel van wordt en bovendien heel recht van gaat zitten, dus even hoelahoepen voordat je het paard op stapt!

Kimberleeyy
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:44

iemand anders het zadel laten vasthouden, en hup erop ! :D

cannysweet

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:45

Hoi,

In het bos pak ik een boomstronk. Daar oefen ik mee zodat ik weet dat het paard er ook aan went dat ik ook gewoon op kan stappen. je weet nooit wat er aan de hand is.

cannysweet

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:43

je hebt hoge krukjes met treden.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:35

met een kruk of stoel kan je gemakkelijker opstappen

Charlielove
Berichten: 4
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:18

Gebruik een ladder (wel een kleine) of een krukje. Dat is beter voor jou & het paard! Zo krijg het paard niet al het gewicht aan een kant

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:36

Ponniee schreef:
Ik heb ook moeite met op/afstijgen.
Opstijgen doe ik altijd met een krukje ookal rij ik op een D/E pony. Ik ben namelijk ook erg stijf.

Afstijgen is echter een groter probleem. Vaak ga ik met mijn linkervoet in de beugel staan en probeer zo mijn rechterbeen over het paard te krijgen. Ik weet het.. zeer gevaarlijk! maar zo kom ik er tenminste af.. Gewoon eraf zwaaien zoals het hoort.. nee dat red ik echt niet!
Dus een tip voor het afstijgen zal welkom zijn!



euhmm. wat vind jij verkeerd aan zo afstappen?? ik doe het ook zo hoor, en (bijna) iedereen die ik ken ook....

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:41

ladyrosa schreef:
Ponniee schreef:
Ik heb ook moeite met op/afstijgen.
Opstijgen doe ik altijd met een krukje ookal rij ik op een D/E pony. Ik ben namelijk ook erg stijf.

Afstijgen is echter een groter probleem. Vaak ga ik met mijn linkervoet in de beugel staan en probeer zo mijn rechterbeen over het paard te krijgen. Ik weet het.. zeer gevaarlijk! maar zo kom ik er tenminste af.. Gewoon eraf zwaaien zoals het hoort.. nee dat red ik echt niet!
Dus een tip voor het afstijgen zal welkom zijn!



euhmm. wat vind jij verkeerd aan zo afstappen?? ik doe het ook zo hoor, en (bijna) iedereen die ik ken ook....



Ik stijg ook zo af :o En stijg altijd op met krukje. :j

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:08

Ponniee schreef:
Afstijgen is echter een groter probleem. Vaak ga ik met mijn linkervoet in de beugel staan en probeer zo mijn rechterbeen over het paard te krijgen. Ik weet het.. zeer gevaarlijk! maar zo kom ik er tenminste af.. Gewoon eraf zwaaien zoals het hoort.. nee dat red ik echt niet!
Dus een tip voor het afstijgen zal welkom zijn!


't Is al wat langer geleden deze reactie maar...

het gevaarlijkste is als je je rechterbeen al op de grond hebt, terwijl je je linkerbeen nog in de beugel hebt en daarin blijft hangen. Dat is simpel op te lossen door eerst je rechterbeen over het paard te doen, dan leunend op je buik ook de linkerbeugel uit, en dan laten zakken.

Soms is het afzwaaien makkelijker als je je bovenlichaam ver naar voren brengt. Je kunt zelfs naar voren buigen, je armen om de hals van het paard slaan en onder de hals vastpakken, en je dan gewoon opzij laten zakken. De zwaartekracht doet dan vanzelf het werk voor je. Door de hals van het paard vast te houden zorg je dat je op je voeten landt. (Men zegt dat dit de methode is om het ook in volle vaart te doen, maar dat ga ik niet vrijwillig proberen :D )

De laatste mogelijkheid tenslotte is om je rechterbeen voorlangs over het zadel te brengen. Hier moet je zeker wel allebei de beugels uitdoen omdat als je blijft hangen je voorover kiept en met je voet verder de beugel inschiet, met alle risico's van dien. De sprong is vaak wat groter.

itsme23
Berichten: 98
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: In een huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:14

Ik gebruik ook altijd een ikea krukje, maar ook handig is een blok waar je de balken op kan leggen om te springen.

RobinBuck

Berichten: 444
Geregistreerd: 25-03-12
Woonplaats: in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:54

ik om opzicht best wel redelijk goed opgestegen (is het goed nederlands??)
maar nu lees ik dat het (veel) beter is voor het paard om met krukje op te stappen.
dit deed ik eerst ook altijd alleen dan ging ie zo draaien dat het krukje onder hem kwam en ik het krukje weer moest verplaatsen..
dus toen heb ik mezelf geleerd om maar voortaan zonder krukje op te stappen, nu gaat dit ook wel goed el lukt dit ook wel, maar gaat het niet altijd even soepel, hebben meer mensen hier last van?

