paardrijden en fibromyalgie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aygo
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-03-09

paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:25

Hallo, ik heb sinds vorig jaar de diagnose fibromyalgie gekregen na jaren van onderzoek. Na bijna een jaar verder na de diagnose wil ik heel graag weer paardrijden. Mijn dochter heeft een super leuke pony en daar ga ik lekker buitenritten mee maken. Ik ben al bezig met een nieuw heerlijk zacht zadel en heb er zin in...maarrrrr...ook een beetje onzeker.
Wie heeft ervariging met fibromyalgie en rijdt ook? Ik wil heel graag buitenritten met groepen maken, iemand een idee waar ik moet beginnen? of ken je iemand die ook een buitenmaatje nodig heeft.
Ik woon 10 km. vanaf Groningen.
Groetjes, Anita

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:03

Hallo Anita,
Ik heb ook fm. ik heb er aardig mee om leren gaan, en rijd gewoon onder het zadel en sinds tien jaar ben ik ook gewoon een goede menner.
Onder het zadel ben ik wel wat voorzichtiger geworden, vroeger reed ik ook jonge paarden mak, maar dat doe ik niet meer, als ik val ben ik toch wel een tijd uitgeschakeld.
ik heb zelf geens sterke paarden, ik heb ze allemaal nog zelf ingereden, dat scheelt.
ik moet wel opstappen met een krukje, maar voor de rest lukt het aardig.
Mennen is ook heel leuk, en gaat me nog steeds goed af. Ik neem wel rust op zijn tijd.
Wil je meer weten kijk maar op mijn website.
groetjes Marianne

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:10

Ik heb ook FM.Gelukkig niet zo erg als bij jullie.
Ik train paarden voor mijn beroep en merk als ik dat met regelmaat blijf doen ik er minder last mee heb.
Op vochtige dagen ben ik erg stijf als ik begin en kies daar dan ook mijn eerste paard van die dag op uit(een brave... ;) )
Vroegah deed ik er 9 a 10 op een dag en maakte ze ook zadelmak maar dat kan en doe ik niet meer.
Als ik een paar dagen door omstandigheden niet rijdt dan word ik zo stijf als een hark en heb ik er veel meer last van.
Dus ik zou zeggen;DOEN!
Als de pony een beetje braaf is zou ik het lekker rustig opbouwen! :D

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:13

juksz schreef:
Ik heb ook FM.Gelukkig niet zo erg als bij jullie.
Ik train paarden voor mijn beroep en merk als ik dat met regelmaat blijf doen ik er minder last mee heb.
Op vochtige dagen ben ik erg stijf als ik begin en kies daar dan ook mijn eerste paard van die dag op uit(een brave... ;) )
Vroegah deed ik er 9 a 10 op een dag en maakte ze ook zadelmak maar dat kan en doe ik niet meer.
Als ik een paar dagen door omstandigheden niet rijdt dan word ik zo stijf als een hark en heb ik er veel meer last van.
Dus ik zou zeggen;DOEN!
Als de pony een beetje braaf is zou ik het lekker rustig opbouwen! :D


Inderdaad, ik merk dat ook als ik maar bezig blijf gaat het goed, maar als ik even zit, dan ben ik weer stijf.
en als je weer gaat rijden en de pony is braaf, is het weer genieten vind ik.
succes :D

Aygo
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-03-09

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 23:20

Dank je voor jullie reacties. Inderdaad als je op het paard zit is het genieten....ik moet heel erg mijn grens nog ontdekken. Als ik die al vind.

Wendy81

Berichten: 66
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:00

En die grens is met FM snel bereikt. Ik heb er ook nog steeds moeite mee, zolang ik bezig ben is alles prima maar erna owee..
Heb al een hele tijd niet meer gereden (zwangerschap, bevalling..) maar wilde onlangs op een mooie dag, na het groomen van onze überbrave merrie, eventjes door de bak wandelen op d'r rug zonder zadel.
Na 2 rondjes had ik het wel gehad (was zo lang geleden! en dan zonder zadel hahahaha..) Maar heb er 3 dagen plezier van gehad ;(

Het codewoord is inderdaad "langzaam opbouwen". Ik vind dat heel erg moeilijk, wil altijd overal volop invliegen.. en zelfs al is het maar een beetje, dan nog word ik afgestraft. Soms kan ik er zo boos om worden!

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:09

Het zijn vaak de abrupte bewegingen die bij mij lang last geven, maar inderdaad ook het weer speelt een rol bij hoeveel ik kan. Heb trouwens tot mijn spijt het zonder zadel rijden vrijwel opgegeven. Zonder beugels rijden bezuur ik ook al gauw een dag of 3. Heb beugels nodig om het gewicht van mijn been niet 100% aan mijn heupspieren/banden/peesaanhechtingen te hebben hangen.

Denk ook dat wat je kan heel erg van je zadel en je pony afhangt. Als de combi goed is kan er veel, maar bv een groot bewegend paard moet ik niet aan denken.

