Bitten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:29

In dat zelfde topic stonden ook zeker wel resultaten van deskundige die weten dat er wel prikkels kunnen zijn

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:33

RK heeft het zelf uitgetest...
RunningKawa schreef:
want ik heb zo'n bit eens in mijn waffel gestopt en ik voelde het toch wel
en prettig was het niet. Laat staan als je het een uur in je mond hebt.

viewtopic.php?f=8&t=454270&hilit=

Want ik heb het gegeven gevonden op wikipedia, nagezocht van het hoe en wat en ook het gegeven van RK er in mee genomen...

Zal ik haar dan ook als referentie vermelden?

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:34

klopt
maar dat wilde mensen dan weer niet geloven...tja, kan ik weinig aan veranderen natuurlijk Lachen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:35

Maar urielle kwam met een echte test, en daar kwamen hele lage voltages uit. Of het paard deze voelt is nog steeds niet duidelijk vrees ik (ik ga het niet testen bij een paard ook niet).

Shadow0: um, kun je even heel duidelijk zeggen wat je aangepast wilt zien dan?

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:39

Toevallig is het nu nog iemand die het wil testen op school bij scheikunde

en weing voltage is wel voltage een paard voelt ook de spoorleiding, wij ook niet Haha!
En een paard met wat meer zout in het speeksel zal bijv ook meer voelen denk ik zo

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:40

Maar voelen ze dat ook zonder hoefijzers? Wij hebben ook meestal schoenen met rubber zool aan denk ik?

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:41

Alane schreef:
RK heeft het zelf uitgetest...
RunningKawa schreef:
want ik heb zo'n bit eens in mijn waffel gestopt en ik voelde het toch wel
en prettig was het niet. Laat staan als je het een uur in je mond hebt.

viewtopic.php?f=8&t=454270&hilit=

Want ik heb het gegeven gevonden op wikipedia, nagezocht van het hoe en wat en ook het gegeven van RK er in mee genomen...

Zal ik haar dan ook als referentie vermelden?


In het door mij gelinkte topic staan bevindingen van tenminste twee andere bokkers die het bit ook in hun eigen mond hebben getest en hierbij niets bijzonders waarnamen (behalve een kopersmaak) Haha!

Misschien heeft RK het bit tegen haar vullingen gehad? Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:43

http://de.wikipedia.org/wiki/Trense
rollentrense, daar wordt het ook vermeld.

En ik heb een zaklantaarn zonder batterij, en daaar zit ook een rol met koper in die je haard moet schudden en dan heb je licht (grandioze uitleg weer Clown ) Kan me er dus wel iets bij voorstellen, of ik heb veel fantasie

deze lantaarn:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Alane op 08-06-07 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:44

zo blijven we bezig natuurlijk: kunnen we het dan in de wiki zetten als: er wordt beweerd dat... ?

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:45

Er is overigens geen sprake van niet geloven, er kan bij 2 verschillende metalen een chemische reactie optreden. Dit kan in hele neutrale bewoording ook in het artikel. Maar over de sterkte van het effect is meer nodig dan 1 testje, en ik zie daar uiteindelijk liever een meetbaar getal (zoveel volt) dan een subjectieve mening ('geen aangenaam gevoel').

Hoe paarden dat ervaren... lijkt me ook erg van het paard afhangen. Ik ken paarden die niet noemenswaardig onder de indruk zijn van een schrikdraad als het ze zo uitkomt Haha!

Poes: de reactie bij het bit wordt niet beinvloed door hoefijzers of niet, dat is namelijk iets wat alleen in de mond gebeurt. Het effect van spanning op de rails kan wel beinvloed worden door hoefijzers.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:54

Ik had het ook over de rails Haha!
Urielle noemde wel voltages geloof ik.

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:57


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:59

Shadow0 schreef:
Er is overigens geen sprake van niet geloven, er kan bij 2 verschillende metalen een chemische reactie optreden. Dit kan in hele neutrale bewoording ook in het artikel. Maar over de sterkte van het effect is meer nodig dan 1 testje, en ik zie daar uiteindelijk liever een meetbaar getal (zoveel volt) dan een subjectieve mening ('geen aangenaam gevoel').

Hoe paarden dat ervaren... lijkt me ook erg van het paard afhangen. Ik ken paarden die niet noemenswaardig onder de indruk zijn van een schrikdraad als het ze zo uitkomt Haha!

Poes: de reactie bij het bit wordt niet beinvloed door hoefijzers of niet, dat is namelijk iets wat alleen in de mond gebeurt. Het effect van spanning op de rails kan wel beinvloed worden door hoefijzers.


Mijn zoontje pakt ook zo aan schrikdraad waar mijn paarden graag vanaf blijven... en zo ken ik meer mensen die schrikdraad zo aanpakken alsof er geen spanning op staat...

