En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:21

Ahh leuk zeg!! , ik dacht dat flicka veel groter was joh!! op deze fotos lijkt ze echt klein Tong uitsteken

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:43

Anke schreef:
Ik zal niet op de technische zaken ingaan...., hoewel van bitloos naar scherpste stand, kan ik niet ondersteunen.

Maar wat gaaf zeg dat je hulp krijgt en zo het mennen weer op kunt bouwen, ze ziet er idd goed ontspannen uit.
Prachtig dat je hulp krijgt en er nu meer menners om je heen zijn en je helpen om het weer op te pakken.
Gaat vast goed komen!

Als dit de hulp is vraag ik me af wat voor hulp er gegeven word.
lijkt me wel logisch dat je niet van bitloos het bit zo op het scherpst kan zetten bij een 'gevoelig' pony.

je geen broek omdoet als de kar niet geremd is, etc.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:16

Ik heb eerlijk gezegd ook zo 'mijn twijfels' bij de hulp die je krijgt Renée. Hij zal er vast veel vanaf weten, maar naar mijn idee had hij je nooit zo op pad mogen laten gaan.

Iedere menner doet het anders, iedere beleerder doet het anders. Maar er zijn nou eenmaal dingen die niet verantwoord zijn om mensen te adviseren of te laten uitvoeren, en dit vind ik wel een voorbeeld daar van.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:14

sorrie renee maar ik ga met joycie007 en de rest mee
geen veilige situatie ..

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:55

Renee wat super flicka voor de kar! gefeliciteerd dat het zo goed gaat Haha!

Over het van bitloos naar scherpste stand kan ik je weinig zeggen iedereen doet het anders en je hebt hulp gezocht van iemand die ervaren is je bent niet zomaar zelf gaan kloten.
Ik zelf zou hem persoonlijk niet op de scherpste stand zetten maar dat hebben ook meerdere hier al gezegd dus zeg ik verder ook niks meer over.
Nogmaals top! dat ze het zo goed doet Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 23:28

nou ik zal het even uitleggen, want er worden dingen geroepen die ik echt niet kan plaatsen, en ik begin me af te vragen of er hier mensen niet gewoon zoekende zijn naar gemaakte fouten nu.

allereerst is de wagen wél geremd, anders hadden ze gewoon een broek aangehad uiteraard.

met het bit hebben we een hoop geoefend, ik heb het een klein jaar niet gebruikt, en daarna helemaal opnieuw geïntroduceerd bij Flicka. dit ging gewoon zoals het hoorde, zoals enkelen hier ook in het 'spullen voor mini's' topic hebben kunnen lezen. er werd mij aangeraden om de leidsels door het onderste oog te doen, en dat heb ik dus ook gedaan. ik werk met flicka heel licht, en met Ivoor ook. de reden dat we het onderste oog moesten gebruiken is als er bij klierderigheid wél streng ingewerkt moest worden, dit ook mogelijk zou zijn. als ik Flicka hiermee niet vertrouwd zou hebben, af gedacht had dat ze daar niet klaar voor zou zijn (en jullie weten allemaal hoe voorzichtig ik met haar ben), zou ik haar nog niet voor de wagen gedaan hebben.
@ viola, het is dus niet de eerste keer dat ze het weer inheeft, ook hieraan is een hoop voorbereiding vooraf gegaan.

@ echwel, het is wel degelijk een langboom! een zware ijzeren, weliswaar vierkant maar horende bij deze wagen. vrágen, voor je je eigen conclusies trekt.

@ blackdevils, waarom denk je dat ik om advies en tips vraag? om deze te negeren? mij hoor je niet zeggen dat jullie er geen verstand van hebben, en volgens mij ben ik over het algemeen heel normaal met de gegeven adviezen omgegaan. ik heb nooit íéts zomaar uit de losse pols gedaan, altijd hulp en les gehad en gevraagd van mensen met kennis van zaken.

