Wiki- Connemara

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 14:25

Geschiedenis
De Connemara pony is afkomstig uit een gebied in het uiterste westen van Ierland, waar het ras haar naam aan te danken heeft. Eeuwen lang leefden de pony's daar in halfwilde staat. Connemara is een onherbergzaam, heuvelachtig gebied, met moerassen, kale rotsen en weinig begroeiing. Twee grote meren sluiten het gebied bijna geheel af van de rest van Ierland. Door de barre omstandigheden in hun leefgebied hebben de pony's eigenschappen ontwikkeld waar ze nu nog steeds bekend om staan: hun uithoudingsvermogen, soepelheid, springvermogen en tredzekerheid. Daarnaast werden ze door het geringe voedselaanbod zeer sober. Deze eigenschappen heeft de pony ook na vele generaties in het buitenland grotendeels behouden.
Als voorouders van de Connemara worden de oorspronkelijke Keltische pony gezien, gekruist met Noordelijke paarden. Later werd doorgefokt met oa. Arabieren en Spaanse paarden. Tegenwoordig is het stamboek gesloten.

Exterieur
De gemiddelde schofthoogte van een connemara ligt tussen de 143 en de 148 cm, maar volgens de rasstandaard mogen ze tussen de 128 en 148 cm zijn.

Tegenwoordig is schimmel een veelvoorkomende kleur bij connemara’s, maar zwart, bruin, vos, smoky, valk, isabel/ palomino en roan komt voor. Oorspronkelijk waren ze isabel-kleurig met een aalstreep, zwarte benen, neus en oren.
Een connemara behoort volgens het stamboek een compact, evenredig rijtype met veel front en massa te zijn, met een ruime borstkas, staande over veel bodem met korte benen en ruime gangen.
Het hoofd moet evenredig zijn, gemiddeld van lengte met een breed voorhoofd. De ogen geven een vriendelijke blik weer. De jukbeenderen moeten duidelijk zichtbaar zijn en een relatief diepe, maar niet te grove kaak.
Het hoofd moet goed op de hals gezet zijn, ook mag de borst weer niet overontwikkeld zijn. Te lage halsaanzetting wordt niet gewaardeerd. De schoft is duidelijk ontwikkeld en ze hebben een goed hellende schouder.
De romp dient diep te zijn, met een sterke rug. Enige lente is acceptabel, maar dan moet het wel goed gewelfd zijn met sterke lendenen.
De benen moeten goed in lengte zijn, met kracht in de bovenarm. De gewrichten en kogels zijn duidelijk zichtbaar stevig. De pijp moet kort zijn met een pijpomvang van 18 tot 21 cm.
De achterhand is sterk met enige lengte. Een goed ontwikkelde schenkel en dijen. De spronggewrichten behoren laag geplaatst te zijn.

Beweging algemeen:
Connemara’s kennen een uitstekende lange stap met ruime passen. Over het algemeen kennen ze de ruime pas in alle gangen. Verder hebben ze een makkelijke vrije beweging, zuiver en zonder onnodige knieacties.

Karakter
Connemara’s staan bekend om hun slimme karakter. Ze zijn bijzonder intelligent, wat een groot voordeel is bij het ‘africhten’ van de pony’s. Ze houden ervan om te werken, met of vóór hun baasje, waar ze zich ook makkelijk aan hechten. Ook zijn ze vreselijk eerlijk en laten ze wel blijken wat wel of niet (meer) kan.
Een eigenschap van de connemara, en ook veel andere bergpony’s, is een zekere voorzichtigheid en nieuwsgierigheid.
Een connemara is een sober ras, teveel krachtvoer of vette weiden kunnen hoefbevangenheid veroorzaken. Veel en langdurig in een warme of stoffige stal staan is ook niet goed voor connemara’s, liever worden ze dag en nacht op het land gezien, met of zonder inloop/ schuilstal. Stof zorgt voor ademhalingsproblemen, maar dat is natuurlijk niet rastypisch iets voor een connemara…
Connemara’s kunnen uitstekend gebruikt worden als familiepony. Ze zijn bereid te werken voor het baasje en ook met wat meer gewicht hebben de pony’s doorgaans geen problemen. Ook zijn ze vaak tot op een hoge leeftijd bereid om te willen en kunnen werken.
Maar, zoals al eerder vermeld, zijn ze erg slim. Dit kan ze nog weleens eigenwijs maken.
Voegt dit samen met de sterkte van de pony en je kúnt er een vervelend paard aan hebben. Maar natuurlijk is dit ook voor een groot deel afhankelijk van hoé er met de pony wordt omgegaan.

