Opleiding Paardenhouderij.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 23:22

Paardenhouderij is een opleiding waarmee je verschillende kanten op zou kunnen, zo kan je bijv. stalmeester, assistent-bedrijfsleider, groom, ondernemer of bijvoorbeeld hengstenhouder worden. Ook kun je na de opleiding aan de slag bij bijvoorbeeld ruitersportzaken, evenementenorganisaties, stallenbouw en trailerverkoop. Deze opleiding wordt gegeven op verschillende scholen. Deze opleiding is op verschillende scholen te volgen over heel Nederland.

Tijdens de lessen leer je veel van voeren en voerbehoefte, ziektes en het verkomen ervan, tevens leer je veel over het fokken met paarden en hoe je een fokkerij moet runnen. Je leert ook aan welke verplichtwegingen je moet voldoen om een fokkerij te mogen runnen. Tevens haal je al je diploma’s hier. Het huisvesten van de paarden is een belangrijk onderdeel van je opleiding als je ze niet goed huisvest kan je de dierenbescherming op je dak krijgen. Als laatste leer je extra dingen bij zoals het exterieur, enkele geneeskundige dingen en als allerlaatste leer je hoe een stamboek in elkaar zit en je dat voor mekaar krijgt.

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:34

Niemand.

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:35

wat wil je hiermee zeggen? wat is je bedoeling van dit plaatsen

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:36

Beetje kort denk ik.. Je zou het wat uitgebreider kunnen omschrijven allemaal..
Wat er te doen is.. Welke vakken bij wijze van spreken enz

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:36

chantal1982 schreef:
wat wil je hiermee zeggen? wat is je bedoeling van dit plaatsen

Dat mensen zo informatie kunnen winnen als ze de opleiding Paardenhouderij willen gaan volgen.

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:37

nee maar meer omdat je om een reactie vraagt het is toch goed zo

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:38

chantal1982 schreef:
nee maar meer omdat je om een reactie vraagt het is toch goed zo

Ik vroeg me inderdaad af of dit geplaatst zou kunnen worden.

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:40

Citaat:
Paardenhouderij is een opleiding waarmee je verschillende kanten op zou kunnen, zo kan je bijv. stalmeester, assistent-bedrijfsleider, groom, ondernemer of bijvoorbeeld hengstenhouder worden. Ook kun je na de opleiding aan de slag bij bijvoorbeeld ruitersportzaken, evenementenorganisaties, stallenbouw en trailerverkoop. Deze opleiding wordt gegeven op verschillende scholen. Deze opleiding is op verschillende scholen te volgen over heel Nederland.

Tijdens de lessen leer je veel van voeren en voerbehoefte, ziektes en het verkomen ervan, tevens leer je veel over het fokken met paarden en hoe je een fokkerij moet runnen. Tevens leer je ook over de hoefverzorging, rassenkennis en je eigen ondernemingsplan te maken. Je leert ook aan welke verplichtwegingen je moet voldoen om een fokkerij te mogen runnen. Tevens haal je al je diploma’s hier. Het huisvesten van de paarden is een belangrijk onderdeel van je opleiding als je ze niet goed huisvest kan je de dierenbescherming op je dak krijgen. Als laatste leer je extra dingen bij zoals het exterieur, enkele geneeskundige dingen en als allerlaatste leer je hoe een stamboek in elkaar zit. Tevens moet je ook vakken exacte vakken volgen zoals Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde, Economie, boekhouding enz. Veel van deze vakken heb je nodig om een goede start te maken en voor je Studiepunten natuurlijk. Ook taalvakken worden gegeven omdat je ook met fokkers uit het buitenland te maken kan krijgen dus uiteindelijk je communicatie met andere fokkers enz. Aan het rijden wordt ook aandacht besteed je krijgt zowel dressuur als springles, en je leert ook jureren, je moet natuurlijk ook weten hoe je harnachement eruit ziet, lesgeven en didactiek.
Voor deze opleiding heb je bij enkele scholen niet je eigen paard nodig maar je mag hem wel gebruiken voor de praktijklessen. Er zijn waarschijnlijk ook scholen waar je, je eigen paard wel nodig bent.