@ HW, dat je hier komt om mij af te kammen kan ik begrijpen, en ik denk dat enkelen hier dat ook kunnen beamen. ik zou het echter op prijs stellen als je KIJKT en leest voor je je conclusies trekt, Flicka is inmiddels goed aan het bit gewend, ik heb haar meer voorbereid dan de meeste anderen zouden doen, dus er is geen sprake van 'ineens van bitloos naar scherpst', en ook zéker niet van 'geen broek op een ongeremde wagen'. sterker nog, deze wagen loopt erg soepel en we moeten voor deze rit o.a. over enkele drempels, waarbij in stap echt wel bijgeremd moet worden om te voorkomen dat de wagen op de hakken van de ponies komt.

verder heb ik gewoon gedaan wat me gezegd is, eerst geoefend met een stalgenoot die al jaren met het span shetten ment, zij heeft ze ook beleerd, en mij laten zien hoe het tuig in elkaar zit. verder heb ik het nodige advies gehad van de staleigenaar. ik zal ook even uitleggen hoe het tuig precies zit, we maken dus gebruik van een halsriem, een dikke zware riem met een verschuifbare ijzeren ring die aan de langboom gaat. bij Ivoor zit er een ring aan het tuig waar deze doorkan, zodat zijn borsttuig vastzit aan de riem. bij Flicka hebben we de ring door het tuig heengehaald, zodat je hetzelfde effect krijgt, ook al is de ring op het borststuk dan niet aanwezig. hiermee ligt de riem dus stabiel en kan zéker niet over Flicka's hoofd getrokken worden als zij op de rem zou gaan bijvoorbeeld.

verder vind ik het jammer dat jullie onmiddelijk twijfels hebben bij de kennis etc. van degene die mij hierin helpen. onze stalhouder is een man van in de 60, rijdt nog dagelijks enkele uren met drie verschillende tweespannen (twee spannen tuigpaarden en het span shetten), en beleert de paarden ook nog zelf. ik twijfel zeker niet aan zijn ervaring en kennis, hoewel ik wel begrijp dat de foto's vragen oproepen. dat is ook de reden dat ik deze beantwoord, aangezien de foto's en onze voorgeschiedenis niet voor iedereen hier duidelijk zijn.

goed, ik heb mijn best gedaan om het allemaal uit te leggen, maar ik neem wat er gezegd is zeker mee voor de volgende keer, en ik zal eea nogmaals navragen. ik waardeer welgemeende adviezen en opmerkingen, maar ik vind het jammer dat er hier en daar conclusies getrokken worden zonder dat ik ook maar de káns heb gekregen om iets toe te lichten of uit te leggen.

aan degenen die serieus iets bij (hebben) willen dragen aan de hand van de getoonde foto's: bedankt!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:58

Hoe je de disselriem bij je eigen pony heb vastgemaakt is me nog een raadsel. Wel kan ik zien dat bij de andere pony de disselriem aan de nekriem vast zit en niet aan het oog voor aan het borsttuig waar het wel aan hoort te zitten.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:18

HW: dat jij hier reageert met álleen maar commentaar, en geen reactie op zijn minst dat het wel knap is dat ze er weer voor staat, vind ik vrij brutaal en een beetje ongepast. Verder ga ik hier niet te ver over uitwijden, aangezien jezelf ook wel weet hoe en wat.

Vergeet niet dat jijzelf ook niet alles goed voor elkaar had toen jij begon met Jim voor de wagen.. Knipoog je begon om zónder zweep op pad te gaan, met een bokkebit/b-stang, ik en anderen hebben je daar op aangesproken en nu zweer je bij de liverpool...

@ Renée: dat je weer voor het bit hebt gekozen kan ik in jouw geval alleen maar toejuichen. Kan me enigzins voorstellen dat als jou sterk geadviseerd word om de leidsels in het onderste gat te doe, dat je dat doet. Zelf had ik hier niet voor gekozen, maargoed, da's aan jezelf.

Nogmaals: ontzettend fijn dat flicka het zo goed doet, vooral die filmpjes ook, erg leuk Lachen
Maar, ik blijf er bij (en ik denk meerdere met mij) dat het onverantwoord is om met een enkelspantuig in 2span te gaan rijden, helemaal met een pony als Flicka, daarmee weet je het nooit (gezien het 'verleden' dat zij heeft voor de wagen). Knipoog

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:25

Djim heeft nooit voor de kar gestaan met bokkenbit Knipoog Dat bit zat bij mijn tuig die ik kocht, en is niet voor niets weg.
ik heb gelijk een liverpoolstang en op les gegaan met hem.
we hebben het hier niet over djim die staat tenslotten niet eens in het topic.

