Eerste keer voor mijn kampioen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 02:59

Ik ben druk bezig met Bubs te beleren, om voor de kar te kunnen. Tuig had ze om te passen een paar keer aangehad, bit pas twee keer, en ze had er helemaaaaaal geen moeite mee. Ik had aleens gekeken hoe ze reageerde op iets 'trekken' (nog geen tuig toen)paaltje met touw aan beide uiteinden, touw door de ringen van de longeersingel gehaald (niet vast natuurlijk), en daar vond ze niks aan. Saaaaai :p

Vandaag geprobeerd hoe ze reageerde op iets groters, en zwaarders, ook om te kijken hoe het tuig zat als ze iets trekt. De pallet, met veiligheids lijntje aan de strengen gemaakt (je trekt eraan en het is los).

Het borsttuig hangt inderdaad te laag, ik maak er morgen gaatjes bij, en dan kan 'ie een tandje hoger Lachen

Deze foto's zijn genomen met een vriendin als fotografe, ik hou me bezig met hoe Bubs reageert. De foto's zijn pas genomen toen we wisten hoe ze reageerde, en duidelijk was dat ze er niets om gaf, natuurlijk stonden we klaar om de touwen los te trekken of door te snijden (je weet maar nooit), maar het was toen duidelijk dat het waarschijnlijk niet hoefde. Leidsels hebben we weggelaten.

Het sjit vasjtj... hij wil er nietj uitj (eerste keer bit in)
Afbeelding

Mooi ontspannen Haha! Oftewel: bit is saai
Afbeelding

Hoezo, tuig is eng? °slaapt verder°
Afbeelding

Veiligheids systeem in actie, geactiveerd door geit (daarom zit het borsttuig rechts ineens wel erg ver naar achteren Clown (moet sowieso een gaatje omhoog), maar jullie zien het, paard zet een beetje gewicht, geit begint van touw te eten en het is al los.)
Afbeelding

Camera net te laat, anders hadden we er mooi allebei opgestaan Clown
Afbeelding

En daarna nog even aan de lange lijnen (zonder pallet natuurlijk), laten wennen aan het bit, en aan miniiieeeeeem contact met de mond. (sturen begint eraan te komen)
Afbeelding

Als laatste: ik weet dat er veel mensen zijn die tegen slepen als belering zijn. Ik heb het zo aangeleerd gekregen (nadat een kar naar de filistijnen ging met paard erbij (wel goed ervanaf gekomen)), en heb het altijd met succes, veilig, toe kunnen passen. Verder was het voor ons overduidelijk dat ze klaar was om enkel te kijken hoe ze reageert op iets trekken. Later in de training zullen we er gewichten bij leggen, tot we bijna aan het gewicht komen dat de kar heeft, maar eerst werken aan de besturing.

Meningen en commentaar zijn altijd welkom Lachen

cojolly

Berichten: 1537
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 03:01

heb geen verstand van aangespannenrijden, maar leuke pony hoor

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 03:03

Dankje Haha!

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:47

ziet er wel leuk uit.

Maar waarom heb je een hoofdstel zonder oogkleppen? en ik denk dat je bitje ook een beetje laag hangt? Is het de bedoeling dat sit bitje inblijft of wat voor bitje ga je ervoor gebruiken?

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:54

Als eerste wat was jij nog laat wakker? haha toen lag ik lekker op een oor.. maar idd leuke pony hoe oud is hij? En wat dat slepen betreft wij beleren de friezen ook met een sleep iets achter zijn billen alleen gaan we er zelf op zitten Haha
Succes en als je fotoos hebt als hij voor de kar loopt ben ik ook nieuwsgierig..

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:10

heej,

keij leuk Haha!
ik vind dat wel leuk met die pallet en die geit, hihi
succes en veel plezier er nog mee Lachen

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:50

Leuke pony.
Dat je borsttuig veels te laag hangt, zeg je zelf al. persoonlijk zou ik eerst alles goed willen hebben voordat ik iets ging doen met mijn pony. Maar he, dat ben ik!

Staat je pony nou los op de 4de foto??

_Eveline

Berichten: 2283
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Wageningen

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:29

Leuke foto's, ze doet het al goed zo te zien. Haha!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:43

Sammykuh: Vind je dat het laag hangt? Ze kan er namelijk met kauwen net met haar kiezen langs. Hoger en ze kauwt erop.