Aangepaste Versie.
Laatst bijgewerkt door JeroenS op 17-06-07 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:43

stipje,

ik heb de opleiding gevolgd wil dr nog wel wat over zeggen maar een andere keer Knipoog

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:44

ja tuurlijk ik heb de opleiding zelf gevolgd, het is wel moeilijk om daarna werk te vinden. Verder hebben wij ook de basis hoefverzorging en bekappen gehad, inderdaad best veel ziekteleer, exterieur, rassen, ondersnemersplan, harnachement. Dat komt niet echt in je verhaal naar voren, maar je kunt natuurlijk ook niet alles beoordelen. We kregen ook andere dingen zoals boekhouden, wiskunde, communicatie e.d.
Verder ook rijden ( dressuur en springen), jureren, lesgeven en didactiek eigenlijk teveel om op te noemen

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:45

chantal1982 schreef:
ja tuurlijk ik heb de opleiding zelf gevolgd, het is wel moeilijk om daarna werk te vinden. Verder hebben wij ook de basis hoefverzorging en bekappen gehad, inderdaad best veel ziekteleer, exterieur, rassen, ondersnemersplan, harnachement. Dat komt niet echt in je verhaal naar voren, maar je kunt natuurlijk ook niet alles beoordelen. We kregen ook andere dingen zoals boekhouden, wiskunde, communicatie e.d.
Verder ook rijden ( dressuur en springen), jureren, lesgeven en didactiek eigenlijk teveel om op te noemen

Ik zal dat van jou er wel even in gaan verwerken, maar had jij met deze opleiding je eigen paard nodig want dat vraag ik me af omdat bij mij op school je geen eigen paard nodig hebt.

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:49

nee, ik heb in Breda gezeten. Wij mochten tijdens de praktijklessen wel een eigen paard meebrengen, maar dat was niet verplicht. Tijdens veel praktijklessen gebruikten we paarden van een manege of van een van de leraren. Ik heb overigens wel de 4 jarige opleiding gedaan, manager bedrijfsleider paardenhouderij.

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:53

Heb hem weer aangepast, zie mijn vorige aangepaste versie.

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:55

ik vind hem wel goed

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:22

Leuk onderwerp! Lachen

Vraagje van mij, is het een HBO opleiding?

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:02

die van mij MBO

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 19:03

Ellende schreef:
Leuk onderwerp! Lachen

Vraagje van mij, is het een HBO opleiding?

Het is een MBO opleiding, in ieder geval het stukje van mij, zover ik weet is er ook nog een HBO opleiding van maar dat kan ik ver hebben.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:58

Misschien een idee om dat eerst uit te zoeken zodat er een mooi compleet artikel komt? misschien kan het zelfs uiteindelijk uitgebreid worden tot alle opleidingen met paarden die er in Nederland te volgen zijn?

of is dat weer erg vergezocht Haha!

Dit zou iig als beginnetje geplaatst kunnen worden Lachen ?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:28

Toevoeging; ik ben evt bereid aan het artikel mee te werken, lijkt me erg leuk Knipoog !

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:33

yellowfish, wil jij die verder volgen?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:41

Zeker Ja

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:17

Yellowfish schreef:
Misschien een idee om dat eerst uit te zoeken zodat er een mooi compleet artikel komt? misschien kan het zelfs uiteindelijk uitgebreid worden tot alle opleidingen met paarden die er in Nederland te volgen zijn?

of is dat weer erg vergezocht Haha!

Dit zou iig als beginnetje geplaatst kunnen worden Lachen ?

Het was heel moeilijk informatie te zoeken grotendeels van mijn informatie komt bij mezelf vandaan.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:56

Misschien een idee om een lijst te maken van scholen waar je deze opleiding kan volgen? Eventueel kan hier dan een nieuw artikel voor gemaakt worden. (??)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:57

Zo'n dergelijk voorstel deed ik al, maar dan nog wat uitgebreider Lachen

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Opleiding Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:57

Heb nog even een vraagje moet ik hem nou uitbreiden of deed Yellowfish dat nou.