En iedereen mag zijn zegje doen wat hij/zij daarvan vind. Internet is ten slotte openbaar, anders moet je niets plaatsen.

ik heb gewoon gezegt wat ik ervan vind, en niet omdat het Merrieveulen is of wat dan ook. Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 07:47

BlackDevils schreef:
Hoe je de disselriem bij je eigen pony heb vastgemaakt is me nog een raadsel. Wel kan ik zien dat bij de andere pony de disselriem aan de nekriem vast zit en niet aan het oog voor aan het borsttuig waar het wel aan hoort te zitten.


OK kijk hier heb ik wat aan. blijkbaar is het tuig van Ivoor dan niet compleet ofzo, ik moet zeggen dat ik hier wel van schrik. ik begrijp wel wat je bedoelt en de volgende keer zorg ik dat er wel een riem aanzit. begrijp wel dat het mij zo is uitgelegd, en dat ik gewoon in goed vertrouwen aangenomen heb wat mij verteld is. ik ga het even navragen, of er een reden voor is dat het zo zit of dat het dus gewoon niet klopt. er zit wel een ring aan Ivoors tuig waar de disselriem aan moet, en er zit ook een oog voor op de langboom hiervoor. dus ik kan het eenvoudig in orde maken.

@ joyce, zie bovenstaand. ik ga er eerst voor zorgen dat ook Flicka's tuig (misschien kan ze het borststuk van Jessie wel aan) in orde is en dat het aan de voorkant dus gewoon met een disselriem vast kan.

@ HW, natuurlijk mag jij ook je zegje doen, maar hamer niet door over het 'ontbreken' van een rem terwijl je niet eens goed gekeken hebt. vraag er dan gewoon naar, als het op de foto's niet zichtbaar is.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:20

Echwel schreef:
Dat zei ik dus ook
Langboom hangt aan de hals, en zit niet met disselriemen aan de spinnekop..

BlackDevils schreef:
Hoe je de disselriem bij je eigen pony heb vastgemaakt is me nog een raadsel. Wel kan ik zien dat bij de andere pony de disselriem aan de nekriem vast zit en niet aan het oog voor aan het borsttuig waar het wel aan hoort te zitten.


Citaat:
@ echwel, het is wel degelijk een langboom! een zware ijzeren, weliswaar vierkant maar horende bij deze wagen. vrágen, voor je je eigen conclusies trekt

Yep maar over eerdere adviezen lees je zo heen.
Zeg niets anders dan anderen..
zou trouwens die boom dan maar eens gaan omkleden met isolatiemateriaal of iets dergelijks
en daarna tape eromheen
dit is niet echt paardvriendelijk..

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:23

Nou nou... Kijken is toch best lastig... Ongeremde wagen, mijn voet staat zeker op de toeter ofzo? Clown
Maar goed, ik geloof dat Renée dat inmiddels allemaal heeft uitgelegd... Moet eerlijk zeggen dat ik het wel jammer dat meteen alleen maar kritiek komt, omdat mensen dus gewoon niet goed kijken en te vroeg conclusies trekken. Jammer. Natuurlijk is dit topic er wel voor tips, maar eerst kijken en lezen voordat er conclusies getrokken worden kan nog wel eens handig zijn...

Paardjes deden het iig super. Ikzelf heb niet veel verstand van mennen en tuigen ed, weet alleen wel dat Flicka het super deed. Ze had er echt lol in Haha! !
Zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van, maar hoe zit dat met dat bit dan? Ik dacht nl dat de leidsels alleen op het onderste gat zitten om meer inwerking te hebben als er wat misgaat. Verder waren de leidselhulpen nl erg licht, en ze reageerden prima (Ivoor loopt goed op stem, en Flicka pakte dat ook erg goed mee).
Het is toch in principe hetzelfde als met rijden? Bit is zo hard als de hand van de ruiter? Of ben ik nou echt appels met peren aan het vergelijken?

