hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:13

ik persoonlijk bij de 1e heb ik nergens last van gehad en gewoon nog paard gereden met 40 weken.

Bij deze was dat lolletje met 2 maanden al over, de verloskundige zegt dat dit ook mede komt door dat alle banden al een opdonder hebben gehad met de 1e zwangerschap.
En ik moet toe geven ben ook te lui geweest om iets aan m'n buikspieren en bekkenbodem spieren te doen na m'n 1e bevalling.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:32

RoosTinker schreef:
kan moeilijk nu zeggen tussen de middag van ik ga even liggen Hoe graag ik het ook wil.. kan moeilijk m'n zoon van 3 alleen z'n ding laten doen in huis. :')


Ongetwijfeld dat je zoontje van drie dat geweldig zal vinden, maar ja.. dan komt het opruimen! :') maar als ik jou verhaal zo hoor, denk ik dat je wel echt moet weten waar je aan begint. Normaal al, maar met hms helemaal.

Remark schreef:
Ja, regelmatig last van! Ben er nog nooit door afgestapt maar moet wel altijd even mijn been optrekken of draaien met mijn heupen om de kramp weg te laten trekken. Tijdens de sex (mag ik dat hier zeggen?) heb ik er ook vaak last van, dan moet ik wel echt even mijn benen bij elkaar doen om de kramp weg te krijgen. Het is dan daarna wel gelijk weg gelukkig.


Hmm, wel apart dat meerderen dit herkennen! Dan zou je toch denken dan daar wel iets tegen te doen is. Oefeningen o.i.d. ...

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:32

Ik heb ook echt een top zwangerschap gehad. Ik was toen nog niet gediagnosticeerd en dacht dat ik gewoon wat last van mijn rug had, had ik vaker. Dat mijn bil en lies ook vaak zeer deed wuifde ik weg. Later bleek toch BI
Maar net als velen, ook wat ik hier zo lees, weten 'wij' niet beter en gaan werken maar door, gewoon niet piepen

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:08

De 1e was geen probleem was niet anders gewend en dacht dat de pijntjes die er zaten normaal waren..
weet nu wel beter haha!

Het enige riskante vind ik zelf is, dat door die hms je niet goed weet wat normaal is aan pijn en je daarom je jezelf al gauw toch overbelast.

En m'n man vind het tijdens de s3ks wel makkelijk die hms..
Hij zegt altijd: kunnen we nieuwe standjes verzinnen, jij bent toch wel zo flexibel. :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:11

Ik ben ook huiverig voor een zwangerschap. Mijn eierstokken rammelen zo hard dat ze in china nog hoorbaar zijn en psychisch ben ik er inmiddels ook klaar voor. Maar we wachten nog minimaal een paar maanden voordat we iets proberen, omdat ik nu zeker kan zijn van totale bedrust als ik zwanger zou raken. Eerst flink trainen en ik hoop dat dat de eventuele bekkeninstabiliteit e.d. wat kan remmen.

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:28

Hier ook iemand!
Niet zo erg als de andere mensen in dit topic.
Maar als ik moe ben knikken met knieën naar achter.
Ga ook heel makkelijk door mijn enkels.
Polsen doen heel snel pijn (springbalken tillen is en drama)
En de fysio was nogal onder de indruk hoe lenig mijn onderrug is!
Hier ook regelmatig last van mijn rug en heupen dat door gaat naar mijn benen.
En als ik maar iets aan sport doe. Dan doen mijn spieren snel pijn en zijn 'moe'.
Heb chronische wel ergens spierpijn.

Ik heb het van mijn moeder, die heeft er ook last van.

Ik rijd nog wel gewoon op mijn paard. Zo lang ik er maar niet af val gaat het wel goed :')
Alleen wel idd vaak last van enkels en knieën. En op een dressuur zadel heb ik soms geen controle over mijn onderbenen. Dat is wel heel irritant.

Medie

Berichten: 572
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Doornenburg

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:55

Ik heb ook HMS in mijn rug. Heel lastig in het werk en met de paarden. Momenteel rij ik niet, heb er altijd wel last van gehad maar wilde er nooit mee stoppen want voor mijn gevoel kon ik dan overal mee stoppen. Ik heb een shetlander waar ik mee frutsel en men en mijn vriend doet meestal het schuilstalletje mesten en de watertonnen vullen maar als hij er niet is doe ik het zelf. Ik lig dan wel savonds met een kruik in mijn rug voor pampes, maar tja.. Daar heb ik dan ook niet veel voor nodig. (Ik sport wel 2x in de week, als ik dat niet doe kan je me helemaal opvegen.)

