[FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

[FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:45

In overleg met een mod maak ik dit topic.

Ikzelf vind het ontzettend leuk om zelf hindernissen te maken en heb er nu 2 gemaakt, de derde is onderweg :P Ook heb ik nog aardig wat ideeën in mijn hoofd zitten, maar ben ook erg benieuwd naar zelf gemaakte hindernissen van andere mensen! Via de zoekmachine vind je redelijk wat topics, maar eigenlijk geen tot weinig foto's. Dus bij deze een topic waar je de foto's kan plaatsen en eventueel aan kan geven wat je ervoor gebruikt hebt :)

Dit zijn mijn 2 hindernissen:

* Springhek losstaand; 1,80m breed en 75 cm hoog.
Afbeelding
Gebruikt: 2 schragen en 8 schuttingplanken van 1,80m

* Springhek hangend; 2m breed en rechtopstaand 90 cm hoog.
Afbeelding
Gebruikt: 10 schuttingplanken van 1,80m, een balk van 2m, eentje van 1,80m en 2 van 70 cm.

Ik gebruik over het algemeen tuinhout wat geïmpregneerd is. Ik geef ze ook altijd nog een laagje verf dat geschikt is voor buiten, mijn 2e hekje moet nog geschilderd worden, maar ik wilde hem zo graag al uitproberen :D
Zelf haal ik ook altijd het hout op mijn werk bij de Praxis en laat ik het meteen op maat zagen. :)

iza_viv
Berichten: 773
Geregistreerd: 13-06-11

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:47

Wat een leuk topic! Ik volg. :)

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:47

Ik vind je eerste hindernis niet veilig/stabiel genoeg voor een crosshindernis. Een tikje en hij valt om. Vind ze wel heel netjes gemaakt!

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:49

Sim, valt op zich mee hoor :D hij is eerder aangetikt en niet omgevallen. Behalve de laatste x, maar die pony tilde zn benen niet goed op en trapte er recht op met zn achterbenen := tja dat overleeft ie niet... gelukkig valt de schade mee, de scharnieren bovenop moeten opnieuw vast gezet worden en de bovenste 2 planken aan 1 kant moeten vervangen worden, daar zit een grote scheur in.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:52

Leuk tropic ik volg! Ik zou best zelf hindernissen willen maken maar weet nooit goed welk materiaal ik moet gebruiken ;)

dyoka

Berichten: 2059
Geregistreerd: 28-07-12

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:54

Leuk topic!
Mooi gemaakt ook! :)

Babbelbrittx

Berichten: 101
Geregistreerd: 21-01-12

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:56

leuk, ik ga volgen

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:55

Calanddra schreef:
Sim, valt op zich mee hoor :D hij is eerder aangetikt en niet omgevallen. Behalve de laatste x, maar die pony tilde zn benen niet goed op en trapte er recht op met zn achterbenen := tja dat overleeft ie niet... gelukkig valt de schade mee, de scharnieren bovenop moeten opnieuw vast gezet worden en de bovenste 2 planken aan 1 kant moeten vervangen worden, daar zit een grote scheur in.


maar dat bedoel ik dus! Hij kan dus wel omvallen. Een echte crosshindernis kan dat niet. Paarden rekenen er ook op dat crosshindernissen stabiel zijn en een stootje kunnen hebben.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 12:20

Ooow zo, dan begrijp ik je :) maar ik heb op de crosstraining zelf ook hindernissen gezien die, als ze goed geraakt worden,ook omvallen. Ik kwam bijvoorbeeld niet uit bij een trakhener, Bart sprong m alsnog met n noodsprong maar nam wel de boomstam mee :=

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:23

Calanddra schreef:
Ooow zo, dan begrijp ik je :) maar ik heb op de crosstraining zelf ook hindernissen gezien die, als ze goed geraakt worden,ook omvallen. Ik kwam bijvoorbeeld niet uit bij een trakhener, Bart sprong m alsnog met n noodsprong maar nam wel de boomstam mee :=


En waar was die training? Hindernissen behoren verankerd te zijn bij de SGW.
Linkje naar zeer recente rechtspraak over het (niet) verankeren van hindernissen: http://horses.nl/sport/princenhage-moet ... s-stellen/

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:24


Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:37

Leuk idee, maar als je paard met een been door die 1e hindernis trapt (als je een keer niet mooi uitkomt ofzo), kon je nog wel eens met een flinke wond komen te zitten... Die plankjes zijn absoluut niet bestand tegen paardengewicht en dan zijn die houtranden vlijmscherp. Ik zou er iig nooit overheen gaan, hoe goed mijn paard ook zou springen.

De 2e hindernis ziet er wel massiever uit maar ik vrees dat de sterkte ook niet voldoet...

Je kan beter wat tonnen en balken of zo gebruiken ipv dit schroothout.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:08

Valt geimpregneerd hout dan onder schroothout? Vind dat klinken alsof t afvalhout is :=

Ik ben ook al voor tonnen aan t kijken. En balken wil ik juist niet, die hebben we genoeg :)

Maargoed, dit is een verzameltopic, discussies kunnen ergens anders bepraat worden of via pb :)

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:10

Ik bedoelde ook geen afvalhout met de term schroothout, meer dat de dikte te dun is zoals het hout voor schrootjes.

