Mini: van groen tot... (deel 1)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Mini: van groen tot... (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:23

Ik heb een mini shetlander op stal gekregen om te beleren. Ze is 5 jaar oud en heeft nooit wat hoeven doen. Ze heeft een veulen van 3 maanden. Normaal gesproken zou ik daar niet zo snel aan beginnen maar afgesproken met de eigenaar dat als het teveel is, we een stapje terug doen of wanneer het niet zou gaan in combinatie met het veulen, we de boel zouden afkappen om op een ander tijdstip (na het afspenen) het weer op te pakken. Ik heb de pony nu 2,5 week op stal.
Eerste week poging gedaan aan de longe. Dit bleek geheel onbekent voor haar te zijn. Omdat dit niet zo belangrijk is in het beleerproces, dit verder niet door gepakt. Komt later wel weer. Aantal keer gewandeld met het tuigje op zonder hoofdstel. Wennen aan het tuig om het lijf. Dit gaf geen enkel probleem. Tuig goed op maat zetten en het lamoen passen en aan laten passen.
Halverwege eerste week bit geintroduceerd. Ze had nog nooit een bit ingehad en vond het dus niet prettig. Vaak de tong over het bit. Moeilijke mond met zo'n korte mondspleet. Bit voorzien van latex (dun laagje) Ging veel beter. Soms als ze iets moeilijk vind gaat de tong er nog over.
Tweede week aan de lange lijnen. Op het begin vond ze dit heel moeilijk want ze was niet gewent voor de begeleider te lopen. Wegstappen, sturen en halthouden waren de belangrijkste oefeningen. Toen dit soepel ging, 1 keer er een sleepje achter gedaan. Ging prima.
Einde tweede week kar erachter. Twee keer even wat moeilijk met wegstappen maar toen had ze het wel door.
Het sturen zit er nu met wagen ook goed in. We stappen voornamelijk, hele kleine stukjes draf om haar niet te overvragen. 15 minuten in het weiland en 10 minuten over de weg is meer als zat. Volgende week gaat ze weer terug naar de eigenaar (die ik ondertussen ook leer mennen)
Genoeg geouwehoert, foto's:
Meet Moortje
Maandag lekker even laten zwemmen.
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag. Vierde keer voor de wagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zij aanzicht. Super gevoelig mondje dus ze loopt nog wat te diep en achter de loodlijn
Afbeelding
Afbeelding
Dat is iets beter
Afbeelding
Niet voor lang
Afbeelding

Ik loop op sommige foto's naast de wagen. Dit is niet geheel veilig maar ik wil haar niet te zwaar belasten aangezien ze redelijk schraal is, een veulen heeft en nog nooit gewerkt heeft.
Morgen de gehele aanspanning op de foto als de eigenaar weer komt mennen.

I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Re: Mini: van groen tot... (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:26

wat een sweetie! Lachen ziet er al heel netjes uit voor pas de 4de keer! veel succes verder.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Mini: van groen tot... (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:34

Het lijkt heel kort, een maand,maar als ik zie hoe dit gaat, dan gaat dit perfect, zo braaf!

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Mini: van groen tot... (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:11

leuk dat het je zo goed afgaat met deze pony

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Mini: van groen tot... (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:44

Wat een schatje. Leuk dat het al zo goed gaat voor de 4de keer. Dit gaat de juiste kant op.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Mini: van groen tot... (deel 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:22

Leuk om te zien dat ze het zo snel oppakt. Het is echt een leuk diertje Ja