Moeite met opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:53

Ik heb nogal moeite met opstijgen. Ben een beetje bang door een nare ervaring maar bovendien ben ik ook behoorlijk stijf. Het paard waar ik momenteel op rij is vrij groot. 1.75. Welke oefeningen zou ik thuis kunnen doen om soepeler met opstijgen te worden?

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:55

Ik zou als ik jou was gewoon met een krukje opstappen. Als ik op de manege op van die grote moet, doe ik dat ook altijd.
Om iets minder stijf te worden loop ik nog wel eens de trap met 2 treden tegelijk op.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:57

wat dacht je ervan om gewoon vanaf een stoel, bankje o.i.d. op te stappen. Dat is beter voor het paard, voor het zadel, en voor jouw knie en heupen. Meest simpele oplossing, iedereen gelukkig.
Eventueel, als er geen opstapje in de buurt is kun je de beugel langer maken en weer inkorten als je er opzit.
Nu realiseer ik me dat ik geen antwoord geef op jouw vraag. En helaas, oefeningen om het opstappen te vereenvoudigen voor jezelf, die weet ik niet.

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:59

Allerlei rek en strek oefeningen, bijvoorbeeld:
* Voeten iet wat uit elkaar en dan proberen je handen plat op de grond te zetten.
* Op de grond gaan zitten, benen uit elkaar en dan met je hand naar je voet.
* Met je rug recht tegen de muur aan gaan staan en vragen of iemand je been omhoog wil brengen, steeds iets verder (pijngrens klein beetje opzoeken ;) )

Zo kun je eindeloos veel oefeningetjes doen, je kunt eventueel tijdelijk een opstapje gebruiken ;)

Winx
Berichten: 970
Geregistreerd: 14-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:00

Ik heb zelf geen problemen kom er precies op ben bijna net zo groot als mijn paard bij de schoft :P
Maar iemand op stal komt er ook niet op dat paard is ook aardig groot. Maar zij stapt dus op met een soort krukje dit deed ze alleen altijd tot ze op een dag opstapte het paard een keer begon te lopen tegen het krukje kwam schrok en daar lag ze. Sindsdien wil ze alleen nog opstappen als iemand paard vasthoud en direct krukje weghaald. Dus hiermee wil ik zeggen krukje zijn ook niet altijd veilig.

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:05

Oefeningen om de spieren in de benen op te rekken zou ik zeggen. Ik heb er alleen niet zo heel veel verstand van, maar als je die traint zijn je benen al soepeler.

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:05

Klopt, maar je paard hinderen door je eigen onhandigheid is ook niet echt tof ;)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:13

Zo'n ouwe banketstaaf stijgbeugel aanschaffen. Die kun je naar beneden uitklappen en als je erop zit, kun je hem weer inklappen op de juiste lengte ;) Gewoon veel doen en rek oefeningen doen, waarbij je net je grens opzoekt!

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:28

Probeer voordat je gaat opstijgen jezelf op te warmen, door bijv een stukje te rennen, en dan rek oefeningen te doen.
Zo ben je al een stuk leniger, voor op dat moment dan!

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:50

Duidelijk is wel dat ikzelf lichamelijk aan de slag moet gaan. :D

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

joyce2 schreef:
Zo'n ouwe banketstaaf stijgbeugel aanschaffen. Die kun je naar beneden uitklappen en als je erop zit, kun je hem weer inklappen op de juiste lengte ;) Gewoon veel doen en rek oefeningen doen, waarbij je net je grens opzoekt!



Daar dacht ik ook al aan, is zeker ook een (tijdelijke!!) optie

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:56

MA --> AP

qamez

Berichten: 37
Geregistreerd: 24-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:30

Als je zelf wat minder stijf wilt worden dan zo je eigenlijk joga les moeten nemen, perfecte manier om je lichaam soepel in in shape te houden. Verder zou ik gewoon een trapje/krukje gebruiken om op te stappen. Dit verminderd de inspanning die jij nodig hebt om op te stappen en voor het paard voelt dit ook wat prettiger.

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:44

als k jou was zou k je beugels even heel kort doen dat je er makkelijk opkomt, en daarna je beugels weer op maat maken als je errop zit :)

Lighttt

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-09-08
Woonplaats: Middelburg, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:48

citroen schreef:
als k jou was zou k je beugels even heel kort doen dat je er makkelijk opkomt, en daarna je beugels weer op maat maken als je errop zit :)

Ik neem aan dat je heel lang bedoelt, als ze ze heel kort doet schiet ze er niks mee op ;)
Maar voor de rest is alles al genoemd.

