Aanvulling dampigheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Aanvulling dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 11:30

Dampigheid
Dampigheid (ook wel COPD (Chronic Obstructieve Pulmonary Disease) is een chronische ziekte, die regelmatig bij paarden voorkomt. Door de vorming van bindweefsel in de longen wordt het paard kortademig.

Symptomen
In het eerste stadium van de ziekte hoest het paard hard en diep, met een doffe klank. Ook gaat het paard moeilijker ademen, waarbij hij hortende bewegingen maakt met de flanken. Dit is een teken van een tekort aan adem. Het paard gaat steeds minder goed ademhalen, omdat de longblaasjes elasticiteit verliezen.

Dampigheid kan ontstaan door het verwaarlozen van een virusinfectie. Ook als een paard (dat toch al vrij gevoelig is voor stof) teveel stof inademt, kan hij hier last van krijgen.

Behandeling
Een dampig paard heeft extra verzorging nodig, door hem extra veel frisse lucht en aangepaste voeding moet krijgen. Onder aangepaste voeding verstaan we in dit geval dat het hooi nat en geweekt moet zijn, kuilvoer is nog beter, maar ook de stal moet fris en luchtig zijn (liefst een buitenbox of een wei), en het dier mag vooral geen stro of hooi krijgen (ongeweekt) want dit is zeer schadelijk voor een dampig paard.

Krantesnippers, hennepvezel, of houtkrullen zijn geschikte bodembedekkers. Als het paar volgens bovenstaande voorschiften gehouden wordt , kan het paard nog altijd licht werk verrichten. Bedenk wel dat de klachten in de zomer erger kunnen zijn dan in de winter, omdat het 's zomers stoffiger en droger is. Aangezien de chronisch (blijvend) is, zal het paard er zijn heel leven last van blijven houden. In een goede omgeving hoeft het paard er weinig hinder van te ondervinden.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Aanvulling dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:04

Ziet er goed uit eeyore, heb je misschien een bron van je informatie?

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Re: Aanvulling dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 12:14

Nee eigenlijk niet echt. Ik heb veel van de informatie mondeling van de dierenarts gekregen omdat een paard van ons op stal nogal benauwd was. Dit aangevuld met hetgeen ik tijdens mijn studie als paraveterinair opgedaan heb.

Is een bron noodzakelijk?

Ik heb nl ook nog een aanvulling voor ataxie, maar dit is ook meer uit mijn oude boeken haha.
Ik kan het natuurlijk schrijven en dan evt. het internet afzoeken.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Aanvulling dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:41

Het is in zoverre niet noodzakelijk dat ik je stukje wel gewoon heb toegevoegd: http://www.bokt.nl/wiki/Dampigheid
maar in principe moet er nog wel een bron bij komen te staan om te zorgen dat mensen de informatie eventueel kunnen controleren.

Dankjewel voor de aanvulling in ieder geval Lachen

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Aanvulling dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:41

Citaat:
Dampigheid
Dampigheid (ook wel COPD (Chronic Obstructieve Pulmonary Disease) is een chronische ziekte, die regelmatig bij paarden voorkomt. Door de vorming van bindweefsel in de longen wordt het paard kortademig.

Is het niet door het afsterven van longblaasjes dat een paard kortademigwordt ipv het vormen van bindweefstel ??