Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:42

Ja, ik volg ook! "vroeger" wilde ik ook alleen maar rijden, maar tegenwoordig (ook al weer een tijdje terug) men ik ook graag. Ik vind het ook heel afwisselend en vaak ook wel een goede training voor je paard. Doet niks onder voor een stevige dressuurtraining.

pien_2010

Berichten: 43559
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:11

Citaat:
Goh Pien dat wist ik helemaal niet, wat leuk! Lijkt mij ook mooi dat ik straks mijn vader eens mee kan nemen op de wagen. Hij wordt een dagje ouder en was vroeger overal bij maar dat lukt nu niet meer. Volgens mij heeft hij er zelf ook wel zin in

Precies dit en volgens mij heb jij ook kinderen of kind die al wat ouder is.
Hercule was zo vreselijk goed beleerd dat mijn dochter ook het menvirus te pakken kreeg en met vriendinnetje daardoor met de shetlander overal ging mennen.
Mennen kun je met leuke groepen mensen doen, je kunt mensen blij maken (ooit collega naar een restaurant gebracht met haar man om daar een heerlijke maaltijd te eten want ze waren zoveel jaar getrouwd en later terug gebracht) etc etc. Ik schat in dat Veronia een heel goed menpaard wordt die ook heel erg gaat genieten van "een wagen vol geladen". Laat haar wel desnoods echt goed doorrijden door een professional die haar in de meest rare situaties kan brengen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:02

Wat leuk, en ziet er goed!!

Door slijtage aan mijn heup ging het rijden ook niet meer vanzelf en heb ik besloten om mijn toen 14 jarige KWPN rijpaard van 1.84 om te scholen naar menpaard...

Ik had al wat ervaring en heb het voorbereidingen zelf gedaan maar het echt voor de wagen zetten heb ik laten doen door ervaren professioneel en is hij paar weken daar geweest.

dus sinds vorig jaar het rijden helemaal vaarwel gezegd en mennen we beetje dressuurmatig maar voor recreatief buitenritten en hij vind het geweldig en doet het zo goed en geniet meer dan dat hij met rijden deed. en ik vind het gewoon tof dat we weer op pad kunnen samen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:31

Leuk!

Ik ben 5 jaar geleden overgestapt van rijden naar mennen.
Vanwege artrose in de heup was rijden te pijnlijk.
Zo blij dat ik de overstap heb gemaakt, ik heb er wel lang overgedaan voordat ik echt besloot over te stappen. Had al een jaar of 8 hevige pijn in de heup.
Toen van het een op andere moment besloten te gaan mennen
Ik rij graag wedstrijden en een wekelijkse buitenrit doen we ook.
Momenteel even geen wedstrijden omdat ik er geen pony voor heb , ik ben opzoek naar een nieuwe pony momenteel

Percy

Berichten: 12081
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:09

Leuk, ik mende en reed allebei maar door mijn gezondheid heb ik het rijden ook moeten opgeven.

Mennen kan ik nog wel een beetje maar ik heb altijd iemand nodig om in te spannen en over te pakken als het niet meer gaat.

Wat fijn dat jij nog zelf het voorwerk kunt doen. Ik voel weleens frustratie als mijn man met het jonkie bezig is maar soit, ik mag blij zijn met een man met heel veel menervaring :)

Gimmick11Jarig

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:01

Heel leuk, wat knap!
Ik ga je volgen :)

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:31

Ik men ook fanatiek! Ben in 2016 overgestapt van rijden naar mennen en man man wat is het leuk :D

Eerst had ik de ambitie om te tuigen, maar inmiddels echt de overstap gemaakt naar het mennen. Mijn ene merrie is heel scherp en watervlug en de andere is groot, super nuchter en heel betrouwbaar. Zo leuk ook die verschillen.

Gezien mijn gezondheid ben ik ook heel blij dat ik nu op de bok zit. Het is fysiek minder inspannend namelijk. Alleen het gesjouw met de spullen en het geleur aan de wagen bij het inspannen kost me wel kracht :')

Ik zou zeggen geniet er van! Goede begeleiding is cruciaal. Ik denk dat je dressuur mennen ook heel leuk zal vinden. Dat is echt het paard laten dansen voor de wagen.

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 23:56

Haha AnnoNiemand, dat is toch een prima reden en geen last ervan dat je te groot voor ze bent zo.

Lys_PPA wat leuk. Heb je het rijpaard helemaal omgeschoold of loopt hij/zij ook nog onder het zadel?

Mirjam combineer je dan rijden en mennen met hetzelfde paard? En merk je bijvoorbeeld onder het zadel verbetering doordat je ook ment? Vind ik wel interessant!

