genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:56

Vandaag weer lekker gereden. Eerst een tochtje door de polders, maar aangezien de ijzers nogal los zaten (dinsdag komt de hoefsmid) toch maar rechtsomkeert gemaakt en in de wei dressuur gereden. Omdat we hier in de buurt geen menles kunnen krijgen, maakt mijn man zoveel mogelijk foto's of lenen we een filmcamera. Zodat ik achteraf kan zien, wat er goed en fout gaat. Vandaag ging het redelijk goed. Pony's waren lekker los in de mond. alleen wil Lara (met bles) af en toe een beetje zwaar op de hand worden. (is ook goed te zien op de foto's) Met een kleine ophouding weet ik haar wel weer snel licht te krijgen. Toch wil ik komende week haar gaan longeren met een ander bitje om uit te proberen. Of misschien eens proberen met een sperriempje te rijden (ze doet dan ook haar mond een beetje open), iemand daar al ervaring mee misschien?

maar goed genoeg gekletst hier de foto's:

Afbeelding

dit geeft een erg mooi en ontspannen beeld (ikke trots! Cool )
Afbeelding

Oeps we gaan iets te snel voor de fotograaf.. Clown
Afbeelding

Afbeelding

Hier probeert Lara wat te drammen (mondje open)
Afbeelding

Erg jammer dat deze ietsje donker is!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:02

Wat een mooi span!

Ik heb zelf nog nooit tweespan gereden maar de instructeur hier geeft aan dat het goed is om enkel en tweespan af te wisselen om ze weer even net iets beter in te stellen, even alle aandacht op een paard. Misschien kun je dat eens uitproberen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:09

Ja die tweede foto ziet er inderdaad heel goed uit!

Gaaf joh, mooi span heb je hoor!

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:36

prachtig span. ziet er netjes uit hoor!

_Stephanie

Berichten: 659
Geregistreerd: 12-07-07

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:42

ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik vind het er wel heel leuk uit zien! Haha!
leuke paardjes! passen leuk bij elkaar Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:43

Geweldig mooi span, ziet er goed uit zo! Lekker genieten gister he, zo'n prachtig mooie na-zomer dag!

Als je 'probemen' hebt met een pony die dus normaal gesproken in 2span loopt, zou ik inderdaad, helemaal bij dit soort problemen (ik weet er vanalles vanaf helaas, klieren met bit, zwaar op de hand, bit vastpakken, etc. etc.) de 'probleempony' in enkelspan eens een paar keer doortrainen.

Wat bij zwaar op de hand, mondje open en evt. bit vastpakken (al dan niet aan één kant) bij mij óptimaal heeft geholpen (en nog steeds helpt, want bij mij zijn die problemen best ver gevorderd...) is vooral heel veel wendingen, zig-zagjes (echt heel kort links-rechts-links-rechts wenden, soort mini-slangevolte's), en volte's rijden.

Zo letten ze meer op, houden ze de concentratie beter vast en zijn ze over het algemeen minder bezig met het geklier met de mond. Daarbij is het een mooie 'soepelheidsoefening', aangezien mijn merrie aardig vast zat aan één kant van haar hals, en daarom dus aan de andere kant het bit vast pakte.

Voor mij heeft het wonderen verricht, misschien zou je zelf ook eens zoiets kunnen proberen, in iedergeval zijn ze dan in het algemeen al weer een stuk lichter in de hand. Knipoog

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:33

dank jullie wel voor de leuke reacties!
En inderdaad ik moet wat vaker enkelspan rijden. (eigenlijk weet ik dat wel, maar ivm met tijdsgebrek rijdt ik ze maar samen, dan kunnen we wat langer weg en hebben ze beide beweging en oefening gehad) Door de weeks longeer ik beide pony's meestal 2x met de dubbele longe. dit is ook erg goed om te gymnatiseren, maar dat 'drammen' van Lara doet ze alleen maar voor de wagen in het tweespan. Ik heb zelf alleen de mogelijkheid om 1 (soms 2) keer in het weekend in te spannen (ivm hulp) vandaar dat ik vaak kies voor dubbelspan! aangezien de ponies pas 3,5 en 4,5 zijn hebben ze zo wel goed de tijd om na te denken over wat ze weer geleerd hebben. Lara is trouwens de 4jarige.
Ik ga er mee aan de slag!

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: genieten van het (laatste?) zomerzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:45

Snap helemaal wat je bedoeld hoor. Ik rijd nu nog geen 2span, maar dat zit er wel aan te komen. Onze merrie loopt al een aantal jaar voor de wagen en ivm. dat 'klieren' moet ze toch zeer regelmatig getraind worden, daarbij word ze nogal sjaggie als ze niet kan/mag rijden... Dus in haar gaat de meeste tijd zitten.

Terwijl ik er nu ook één heb staan die ook bezig is met zijn 'beleerproces', 2x voor de wagen gestaan, 2e x ging het zeker niet zo goed en lekker als de 1e keer, dus die moet eigenlijk nog doorgetraind worden, niet alleen voor de wagen maar ook meer aan de dubbele longe.

Toch is dat al wel weer 2 maand geleden, die 2e keer voor de wagen. Daarbij heb ik ook nog een hengstje staan waar we langzaamaan mee bezig willen, dus aan bit en tuig laten wennen etc.

Druk genoeg, maar alle tijd ging zitten in de merrie. Ze moet nu echter een paar weken op rust, ivm. een ongelukje dat we hebben gehad, niet leuk natuurlijk, maar nu heb ik wel meer tijd voor de rest....