Paardrijden Met Een Scoliose!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecuestre
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:47

Charlottte schreef:
Een bochel, aan een kant steekt mijn ribbenkast uit, door de draaiing van de wervelkolom toendertijd.

zoiets:
Afbeelding


Aha. Die foto geeft een duidelijke beschrijving van wat je bedoeld!
Intressant!
Nu merk ik toch wel dat mijn scoliose niet heel ernstig is! :o
Dat neemt alleen niet weg dat ik er wel last van heb op de tijd!

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:52

Heb zelf ook een lichte vorm van scoliose en heb een tijd terug mn rug op 3 plaatsen gebroken gehad en er ook al aan geopereerd. Door de breuken loop ik dagelijks met rugpijn, maar door veel te bewegen kasn ik het goed verdragen. paardrijden gaat prima. Al heb ik dagen erbij dat ik alleen maar kan lichtrijden . maar merendeels gaat het prima. maar ik blijf w3el veel bewegen, ga ik stil zitten of op 1 plek staan dan is het ook voorbij, maar denk dat het bij mij een smaenhang is met de breuekn/beschadigingen en de scoliose.

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:53

Ik heb scoliose en sheuermann. Ik ga even het topic doorlezen.
Heb vorig jaar januari een gipskorset gehad van 8 weken, het heeft redelijk geholpen.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:53

Mensendieck hielp bij mij ook voor geen meter, ja achteraf toen alles wat rechter stond had ik er pas echt wat aan. Daarvoor bleef ik gewoon alle oefening scheef doen :+ . Heel leuk dat recht staan, maar het ging gewoon niet.
Ik ben in Amsterdam bij AA vd Bunt geweest, misschien kunnen ze ook voor jou wat doen? Ze staan ingeschreven als chiropracticor/orthomanueel maar vond ze zelf veel prettiger dan andere orthomanuele artsen (niet zo zweverig/alternatief, houd ik niet zo van). Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk ;) .

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:56

Ik heb ook mensendieck therapie, eerst 1 keer per week nu afgebouwd tot eens in de maand. Bij mij helpt het vooral om even de rug weer wat losser te maken en toch weer wat rechterop te komen.

Over geen jonge paarden kunnen rijden is absoluut niet waar, ik rij alleen maar jonge paarden op stal en het gaat gewoon prima. Heb zelfs nog met mn gipskorset op een 4 jarige die net was ingereden gereden omdat ik het niet kon laten er even op te stappen. Of het verstandig was is een ander verhaal :+

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:36

Ik heb ook scoliose en rijd nu al bijna 10 jaar paard.
wat mij heeft geholpen is in het begin helemaal niet doorzitten. dit kun je in een later stadium gaan doen als je rug sterker is.
wat erg belangrijk is bij paardrijden is het kantelen van je bekken, dit heeft mij erg geholpen bij mijn scoliose.
Ik sta ook scheef.. (mijn moeder zegt dat ook super vaak) ik doe iets geks daarvoor, als ik ga staan dan buig ik me ene been een beetje of krol mijn tenen op van het andere been of ga met een been schuin staan en het ander recht. zo compenseer ik het scheef staan.
Je kunt het ook gewoon doen met zooltjes, het is waarschijnlijk en verschil in beenlengte;)
Maar paardrijden gaat, maar je moet het rustig aan doen, doet t pijn dan ga je nog even te snel en moet je eventjes wachten nog!

frmarie
Berichten: 100
Geregistreerd: 09-12-09

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:15

Leuk om te lezen dat jullie met een lastige rug gewoon rijden, BRAVO en vooral doorgaan!

Marlyy

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:07

Ik heb een vraagje. :) Hebben jullie niet dat je zadel schreef wordt?

