Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 14:19

o okee, dat is prima!
had ik niet eens aan gedacht:) opgelost:D

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:39

Nog een echte recreatiefoto die laat zien dat belgen niet bang voor water zijn Tong uitsteken

Afbeelding

en losspringen

Afbeelding

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:46


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:03

http://www.bokt.nl/wiki/Belgisch_trekpaard
http://www.bokt.nl/wiki/Nederlands_trekpaard


Foto's komen er nog bij - maar niet alles tegelijk Knipoog Zou je misschien nog een stukje kunnen schrijven over het exterieur van het belgische / nederlandse trekpaard Rosita? Je hebt nu alleen heel kort iets neergezet over dat de één groter/kleiner is en hoger op de benen staat dan de ander. Een korte 'rasbeschrijving' van beide zou nog erg welkom zijn Lachen

btw: ben je het ermee eens hoe ik nu het schimmel / roan 'probleem' heb opgelost?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:29

Vero: is die van jou nou een belgische of een nederlandse?
en
Rosita: had jij de foto's van de gecoupeerde / niet gecoupeerde staarten nog in groter formaat?

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:52

in haar Stamboek staat het niet. Maar volgens mij vertegenwoordigt ze het sjieke type van een Belgisch Trekpaard.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 19:51

sorry ellende voor de late reactie.

ik zal me er vand e week ff aan zetten om een stukje voor beiden te schrijven over het exterieur, net als een rasbeschrijving.
die foto's heb ik helaas niet meer in groter formaat, maar zal even voor je zoeken. kan ze vast weer terug vinden en uit de mail vissen;)

het schimmel-roan verhaal vind ik prima zo hoor. het is in ieder geval duidelijk

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:55

ik weet nu zeker dat het een belg is. Als je naar alle eigenschappen van een belg kijkt is Vera een belg. Ja

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:13

Foto's toegevoegd Ja

Yrrah
Berichten: 484
Geregistreerd: 24-08-05

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 01:29

Volgens mij is er bijna geen verschil tussen het Belgische en Nederlandse Trekpaard. Er worden regelmatig hengsten uit Belgie in Nederland goedgekeurd en omgekeerd. Ook worden van tijd tot tijd merries ingevoerd in Nederland en uitgevoerd naar Belgie.

Wat de kleur betreft:
Naast de schimmelkleur (roan), bruinen en (zeldzame) zwarten komt ook de voskleur voor. Dit zijn meestal zweetvossen (lichte/witte manen en staart). Als voorbeeld hierbij een foto van Harry v.d. Bomloze Put met mij (ook Harry Clown ). De foto is gemaakt tijdens de hengstenshow bij Van Bommel in Gemert.
http://img337.imageshack.us/img337/9041/harry1sn5.jpg

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:35

Harry stond ook in de KVTH hengstenspecial. Hij viel me direct op vanwege zijn beenwerk. (op de foto tenminste!)

Hij is afkomstig uit Belgie toch? Er worden minder vaak Belgen in Nederland goed gekeurd dan andersom. Als hengsten het hier niet goed doen dan proberen ze het in Belgie.

Je hebt drie maatcategorieen. Kleine, middel en grote maat. Mijn Emma is Middelmaat en lijkt volgens beschrijving op het Nederlands Trekpaard. Mijn verzorgBelg van vroeger was kleine maat. En volgens beschrijving Belg. (kort op de benen en tonnetje rond) Terwijl Emma wat hoger is op de benen en niet zo rond is.
De rassen zijn door elkaar gefokt, daardoor is er nu weinig verschil merkbaar.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:37

Rosita, je vroeg me om een ringrijfoto toch? Deze stond in de krant van mij en Emma.

Afbeelding

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:02

izzy1985 schreef:
Harry stond ook in de KVTH hengstenspecial. Hij viel me direct op vanwege zijn beenwerk. (op de foto tenminste!)

Hij is afkomstig uit Belgie toch? Er worden minder vaak Belgen in Nederland goed gekeurd dan andersom. Als hengsten het hier niet goed doen dan proberen ze het in Belgie.

