Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 00:02

goed, nav ons vorige topic (op HAW, maar daar kreeg ik niet zoveel reacties, dus we proberen het hier nog eens!), zie onderschrift, nu het vervolg. de sleep is aangepast, en het hoofdstel ook. EN Flicka heeft dus een nieuw tuig!
nou goed, laten we maar beginnen:

allereerst... vandaag de halve dag bezig geweest met het maken van een tuigenbok voor het nieuwe tuig... we zijn pas verhuisd en ik had er nu niet de juiste plek voor... ziehier het resultaat, met pony op de achtergrond!
Afbeelding

en Flicka in haar nieuwe tuig, compleet met de kaartjes er nog aan! (graag even op de broek letten, ik heb het idee dat deze wat lager zou mogen, hoewel het tuig nog niet is 'ingezakt')
Afbeelding

en daar gingen we! de oefenwei was leeg dus we zijn daar maar begonnen... de broek komt van achter wat omhoog omdat ik deze om de strengen had...
Afbeelding

paar pasjes draf...
Afbeelding

halthouden aan een los leidsel resulteert tegenwoordig in slapen, was voorheen toch wel anders...
Afbeelding

stukje heuvelop... ze moest wel even aantrekken, de band is nl verzwaard.
Afbeelding

toen de ponies terugkwamen van hun rit zijn we de bak even ingegaan, aangezien ze Flicka anders blijven lastigvallen... de bak was hard werken, dit hebben we dan ook niet erg lang gedaan.
kijk het bandje door het zand ploegen...
Afbeelding

hier ging het alweer wat lichter:
Afbeelding

tussendoor moest de crosslink even versteld worden, deze was te lang waardoor de passanten van het leidsel tegen de leidselogen bleven steken... stuurt dan niet zo soepel meer...
Afbeelding

even lekker over de grond met dat neusje!
Afbeelding

en nog eens! (trekt vast lekker zo met die draagriem...)
Afbeelding

en de laatste!
Afbeelding


zelf vond ik het echt goed gaan vandaag, het was voor het eerst met de sleep verzwaard. voor de wagen zal het lang niet zo zwaar zijn als dit vandaag.
het leidsel hangt met opzet steeds zo los (mogelijk), Flicka was altijd erg rennerig, liep tegen het leidsel op en drukte dan ook door. we zijn bezig haar 'lichter' te maken, en dat gaat erg goed. links was moeilijk vandaag, halthouden kon niet beter, en rechts ging ook goed.
ik had nog geen pinkriempje aan dit leidsel, was echt een gemis, ik ben dat zó gewend inmiddels... maar ja, ik moet nog even een bijpassende maken.

graag tips, advies, etc! (complimenten voor Flicka mag natuurlijk ook!)

al met al ben ik heel erg trots op Flicka, vorig jaar ging het heel slecht uiteindelijk, en we hebben het werk nu sinds een paar weken weer helemaal opnieuw opgepakt.
Flicka was heel erg bang, met name voor de zweep wanneer ze die niet kon zien. dat gaat nu erg goed, ik kan tijdens het werk gewoon over haar rug en kont aaien met de zweep zonder gekke reacties.
vandaag een training naar volle tevredenheid van ons allebei!
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 12-08-07 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:05

wat een leuke foto's maar doe alsjeblieft je borstuig een enorm end lager Lachen
Dit is beter voor de trekkracht.
Ze doet het wel goed he Haha! ?

Edit : zie dat het wel beetje meevalt op de trekfoto's. maar voor mn gevoel mag hij nog iets lager,

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:27

He Renee, Nou het nieuwe tuig staat haar prachtig hoor Lachen. Hihi Nagelbijten / Gniffelen die foto waar je de crosslink versteld hoe ze daar naar de camera kijkt prachtig!! Mooie bok heb je gemaakt trouwens Knipoog.. Wat een verschil dan.. Hoe ze nu mooi rustig gaat staan dutten (ze gaat er nog net niet bij liggen Tong uitsteken) en eerst zo bang voor de zweep en het hele gebeuren.. Super werk!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 00:47

bedankt Maysie!

@ jolliegirl, als ik hem lager hang zit ie precies op de uitsteeksels van de schouders. als je de eerste foto (waarop het tuig er net om zit) kijkt, oogt hij idd hoog maar kijk eens naar bijv. foto's 5,6,7, en de laatste... en op de foto waar ze met de neus over de grond gaat zakt ie tot op de het onderarmbeen. het is maar net hoe ze haar hoofd heeft, vooralsnog mag dat lekker laag, dus volgens mij zit ie goed zo. het moet allemaal nog een beetje ingereden worden natuurlijk, het is allemaal gedubbeld leer en helemaal nieuw, zal over een paar dagen al een stuk soepeler zijn. eerst even lekker in de olie ermee...

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:49

Hele leuke foto's!
Ziet er echt heel grappig uit Lachen

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 02:40

complimenten voor een hele ontspannen ogende Flicka. Pling

_yvonne

Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:06

leuke foto's, en mag ik vragen waar je het tuig hebt gekocht Bloos

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:08

Mooi ontspannen, je zou zeggen dat ze het al een paar jaartjes doet!