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:24

Citaat:
verder vind ik het jammer dat jullie onmiddelijk twijfels hebben bij de kennis etc. van degene die mij hierin helpen. onze stalhouder is een man van in de 60, rijdt nog dagelijks enkele uren met drie verschillende tweespannen (twee spannen tuigpaarden en het span shetten), en beleert de paarden ook nog zelf. ik twijfel zeker niet aan zijn ervaring en kennis, hoewel ik wel begrijp dat de foto's vragen oproepen. dat is ook de reden dat ik deze beantwoord, aangezien de foto's en onze voorgeschiedenis niet voor iedereen hier duidelijk zijn.

Dan nog had deze meneer moeten weten dat je zo niet met 2span op pad gaat.

Ikzelf heb van de week ook iemand met 2 span op pad geholpen, maar voordat hijzelf nu alleen gaat rijden
gaat hij toch eerst nog wat literatuur op dit vlak doornemen.
Het boek van Bartels is hierbij een aanrader..

En daarbij blijf ik er de eerste paar keer echt bij om te zien of het goed gaat..
Terwijl hij best een goed tuig had gekocht enz, moesten er toch heel wat
dingetjes aangepast worden om veilig over straat te gaan..

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:45

Citaat:
Maar goed, ik geloof dat Renée dat inmiddels allemaal heeft uitgelegd... Moet eerlijk zeggen dat ik het wel jammer dat meteen alleen maar kritiek komt, omdat mensen dus gewoon niet goed kijken en te vroeg conclusies trekken. Jammer. Natuurlijk is dit topic er wel voor tips, maar eerst kijken en lezen voordat er conclusies getrokken worden kan nog wel eens handig zijn...



jullie hebben iemand die er "veel van weet" die renee helpt
heel erg fijn maar heel simpel .. jullie hadden nooit zo op pad moeten gaan !
is echt gevaarlijk .. valt me echt een beetje tegen mv ..
je hebt al ongeluk gehad en dan doe je het zo goed
alles rustig weer oppakken alles zo god doordacht en dan
zo het pad op


eillein333 je reageert nu of we commentaar geven om te pesten
maar nee , niks is minder waar , als we wilden pesten zeiden , ooohh wat mooi en goed
en ga vooral zo nog een paar keer op pad (wel even zeggen waar en wanneer zodat we kunnen zorgen dat we niet in de buurt zijn) en verder niks ..
in het topic worden bijna allle tips al gegeven
zou het nogmaals eens goed doorlezen Knipoog

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:00

nickyu schreef:
eillein333 je reageert nu of we commentaar geven om te pesten
maar nee , niks is minder waar , als we wilden pesten zeiden , ooohh wat mooi en goed
en ga vooral zo nog een paar keer op pad (wel even zeggen waar en wanneer zodat we kunnen zorgen dat we niet in de buurt zijn) en verder niks ..
in het topic worden bijna allle tips al gegeven
zou het nogmaals eens goed doorlezen Knipoog

Naja, zo is dat dus helemaal niet bedoeld, maar ik vind het jammer dat er kritiek wordt gegeven die niet terecht is. Als je iets goed kan zien op die foto's is het wel dat de wagen geremd is. En het wordt meerdere keren herhaald dat we met een ongeremde wagen zonder broek reden. Dan is er dus gewoon niet naar de foto's gekeken...
Ik heb het topic doorgelezen, en ik ben blij met de tips die de mensen hebben. Ik heb alleen een hekel aan die bokt mentaliteit van: de eerste zegt dat de wagen geen rem heeft, en de volgende 20 herhalen dat zonder zelf fatsoenlijk te kijken en te lezen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:08

okee dan de volgende tip
als er geen passend 2span tuig voor die kleine is
doe dan de borstriem aan het schoftje besvestigen
zodanig dat er met trekken geen kracht van de een op de ander komt en verwijder de lichtogen aan de kant waar vd boom
zodat op geen enkele wijze ze aan elkaar kunnen blijven haken
de voorzijde is bepalend voor de lengte vd strengen en zorg dat ze er niet in of over kunnnen (als je dan geen strengen houder hebt gebruik je de broek ..)
de rest(bv bevestiging langboom /halsriem etc) etc is al gemeld ..
zou ook nog eens naar de afstelling / maat vd teugels kijken (lengte tussen
de knoop en bit geloof niet dat er veel rekening gehouden is met de 10cm hoogte verschil )

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:30

Fijn dat ze weer voor de wagen loopt!
Over de dingen die gezegd zijn ga ik niet over beginnen, je zal zelf wel weten wat goed is en wat niet.