We willen dit bitje voorlopig nog even gaan houden, bakkeliet is nog niet zo hard, koud en naar ijzer smakend, dus lekker neutraal. Bovendien zijn er heel weinig bitjes in haar maat te vinden (minitje), en wil ik eerst even werken met een bit dat ze kent. Mooie tuigen, bitten en karren komen later, als ze het allemaal al zo'n beetje gezien heeft Haha!

Geen oogkleppen op omdat dat bij haar niet nodig is. Ze doet het beter als ze alles kan zien, anders schrikt ze zich het schompes van elk geluidje. Controll freak. Later misschien wel, ligt eraan hoe ze erop reageert, en wat beter is.


Priscilla: Ze is net drie, dus dit was voorlopig ook even een 'testrun' om te zien hoe ze ermee omgaat. Ze is maar ong. 77 cm, dus om er dan meteen zelf op te gaan en te kijken of het lukt vonden we een beetje zielig voor haar Clown

Bluebontje: Inderdaad, toen het nog los hing, en zelfs toen we het vasthielden, leek het in ieder geval een stuk hoger (ook nog niet hoog genoeg) dus even trekken om te kijken hoe het dan hangt. (daarom hangt het eigenlijk ook fout, anders stoorde het met de buitensingel) Nu weten we precies hoeveel het hoger moet.

Pony staat inderdaad los, het is niet duidelijk te zien, maar we hebben er een longeerstukje aan om haar vooruit te vragen, maar ze liep al achter me aan zonder wat dan ook. Ze heeft echter een gáve om op dingen aan haar hoofd te gaan staan, dus helemaal vrij gehouden.

We hebben vantevoren wel een kleine veiligheids lijn door neus en keelriem gedaan, voor het geval het helemaal fout zou gaan.

Paulaa_
Berichten: 3127
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:05

Leuk!
veel suc-6 verder Knipoog

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:40

ja het bitje lijkt op de eerste 2 fotos los omdat je geen mondplooi ziet. (vanaf een foto is dat moeilijk te beoordelen) maar dit is wat ik zie. Kan ook zijn dat het niet zo is hoor.

Verder was mijn vraag of je lang met dit bitje gaat rijden omdat het nogal dik is zegmaar. Heb zelf altijd de eerste paar keer een rubberbitje ingehad maar niet met longeren ofzo gewoon als ik ermee aan de hand liep. Met werken kregen ze een echt bitje in.

Maar ja ieder zijn eigen keus en methode natuurlijk

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:47

Eerste foto hangt het inderdaad zéker te laag Haha! Er waren niet genoeg gaatjes, dus voor de tweede keer erin, en toen leek het mij goed te hangen. Ze bewoog de hele tijd haar hoofd, dit is het minst onbewogen, maar er zit een lichte plooi. Ik heb met mijn vingers gevoeld waar het zit, en het léék me goed te zitten, maar ik zal vandaag toch nog even kijken.

Ik gebruik nu, tot ze het principe van sturen snapt en dat ook netjes gaat, dit bitje nog. Daarna ga ik over op een dunner bitje. (even terzijde: rubber bitjes gebruik ik persoonlijk niet meer, heb er zelf eens één geproefd, en vind het niet gek dat ze zo één niet in willen. Bah wat goor. Daarom nu kunststof)

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:01

ow ja sorry haha lijkt op rubber Knipoog op fotos lijkt het altijd anders Tong uitsteken

maar verder veel succes ermee.

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:09

Wat ziet het er leuk uit Haha!

even over het bitje ik ken iemand die had dat bitje ook (volgens mij maar 1 keer voor een paar min gebruikt) alleen daar zaten scherpe randjes aan iets wat je er niet van zou zeggen Knipoog

Maar veel succes het ziet er erg relaxt uit Tong uitsteken

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:11

Dank je, ik merk nu al dat ze er een beetje langs kan schrapen, dus idd goed in de gaten houden dat er geen haakjes aan komen. Bedankt!

Liset_Diffie

Berichten: 346
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Tiel

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:38

Mooi hoor!!!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 12:37

Dank u allemaal, en negatieve reacties zijn ook welkom!

Ik heb al geleerd van twee mensen hier, dus hoe meer, hoe beter!