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:12

Nee want ik zit ook gewoon recht, dus geen reden voor mijn zadel om scheef te worden? haha

Marlyy

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:21

Oke, ik heb namelijk al 3 keer gehad dat mijn zadel schreef werd, ik zit in een hele rare bocht op het paard en meer op mijn linker bil dan op mijn rechte. Dit leek heel erg op waar ik last van heb maar het zal dan wel niet hetzelfde zijn, bedankt. :)

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:23

Word je paard dan ook niet scheef, aangezien je meer op een kant leunt?

Ik heb hier geen last van, zadel dat scheef word.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:26

Zegt de naam Sally Swift je iets? Zij was de grondlegster van de methode 'Centered Riding' en ondanks haar scoliosis heeft dat haar nimmer gehinderd zeer actief te zijn in de paardensport. Misschien moet je eens kontakt zoeken met Margreet Bouwmeester van Alona ( http://www.alona.nl) - zij is Centered Riding Instructor Level III. De methode is niet specifiek bedoelt voor mensen met een lichaamsafwijking of handicap maar wellicht kan ze je verder helpen.

Marlyy

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:29

@Jantine_: Zolang mijn zadel nog niet schreef is merk ik ook niet dat ze schreef loopt, maar als het zadel schreef word gaat zij zeker op de rechte kant ook moeilijker lopen. Mijn zadel is nu al 1 keer opnieuw opgevuld en we hebben al een nieuw zadel gekocht, wat nu dus weer opnieuw gevuld moet worden.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:53

Marlyy schreef:
Ik heb een vraagje. :) Hebben jullie niet dat je zadel schreef wordt?

hmm het zadel zelf niet, maar wat wel gebeurt als ik er niet op let dan hang ik vaak aan een kant althans zo lijkt het, maar zolang ik eraan denk oftewel op blijf letten ziet ik aardig recht

xxCyntxx
Berichten: 261
Geregistreerd: 26-07-08

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:08

Ik heb ernsige scoliose, heb twee bochten in mijn ruggengraat.
Ook is steekt mijn ene schouderblad wat meer uit dan de ander.
ik loop bij de chiropractor(kraker) en daar word ik geholpen.
Met paardrijden vind ik het wel een belemmering, want ik krijg ook last van me rug.
maar als je gewoon goed op je zit let, en andere kijken of je niet scheef zit is het niet zo een groot probleem.
ik rij bijna elke dag paard, maar als mijn paard bokt voel ik het heel erg in me rug en kan ik ook niet meer echt verder.
Scoliose is bij mij nog niet zo lang geconstateerd dus ik moet er wat beter mee leren omgaan.
maar het gaat allemaal goed komen!
En nu ik zo lees dat best veel mensen dit hebben en dat het gewoon makkelijk te doen is, vind ik wel fijn:D
En wat iemand zei dat je geen bang schrikkerig paard mag rijden is dus echt onzin!
Want ik heb zelf zo een paard die was eerst zo maar nu heeft die dat niet meer, en ik rij alleen op hem en hij heeft nergens last van!!

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:21

ik heb ook een scoliose en rijd ook gewoon paard al kan ik niet op alle zadels goed zitten ik heb zelf een zadel met een smalle zit en dan kan ik recht zitten op het paard

Ecuestre
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: Hoorn

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 18:54

Wauw!

Ik vind het echt super om te lezen dat dit topic best druk is!
:D

Super leuk!

ingeb0rg

Berichten: 850
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: IJmuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:38

mijn nichtje heeft dit, en wel in een zware vorm.. maar ze rijd toch nog paard! even voor alle mensen die paardrijden met een beperking petje af! *D als mensen zonder beperking al moeite hebben met paardrijden, nou echt hoor ik heb ongelofelijk respect voor jullie! *D

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:13

Van fietsen en zwemmen krijg ik helaas rugklachten maar van paardrijden goddank niet.

Door hypermobiliteit is mijn wervelkolom in mijn bovenrug niet recht meer en er zitten soms zenuwen afgekneld (auw!)