Wel heb ik evt een tip voor je wat betreft het bit.
Ik heb ook een pony die een jaar geleden erg gevoelig werd in zijn mond. Ik wilde hem niet bitloos voor de wagen zetten dus heb ik hem met 2 teugels gereden. Eentje door het bovenste gat en eentje door het onderste. Bij alleen de bovenste hield ik contact met de mond en de onderste hing in een boogje.Mocht hij vervelend gaan doen dan kon ik de onderste erbij pakken. Deze manier is heel goed bevallen en na een tijdje kon ik hem gewoon weer met 1 teugel rijden.
Zo kan je toch met contact blijven rijden en mocht er wat gebeuren kan je wat scherper inwerken.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:32

Citaat:
tips& trucs, commentaar, advies: alles is welkom! dus ik zou zeggen: barst maar los!

In de openingspost.
Als dat dus vervolgens gebeurt wordt er boos gereageerd..

Nogmaals een verantwoorde staleigenaar had jullie zo nooit op pad mogen sturen.
Vind dat jullie daar best iets tegen hem over mogen zeggen..
eilleen333 schreef:
dus helemaal niet bedoeld, maar ik vind het jammer dat er kritiek wordt gegeven die niet terecht is. Als je iets goed kan zien op die foto's is het wel dat de wagen geremd is. En het wordt meerdere keren herhaald dat we met een ongeremde wagen zonder broek reden. Dan is er dus gewoon niet naar de foto's gekeken...
Ik heb het topic doorgelezen, en ik ben blij met de tips die de mensen hebben. Ik heb alleen een hekel aan die bokt mentaliteit van: de eerste zegt dat de wagen geen rem heeft, en de volgende 20 herhalen dat zonder zelf fatsoenlijk te kijken en te lezen.

Waarom het is dit nu boktmentaliteit.
Is het niet gewoon zo dat we zien hoe het is en daarop antwoord geven.
Heeft niets met een bepaalde mentaliteit te maken alswel dat het registreren van een gevaarlijke
situatie is..
En waar haal je 20 mensen in dit topic vandaan?

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:55

merrieveulen schreef:
met het bit hebben we een hoop geoefend, ik heb het een klein jaar niet gebruikt, en daarna helemaal opnieuw geïntroduceerd bij Flicka. dit ging gewoon zoals het hoorde, zoals enkelen hier ook in het 'spullen voor mini's' topic hebben kunnen lezen. er werd mij aangeraden om de leidsels door het onderste oog te doen, en dat heb ik dus ook gedaan. ik werk met flicka heel licht, en met Ivoor ook. de reden dat we het onderste oog moesten gebruiken is als er bij klierderigheid wél streng ingewerkt moest worden, dit ook mogelijk zou zijn.

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een beetje een zwakke reden vind. ik doe een onervaren pony geen scherp bit in omdat hij eventueel wel eens een beetje gek zou kunnen doen.

Citaat:
als ik Flicka hiermee niet vertrouwd zou hebben, af gedacht had dat ze daar niet klaar voor zou zijn (en jullie weten allemaal hoe voorzichtig ik met haar ben), zou ik haar nog niet voor de wagen gedaan hebben.

ik heb zo mn twijfels...

Citaat:
@ echwel, het is wel degelijk een langboom! een zware ijzeren, weliswaar vierkant maar horende bij deze wagen. vrágen, voor je je eigen conclusies trekt.

ook al hoort deze langboom bij je wagen, dit wil nog niet zeggen dat hij voldoet. een langboom hoort bekleed te zijn met een zacht materiaal. het is erg onprettig voor de pony's om tegen zo'n ijzeren stang met hoeken aan te lopen. daardoor loop je de kans dat ze er bang voor worden. ik kan je vertellen dat je dan heel lastig een bocht door komt.

