RAS: de IJslander

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:19

IJslander
Hoofdfoto= staat al op Wiki
Standfoto= staat al op Wiki
Stokmaat= soms maar 120cm tot wel 150 cm maar meestal 130cm/145cm.
kleur= alle kleuren behalve appaloosa
herkomst= IJsland
link= http://www.nsijp.nl


IJslanders zijn anders.
Lange wapperende manen, golvende staart en ritmisch hoefgetrappel.
Een IJslander in tölt is voor de IJslanderliefhebber een prachtig schouwspel.
Naast tölt beschikken sommige IJslanders ook over telgang.

== Geschiedenis ==

De vikingen brachten rond het jaar 800 paarden uit Europa naar IJsland.
Slechts 100 jaar daarna mocht er geen vee meer geïmporteerd worden om ziektes te verkomen (dit geldt nu nog). Alleen de sterkste paarden overleefden in het barre IJslandse klimaat en de paarden die niet geschikt waren als rijpaard, of geen fijn karakter hadden werden geslacht. Dit ook omdat naast schapen, de paarden het enige vee waren. Als gevolg een zuiver ras wat sterk op het Europese oerpaard lijkt, en bijna als enige niet veredelt is met Arabisch bloed.

De paarden in Europa werden gebruikt voor vervoer door het land.
Ze werden voor de wagen gespannen zodat ze over de wegen van A naar B konden. Alle paarden tölten van nature, maar omdat ze dan minder trekkracht hadden werd dit in Europa eruit gefokt. In draf bereikten ze immers sneller hun doel. Op IJsland was een ruig landschap en daarom was het niet geschikt om met paard en wagen te reizen. Zo werd bij de IJslanders de tölt er juist ingehouden. Zo konden ze snel en comfortabel naar de bestemming reizen. Langzame paarden waren taboe, alleen de snelle tölters waren geschikt voor het reizen. Het was gebruikelijk als je erop ging zitten, meteen weg te tölten. Ze wilden paarden die nooit stopten. Zelfs nu zie je nog mensen (en paarden) die meteen weg tölten en moeilijk te remmen zijn, dit is het echte IJslandse vuur!

Voor de landbouw werden IJslanders naar het vaste land gehaald. Maar de mensen dachten dat ze chronisch kreupel waren omdat ze tölten. Daarom werden er heel wat paarden onnodig afgemaakt. Gelukkig weten we nu meer over deze paarden en is het een opkomend succes in Europa!

== Exterieur ==

Een IJslander heeft sterke benen, het oudere type is laagbenig, maar je ziet ze tegenwoordig hoogbening. Ze hebben een afhangend kruis wat bevorderlijk is voor de tölt. Een opgerichte hals en een vriendelijk hoofd met een zachte blik in de ogen en kleine ronde oortjes. De manen zijn dik en lang, de staart is vol.

== Karakter ==

Ze zijn niet makkelijk van de wijs te brengen en schrikken niet snel.
Dit omdat ze op IJsland ook geen natuurlijke vijanden hebben. Ze zijn vriendelijk en makkelijk in de omgang, met veel temperament onder het zadel. Het zijn echte kuddedieren en groeien vaak ook op in de kudde.
Ze zijn sociaal makkelijke paarden doordat ze een goede opvoeding hebben gehad in de kudde.

== Gebruik ==

Veel mensen hebben hun IJslander voor de recreatie. Eindeloos tölten door de bossen. Je ziet tegenwoordig ook steeds meer IJslandse wedstrijden waar ook steeds meer mensen op afkomen. Ze worden IJslands gereden maar je ziet steeds meer verschillende takken van de paarden sport. Je ziet ze ook steeds vaker dressuurmatig gereden worden, wat te gangen verbeterd.
Een enkeling rijdt western en er lopen zelfs paarden voor kar.
Behalve dat zie je ook steeds vaker IJslanders die hun kunsten vertonen dmv vrijheidsdressuur of relaxt meedoen met hun baasje aan Natural Horsemanship.

== Foto's ==

Er staan al een aantal mooie foto’s op.