Pien ja dat klopt, ik heb een dochter van 14. Zij rijdt eigenlijk niet meer maar ik merk dat ze dit wel heel interessant vindt. En ze "zeurt" nu al dat ze een shetlander wil om dit ook mee te gaan doen toevallig _O- . Het beleren ga ik ook niet zelf doen hoor! Daar komt een professional voor. Hij is afgelopen weekend voor het eerst geweest om te kijken hoe ver we zijn. Ik heb nu wat opdrachtjes meegekregen en als ze met een week of 3-4 zover is dan is het zijn feestje eerst, niet de mijne :+

Mvermeulen1 wauw wat een gaaf, groot kanon heb je ervoor lopen <3 . Jouw reden komt aardig overeen met die van mij. Ik hoop dat wij er ook zoveel plezier aan gaan beleven!

Spaikey voor jou hetzelfde, wat fijn dat je zo toch door kan met wat je graag doet! Ik weet niet of ik al toe ben aan helemaal overstappen, het zal eerst wel een combinatie worden denk ik. Ik heb mijn ruintje ook nog en met hem rij ik toch ook nog graag als het gaat.

Percy ah gets, dat klinkt toch niet mooi, rot dat het niet meer zo goed lukt om het zelfstandig te kunnen doen. Ik begrijp je gevoel wel, dat heb ik met name met het rijden dan. Die man is trouwens goud waard hoor! Zuinig op zijn :D

Gimmick, gezellig welkom :)

SophievdV ik had jouw topics al langs zien komen, heel mooi wat je aan het doen bent en je drive daarin. Ik was toevallig laatst bij een stratenconcours hier in de buurt aan het kijken. Ik moet zeggen dat het tuigen er wel echt imponerend uitziet, maar dat zou voor mij iets te vurig zijn (en ik heb Groningers, geen tuigers dus ja, daar hoef ik verder helemaal niet over na te denken ook). Het gesleep met het tuig en de wagen weegt wel wat ja! Dat merk ik ook wel. Verder is de opstap op mijn wagen behoorlijk hoog en dat vindt mijn knie niet grappig, dus dat wordt met krukjes slepen denk ik. Ik wil wel sowieso iets doen waar we in kunnen verbeteren, doelloos rondrijden is nooit echt aan mij besteed geweest dus dat zal hiermee vast niet anders zijn.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 00:24

Wat super leuk!! Ik ga je volgen!

Ik wil ook graag mennen met Liam, maar dat gebeurd later pas :D

pien_2010

Berichten: 43559
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:05

Dus er komt een shetlander bij _O-

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:15

Shetlanders zijn te gek. Ik ben afgelopen winter begonnen met mijn wandel-vriendje te beleren voor de kar. Alles in samenwerking/overleg met zijn eigenaresse.
Afbeelding
(1 vd eerste keren voor de kar)

Van mij hoeft rijden niet meer. Ik vind wandelen, longeren, lange lijnen, spelen en mennen eigenlijk veel leuker.

Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:40

Ja, ik mende met mijn ruin en reed hem onder het zadel. Vooral bijvoorbeeld de galop vond ik veel verschil geven met de training. Onder het zadel liep dit niet altijd even soepel en voor de wagen kon hij even net iets meer doen. Even van de rem af zeg maar. Eerst nog wel eens aangalloperen met een hoog kruis, maar voor de wagen liep hij steeds meer ontspannen, waardoor dat ook steeds beter ging.
En de buiging was ook fijn. Soms deed hij onder het zadel té veel en voor de wagen stond hij tussen de "stokken" wat hem iets meer steun gaf in de beperking van de buiging.
Het schouder begrenzen voor de wagen vind ik nog wel altijd wat een dingetje. Daar ben ik niet heel handig in.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:41

Jeetje77 same here.. het mennen vind ik zo fantastisch leuk dat ik het rijden nauwelijks mis :D

Mirjam79 dat begrenzen van schouders is inderdaad best lastig voor de wagen. Je hebt alleen je leidsels. Het leverde mij eerst ook wel veel errors op in mn hoofd, maar dat komt ook doordat mijn merrie zich er gewoon uit wurmt en dan is het nog lastiger haha!

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:30

Hé leuk ik stip aan, ik heb ooit mijn eigen pony zelf beleerd, er menwedstrijden mee gereden (en gewonnen) en mijn koetsiersbewijs met hem gehaald. Kon ik mennen, neuh. Snapte ik al die riemen, neuh. Maar het koetsiersbewijs halen, heeft me veel geleerd en we hebben zo'n 27 jaar met hem gemend!

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:39

Jaimy_Liam leuke plannen!

Pien uhm nee ik ben net sinds een paar jaar gestopt met mn shetlanders en ik heb wel genoeg paarden, dus dat doen we niet. Als ze wil mennen, dan kan dat straks ook met een groot paard hoor :D

Jeetje wat ontzettend leuk! Ik les ook met een shetje en ik had echt eerder moeten weten dat je zo leuk ermee kunt werken, dan had ik ze nooit verkocht!