Citaat:
@ blackdevils, ..... ik heb nooit íéts zomaar uit de losse pols gedaan, altijd hulp en les gehad en gevraagd van mensen met kennis van zaken.

aan mij de vraag waarom je dan o.a. met een enkelspantuig op pad gaat.

Citaat:
@ HW, ..... sterker nog, deze wagen loopt erg soepel en we moeten voor deze rit o.a. over enkele drempels, waarbij in stap echt wel bijgeremd moet worden om te voorkomen dat de wagen op de hakken van de ponies komt.

bij een goed afgesteld tuig (disselriemen, buitensingel, borst goed beverstigd aan het schoftje, eventueel springriemen en een broek enz.) hoort de kar na mijn mening niet op de hakken van de pony's te kunnen lopen.

Citaat:
verder heb ik gewoon gedaan wat me gezegd is, eerst geoefend met een stalgenoot die al jaren met het span shetten ment, zij heeft ze ook beleerd, en mij laten zien hoe het tuig in elkaar zit. verder heb ik het nodige advies gehad van de staleigenaar. ik zal ook even uitleggen hoe het tuig precies zit,

tuig? enkelspantuig bedoel je? Verward


Citaat:
we maken dus gebruik van een halsriem, een dikke zware riem met een verschuifbare ijzeren ring die aan de langboom gaat. bij Ivoor zit er een ring aan het tuig waar deze doorkan, zodat zijn borsttuig vastzit aan de riem. bij Flicka hebben we de ring door het tuig heengehaald, zodat je hetzelfde effect krijgt, ..

volgens mij heb je nog steeds niet door dat je een enekelspanborsttuig zo over zn hoofd trekt en dus niet het zelfde effect krijgt


Citaat:
verder vind ik het jammer dat jullie onmiddelijk twijfels hebben bij de kennis etc. van degene die mij hierin helpen. onze stalhouder is een man van in de 60, rijdt nog dagelijks enkele uren met drie verschillende tweespannen (twee spannen tuigpaarden en het span shetten), en beleert de paarden ook nog zelf. ik twijfel zeker niet aan zijn ervaring en kennis, hoewel ik wel begrijp dat de foto's vragen oproepen. dat is ook de reden dat ik deze beantwoord, aangezien de foto's en onze voorgeschiedenis niet voor iedereen hier duidelijk zijn.

verder is het niet mijn bedoeling je af te kraken, maar je juist bewust te maken van het gevaar. ook "ervaren" mensen kunnen het fout hebben, neem dus niet klakkeloos dingen over van mensen. ge eerst na of het wel verantwoord is.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:36

Renée: de 2spanboom die bij mijn wagen zit (mijn huidige wagen, mijn nieuwe wagen heeft geen 2spanboom) ziet er ook zo uit, alleen is deze (dacht ik) wel rond, maar dus niet bekleed. Zo worden ze bij dit soort wagens blijkbaar standaard geleverd. Ik ben nu al bezig met bedenken hoe ik deze zal gaan bekleden, omdat ik niet zonder bekleding zal gaan rijden.

Niet alleen omdat het dan hard is voor de pony's, niet fijn voelt en dat ze er flink geirriteerd van kunnen raken, maar ook omdat ik weet dat Otje me dat niet in dank zal afnemen, die zal dan waarschijnlijk weer onder de schuurplekken en wondjes zitten met haar gevoelige huidje.

Zoals Elien mij laatst adviseerde: lekker zacht isolatiemateriaal/schuimrubber, daar dan een hoes overheen van bijv. skaileder (waterdicht) en met een naaimachine de stiksels vastzetten oid.

Ook heb ik nog lang geen 2spantuig e.d. maar ik weet wel dat ik éérst de boom zal bekleden en zorgen dat het 2spantuig dat ik dan heb ook helemaal in orde is, voor ik met een 2span op pad zal gaan Knipoog

Verder sluit ik me wel aan bij Nickyu, ik ben super blij voor je dat het allemaal zo goed is gelukt, maar wij zeggen dit zéker niet om te pesten, we zouden het volgens mij allemaal erg jammer vinden als er wéér wat zou gebeuren.