Bij het paardrijden heb ik meer last van mijn bekkenverwringing. Ik moet een been altijd in de dressuurzit draaien. Ik moet mijn enkel vastpakken en mijn been naar achteren trekken en dan mijn heup draaien om de juiste draaiing in mijn heup te maken. Dan voel ik ook altijd een plopje.

Herkenning bij iemand? Mijn andere been ligt makkelijker in de houding voor de diepe zit, maar floept er weer sneller uit.

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:17

Ik heb niet alle berichtjes doorgelezen

Als je merkt dat je scheef ben, ga in therapie, daar leren ze je een `rechte` houding aan...

zelf had ik een behoorlijke scoliose, namelijk 63 graden.. Was dus ook best krom, maar door therapie kon ik mezelf recht op het paard zetten en mijn instructrice riep ook gewoon dat ik niet zo naar rechts moest hangen soms

als je nagaat dat je bij 40 graden geopereerd moet worden meestal weet je dat ik behoorlijk scheef was

Nu ben ik geopereerd en zal nog wel een aantal graden hebben , maar lang niet zoveel, je ziet het amper tot niet

loop je al bij mensendieck ? die leren je namelijk echt op je houding te letten :) ik loop er niet meer omdat ik operatie heb gehad, maar het scheeld echt

maarja vraag maar raak als je iets wil weten :D

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:20

Ik ken iemand die het heeft, en als je het echt hebt
Word je meestal geopereerd. Ben je al een bij een dokter geweest ermee?
Je kan er namelijk goed last. An krijgen. Zelf heb ik ook een scheve rug maar dat is wat anders moet darvoor naar therapietoe dus als ik jou was zou ik daar toch eens na late kijken, succes ermee nog

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:21

Citaat:
Maar het levert zeker wel beperkingen op, ik zou bv. al zeker nooit met zoiets gaan rijden op heel jonge paarden, ook niet op schichtige of bange paarden, niet op onzekere paarden, het zouden dus al iets oudere paarden moeten zijn , die ook al de nodige ervaring hebben opgedaan wat dressuur rijden en de hulpen betreft, maar die niet vlug uit hun doen geraken en zeker ook niet te vlug gaan anticiperen op gewichtsverplaatsingen van de ruiter.


Dikke onzin ! als ik op makke paarden alleen zou kunnen rijden die geen stap verkeerd doen , dat stopte ik := ik had dus ernstige scoliose en ik heb enkel jonge paarden := vind ik super \ eigenlijk.. na mijn operatie ben ik ook weer gewoon met een 2jarige begonnen, en daarbij heb ik met scoliose voor mijn operatie gewoon nog Z gereden..

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:30

Anne Muller is zit houding speciaslist en weet veel van allerlei krommingen e.d in een lichaam.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:38

ik heb een lichte S scoliose en daardoor ook vaak last van mijn rug..daarbij zijn de spieren langs mijn ruggenwervel te lang waardoor mijn wervels kunnen schuiven..dit leverd extra veel pijn op.
ik heb onder verschillende artsen en therapieen gelopen maar vrijwel niets heeft echt geholpen,ik probeer ermee te leven zolang als het gaat.
ik rij nu 15 jaar paard waarvan ik 1 jaar gestopt ben geweest vanwege mijn rug,ik reed toen op een kruising trekpaard die nogal hoog opgooide en ik kwam er toen eigenlijk pas achter dat de pijn erger werd door een hoog opgooiend paard,nu heb ik een haflinger en veel minder last van mijn rug als dat ik toen had.
de pijn zal altijd blijven,soms meer als de andere keer maar je raakt eraan gewend.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:39

ik heb ook scoliose,
ik ga ook naar de chiropraktor en ik ging ook naar de mensendieck.
in het begin had ik heel veel moeite met ''recht'' zitten, op m'n fiets hing in ook helemaal scheef,
maar gelukkig gaat het al een stuk beter :D