Bloesj

Berichten: 212
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:36

krukje proberen.
Oefeningen om je spieren losser te maken.

Royaljojo
Berichten: 14
Geregistreerd: 06-05-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:53

Als je gaat fietsen doen alsof je op een mannenfiets gaat zitten en dus je been over je bagagedrager en zadel heen zwaaien.
Ik kon daardoor langzamerhand mijn been steeds hoger krijgen en wat makkelijker opstijgen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:33

Ook ik heb door een bot en gewrichtsziekte problemen met opstappen. Ernest van Loon heeft mij toen (1979) geleerd hoe ik mijn paarden kan laten knielen. Toen liet ik eigelijk een 'referrence' (een gestrekt, een onder zich in gebogen been) uitvoeren. Nu leer ze naar onder te gaan met twee gestrekte benen met als voordeel: Het kan op elke bodem, want het pijpbeen hoeft niet plat op de grond te komen, stabieler, gelijkmatige strekking, waardoor je indien nodig aan beide kanten kunt opstappen. Ik moet bijv. altijd rechts opstappenbehalve als een stoel bij de hand is. Maar dat is juist het probleem, ik durfde vroeger bijna niet meer uit te rijden; eenmaal eraf en ik kon met mijn kapotte benen naar huis toe lopen.
Als het niet duidelijk is, vraag maar. Ik heb erwel nog geen foto van op de site. Ik ben een kluns wat dat betreft.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:51

@winx: U hebt groot gelijk, ook ik heb het opstappen via een stoel of krukje als gevaarlijk ervaren en laat het paard dat ik bestijgen altijd vasthouden als het op die manier gaat. Door mijn stijfheid ben ik iets traag, waardoor het dier in ongeduld wel eens een stap opzij kan doen en dan lukt het niet meer. Maar ook bij het knielen kan een paard wel eens te heftig naar boven komen, dan word je achterover weggeslingerd nog voor je een been over het zadel hebt. Een beetje hulp, door een omstander is echt veiliger. Bovenbeschreven ongeluk is mij overkomen bij het Nederlands kampioenschap van gehandicapte ruiters in 2003, met Nimble.

natachabokt
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-04-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:27

Als je erg veel moeite hebt met opstijgen omdat je paard zo groot is zou ik gewoon met een krukje opstappen. Dit is beter voor het paard en jij hebt het ook wat makkelijker. Ik heb ook een tijd een groot paard gereden en ben zelf ook niet erg groot ,wat het ook wat moeilijker maakte om op te stijgen. Door vaak te oefenen word je er makkelijker in en word je vanzelf leniger. Bij de een gaat het wat moeilijker als bij de ander. Het is niet de bedoeling dat je er moeite mee blijft houden dus als het lastig blijft gaan en je trekt het paard echt om zou ik gewoon met krukje opstappen dit is beter voor je paard en voor jezelf.
Je zou ook even op de site van Vereniging Eigen Paard kunnen kijken daar zijn altijd wel bruikbare tips te vinden wellicht staat er ook wel informatie over de juiste manier van opstijgen, mischien is het wel wat

In iedergeval succes ermee!

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:04

Met een krukje opstappen maakt het voor jezelf iig een stuk makkelijker :D
Verder kan je je spieren wat oprekken door de trap met 2 treden te nemen, en van die oefeningen die je hardlopers wel ziet doen (been naar achter vouwen en vastpakken bij je kont, aan een kant hurken terwijl je andere been gestrekt opzij is enz)

shartje

Berichten: 49
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: IJsselstein

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:36

een krukje gebruiken of oefeningen gaan doen.

bloempy
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-05-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:12

misschien met een krukje opstappen. of rek en strek oefeningen doen

Caroo__

Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:36

Ik zou een krukje gebruiken bij het opstappen.
Op mijn manege moet dat ook, vooral omdat het fijner is voor de paardenrug.

Mrkk_
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-05-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:38

Bij ons op de manege stappen we altijd op via het hek, veel beter voor de paardenrug!
Ik had ook altijd moeite met opstappen, ik deed om te oefenen altijd veel kniebuigingen, trap op met 2 treden tegelijk enz..