Net als dat ik Otje straks met de gróootste voorzichtigheid weer zal inspannen na haar herstelperiode, want ja, je weet maar nooit...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:44

Haha! Als ik iets gevaarlijks zou zoeken op die foto's....dan kijk ik naar de onderste 2 en vind die streng daar eng laag hangen..... Vork

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:37

Echwel schreef:
Citaat:
tips& trucs, commentaar, advies: alles is welkom! dus ik zou zeggen: barst maar los!


Waarom het is dit nu boktmentaliteit.
Is het niet gewoon zo dat we zien hoe het is en daarop antwoord geven.
Heeft niets met een bepaalde mentaliteit te maken alswel dat het registreren van een gevaarlijke
situatie is..
En waar haal je 20 mensen in dit topic vandaan?

Ik doel nu even op het feit dat een aantal mensen begon over een ongeremde wagen, terwijl dat een van de weinige dingen is die je nou net wel goed op de foto ziet. Die rem! Prima als je iets ziet wat niet klopt, en je geeft daar commentaar op, maar dat is in het geval van de rem dus niet zo... Verder heb ik ook letterlijk gezegd dat ik blij ben met de tips die mensen geven. Ik leer graag bij...
Over die 20 mensen... Je snapt zelf toch ook wel dat ik dat zeg om aan te duiden dat het om meerdere mensen gaat, en niet precies 20...? Clown

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 10:31

goed, effe stapsgewijs hoor...

@ echwel, zoals ik al zei heb ik gedaan wat me gezegd wordt, net zo simpel als je je pink netjes achter de teugel doet wanneer dat bij je eerste rijles verteld wordt. ik ben ervan uitgegaan dat degenen die mij helpen weten wat ze doen, omdat ze zelf al jarenlang mennen met tweespan. het wordt mij wel duidelijk dat het op deze manier niet op de juiste gaat, maar ik hoop wel dat inmiddels duidelijk is dat dat mij niet zozeer is aan te rekenen, aangezien ik alleen maar gedaan heb wat ervarener mensen mij vertellen, en dat lijkt me ook niet meer dan logisch.

lees ook mijn eerste paar posts nog eens door, zie jij daar boze reacties van mijn kant? volgens mij ga ik heel rationeel in en akkoord met de dingen die gezegd worden, ik heb pas verontwaardigd gereageerd toen er 'toontjes' gebruikt werden onder elkaar.
overigens vind ik ook zeker dat je gelijk hebt wat betreft de stalhouder, hij komt op mij heel voorzichtig over en adviseert me ook, en ik weet dat hij zéker verstand van zaken heeft. waarom hij ons dan zo heeft laten gaan weet ik niet, aangezien het span shetten altijd zo loopt, dus met losse riem om de hals aan de dissel, zonder strengdragers etc. ik ga hier zeker even naar vragen, want ik neem aan dat er gewoon een reden voor is. de twee andere spannen hebben wel disselriemen en noem maar op, dus waarom dit bij de shetten niet gedaan wordt weet ik ook niet.

@ nickje je hebt gelijk, en als ik de in dit topic vertelde dingen gewoon geweten had was ik ook niet zo op pad gegaan. zoals ik al zei schrik ik ervan, ik heb dit gedaan in volle overtuiging dat het allemaal goed was, net zoals ik met rijlessen zaken van mijn instructrice aanneem. in je volgende past geef je enkele tips waar ik wat mee kan, ben ik blij om want alleen maar commentaar zonder bruikbare navolgbare tips daar heb je niks aan en dan komt dat inderdaad over als persterij en belachelijk maken. ik zeg niet dat dat gedaan is, juist omdát er nu op normale wijze tips gegeven worden. mijn volgende stap is óf van nu af aan in enkelspan verder te gaan, wat ook het doel was vanaf het begin, en als Flicka daar nog niet klaar voor is het hele tuig aan te passen. ik ga onder geen beding nog zo de weg op in ieder geval.