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:03

Uit het door Alane gelinkte Wilkipedia-artikel:
Citaat:
Rollentrense [Bearbeiten]Jedes Trensengebiss kann beliebig mit Rollen ausgestattet sein, um seine Wirkung zu verstärken. Kupferrollen erzeugen zusammen mit anderen Metallen winzige Mikrovoltspannungen, die das Pferd durch ihr leichtes Kribbeln zum Zungenspiel anregen sollen. Sind die Rollen so in das Gebiss integriert, dass die Oberfläche glatt ist, ist die Trense nur leicht schärfer, bilden die Rollen aber Unregelmäßigkeiten in der Oberfläche, so wirkt das Gebiss sehr stark und kann bei groben Reiterhänden dem Pferd heftige Schmerzen bereiten. Man sollte diese Trensenart lieber nur zur Kenntnis als in Gebrauch nehmen.


Volgens mij vertaalt dat tot zoiets als:
Door koperen rollen te combineren met andere metalen ontstaat microspanning die het paard door licht kriebelen (idd) tot spelen met de tong aanzet. Knipoog

Volgens de duitsers dus niet onaangenaam voor paarden Lachen Maar ja, op Wikipedia is niet alle info geverifiëerd

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:04

En omdat het zo fijn is laten ze los?

En wat jij vind, vind ik wellicht pijnlijk Lachen

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:07

Ik moet even mijn eten redden, ik kom er straks op terug. Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:08

Op de link van RK vind ik: Als er nu nog steeds niks gebeurd moet je met wat schuurpapier het oxide(roest) laagje verwijderen want oxide geleid geen stroom.

op wikipedia vind ik:
koper oxideert gemakkelijk tenzij het aanwezige nikkel in aanraking komt met aluminium...
Heb je dus een rolletjes trens met een hoog nikkel gehalte en aluminium krijg je geen tot zeer weinig oxidatie
heb je een bit zonder aluminium en/of laag tot geen nikkel, dan heb je hoog oxidatie en kom je dus geen ampere opwekking.

schrikdraad = hoog voltage laag ampere (anders zou je het niet overleven) maar wat doet laag voltage met hoog ampere?

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:08

runningkawa schreef:
En omdat het zo fijn is laten ze los?

Waar staat dat ze het los laten?

Citaat:
En wat jij vind, vind ik wellicht pijnlijk Lachen

Die snap ik niet Tong uitsteken

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:12

Dat staat nergens, behalve bij iedereen die rijd met zo'n bit Lachen
Ze nemen zo'n bit omdat het paard het bit tussen de kiezen neemt (hoe dat ook mogelijk mag zijn)
Gebruiken ze dat bit laat het paard ineens het bit los...RT zijn ze niet beter gaan rijden..en iets wat ongenaam is, zou ik ook graag los laten en daar geen contact mee op willen zoeken

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:18

runningkawa schreef:
Dat staat nergens, behalve bij iedereen die rijd met zo'n bit Lachen
Ze nemen zo'n bit omdat het paard het bit tussen de kiezen neemt (hoe dat ook mogelijk mag zijn)
Gebruiken ze dat bit laat het paard ineens het bit los...RT zijn ze niet beter gaan rijden..en iets wat ongenaam is, zou ik ook graag los laten en daar geen contact mee op willen zoeken

Iedereen? Nee, niet iedereen Tong uitsteken

Ik heb talloze paarden met een dergelijk bit gereden, bij de één had het effect, bij de ander totaal niet Gaaaap
Geen van de door mij met rollenbit gereden paarden liet het bit ineens los, btw.

Rollenbit, Happy Mouth, Aurigan, Sweet Iron... allemaal om het even - het is de combinatie paard/ruiter/bit die het effect moet geven. En dat kan voor iedere paard/ruitercombinatie een ander soort bit zijn Lachen

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:34

lees dan maar eens op HAR, lees je zulk geweldige ervaringen met die bitten Ja
Met gewoon dezelfde ruiter...en dat lees ik al 6 jaar lang op bokt Lachen

En een stalgenootje eerst reed er ook mee, en nee paard vond het bit helemaal geweldig en daarom liet hij los en met een gewoon bit kon ze niks...


dat het een lapmiddel is ipv iets oplossen, dat weet ik ook wel...maar maak sommige dat eens wijs Lachen

Het is gewoon heel simpel dat 2 soorten metaal samen met zout "stroom" geven
Was zo de batterij niet door meneer volta uitgevonden?

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:35

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volta%C3%AFsche_cel

Citaat:
Een galvanische cel bestaat uit twee metalen contacten die door een elektrolytische zoutbrug verbonden zijn. Andere namen zijn voltacel en elektrochemische cel

De cel werd genoemd naar Luigi Galvani die in 1780 ontdekte dat twee verschillende metalen (bvb. koper (Cu) en zink (Zn)) die met elkaar verbonden waren, de zenuw van een kikkerspier konden stimuleren waardoor het kikkerbeen samentrok. Het verschijnsel werd door hem bioelektriciteit genoemd.

De Volta-zuil van Alessandro Volta (rond 1800) is iets vergelijkbaars. Dankzij deze uitvindingen konden batterijen gemaakt worden.

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:50

RK: je doet me een beetje denken aan zo'n tv- evangelist Haha!

Anoniem

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:52

Mag jij vinden
maar vind het gewoon te sneu voor deze dieren..shoot me dat ik voor ze praat...

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:52

runningkawa schreef:
Mag jij vinden
maar vind het gewoon te sneu voor deze dieren..shoot me dat ik voor ze praat...

Ja, ik ben een dierenbeul Clown