==Referenties==

bron http://www.ijslanders.info
Voor de rest dank aan mijzelf

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:IJslander]]

Is dit goed genoeg voor Wiki?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:59

Zelfde stukje als in IJslander topic:
Ronde oortjes....veel paarden hebben deze dingen, zijn ook schattig maar ronde oortjes zijn zeker NIET gewenst!! Oortjes moeten in een puntje uitlopen en bovenop het hoofd omhoog staan, dus niet naar voren wijzen als het paard zijn oortjes naar voren doet. Ook afhangende ezeloren zijn niet gewenst

Daarbij wil ik ook zeggen dat ik al behoorlijk wat ijslanders ken, rijd en gereden heb die zeer zeker niet bomvast geboren zijn Dus misschien ook iets aan veranderen.

ook mis ik de schuine schouder en wou ook nog vermelden dat 50% van de paarden die hier lopen boven de 1.45 zijn, en zelfs een behoorlijk aantal boven de 1.50. Ik dacht zelf dat exterieur beschrijving wel wat uitgebreider kan, of word dat te veel info voor op de wiki Ik weet het ook niet precies hoor, voor korte samenvatting staan toch de belangrijkste dingen er wel in dacht ik snel zo te zien.

Het begin stukje vind ik super van de wapperende maantjes, over de geschiedenis heb ik ook niet veel aan te merken, ik leef meer in deze tijd

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:57

Dankje Tessa, exterieur is niet mijn sterkste punt Vork
Ik zal dat nog even veranderen. En dat van die oortjes laat ik maar, anders hebben we straks een halve bladzij over oren Clown
En over de schofthoogte, de paarden worden steeds groter zeg! Maar in Nederland zie je toch de meesten nog onder de 145 cm, dus is dat het veranderen waard?
Als het goed is heb jij geschreven over tölt en telgang? (ik heb evt nog wel een telgang foto voor je?)
Dan kan dat nog gelinkt worden.

Glossi, ik zal er ook nog even inzetten dat IJslanders kunnen springen.

Ik verander het als de meesten hun zegje hebben gedaan, dan hoef ik niet 10 keer Lachen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:56

Laat je iets weten als het af is? Dan gooi ik het erop Ja Stukje over de oren zou ik kort aanpassen, en mss idd over exterieur iets uitbreiden Ja

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:05

IJslander
Hoofdfoto= staat al op Wiki
Standfoto= staat al op Wiki
Stokmaat= soms maar 120cm tot wel 150 cm maar meestal 130cm/145cm.
kleur= alle kleuren behalve appaloosa
herkomst= IJsland
link= http://www.nsijp.nl

IJslanders zijn anders.
Lange wapperende manen, golvende staart en ritmisch hoefgetrappel.
Een IJslander in tölt is voor de IJslanderliefhebber een prachtig schouwspel. Naast tölt beschikken sommige IJslanders ook over telgang.

== Geschiedenis ==

De vikingen brachten rond het jaar 800 paarden uit Europa naar IJsland.
Slechts 100 jaar daarna mocht er geen vee meer geïmporteerd worden om ziektes te verkomen (dit geldt nu nog). Alleen de sterkste paarden overleefden in het barre IJslandse klimaat en de paarden die niet geschikt waren als rijpaard, of geen fijn karakter hadden werden geslacht. Dit ook omdat naast schapen, de paarden het enige vee waren. Als gevolg een zuiver ras wat sterk op het Europese oerpaard lijkt, en bijna als enige niet veredelt is met Arabisch bloed.

De paarden in Europa werden gebruikt voor vervoer door het land.
Ze werden voor de wagen gespannen zodat ze over de wegen van A naar B konden. Alle paarden tölten van nature, maar omdat ze dan minder trekkracht hadden werd dit in Europa eruit gefokt. In draf bereikten ze immers sneller hun doel. Op IJsland was een ruig landschap en daarom was het niet geschikt om met paard en wagen te reizen. Zo werd bij de IJslanders de tölt er juist ingehouden. Zo konden ze snel en comfortabel naar de bestemming reizen. Langzame paarden waren taboe, alleen de snelle tölters waren geschikt voor het reizen. Het was gebruikelijk als je erop ging zitten, meteen weg te tölten. Ze wilden paarden die nooit stopten. Zelfs nu zie je nog mensen (en paarden) die meteen weg tölten en moeilijk te remmen zijn, dit is het echte IJslandse vuur!

Voor de landbouw werden IJslanders naar het vaste land gehaald. Maar de mensen dachten dat ze chronisch kreupel waren omdat ze tölten. Daarom werden er heel wat paarden onnodig afgemaakt. Gelukkig weten we nu meer over deze paarden en is het een opkomend succes in Europa!

== Exterieur ==

Een IJslander heeft sterke benen, het oudere type is laagbenig, maar je ziet ze tegenwoordig hoogbening. Ze hebben een afhangend kruis wat bevorderlijk is voor de tölt. Een opgerichte hals met een schuin schouder en een vriendelijk hoofd met een zachte blik in de ogen. De oren lopen uit in een puntje en staan recht op het hoof. De manen zijn dik en lang, de staart is vol. Over het algemeen hebben de IJslanders een vriendelijke uitsraling.