Van mij de vraag hoeveel je tuig kostte en wat de kleinste maat is Tong uitsteken

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:19

Borsttuig moet zeker niet omlaag indd, zit prima zo!
Heb wel het idee dat je je schoftje iets naar achteren mag leggen, nu ligt hij echt óp de schoft, en volgens mij is de kans groot dat de singel gaat irriteren tegen haar schouder.
Ik heb de mijne altijd net achter de schoft, en dan laat hij de schouder mooi vrij.
Volgens mij zit je broek prima zo, hij mag iets lager, maar ik denk dat als hij aan de wagen vastzit, hij mooi rechttrekt, hooguit het achterste riempje één gaat je lager?

Maar verder super, een lekker ontspannen pony, gaat vast goedkomen met jullie!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:36

ziet er ontspannen uit ! hebben we wel anders gezien Knipoog
je ziet der ook in de bespiering langzaam doch zeker toenemen Vork

als ik zo kijk naar de foto's
zou ik borsttuig toch 1 gaatje lager zetten (lekker he al die andere meningen Tong uitsteken )
als je broek voorste riempje 1tje lager doet hoe zit deze dan ?
evt culeron 1 strakker staartriem 1 langer komt die net cm verder naar achter licht die waarschijnlijk net ff stabieler / lekkerder
qua hoogte is het lastig inschatten maar denk toch dat het dan 1 gaatje bijmaken word
ietsjes lager is denk ik toch wel fijner , moet net onder de "zitknobbel"lijkt er nu op te liggen
maar eerst maar 1 cm naar achteren plaatsen licht die waarschijnlijk al een stuk lekkerder
schoftje iets naar achter (dus dan ook staartriem gaatje korter Knipoog )
alhoewel die lijkt me nu iets te gespannen staan
maar schoftje net als bij je zadel , singel handbreedte achter de voorhand
t is altijd ff puzzellen met een nieuw tuig Haha! maar mooi tuigje he Bloos Haha!

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:04

Hele mooie en ontspannen foto's! Dat gaat lekker. heel goed dat je overal de tijd voor neemt=heel belangrijk in het begin!
Over je borstuig: niks aan doen, hangt helemaal goed. een borsttuig kan ook beter te hoog hangen dan te laag! Dus wanneer je tuig soepeler wordt en misschien wat indaalt, en je denkt dat het nodig is, niet bang zijn om het een gaatje in te korten en het tuig nog wat hoger te hangen hoor!
en idd je schoftje ietsje naar achteren leggen.
je hebt een mooie combinatie nog veel plezier ermee!

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:35

Mooi tuig zeg!! Haha!

Leuke fotos Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:44

Ziet er weer super uit zeg, heel mooi tuig ook

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:51

Jolliegirl schreef:
wat een leuke foto's maar doe alsjeblieft je borstuig een enorm end lager Lachen
Dit is beter voor de trekkracht.
Ze doet het wel goed he Haha! ?

Edit : zie dat het wel beetje meevalt op de trekfoto's. maar voor mn gevoel mag hij nog iets lager,


Lager??, wat een Frusty domme reactie (sorry voor mijn reactie).
Als je een paard wilt mishandelen dan moet je vooral het borsttuig te laag gespen.
Te hoog zit het niet snel, te laag helaas wel.

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:01

Dat nieuwe tuig staat Flicka goed!!

Goed dat je het zo rustig aan weer doet.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:04

Ik heb geen verstand van tuig voor de wagen,maar het ziet er goed uit voor mij.
En bitloos,toppie hoor!! Haha!

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:25

Nou je hebt een mooi tuig gekocht hoor mv!
Super dat er zo veel vooruitgang inzit ten opzichte van vorig jaar.
Nou veel succes nog verder Lachen

IvysToeter

Berichten: 11896
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:37

Ziet er heel ontspannen uit renee.
Vergeleken met vorig jaar ziet flicka er ook 'vrolijker' uit wanneer ze bezig is.
Vooral die foto dat jij de cross link aan het verstellen bent... echt zo'n flicka uitdrukking volgens mij.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:48

Leuke foto's, ziet er lekker ontspannen uit!

Mooi tuig heb je ook zeg!

Ik zou ook het borsttuig zeker niet lager doen... Clown

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:53

manie schreef:
Jolliegirl schreef:
wat een leuke foto's maar doe alsjeblieft je borstuig een enorm end lager Lachen
Dit is beter voor de trekkracht.
Ze doet het wel goed he Haha! ?

Edit : zie dat het wel beetje meevalt op de trekfoto's. maar voor mn gevoel mag hij nog iets lager,


Lager??, wat een Frusty domme reactie (sorry voor mijn reactie).
Als je een paard wilt mishandelen dan moet je vooral het borsttuig te laag gespen.
Te hoog zit het niet snel, te laag helaas wel.


Ik heb het helaas anders geleerd, jammer dat je me gelijk voor dombo uitscheld of iets in die trant.
en bedankt dat je me dan ook voor mishandelaar aanziet Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 23:29

iedereen bedankt voor de aardige reacties, doet me goed!