@ peachy bedankt voor je tip, de volgende keer zal het leidsel echter gewoon door het bovenste oog van het bit gedaan worden, aangezien Flicka heel netjes met de wagen omgaat en gewoon naar het bit luistert zoals het moet. achteraf gezien was het gebruik van het onderste oog zoals ik al zei niet nodig geweest, was meer een 'voor het geval dát', wat mij geadviseerd is en wat ik derhalve ter harte heb genomen.

@ elien, ik ga geen welles nietes spelletjes spelen, sorry. ik heb de kwestie van het bit nu meerdere malen uitgelegd. zoals ik dus al zei, heb ik simpelweg aangenomen wat mij verteld is, zoals ik nu met jullie tips ook doe. ik neem alles mee, ook wat iemand die op dat moment volgens mij ervaren is en weet wat hij zegt mij vertelt. dat dit achteraf niet goed blijkt, daaraan kan ik niets meer veranderen, ik heb gewoon gedaan wat mij gezegd werd.
het enkelspantuig idem dito.
Citaat:
tuig? enkelspantuig bedoel je?


nee Flicka's tuig icm die halsriem etc. gewoon alles wat er anders aan is dan aan een enkelspantuig, waarmee ikzelf wél ervaring heb.

@ anke, wat een flauwe reactie. ik heb al na de eerste reactie daarover gezegd dat er strengdragers komen, dus waarom herhalen?

goed, ik hoop dat nu duidelijk is dat het nooit mijn bedoeling is geweest ons in gevaarlijke situaties te brengen, maar ik besef ook terdege dat dat op deze manier wel het geval is. op deze manier verder werken zal dan ook zeker niet gebeuren, óf het tuig wordt aangepast óf we werken nu verder in enkelspan.
ik weet ook dat jullie niet hameren om ons te treiteren, maar om ongelukken te voorkomen. ikzelf ben altijd heel voorzichtig bezig, en veiligheid en welzijn van mijn dieren staat ten alle tijde voorop. velen in dit topic weten dat ook. jullie kunnen je voorstellen dat ik hier dan ook degene ben die er het meest mee zit, juist omdát ik het zo belangrijk vind dat de zaken goed voor elkaar zijn vóór je iets gaat doen. het is duidelijk dat dat niet het geval is, en dat vind ik echt spijtig. ik ben ervan uitgegaan dat iemand die zo lang ment etc. weet waar hij mee bezig is, vandaar ook dat ik zijn adviezen etc. ter harte heb genomen. dat gebeurt in ieder geval niet meer, ik ga dus nog even kijken hoe we verder gaan. met tweespanrijden heb ik verder geen ervaring, en dus zeker hulp nodig. ik denk dan ook dat ik het span verder even laat voor wat het is, en enkelspan verder ga. ik wil niet dat door mijn gebrek aan kennis, en gebrek aan kundige hulp Flicka iets overkomt.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:39

HW: Bemoei jij je er alsjeblieft niet mee, je weet precies waarom.

Renee: Gefeliciteerd is het zeker wel waard. Gaaf dat het zo goed ging. Goed dat je hulp gezocht hebt jammer dat iedereen de boel dan weer afkraakt de goede tips die gegeven zijn kan je echt wat mee en geeft dan wel te vragen hoeveel verstand je hulp daadwerkelijk heeft, maar dat kon jij ook niet weten van te voren.

Komt helemaal goed met jullie twee, over een tijd zie ik jullie wel weer gezellig erop uit gaan met de wagen, of niet dan.

Leuk hoor kan niet wachten op de volgende werk foto's van jullie.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: En toen was het zover: FLICKA weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:42

kijk mv zo ken ik je weer Knipoog
had verwacht dat jij met helder denken al een heel eind was gekomen
altijd zelf blijven denken hoor ! ook kenners zitten er wel een naast zoals je gemerkt hebt

karoliena schreef:
Komt helemaal goed met jullie twee, over een tijd zie ik jullie wel weer gezellig erop uit gaan met de wagen, of niet dan.

je bedoelt hier met jullie toch niet mv + pony ?
want dat zie ik echt wel gebeuren hoor Haha!
die gaan ect nog wel saampjes op pad Haha!
en wacht rustig tot het zover is (vol ongeduld Bloos )
en er mooie foto;s geplaatst worden