Smookey

Berichten: 1332
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Bunde

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:19

Hoi hoi, het ziet er erg leuk uit. Zo te zien pakt hij het goed op!!! Ga zo door, ben benieuwd wanneer hij klaar is voor de kar Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:12

Beleren zonder oogkleppen is prima hoor. Als het even kan doe ik het bij allemaal.
Alleen is je tuig aan de grote kant. Griootste probleem is dan je borsttuig waarbij de nekriem dan te ver naar achteren genaait zit. En zoals deze nu zit trekt ze net zo hard met de nekriem als met de borstriem.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 02:57

Bedankt Haha!

Klopt ook, zelfs voor een mini tuig is het nog net wat aan de grote kant. Borst tuig is inmiddels aangepast, en zit nu weer heel netjes, maar we sparen toch ondertussen alweer voor een op maat gemaakt tuig. Om even mee vooruit te kunnen is het prima, maar nu iemand het hier ook zegt, weet ik in ieder geval zeker dat het wrs niet klopt.

Rijdende en rammelende dingen achter zich pikt ze ook goed op, al heeft ze er maar een paar meter mee gelopen. Weten we in ieder geval dat de kar eraan mag komen Haha!

faruk
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: cuijk

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 03:05

leuk jo hoe groot is die als ik vragen mag

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 03:08

rond de 77 cm. Waarschijnlijk 74/75, dat is de uitkomst van twee metingen, maar de derde was 80 cm, dus de middenweg is het veiligste Knipoog

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:07

Wat onderverstandig om je pony, onbekleert los laat staan zonder leidsels maar wel vast aan een sleep !

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:01

Leuke shetlander, ziet er rustig uit. Lachen

Goed dat was al het positieve dat ik kon vinden uit de foto's, echt sorry maar ik zie met één blik al velen haken en ogen aan je 'beleer' methode. Hoewel dat nog een groot woord is.
Ten eerste: in mijn ogen ben je veel te vlug met het beleren als je pony nog niet eens correct aan de lange lijnen of dubbele longe loopt. Jij doe het bit in en dan ook maar meteen een pallet erachter? Ik griezel bij de foto waar hij los staat met een pallet achter z'n kont, als dat beest schrikt zijn als z'n 4 pootjes gebroken en kun je hem wel afschrijven. Heel cruel gezegd maar ik vind het er zó eng uitzien. Waarom hem niet eerst keurig aan de lange lijnen hebben lopen/dubbele longe, dat je hem goed kunt sturen en weet hoe het bit 'werkt'? Je zet een onbeleerde pony toch niet LOS voor een palet? Ook al zou je het met 1 ruk los kunnen trekken, als je pony dat doorheeft word 'ie alleen maar vervelend.
Ook dat laatste; miniem contact met de mond.. als je nou eens hem leer Lange lijnen vóórdat je die sleep erachter hang.
Ik zie alleen een pony die zich doodverveeld en niet eens doorheefd dat hij word beleerd. En tegen de tijd dat ie dat wel doorheeft kun je de grootste problemen verwachten.

Als ik jouw was zou ik iemand er bij gaan halen die verstand van zaken heeft, voordat het misgaat. Ik zou ten eerste hem lekker aan het bit laten wennen en aan druk op het bit, dan veel met hem gaan lange lijnen, eerst in de bak, dan langs de weg. En dan kun je weer verder kijken, maar laat die palet/sleep voorlopig voor wat het is. Scheve mond

(Het verbaasd me zo enorm dat er nog bijna niks hierover is gezegd, maargoed..)

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:07

Paula schreef:
(Het verbaasd me zo enorm dat er nog bijna niks hierover is gezegd, maargoed..)


De reden dat ze er waarschijnlijk niets meer over zeggen is omdat sommigen TSsers. (zeg niet dat het bij deze ook zo is) maar die vallen dan gelijk zo aan van ik weet het wel. Ik doe het al langer en dat soort dingen.

Denk dat ze daarom dit niet meer zeggen omdat je zo beu word van dat discuseren dat ze zoiets hebben van. Leuk en zoek de rest zelf maar uit daar kom je dan wel achter omdat ze toch niet luisteren naar wat medebokkers ervan vinden. En het alleen maar als aanvallend beschouwen