Artikel - springen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:34

Hier was al eerder een topic over maar die was zo van Wikipedia afgehaald dus hier een stuk in eigen woorden :

Springen

Springen, ook wel Jumping genoemd is een discipline van de paardensport waarbij je met een paard over hindernissen springt. De hindernissen worden in verschillende hoogten, vormen en volgorde gezet. Zoiets heet een parcours. Elk parcours is anders. Er word nooit hetzelfde parcours gebouwd. Als je het paard berijd bij het springen word je een springruiter of een amazone genoemd.

Geschiedenis

De allereerste springwedstrijd werd in 1864 in Dublin georganiseerd. Sinds 1912 is springen een Olympische sport. Toen werden er maximaal 15 hindernissen van 1.50 meter hoog neergezet. Bij het springen zit de ruiter in de “verlichte” zit. De verlichte zit is uitgevonden door de Italiaan Frederico Caprilli. Hierbij buig je je bovenlichaam naar voren en steunen je knieën op het zadel

Springconcoursen

Er worden heel erg veel verschillende springconcoursen georganiseerd. Een voorbeeld van een springconcours is Jumping Amsterdam. Als er meerdere deelnemers foutloos over de hindernissen springen moeten ze een barrage rijden. Bij de barrage worden de hindernissen verhoogd en moet je een verkort parcours afleggen in een zo kort mogelijke tijd.

Er zijn twee soorten hindernissen: Breedtesprongen en hoogtesprongen. Deze hindernissen komen allemaal voor:

• Hek (open hindernis)
• Poort (gesloten hindernis)
• Stijlsprong
• Oxer
• Muur
• Sloot
• Triple sprong ook wel triple bar genoemd
• Combinatiesprong, twee of 3 hindernissen achter elkaar met een aantal galoppassen tussen. Dit noem je ook wel “in-uitjes”
Er zijn verschillende klasses in het springen. Als je 10 of meer winstpunten heb mag je een klasse hoger, als je 40 winstpunten hebt dan moet je zelfs een klasse hoger.
Bij de paarden gelden de klasses als volgt:
• B = hindernissen van 1,00 meter indien foutloos barrage op 1.10m
• l = hinedrnisen van 1,10 meter indien foutloos barrage op 1.20m
• M = hindernissen van 1,20 indien foutloos barrage op 1.30m
• Z = hindernisse van 1,30 indien foutloos barrage op 1.35m
Bij C-pony's B = 70cm. L = 80 cm. M = 90 cm. Z = 100 cm. ZZ = 110 cm.
en bij D-pony's zijn alle hoogten 10 cm. hoger, bij E-pony's 20 cm. hoger, bij A-pony's 20 cm lager, bij B-pony's 10 cm. lager.
Dan heb je ook nog de klassen als de Grand Prix. Dat is topsport en die hindernissen hebben geen maximale hoogte.

Strafpunten

Je krijgt strafpunten als:
Als je een balk van de hindernis afvalt. Dat kost je 4 strafpunten.
Als het paard weigert. Dat kost je 8 strafpunten, en de hindernis moet opnieuw gesprongen worden. Weigert je paard dan nog een keer dan word je uitgebeld en mag je niet meer meedoen aan het parcours.
Een of meer voetjes in de sloot. Dat kost je 4 strafpunten.
Als de ruiter of het paard valt dan word je uitgebeld en mag je niet meer deelnemen aan het parcours.
In de barrage levert de 1e seconde die je te laat bent 1 strafpunt op. Elke volgende seconde kost je een kwart strafpunt.

Springpaard

Niet alle paarden zijn springpaarden. Je kunt dit testen door middel van een hindernis in een gesloten piste te zetten. Als het paard er over heen springt dan springt het graag en anders niet. De meeste paarden zullen over het laagste gedeelte springen maar er zijn uitzonderingen.