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:17

Ja sinds ik met krukje opstap en ik moet een keer zonder gaat t wel maar ook niet zo soepel. Helpt ook niet dat t paard vrij groot is, dus weer geklungel met beugels langer en korter maken.Maar paard blijft goed stilstaan dus in principe stap ik met kruk op. :)

ievie

Berichten: 2228
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:02

Shadow0 schreef:
Ponniee schreef:
Afstijgen is echter een groter probleem. Vaak ga ik met mijn linkervoet in de beugel staan en probeer zo mijn rechterbeen over het paard te krijgen. Ik weet het.. zeer gevaarlijk! maar zo kom ik er tenminste af.. Gewoon eraf zwaaien zoals het hoort.. nee dat red ik echt niet!
Dus een tip voor het afstijgen zal welkom zijn!


't Is al wat langer geleden deze reactie maar...

het gevaarlijkste is als je je rechterbeen al op de grond hebt, terwijl je je linkerbeen nog in de beugel hebt en daarin blijft hangen. Dat is simpel op te lossen door eerst je rechterbeen over het paard te doen, dan leunend op je buik ook de linkerbeugel uit, en dan laten zakken.

Soms is het afzwaaien makkelijker als je je bovenlichaam ver naar voren brengt. Je kunt zelfs naar voren buigen, je armen om de hals van het paard slaan en onder de hals vastpakken, en je dan gewoon opzij laten zakken. De zwaartekracht doet dan vanzelf het werk voor je. Door de hals van het paard vast te houden zorg je dat je op je voeten landt. (Men zegt dat dit de methode is om het ook in volle vaart te doen, maar dat ga ik niet vrijwillig proberen :D )

De laatste mogelijkheid tenslotte is om je rechterbeen voorlangs over het zadel te brengen. Hier moet je zeker wel allebei de beugels uitdoen omdat als je blijft hangen je voorover kiept en met je voet verder de beugel inschiet, met alle risico's van dien. De sprong is vaak wat groter.


Dat laatste doe ik ook altijd. Ik doe mijn beugels uit en ga dan met mijn rechterbeen over het zadel heen. Vervolgens draai ik mezelf om met mijn buik naar het zadel en laat me ondertussen zakken..

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:58

wij hebben op stal een krukje van ikea staan, die staat in de hoek van de bak, en er maken heel veel ruiters gebruik van, paarden blijven er netjes langs staan tot we zitten

Nadiaax
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:47

Krukje is altijd handig!

kroontje98

Berichten: 61
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:26

Je kunt thuis natuurlijk lenigheidsoefeningen doen.
Die kun je gewoon vinden op youtube :D
En natuurlijk als je paard er niet zenuwachtig van wordt er een krukje naast zetten of iemand vragen of diegene je wilt helpen!

DeEenhoorn
Berichten: 2940
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:41

kroontje98 schreef:
Je kunt thuis natuurlijk lenigheidsoefeningen doen.
Die kun je gewoon vinden op youtube :D
En natuurlijk als je paard er niet zenuwachtig van wordt er een krukje naast zetten of iemand vragen of diegene je wilt helpen!

idee... om blokken van 10 cm te maken (hoogte) en opstapelbaar, en van 5 cm :) en dan blokken opstapelen, waar je 1 been bovenop legt (zonder hulp) en als dat makkelijk vol te houden is, je 5/10 cm hoger bouwt :)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:08

Ik heb een haflinger en ik kom er prima op zonder krukje.Toch stap ik eigenlijk altijd op met krukje.
Ik heb mijn pony geleerd om om het krukje heen te lopen (zegmaar een soort mini volte , ik gooi ondertussen mijn been over haar heen en ik zit. Dit kan ik ook buiten, aan een boomstronk of een klein houten paaltje heb ik genoeg. Heb vaak genoeg mensen enorm verbaasd met hoe snel ik er op kom.

DanonePowerJarig
Berichten: 505
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:27

Dat van dat afstappen ken ik.. Was na een aantal maanden gelukkig weer goed :-) Was opeens vergeten hoe ik moest afstappen...

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:14

Gewoon met een krukje :)
Je komt er beter op en het is beter voor de rug van het paard

xverdi
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:40

Het handigst is denk ik een krukje ;)
Maar je kan ook rek oefeningen doen. Die zijn vast wel te vinden op Google :j