Gebruik
Connemara’s staan vooral bekend om hun springvermogen.
Toch doen ze het ook niet slecht in bijvoorbeeld de dressuur, maar ook in de SGW zouden ze ook prima mee kunnen draaien, door hun goede uithoudingsvermogen.
Voor de kar, of in mensport zie je connemara’s nog vrij weinig, net zoals bij western.
Toch is de connemara een pony die vrij veelzijdig is en die je ook langzaam steeds meer betrokken ziet raken.

Door hun intelligentie en wil tot samenwerking met de eigenaar, kunnen connemara’s eigenlijk in alle takken van de paardensport tot een echt sportpaard uitgroeien.
Dit betekent niet dat álle connemara’s uitgeroepen sportpony’s zijn, dit hangt natuurlijk erg af van de mate van training van de eigenaar met de pony.
Toch kun je connemara’s (mede door hun vriendelijke karakter, werklust en lange levensduur) zien als een veelbelovend talent op sportgebied. Maar als recreatiepony zijn ze ook veelbelovend.

(korte stukje bovenaan)
Stokmaat: Tussen 125 en 148 cm
Kleur: Zwart, bruin, vos, smoky, valk, schimmel, isabel/ palomino, roan.
Land van herkomst: Ierland
Link naar stamboek: http://www.connemara.nl


Informatiebronnen: paardenencyclopedie & http://www.connemara.nl

Edit: Als iemand weet hoe het bovenste stukje op een eigen manier geschreven kan worden, graag! Dat is het enigste stukje waar ik niet uitkom!
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 12-06-07 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re: Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:27

[edit: Sorry vergis me geloof ik.. Alleen t eerste stukje is t zelfde Bloos sorry]

Ik vind het een leuk stuk Lachen Je moet hem alleen even in de goed opmaak zetten

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 14:57

Klopt dat het eerste stukje hetzelfde is, ik kreeg het maar niet in normaal nederlands op papier...

Ik heb mijn bericht even ge-edit, als iemand er wel iets leesbaars Nederlands uit kan halen, ga je gang Lachen. En bedankt!

Edit: En hoe bedoel je 'goede opmaak'?? Ik heb het via de wiki geprobeerd, maar dan moet je een wiki- schrijver zijn, dus dat lukte me niet!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:28

Dankjewel voor het schrijven Yvvv!

Ik zal hem gelijk toevoegen en even kijken naar het stukje waar je niet uitkwam

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:45

Heb je voor mij nog de complete naam + schrijver + uitgever van het boek wat je gebruikt hebt?
En weet je misschien wat voor paarden er met 'noordelijke paarden' bedoeld worden?

http://www.bokt.nl/wiki/Connemara

ik zag dat we ook al foto's hadden gekregen, dus die ga ik gelijk toevoegen.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 22:17

Ik heb ook nog wel een foto waar Moon bereden wordt, western dus.. Moet ik wel even opzoeken en uploaden... Kan misschien de foto- pagina wat uitbreiden, hij is nl zo leeg Lachen.

Dat boek, ehm.. dat is gewoon de paardenencyclopedie.
Geillustreerde paardenencyclopedie
José Hermsen

Over Noorderlijke paarden staat er niets in.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re: Wiki- Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:40

Sorry dat ik nu pas reageer Bloos Ik zie dat hij er inmiddels opstaat
Ik bedoelde een opmaak net als bijvoorbeeld de haflinger.. Zie http://www.bokt.nl/wiki/Haflinger
Dezelfde kopjes enzo Knipoog Maar ik vind het er nu prima uitzien dus heeft geen zin meer Lachen Leuke foto's staan erbij