== Karakter ==

Ze zijn niet makkelijk van de wijs te brengen en schrikken niet snel.
Dit omdat ze op IJsland ook geen natuurlijke vijanden hebben. Ze zijn vriendelijk en vriendelijk in de omgang, met veel temperament onder het zadel. Het zijn echte kuddedieren en groeien vaak ook op in de kudde.
Ze zijn sociaal makkelijke paarden doordat ze een goede opvoeding hebben gehad in de kudde.

== Gebruik ==

Veel mensen hebben hun IJslander voor de recreatie. Eindeloos tölten door de bossen. Je ziet tegenwoordig ook steeds meer IJslandse wedstrijden waar ook steeds meer mensen op afkomen. Ze worden IJslands gereden maar je ziet steeds meer verschillende takken van de paarden sport. Ze worden ook steeds vaker dressuurmatig gereden, wat te gangen verbeterd.
Maar ook een springende IJslander is niet vreemd meer.
Een enkeling rijdt western en er lopen zelfs paarden voor kar.
Behalve dat zie je ook steeds vaker IJslanders die hun kunsten vertonen dmv vrijheidsdressuur of relaxt meedoen met hun baasje aan Natural Horsemanship.

== Foto's ==

Er staan al een aantal mooie foto’s op.


==Referenties==

bron http://www.ijslanders.info
Voor de rest dank aan mijzelf

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:IJslander]]

Ik heb ook nog wel foto's van telgang, maar daar zit een ruiter op die dan niet weet dat ie op wiki komt.
Kan dat?

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:09

Gooi het d'r maar op
Ben ik dan Wiki schrijver Clown ?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:12

Voor die foto's moet je dan even toestemming hebben Ja Ik ga even je bronnen checken en zo Knipoog

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:13

Ik weet niet wie de ruiter is Huilen van het lachen

Ik zal het even uitzoeken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:32


Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:36

Ik wil nog even ingaan op 'Karakter'

Dit is niet helemaal waar wat je zegt. Ze bijten schoppen slaan en bokken zelden omdat als er vroeger een paard tussen zat dat dit wel deed, onmiddelijk werd geslacht en dus zich niet voort kon planten. Ze fokten alleen met goedaardige paarden. Natuurlijk zijn ze ook opgevoed in een kudde, maar dit speelt ook mee. Knipoog

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:42

Ja ik heb in de geschiedenis gemeld dat de paarden die niet goed waren geslacht werden Knipoog

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:52

Nou de foto's en alle prul doen het dus dat vind ik al een hele prestatie van mezelf Haha! Van het gedrag staat idd iets in geschiedenis Ja

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:30

ijslanderfan schreef:
Ik wil nog even ingaan op 'Karakter'

Dit is niet helemaal waar wat je zegt. Ze bijten schoppen slaan en bokken zelden omdat als er vroeger een paard tussen zat dat dit wel deed, onmiddelijk werd geslacht en dus zich niet voort kon planten. Ze fokten alleen met goedaardige paarden. Natuurlijk zijn ze ook opgevoed in een kudde, maar dit speelt ook mee. Knipoog


Niet alleen vroeger Nagelbijten / Gniffelen Er zijn nog steeds van die wildebrassen die slaan en schoppen Schijnheilig 1 van mijn trainingspaarden is net nog naar de slacht gebracht wegens slecht gedrag Schijnheilig

Ik had nog niet over telgang geschreven maar kan het vanavond wel even doen. Ik zag in Ijslander topic dat de foto's nog niet helemaal goed waren die je had, ik heb zelf ook zulk soort foto's en we overleggen even over de foto's daar Knipoog

Misschien voeg ik nog wel wat toe aan exterieur, als ik zin/tijd heb Schijnheilig

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:31

Ik neem aan dat jij er meer inhoudelijke kennis van hebt Thokkadisje, ik doe vooral plaatsen en dergelijke Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:45

mexxje schreef:
IJslander
Hoofdfoto= staat al op Wiki
Standfoto= staat al op Wiki
Stokmaat= soms maar 120cm tot wel 150 cm maar meestal 130cm/145cm.
kleur= alle kleuren behalve appaloosa
herkomst= IJsland
link= http://www.nsijp.nl

IJslanders zijn anders.
Lange wapperende manen, golvende staart en ritmisch hoefgetrappel.
Een IJslander in tölt is voor de IJslanderliefhebber een prachtig schouwspel. Naast tölt beschikken sommige IJslanders ook over telgang.