Verder snap ik dat je er geen discussietopic van wil maken maar wij crossruiters zijn bang voor de veiligheid van de paarden wanneer dit soort hindernissen gebruikt worden. Zeker bij onervaren paarden kan er een ongelukje gebeuren en de gevolgen kunnen dan heftig zijn. Als voorbeeld: een degelijke picknicktafel zoals die bij tuincentra verkocht worden lijkt erg sterk maar zelfs een dergelijke tafel wordt in een cross aan de onderkant versterkt omdat deze een paard moet kunnen dragen zou het paard zich vergissen en zijn voeten erop zetten (dat heet "banken" ). Dit is dus heel veel werk en de reden dat er weinig fototopics van goede hindernissen bestaan

Persoonlijk vind ik het alleen maar goed als je lekker met je paard speelt en wat andere dingen wil springen maar ik raad jou en anderen echt aan om meer op de veiligheid te letten. Zoek boomstammen, grote voertonnen, maak een haagje met takken, zet een plastic zeil onder water, dat is ook leuk maar veiliger.

Wij crossruiters gebruiken zelfs vaak balken in ons basiswerk, met 3 balken en 3 staanders kun je al een "puntje" bouwen of een waaier. In mijn springles gebruik ik vaak 2 van die vierkante cavalettiblokken, eerst onder een steiltje met grondbalk, dan alleen over blokken met grondbalk, dan 2 blokken op elkaar dus heel smal en een balk erop zodat het paard snapt dat het een hindernis is en wanneer ze dat snappen zonder balk en zonder grondbalk dus over 2 op elkaar getapelde cavalettiblokken, daar zijn we soms een hele les mee bezig....

Dus veel plezier met je paardje maar zorg dat er geen gekke dingen gebeuren +:)+

Hillady

Berichten: 3940
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:22

Leuk ! Creatief joh :D Ik volg !

VD_NH

Berichten: 1159
Geregistreerd: 13-05-10
Woonplaats: Houten

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:06

Nog geen andere mensen die foto's hebben? We willen meer hindernissen op stal :)

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:27

Hallo!

ik weet dat het al een ouder topic is. maar ik zie dat er niet veel is gereageerd. ik heb zelf ook eens zo'n topic geopend maar er zijn helaas weinig mensen die ook zelf knutselen. Dus ik hoop dat er nog mensen zijn die de ambitie hebben? :D
Ik heb thuis een aantal dingetjes in elkaar gezet. Ik zou foto's kunnen posten voor de geïnteresseerden en ik ben ook altijd op zoek naar nieuwe ideeën!

Groetjes

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:28

mzara schreef:
Hallo!

ik weet dat het al een ouder topic is. maar ik zie dat er niet veel is gereageerd. ik heb zelf ook eens zo'n topic geopend maar er zijn helaas weinig mensen die ook zelf knutselen. Dus ik hoop dat er nog mensen zijn die de ambitie hebben? :D
Ik heb thuis een aantal dingetjes in elkaar gezet. Ik zou foto's kunnen posten voor de geïnteresseerden en ik ben ook altijd op zoek naar nieuwe ideeën!

Groetjes


ik ben wel benieuwd hoor!

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:20

nou hier komen ze dan.
Ze zijn allemaal verplaatsbaar. Ik heb nog wel wat ideeën maar omdat ik in de wei rijd, kan ik geen onverplaatsbare dingen neerzetten omdat er een paar keer per jaar tractors over moeten.

1. Oude stalmat over een rekje gelegd.

Afbeelding


2. twee grote houten planken (vgm van een oude kast?) in een hoek aan elkaar gemaakt. met dwarsplanken voor extra stevigheid.

Afbeelding

3. Staanders gemaakt van halve pallets. De balken zijn wilgentakken waarvan de paarden de bast er af hebben gegeten. (kan ook als oxer)

Afbeelding

4. simpele boomstam van een dode boom uit de tuin. ondertussen uitgebreid naar 2 boomstammen. ( zie 2e foto) zo kan ik mooi de hoogte en breedte veranderen.

Afbeelding



Afbeelding

Martinemid

Berichten: 183
Geregistreerd: 24-04-14

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:54

Mooie hindernissen! Die staanders van halve pallets zijn echt handig!

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [FOTO] zelfgemaakte SGW hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:04

Leuk gemaakt en bedacht, maar ik vind ze niet veilig, zeker de pallet hindernis niet. Ik snap dat je de hindernissen niet kunt verankeren maar dat maakt het wel gevaarlijker.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:08

Sim schreef:
Leuk gemaakt en bedacht, maar ik vind ze niet veilig, zeker de pallet hindernis niet. Ik snap dat je de hindernissen niet kunt verankeren maar dat maakt het wel gevaarlijker.


mag ik vragen waarom niet? Verankeren gaat inderdaad niet maar de pallets staan heel stevig en zijn best zwaar. de balkjes kunnen er makkelijk van af vallen. Deze lijkt het meeste op de gewone hindernis.

ik snap dat het niet helemaal veilig is, maar het is allemaal vrij laag. Het ging mij meer om vreemde hindernissen te oefenen en uitdaging te creeëren.

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:17

Sim schreef:
Leuk gemaakt en bedacht, maar ik vind ze niet veilig, zeker de pallet hindernis niet. Ik snap dat je de hindernissen niet kunt verankeren maar dat maakt het wel gevaarlijker.


Al zoom je in op de hindernis met de pallet zie dat er een soort lepels zijn gemaakt? dus ik snap ook niet helemaal wat er onveilig aan is :)

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:19

Wel leuk idee trouwens om zelf je sprongen te maken! :D

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:19

Onveilig aan alle hindernissen is het feit dat ze om kunnen vallen. Als je je een beetje verdiept in de sport en eventinghindernissen in het algemeen weet je dat dat, en losse balken zoals bij de palethindernis gevaarlijk zijn. Ook al is het laag.