Hackney

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 10:24

Hackney.

Herkomst en geschiedenis:

De Hackney komt oorspronkelijk uit Engeland. Hij dankt zijn naam aan het Middel-Engelse woord ‘Hakene’ wat damespaard betekent. Die naam werd gebruikt om de damespaarden van de oorlogspaarden te onderscheiden.

Hackney is ook een district in het graafschap Groot Londen, maar het paardenras heeft zijn naam niet aan dit graafschap te danken.

In de jaren rond 1900 werden de eerste Hackneys in Nederland ingevoerd.

Exterieur:

Citaat uit artikel 5 van het fokregelement, gevonden op de website van het Nederlands Hackneystamboek:

‘Volgens art.5 van het Fokreglement dient de Hackney aan de navolgende rastypische eigenschappen te voldoen: een harmonieus en evenredig gebouwd dier met een edel hoofd, intelligente ogen, een niet te korte hals met een sterke rug, eindigend in een sterk - niet te zeer afhangend - kruis. Een krachtige schuine schouder, lang geribd, sterke benen en voeten, een goed ontwikkelde bovenarm en een goede bodemstand. Vlotte, vierkante, elegante en verheven gangen.’

Hackneys komen in verschillende maten voor, vandaar dat er in het stamboek onderscheid wordt gemaakt tussen ‘Hackney grote maat’ en ‘Hackney kleine maat’.

Karakter:

De Hackney is een temperamentvol en vooral werklustig paard.

Gebruik:

De Hackney wordt vooral gebruikt bij het aangespannen rijden. De meeste Hackneys worden gebruikt voor het rijden van concoursen, ze hebben dan ook de bijnaam ‘Ballerina’s van de concoursvelden’ gekregen, dankzij hun sierlijke en verheven gangen.


Voel je vrij om het een en ander toe te voegen

Edit; crap, weer bron vergeten. Ik heb de 'Geïllustreerde paardenencyclopedie' en www.hackneystamboek.nl gebruikt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:14

Potjandrie, je bent me voor met het stuk over de hackney.

Flew schreef:
Hackney.

Herkomst en geschiedenis:

De Hackney komt oorspronkelijk uit Engeland. Hij dankt zijn naam aan het Middel-Engelse woord ‘Hakene’ wat damespaard betekent. Die naam werd gebruikt om de damespaarden van de oorlogspaarden te onderscheiden.


Dit klopt niet, het dankt zijn naam aan het franse woord Hacquenee (betekend klein paard), en omstreeks 1300 werd de term overgenomen in Engeland. Dan ook niet als damespaard, maar als rijpaard om een verschil aan te duiden met de zwaardere paarden.

Stokmaat, kleine maat is tot 1.40m, grote maat vanaf 1.40m. Kruisingen tussen kleine maat en grote maat worden niet geaccepteerd.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 21:21

Hmm mijn boek zegt dat het van Hakene komt, maar dan zal Hakene indd wel afgeleid zijn van Hacquenee.

Bedankt voor de toevoeging, en ik zal niet nog eens proberen je voor te zijn. Clown

Anoniem

Re: Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:49

Ik heb evt foto's ter aanvulling.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:38

Ik ken dat boek, heb ik ook, en dat boek is niet helemaal goed. Knipoog
Janneke, heb jij toevallig foto's van de vorige merrie van Sjef? Goede keuringsmerrie, is een ideale voor de wiki.