@ _yvonne, het tuig komt van Nickyu hier op Bokt. zij is dealer van Busse, en het tuig is ook van dit merk.
@ kas_flower, dit is de kleinste van deze uitvoering, maat shet. ik denk dat het voor jouw mini echt te groot wordt. het kost 325 Euro.
@IvoIce, de broek kan niet lager, tenzij ik er een gaatje bijmaak, vandaar de vraag. toch maar even met een gaatje erbij proberen dan, hij zit nu een halve handbreed onder de zitbeenknobbel. het schoftje zit twee vingerbreedtes achter de schouder.
@ nickyu de culeron kan wel strakker, maar de staartriem kan niet losser. het is een vaste staartriem, en Flicka is vrij langgelijnd dus dat is soms wat lastig. het tuig is inderdaad super! het moet nu eerst even in de olie, dan wordt het soepeler en dan vormt het ook beter naar Flicka. nu stonden sommige riempjes nog wat af enzo, omdat het allemaal nieuw is...
(bespiering meende ik ook op te merken, nu nog die vetjes eraf, hihi! ze krijgt straks echt een mooie zware kont hoop ik!)

het borsttuig hangt nu een halve hand boven het borstbeen. de offifiële maatstaf is een hele hand, maar deze pony is de helft van een groot paard dus je moet het ook in proportie zien natuurlijk... wat voor een paard een hele hand is is voor haar zo'n halve. maar ik zal nog eens kritisch kijken naar het borsttuig als het wat meer ingezakt en gevormd is.

@ tinkerloos, hihi ja Flicka HAAT het bit, en van oogkleppen wordt ze (onbedoeld weliswaar) levensgevaarlijk. beetje aanpassen hier en daar, dan houden we voor allemaal de lol erin!

@ IT, ja dat zie je goed! ze kan zó bijdehand kijken. toen ik na het slepen d'r kont had ingesmeerd met babyolie (tegen schuren, werkt als een t**t), liep ik even naar de kraan om mijn handen te wassen. ik kijk om, staat ze me bijdehand aan te gapen, met één voorbeen gestrekt op een stoeltje... mafkees.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:13

Citaat:
maar ik zal nog eens kritisch kijken naar het borsttuig als het wat meer ingezakt en gevormd is.


lijkt me het verstandigst Vork
iig schoftje iets naar achteren en dan eens kijken hoe het voor de wagen zit na het in vetten
de maten voor een paard zijn algemeen bekend het in proportie vertalen is een kunst
gewoon ff aankijken ..voor de wagen
te laag is niet goed , te hoog ook niet
blijft altijd lastig bij die kleintjes
bij schurk (hebben ook een nieuw tuigje) lopen we momenteel ook te dubben
gaatje naar achter / omhoog of omlaag
valt het toch ineens weer heel erg anders

iig heel veel succes en plezier met het mennen en nieuwe tuig Knipoog maar denk dat dat wel gaat lukken Vork

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 00:21

wanneer ze voor de wagen zal gaan weet ik niet. als zij er klaar voor is. op zich kan het nu al wel, ik wil het binnenkort ook even proberen, maar dan heel simpel, een stapje terug. dus aan haar halstertje, ikzelf ernaast lopend. mag best iemand op de wagen zitten, maar ik hou de stapjes het liefst zo klein mogelijk in dit geval. ik weet hoe het kan escaleren door kleine dingen, dat heeft flicka nou eenmaal en dat zal ook zo blijven. ik hou er rekening mee.

eerst moeten de puntjes op de i, sturen kan nóg fijner imo. dat gaan we eerst 'langeteugelen', dan langelijnen, en dan moet het helemaal lukken!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:33

petje af hoor
er zijn er maar weinig die met de pony (en diens geestelijke toestand e/o vermogen) rekening houden Knipoog
mak an is DE weg
liever makker an dan te snel

maar verlies niet je vertrouwen .. Vork
en nog een maar
jij kent je eigen pony het best
dus op het moment dat JIJ denkt dat jullie er klaar voor zijn is vroeg zat
pony doet het lekker op BH en zwaarder slepertje
dus ervaren person er bij en voor die wagen knuppen
zodra je denkt dat de pony er klaar voor is
niet jouw angst laten overwinnen of overbrengen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 00:45

hihi het is niet zo dat ik bang ben dat er wat gebeurt, met het ongeluk viel het ook mee. het is meer dat ik Flicka niet wil overlopen. het is een erg makkelijke pony die alles goed vindt, ze wil alles voor je doen, en denkt uiteraard niet aan zichzelf. tot het teveel wordt natuurlijk. het gaat nu goed, ze is nog snel onrustig en dat wil ik eruit. het lopen in het tuig moet net zo gewoon voor haar zijn als het wandelen aan een halstertje, en dat is het nog lang niet.

af en toe kan ze zich zó opwinden, met longeren eerder ook. ze is dan helemaal paniekerig, en ik weet niet hoe dat kan. ze heeft van mij nooit één klap gehad, maar ze is wel supergevoelig. daar heeft het natuurlijk mee te maken, maar ik ben er nog niet achter waar dat paniekerige vandaan komt. dit was er overigens ook al vóór het ongelukje.