== Geschiedenis ==

De vikingen brachten rond het jaar 800 paarden uit Europa naar IJsland.
Slechts 100 jaar daarna mocht er geen vee meer geïmporteerd worden om ziektes te verkomen (dit geldt nu nog). Alleen de sterkste paarden overleefden in het barre IJslandse klimaat en de paarden die niet geschikt waren als rijpaard, of geen fijn karakter hadden werden geslacht. Dit ook omdat naast schapen, de paarden het enige vee waren. Als gevolg een zuiver ras wat sterk op het Europese oerpaard lijkt, en bijna als enige niet veredelt is met Arabisch bloed.

De paarden in Europa werden gebruikt voor vervoer door het land.
Ze werden voor de wagen gespannen zodat ze over de wegen van A naar B konden. Alle paarden tölten van nature, maar omdat ze dan minder trekkracht hadden werd dit in Europa eruit gefokt. In draf bereikten ze immers sneller hun doel. Op IJsland was een ruig landschap en daarom was het niet geschikt om met paard en wagen te reizen. Zo werd bij de IJslanders de tölt er juist ingehouden. Zo konden ze snel en comfortabel naar de bestemming reizen. Langzame paarden waren taboe, alleen de snelle tölters waren geschikt voor het reizen. Het was gebruikelijk als je erop ging zitten, meteen weg te tölten. Ze wilden paarden die nooit stopten. Zelfs nu zie je nog mensen (en paarden) die meteen weg tölten en moeilijk te remmen zijn, dit is het echte IJslandse vuur!

Voor de landbouw werden IJslanders naar het vaste land gehaald. Maar de mensen dachten dat ze chronisch kreupel waren omdat ze tölten. Daarom werden er heel wat paarden onnodig afgemaakt. Gelukkig weten we nu meer over deze paarden en is het een opkomend succes in Europa!in het begin zijn er veel ijslanders naar europa geimporteerd welke eingelijk voor de slacht bedoelt waren, een deel van deze paarden zijn door goedbedoelende liefhebbers gekocht en deze zijn er ook mee gaan fokken, wat het vroege type ijslander in europa voor een deel verklaart.
in de jaren zestig is er binnen het stamboek sprake geweest om arabisch bloed te gana gebruiken pm het ras te veredelen, door een grote groep leden van het stamboek is hier protest tegen gekomen en is de groep die voor veredelen was hier vanaf gestapt


== Exterieur ==

Een IJslander heeft sterke benen, het oudere type is laagbenig, maar je ziet ze tegenwoordig hoogbening. Ze hebben een afhangend kruis wat bevorderlijk is voor de tölt. Een opgerichte hals met een schuin schouder en een vriendelijk hoofd met een zachte blik in de ogen. De oren lopen uit in een puntje en staan recht op het hoof. De manen zijn dik en lang, de staart is vol. Over het algemeen hebben de IJslanders een vriendelijke uitsraling.


== Karakter ==

Ze zijn niet makkelijk van de wijs te brengen en schrikken niet snel.
Dit omdat ze op IJsland ook geen natuurlijke vijanden hebben. Ze zijn vriendelijk en vriendelijk in de omgang, met veel temperament onder het zadel. Het zijn echte kuddedieren en groeien vaak ook op in de kudde.
Ze zijn sociaal makkelijke paarden doordat ze een goede opvoeding hebben gehad in de kudde.

== Gebruik ==

Veel mensen hebben hun IJslander voor de recreatie. Eindeloos tölten door de bossen. Je ziet tegenwoordig ook steeds meer IJslandse wedstrijden waar ook steeds meer mensen op afkomen. Ze worden IJslands gereden maar je ziet steeds meer verschillende takken van de paarden sport. Ze worden ook steeds vaker dressuurmatig gereden, wat de gangen verbeterd.
Maar ook een springende IJslander is niet vreemd meer.
Een enkeling rijdt western en er lopen zelfs paarden voor kar.
Behalve dat zie je ook steeds vaker IJslanders die hun kunsten vertonen dmv vrijheidsdressuur of relaxt meedoen met hun baasje aan Natural Horsemanship.

== Foto's ==

Er staan al een aantal mooie foto’s op.


==Referenties==

bron http://www.ijslanders.info
Voor de rest dank aan mijzelf

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:IJslander]]

Ik heb ook nog wel foto's van telgang, maar daar zit een ruiter op die dan niet weet dat ie op wiki komt.
Kan dat?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:15

Ik heb het toegevoegd, wel een beetje de tekst aangepast zodat het wat beter bij elkaar paste en wat spelfouten eruit gehaalt Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:00

mijn spellingscontrole is kwijt, moet even office opnieuw installeren Nagelbijten / Gniffelen vandaar Haha!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: RAS: de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:20

Moderatoropmerking:
Informatie toegevoegd op de Wiki. Hier een slotje.