Ik hoop dat het zo goed is, en anders hoor ik het wel. Als er nog wijzingen aangebracht moeten worden, dan PB maar en dan verander ik het Lachen

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:34

In het stukje over strafpunten zit een klein foutje...
Er wordt niet meer gewerkt met kwart strafpunten, alleen nog maar met hele.
Ik weet niet wat de strafpunten nu zijn voor tijdsoverschrijding, mss weet iemand anders dat?

Anoniem

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:46

ikje schreef:
In het stukje over strafpunten zit een klein foutje...
Er wordt niet meer gewerkt met kwart strafpunten, alleen nog maar met hele.
Ik weet niet wat de strafpunten nu zijn voor tijdsoverschrijding, mss weet iemand anders dat?


Ik zal even kijken, bedankt!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:02

Ik zou er zelf de voorkeur aan geven om de wedstrijdregels los te houden van het algemene stuk over springen. Olifant, wil jij dat doen of zal ik ernaar kijken?

Anoniem

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:57

Kan deze al naar de Wiki geplaatst worden? Want ik heb Lielle nog een PB gestuurd.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:04

nee, daar ben ik ook nog niet aan togekomen. Dus als je er zelf iets aan wil sleutelen, ga je gang.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:49

Ik ga eens zien of ik er nog wat aan kan sleutelen. Um, ik ken niet veel van springen, dus ik wil vooral even de opmaak aanpakken.

Springen

Naast de dressuur, het buitenrijden, etc. is ook het springen met paarden erg populair. Je kunt het paard vrij laten springen of onder de man. Net zoals met dressuur, heeft elk paard een bepaalde aanleg voor springen. Sommigen zijn natuurtalenten, anderen hebben een slordige techniek. Het is de bedoeling dat het paard [[basculeren|basculeert]] boven de sprong. Dit kan men deels aanleren door het paard zijn techniek te trainen. Bij het springen neemt de ruiter de [[verlichte zit]] aan.

Het jonge paard kan men eerst laten wennen aan balkjes op de grond. Als het paard rustig over één balkje stapt kan men het aantal balkjes en het tempo rustig aan opvoeren. Het draven of galopperen van cavaletti is een uitstekende manier om het paard te leren
* rustig te blijven bij hindernissen en balken
* de passen te verruimen of te verkorten
Gaandeweg kan men één of meerdere sprongen gaan opbouwen. Het is belangrijk het jonge paard niet te overvragen. De nadruk hoort bovendien ten allen tijde te liggen op de techniek, en niet op de hoogte. Een paard dat een goede techniek heeft, zal ook moeiteloos over hoge en/of brede sprongen gaan.
Na het rijden van de cavaletti kan men een laag kruisje plaatsen. Voor de sprong wordt best een grondbalk (45 tot 60 cm voor de sprong) geplaatst, deze geeft het paard beter de kans de afzet in te schatten. Stuur het paard naar het midden van de hindernis. Een kruisje heeft als voordeel dat het het paard uitnodigt om over het midden van de sprong te springen.
Vervolgens kan men best enkele lijntjes uitzetten met in-en-uitjes. Hierbij leert men het paard de afstand in te schatten, en een basistempo te vinden. Als dit goed gaat, kan men de afstand tussen de sprongen verkleinen of vergroten. Hiermee leert men de paslengte van het paard te controleren. De ruiter leert zo ook goed de afstand in te schatten. Het is normaal dat men eens niet goed uitkomt voor de sprong. Het is beter de passen dan iets te verkorten, zo leert het paard vanzelf ronder te worden voor de sprong. Wanneer men de pas net gaat verlengen, leert het paard te trekken naar de sprong en maakt hij zich steeds platter in plaats van ronder.



Jumping
Jumping is een discipline van de paardensport waarbij je met een paard over hindernissen springt. De hindernissen worden in verschillende hoogten, vormen en volgorde gezet. Zoiets heet een parcours. Elk parcours is anders. Er word nooit hetzelfde parcours gebouwd. Als je het paard berijdt bij het springen word je een springruiter of een -amazone genoemd.