Aygo
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-03-09

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:56

Boos ja...dat kan ik er ook zo op worden! Langzaam opbouwen, net of je daar op zit te wachten. Maar inderdaad, zonder beugels, dat "gehang" in de banden, waardeloos. Ik ben nu aan het proberen op een boomloos zadel, dat voelt wel "goed" maar ja, wat is goed he? Ik wil zo graag gewoon pijn vrij!! Wanneer was dat voor het laatst:(grrr

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:48

Pijnvrij zijn en FM hebben dat zal niet lukken.

Het paardrijden zal ik er niet om laten,al heb ik nog zo`n pijn.Ik heb Flexride beugels aangeschaft zodat ik wat meer steun heb en ik wil niet zonder meer rijden.

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:02

taverno schreef:
Pijnvrij zijn en FM hebben dat zal niet lukken.

Het paardrijden zal ik er niet om laten,al heb ik nog zo`n pijn.Ik heb Flexride beugels aangeschaft zodat ik wat meer steun heb en ik wil niet zonder meer rijden.

Ik zag dat jij ook een tuiger gehad heb, een ganges x waterman. weet je nog hoe dat karakter was?
ik heb er ook één, maar dat is zo'n schijtebroek, hij is voor de rest braaf, en kan nu aardig met hem overweg.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:22

Mijn Ganges was een boeffie,altijd in beweging,druk in de omgang maar in het werk een wereld paard,heel fijn te rijden,absoluut geen schijterd.

Aygo
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-03-09

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:53

Wat een mooi profiel! Ik ga ook nog mijn best doen om mijn profiel wat aan te passen. echt leuk.
Wat FM betreft, zo te zien geniet jij nog lekker van het rijden, ik heb weer hoop. Gewoon doen.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:51

Het valt ook niet altijd mee hoor om te rijden en er zijn best dagen dat het helemaal niet gaat.
Maar ik probeer toch door te zetten,je mist anders zoveel leuke dingen.

SunnyBL

Berichten: 456
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:39

Het is even wat aanpassen maar hier is inderdaad "rustig opbouwen" het codewoord. Mijn eigen ervaring is wel dat je met een pony (korte, kleine bewegingen) minder last hebt tijdens het rijden en van naweeën dan wanneer je op een groot en ruim lopend paard rijdt.
Maar ook ik ben eigenwijs en rij momenteel zowel op een pony als op een groot (en sterk!!!) paard. Op de pony kan ik wat meer ontspannen, is makkelijker (vn. in de mond) en de bewegingen zijn makkelijker vol te houden. En op het paard moet ik wat meer aan de bak met wel eens (eigenlijk altijd) wat spierpijnkwaaltjes tot gevolg. (en die spieren kan ik dan weer lekker losmaken met het rijden van de pony ;) )
Jij hebt het over een Pony, dus das alweer een voordeel!

En iemande had het hier over Flexride beugels? Heb je daar wat meer info over?

Mariska20
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:52

Hallo,

Bij mij is het in 2012 geconstateerd.
Ik heb al die tijd gewoon paardgereden, had ook een eigen paard.
In de winter maanden was het lastiger maar bewegen is echt het beste om op de been te blijven.
Sinds vorig jaar een 6 jarige ruin gekocht, lekker bewegelijk en gaat er nog wel eens vandoor, helaas nu 3x vanaf gevallen.
De laatste 2x keer was niet echt prettig, gekneusde ribben en heb een zenuw beschadiging in mijn arm, door de Fibro duurdt het herstel extra lang.
Hij heeft even te koop gestaan omdat hij te pittig was voor mijn lichaam.
Maar uiteindelijk toch de beslissing genomen hem te houden en ben begonnen met grondwerk, in hoop hij daar wat rustiger van wordt (innerlijke rust). En dan zie ik wel hoe het gaat, het rijden opzich gaat wel alleen als hij de kolder in zijn kop krijgt houd ik hem niet en met 1 bok lig ik er al naast omdat ik gewoon geen kracht heb.
Erg vervelend want ik doe het zo graag, gelukkig heb ik een vriend die het rijden ook erg leuk vind dus hij rijdt hem nu voor me.
Hebben hier mensen ervaringen met het grondwerk of ze daar wat rustiger van worden?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:59

Mariska20 schreef:
Hebben hier mensen ervaringen met het grondwerk of ze daar wat rustiger van worden?
Braaf zijn is een gewoonte en die begint op de grond. Ik merk duidelijk dat hoe braver ze zijn als ik er naast sta, hoe braver ze zijn als ik er op zit. Al is manier van houden ook een flinke factor. Jonge pony zou ik bij op stal niet mee kunnen werken. Zoals nu 24/7 buiten met schuil en speelvriendje! is het met rijden een brave sok (voor verhuizing dan, heeft nu even werk nodig).

Mariska20
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-06-15

Re: paardrijden en fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:12

Ja ik hoop maar dat hij wat rustiger wordt, hij wordt dit jaar 7 maar in zijn hoofd is hij nog jond en soms een beetje omstuimig. Toen ik bij hem ging kijken was hij neit zo, dit is pas sinds de laatste 2 maanden anders had ik hem waarschijnlijk niet gekocht. Zou jammer zijn om hem als nog te moeten verkopen. Hopen dat het goed komt.