Mirjam mooi om te lezen, dus eigenlijk zeg je dat het werken voor de wagen ondersteuning kan bieden voor het rijden. Veronia wordt ook nog gereden door haar verzorgster en het is niet de bedoeling dat ik ze in de weg ga zitten door met haar te gaan mennen zeg maar. Ik wil ze niet daarmee in de weg zitten, maar als ik dit lees dan hoef ik daar denk ik niet bang voor te zijn.

Monique knap dat je dat helemaal zelf hebt gedaan! Ik waag me er niet aan, ik ga pas op die bok zitten als het veilig is :')

We hebben elkaar even weer beweging gegeven vandaag. Er stond aardig wat wind en dat was wel een beetje te merken. Veronia was een stukje fanatieker en vlotter. Er kwam zelfs een (onbedoeld) galopje aan de longeerlijn. Gelukkig was ze prima te houden, maar ik moest wel even slikken want dan sta je opeens met 2 lijnen wat je totaal niet gewend bent. Maar uiteindelijk toch prima gewerkt zo.

Eerst ik in het midden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En op het einde er achteraan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:44

Leuk om te zien hoe je er mee bezig bent! Kan zo'n fijne uitkomst zijn als het rijden lichamelijk niet meer zo goed lukt! Ga je echt plezier aan hebben. Heel benieuwd naar jullie volgende stappen.

Hier ook gestopt met echt fanatiek rijden en nu ook door een hersenaandoening en beschadeging helemaal overgestapt op het mennen. Vroeger wel veel gement en mn man ment veel, dat scheelt. Mijn pony net zelf beleerd voor de wagen en hoop nu het plezier weer terug te krijgen en ook weer wedstrijdjes te kunnen starten in de toekomst! *\o/*

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 10:14

Tenno de oorzaak is niet zo mooi maar wel heel fijn dat je weer iets leuks in het vooruitzicht hebt op deze manier. Ik moet zeggen dat het ook wel leerzaam is zoals we het nu met Veronia aanpakken. Ik denk dat ik daar straks ook wel veel aan heb als we met haar dochter hetzelfde proces ingaan, dan weet ik alvast hoe een heel aantal dingen worden opgebouwd.

Ik heb nu al het metaalwerk van mijn wagentje weer netjes in de zwarte verf gezet, daar knapt hij wel een stukje van op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En inmiddels staat deze klaar voor volgend weekend. Ik hoop dat ze dat ook goed oppakt, het slepen!
Afbeelding

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:24

Mooi wagentje!! je zou met slepen ook eerst kunnen proberen met autobanden, die zijn net wat minder log en lichter.

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 10:27

Ik ga daar niet zelf mee beginnen, maar de beleerder en die wou graag dat ik een pallet zou regelen ervoor dus dat heb ik gedaan :) . Ik ga ervan uit dat hij wel weet wat hij doet.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:12

Wat leuk Ts! Het tuig staat haar super!
Ik heb een periode ook niet gereden en alleen gemend, toen begon ik toch het rijden weer te missen en nu heb ik al jaren weer een rijpony.
Maar, het mennen blijft kriebelen dus ik sluit niet uit dat wanneer zij er niet meer is ik me ook weer toe ga leggen op mennen!
Heel veel plezier iig met dit proces, heel benieuwd naar het plaatje van je merrie voor je prachtige wagen!

Alja

Berichten: 25638
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:55

Muronia schreef:
Ik ga daar niet zelf mee beginnen, maar de beleerder en die wou graag dat ik een pallet zou regelen ervoor dus dat heb ik gedaan :) . Ik ga ervan uit dat hij wel weet wat hij doet.

Heb jij iemand die ook paarden tandarts is?

Echt super leuk deze omscholing :)

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 07:03

Wildgirl dank je, ik ben daar ook super benieuwd naar!

Alja ja dat klopt, die heb ik erbij :)

Dochter Elonia is spelenderwijs begonnen met af en toe een beetje "werken" aan de hand en ik hoop dat zij volgend voorjaar/zomer ook deze richting op gaat :D
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43559
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:45

Mooie kleur heeft de dochter. Leuk hoor.

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 20:56

Wat heb ik een ontzettend stoere, dappere merrie <3 . Sleep erachter en gaan ondanks alle nattigheid. Nog 2 weekjes oefenen hiermee, dan gaat ze echt voor de wagen :oo . Zo spannend maar ook zoveel zin in. Ze sjouwt zo lekker door haar lijf hiermee, verbaast me echt positief!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:18

O gaaf zeg! Leuk dat ze het allemaal zo goed op pakt!