Geschiedenis

De allereerste springwedstrijd werd in 1864 in Dublin georganiseerd. Sinds 1912 is springen een Olympische sport. Toen werden er maximaal 15 hindernissen van 1.50 meter hoog neergezet. Bij het springen zit de ruiter in de “verlichte” zit. De verlichte zit is uitgevonden door de Italiaan Frederico Caprilli. Hierbij buig je je bovenlichaam naar voren en steunen je knieën op het zadel

Springconcoursen

Er worden heel erg veel verschillende springconcoursen georganiseerd. Er worden zowel wedstrijden indoor als outdoor georganiseerd.
Als er meerdere deelnemers foutloos over de hindernissen springen moeten ze een barrage rijden. Bij de barrage worden de hindernissen verhoogd en moet je een verkort parcours afleggen in een zo kort mogelijke tijd.

Er zijn twee soorten hindernissen: Breedtesprongen en hoogtesprongen. Deze hindernissen komen allemaal voor:

• Hek (open hindernis)
• Poort (gesloten hindernis)
• Stijlsprong
• Oxer
• Muur
• Sloot
• Triple sprong ook wel triple bar genoemd
• Combinatiesprong, twee of 3 hindernissen achter elkaar met een aantal galoppassen tussen. Dit noem je ook wel “in-uitjes”
Er zijn verschillende klasses in het springen. Als je 10 of meer winstpunten heb mag je een klasse hoger, als je 40 winstpunten hebt dan moet je zelfs een klasse hoger.
Bij de paarden gelden de klasses als volgt:
• B = hindernissen van 1,00 meter indien foutloos barrage op 1.10m
• l = hindernisen van 1,10 meter indien foutloos barrage op 1.20m
• M = hindernissen van 1,20 indien foutloos barrage op 1.30m
• Z = hindernisse van 1,30 indien foutloos barrage op 1.35m
Bij C-pony's B = 70cm. L = 80 cm. M = 90 cm. Z = 100 cm. ZZ = 110 cm.
en bij D-pony's zijn alle hoogten 10 cm. hoger, bij E-pony's 20 cm. hoger, bij A-pony's 20 cm lager, bij B-pony's 10 cm. lager.
Dan heb je ook nog de klassen als de Grand Prix. Dat is topsport en die hindernissen hebben geen maximale hoogte.

Strafpunten

Je krijgt strafpunten als:
Als je een balk van de hindernis afvalt. Dat kost je 4 strafpunten.
Als het paard weigert. Dat kost je 8 strafpunten, en de hindernis moet opnieuw gesprongen worden. Weigert je paard dan nog een keer dan word je uitgebeld en mag je niet meer meedoen aan het parcours.
Een of meer voetjes in de sloot. Dat kost je 4 strafpunten.
Als de ruiter of het paard valt dan word je uitgebeld en mag je niet meer deelnemen aan het parcours.
In de barrage levert de 1e seconde die je te laat bent 1 strafpunt op. Elke volgende seconde kost je een kwart strafpunt.

Springpaard

Niet alle paarden zijn springpaarden. Je kunt dit testen door het paard vrij te laten springen. Ook uit de bouw van het paard kan men veel afleiden. wie vertelt hier een stukje over de gewenste bouw van een springpaard?


Hmm ben nog niet tevreden... Het lijkt mij te onoverzichtelijk eigenlijk...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:09

poes, als je zin hebt, ik denk dat het handiger is om het algemene stuk over springen te splitsen van de wedstrijdregels.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:18

Zal niet voor vandaag zijn, maar wil dat wel eens doen Ja

Anoniem

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:31

Ik zal even kijken of ik wat over de bouw van springpaarden kan vinden op het internet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:53

Lielle: ik snap niet helemaal wat je wilt eigenlijk, dus een stuk--> springen en een stuk over springwedstrijden?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:50

ik zal eens kijken of ik er morgen tijd voor heb.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:33


Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:25


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Artikel - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:29

Netjes hoor Ja Mijn expertise op gebied van springen gaat niet verder dan dat, dus heb niet veel toe te voegen Clown