Athelas

Berichten: 1991
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:33

Ik heb nog een vraagje. Krijg je van Hypermobielieteit snel spierpijn? of blauwe plekken?
Ik heb namenlijk heel snel spierpijn. En ik heb vaak random blauwe plekken waar ik niet van weet hoe die dr zijn gekomen, maar krijg ik keihard een hokeystick op mijn pols....word die niet blauw. :? (dr zit nu een vreemde bobbel, het gaat pijn doen als er iets tegen aan komt, maar daarna is het ook weer weg. Maar nooit blauw.)

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:55

Ik word wel snel blauw maar geen idee of het van hms is

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:57

Ik word snel blauw door medicatie :+ spierpijn heb ik niet heel snel, dan moet ik echt een flinke krachtsinspanning hebben gedaan.

Athelas

Berichten: 1991
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:59

vuurneon schreef:
Ik word snel blauw door medicatie :+ spierpijn heb ik niet heel snel, dan moet ik echt een flinke krachtsinspanning hebben gedaan.


Ik heb het soms gwn radom. Word ik wakker, heb ik spierpijn.
Maar nu heb ik het van gym, en ik heb het altijd na paardrijden. En ik rij nu 6jaar, dus dan verwacht ik dat het wel over is. :+ Maar nee, ik heb nog steeds elke week spierpijn. Terwijl ik wel ontspannen op het paard zit. (ik heb daar bewust op gelet omdat ik dacht dat de spierpijn daar van kwam, maar dat is dus niet zo). :)

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:57

Ik heb geen last van spierpijn maar wel snel blauwe plekken :)

Leandra

Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:03

Ik heb al vanaf jongst af aan HMS en de huisarts heeft, toen ik jong Was, altijd gezegd dat ik moest blijven rijden. Dit om mijn spieren sterk en kort te houden.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:23

Jeetje wat herkenbaar allemaal. En wat veel reacties. Ik heb ze niet allemaal gelezen.

Ik gebruik suplementen zo nodig. Ik zweer erbij. Ook voor mijn gemoedstoestand. Wat wel net zo belangrijk is. En mijn spieren trainen is echt een must.

Ik heb een paard aan huis. En alles ingesteld op mijn kunnen en mijn paard nu 21 vind rust geen enkel probleem. We zijn een goede combi. ;-)

bory

Berichten: 99
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:29

ik heb zelf eds hypermobieltype als je meer wilt weten dan mag dat via pb

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 23:39

@kvulden ja echt he! Ik had niet verwacht dat er zo veel reacties zouden komen! En hoe herkenbaar ook allemaal! Ik moet zeggen dat ik die herkenbaarheid zelf prettig vind. Weinig mensen weten hoe het voelt om chronisch pijn te hebben.. ;) wat voor supplementen gebruik je, als ik dat vragen mag?

@bory ik heb stiekem al even rondgekeken op google, maar jeetje wat gaat daar een wereld voor me open. Ik heb eerder nooit super veel gekeken op internet m.b.t. HMS, maar je hebt dus ook nog allerlei aanverwante soorten en types!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:27

@miramii
Ik gebruik depyrrol plus. Dit is een combinatie van mineralen. En door de samenstelling versterken ze elkaar. Ik neem ze tegenwoordig alleen naar behoefte in. Een week of 2 3 en dan stop ik weer. Merk het gauw genoeg dat ik het weer nodig heb. Had eerst diepe dalen,maar herken het nu steeds sneller. Waardoor het veel stabieler blijft. Maar als ik het door neem wordt ik daar na een tijdjeceen beetje hyper van haha.

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:26

Paard_Aap schreef:
Ik heb nog een vraagje. Krijg je van Hypermobielieteit snel spierpijn? of blauwe plekken?
Ik heb namenlijk heel snel spierpijn. En ik heb vaak random blauwe plekken waar ik niet van weet hoe die dr zijn gekomen, maar krijg ik keihard een hokeystick op mijn pols....word die niet blauw. :? (dr zit nu een vreemde bobbel, het gaat pijn doen als er iets tegen aan komt, maar daarna is het ook weer weg. Maar nooit blauw.)


Geen idee waar het precies door komt, maar ik het er ook last van.
Altijd wel ergens spierpijn. Ik heb net pfeiffer gehad. En kon daardoor 5 maanden bijna niks.
Maar ik knap nu gelukkig weer wat op! Gister weer voor het eerst een paar rondjes op het paard gestapt.
En ja, je raad het al. Nu spierpijn :+ Ik heb het mijn hele leven al gehad, bij sommige dingen houd ik idd gewoon spierpijn ook al zou ik het elke dag, jaren lang doen. Heel irritant!