Je hebt drie maatcategorieen. Kleine, middel en grote maat. Mijn Emma is Middelmaat en lijkt volgens beschrijving op het Nederlands Trekpaard. Mijn verzorgBelg van vroeger was kleine maat. En volgens beschrijving Belg. (kort op de benen en tonnetje rond) Terwijl Emma wat hoger is op de benen en niet zo rond is.
De rassen zijn door elkaar gefokt, daardoor is er nu weinig verschil merkbaar.


en dat is zo vreemd want tegenwoordig staan belgen hoger op hun benen dan Nederlanders

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 18:18

jaaa geweldig christa!

ellende....zou je die foto nog willen plaatsen?:D

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:19

Sorry, ik moet het weer vragen - heb je toestemming van de fotograaf die de foto gemaakt heeft? Ik heb een ringsteekfoto van xxutopiaxx toegevoegd al.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:24

verography schreef:
izzy1985 schreef:
Harry stond ook in de KVTH hengstenspecial. Hij viel me direct op vanwege zijn beenwerk. (op de foto tenminste!)

Hij is afkomstig uit Belgie toch? Er worden minder vaak Belgen in Nederland goed gekeurd dan andersom. Als hengsten het hier niet goed doen dan proberen ze het in Belgie.

Je hebt drie maatcategorieen. Kleine, middel en grote maat. Mijn Emma is Middelmaat en lijkt volgens beschrijving op het Nederlands Trekpaard. Mijn verzorgBelg van vroeger was kleine maat. En volgens beschrijving Belg. (kort op de benen en tonnetje rond) Terwijl Emma wat hoger is op de benen en niet zo rond is.
De rassen zijn door elkaar gefokt, daardoor is er nu weinig verschil merkbaar.


en dat is zo vreemd want tegenwoordig staan belgen hoger op hun benen dan Nederlanders


Ik heb een boekje wat heet; Trekpaarden in Zeeland, de opkomst en de ondergang.

Volgens mij stond daarin dat de Belgen wat gedrongener waren...korter op de benen en breder.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:52

Nu worden ze over het algemeen wel iets hoogbeniger gefokt dacht ik, aangezien er ook nog de Ardenners zijn, die al kleiner en gedrongener zijn. Zo zie ik toch de grootste verschillen tussen de twee opduiken...
Maar een vergelijking met het Nederlands Trekpaard kan ik niet echt maken...

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:06

Ellende schreef:
Sorry, ik moet het weer vragen - heb je toestemming van de fotograaf die de foto gemaakt heeft? Ik heb een ringsteekfoto van xxutopiaxx toegevoegd al.



Niet echt, maar er staat ook geen copyright op.... Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:10

Op alles wat mensen maken: foto's, tekeningen, teksten, zit auteursrecht, copyright. Als je geen toestemming heb van de fotograaf die deze foto gemaakt heeft, om de foto te verspreiden onder de licentie van de wiki, mogen we hem gewoon niet gebruiken, sorry.

Yrrah
Berichten: 484
Geregistreerd: 24-08-05

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:07

Mijn foto mag je rustig gebruiken. Het is een "eigen product", met mijn digicamera gemaakt door een kennis. Hij staat op mijn harde schijf en is ook geupload (wat een fraai Nederands woord Bloos ) bij Imageshack.

karlijn_s
Berichten: 269
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: N.B.

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:12

kleuren van trekpaarden:

zwartschimmel
bruinschimmel
blauwschimmel
vosschimmel
vos
koffievos
bruin
zwart
appelschimmel

dit zijn de officiele benamingen bij het trekpaarden stamboek. roan is geen officiele naam bij het stamboek. zo wordt het wel vaak genoemd, niet door oudere trekpaarden liefhebbers. maar in de papieren staat het nooit

ik heb nog wel wat actie foto's van mijn trekpaard voor de kar

ik rij ook phc:

www.powerhorsecompetition.nl voor meer info over die wedstrijden

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:25

Misschien een beetje raar om hier neer te zetten maarrrr, ik heb een vraagje. Ik ben op zoek naar een hele mooie foto van een bels/ belgisch trekpaard. Moet een kleurenfoto zijn en het paard moet er in zijn geheel opstaan. Mijn vriend is namelijk helemaal belsen gek, zodra we langs een weiland rijden met zo'n knoepert is hij helemaal gelukkig. Ooit moet er ook eentje komen (mijn paard is te klein en heeft niet genoeg massa Haha! ). Heeft iemand misschien ook enig idee hoeveel een beleerde bels ongeveer moet kosten?

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:29

En waar gaat die foto voor gebruikt worden?
Ik heb nl. wel een aantal foto's, maar ik denk niet dat de eigenaren het op prijs stellen als ze straks overal een foto van hun paard tegenkomen Lachen

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:32

Nou, het is om in te lijsten, en in huis op te hangen (als dat huis ooit af gaat komen, pfff). Niet om te vermenigvuldigen ofzo

Yrrah
Berichten: 484
Geregistreerd: 24-08-05

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:20