Heb altijd wel ergens blauwenplekken zonder dat ik weer waar het door komt.

En zelfs dat 'bobbeltje' op mijn pols heb ik :') Het is iets met pezen en vocht.. Weet niet meer wat het precies in houd. Komt bij mij vaak uit overbelasting.

Als je vragen hebt mag je mij wel een pb sturen ;)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 12:08

Waar ik nou heel benieuwd naar ben:
Hebben jullie ervaring met onbegrip vanuit artsen of jullie omgeving?

Ik zelf heb een keer gehad dat een arts tegen mij zei:
"Nou, met jou is niets aan de hand. Je hebt gewoon last van wat spierpijntjes. Dat gaat wel weer over."
Terwijl ik al meer dan een jaar rond liep met veel pijn in mijn rug..

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:24

Ja minimaal 10 jaar lang te horen gekregen van mijn oude huisarts in Amsterdam, zal wel spierpijn of groeipijn zijn..

ik ben verhuisd om samen te wonen en m'n nieuwe huisarts stuurde me na m'n 2e afspraak al door naar het ziekenhuis omdat hij niet vertrouwde. :)
Bleek me toch niet aan te stellen, dat er iets niet in de haak was..

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:27

@Miramii, ken dit: heb ook heel vaak last van spierpijn, al 4 jaar constant rugpijn wegens discusbulging of hypermobiliteit (is niet zo heel duidelijk wat de hoofdoorzaak is, de arts in kwestie leek erg ongeïnteresseerd, maar die heeft paar maand geleden zelfmoord gepleegd, dus zal eerder depressie geweest zijn), pijn in mijn bovenbenen (maar niet verder onderzocht, arts zei "we zullen wss toch niets vinden", tendinose aan pezen in mijn armen, maar krijg vaak de opmerking: "blijven bewegen, en ermee leren leven, 't is slijtage", terwijl ik op mijn 40ste toch nog meer wil doen dan in mijn zetel zitten (al verrek ik in mijn zetel nog meest van de pijn).

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:48

Mijn huis arts heeft mij altijd serieus genomen, duurde alleen even voordat het ziekenhuis en achter kwam dat ik hms en reuma had.

Kenvinsky, zo'n bobbeltje heb ik ook op mijn pols en vroeg me al af waar het vandaan kwam haha! :')

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:42


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:08

Ik ben altijd serieus genomen; toen ik last kreeg van mijn knieen als puber, kreeg ik gelijk een verwijzing voor de orthopeed in het ziekenhuis en ook daar; gelijk rongten foto's gemaakt om dingen uit te sluiten en daarna lichamelijk onderzoek + gelijk verwijzing fysio. Ook de schoolarts gaf bij lichamelijk onderzoek op mijn twaalfde tijdens de standaard testen aan dat ik hypermobiel was (zijn eerste reactie was: 'jemig! Jij bent super lenig voor iemand zonder training!' gevolgd door uitleg over hypermobiel).

Moet zeggen dat ik vanaf dat ik 6 maanden was al bekend was in ziekenhuis en met artsen, dus ik ben zeer assertief als het om mijn gezondheid gaat. En gelukkig heb je voor de fysio geen verwijzing meer nodig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:38

Mijn huisarts vroeger nam niks van onze familie serieus. Toen mn zus zwaar anorexia had zei hij zelfs tegen mn moeder dat ze vast jaloers was op zo'n slanke dochter....mn vader met een trombosebeen moest maar veel lopen en koelen, was gewoon een ontsteking... Ik ben alleen bij hem geweest met mn enkels, omdat ik niet eens kon rennen zonder dubbel te klappen. Kreeg doodleuk de mededeling dat ik vast zwakke enkels had, papiertje in mn hand gedrukt met oefeningen en daaaag! Door die zak van een arts, en door mn opvoeding hierin, ben ik dus al die jaren met veel klachten doorgelopen.
Tot vorig jaar dus. Ik vond het niet normaal hoe moe ik was en godzijdank heb ik nu een huisarts die juist heel serieus is. Eerst de standaard dingen getest en bekeken en toen kon hij dus alleen nog maar die hoge spierspanning ontdekken. Daar MOEST ik van hem mee naar de fysio. Ben hem nog dankbaar, anders had ik het nog steeds niet geweten.