Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 17:44

stef schreef:
Belgen zijn ROAN, punt klaar. Dat het stamboek ze roodschimmel noemt, prima, genetisch zijn ze roan.
Ik zou het eerst ekleuren stukje ook even aanpassen of verplaatsen, is nu veel te lang voor in de tabel



poeh zeg!
rustig aan Clown
iets vriendelijker stukje had ook best gemogen.

ik ga van de week nog even aanpassen, met foto's etc erbij. hoe kan ik zien dat het wel of niet in een tabel pas?

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:49

Een mail met foto's is onderweg Lachen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:54

Roan = Schimmel

slimmerd Tong uitsteken Knipoog

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:56


izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:57

Sanniejj schreef:
Roan = Schimmel

slimmerd Tong uitsteken Knipoog



dat dacht ik idd ook....maar mn engels is niet zo goed haha dus het zijn toch schimmelkleuren! Knipoog

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 17:59

thnx amanda, sanniejj en izzy!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 18:40

izzy: jij hebt vast wel ergens een ringsteekfoto! mag ik die gebruiken?
verder nog op zoek naar een men foto..... iemand???

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:03


_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 19:32

{{ras|Belgisch en Nederlands Trekpaard

|hoofdfoto=
NL AfbeeldingBEAfbeelding

|standfoto=
NL:Afbeelding BE:Afbeelding

|stokmaat=1.60 - 1.75

|kleur= Er zijn 3 basis kleuren: vos, zwart en bruin. Elke kleur heeft een afgeleide schimmelkleur: zwartschimmel ( vaak blauwschimmel genoemd), bruinschimmel en vosschimmel.

|link stamboek= http://www.kvth.nl


''Het Belgisch en Nederlands Trekpaard''

== Geschiedenis ==
Het Belgisch Trekpaard is een ontzettend oud ras, vermoedelijk gefokt aan het begin van de 17e eeuw, welke met name in de periode tussen de 1e en 2e Wereldoorlog zijn opmars deed. In die periode werd het Belgisch Trekpaard ingezet voor allerlei soorten zwaar werk. Zo werd hij ingezet als trekkracht voor de afgeladen postkoetsen, in de oorlog als oorlogspaard en later als werkpaard in de landbouw, mijnbouw en de zware industrie. Ook verschafte het Belgisch Trekpaard in die periode veel arbeiders werk. Een groot deel van de economie draaide rond het Belgisch Trekpaard: landbouwers, koetsiers, vrachtrijders, boomslepers en bouwvakkers. Ook haalden bijvoorbeeld hoefsmeden en rijtuigbouwers hun inkomsten uit de opmars van het Belgisch Trekpaard.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de motorische kracht steeds meer in gebruik genomen en zo wordt tegenwoordig het Belgisch Trekpaard veelal gebruikt voor het mennen en voor recreatie.
Later is door te fokken met verschillende rassen het Nederlands Trekpaard ontstaan. Het Nederlands Trekpaard wordt zelden nog gebruikt voor het zware werk.


== Exterieur ==
Het Belgisch Trekpaard staat in vergelijking met het Nederlands Trekpaard hoger op zijn benen. Ook is het hoofd van een Belgisch Trekpaard iets langer en in verhouding ieler dan het hoofd van een Nederlands Trekpaard en is het Nederlands Trekpaard in zijn geheel ronder en grover gebouwd.

Er zijn 3 basiskleuren, namelijk: vos, zwart en bruin. . Elke kleur heeft een afgeleide schimmelkleur: zwartschimmel ( vaak blauwschimmel genoemd), bruinschimmel en vosschimmel. Ook bestaat er de appelschimmel, alleen is deze zeldzaam. De veulens worden doorgaans donker geboren en worden naarmate zij ouder worden steeds lichter.

In de winter is een Trekpaard donker van kleur, naarmate het zachter weer wordt zal hij witter worden. Zodra hij weer gaat verharen en zijn zomervacht heeft is hij weer donker en op het moment dat de wintervacht weer gaat komen zal hij weer licht zijn. Zo vind je 4 maal per jaar een heel ander paard terug.

Het beeld wat er van oudsher bestaat over het Trekpaard is het grote, grove paard met dikke billen en een korte staart. Vroeger werd dit vooral gedaan om tweetal redenen, namelijk:
A) uit bijgeloof:
Men dacht vroeger dat een paard met gecoupeerde staart en sterkere rug zou hebben, omdat de staart teveel lichaamssappen zou onttrekken uit het lichaam en dan vooral uit de rug.
B) praktische redenen:
Mensen die gebruik maken van een kordeel, een éénkoordig leidsel, zouden last hebben van de staart omdat deze over het koord zou slaan en het paard daardoor stuurloos zou worden. Ook is het schoonmaken makkelijker en wordt de kleding van de menner of ruiter niet vervuild.

Vanaf 1 oktober 2001 geldt er in Nederland een verbod op couperen van staarten. Dit omdat het onnodig blijkt te zijn en een schoonheidoperatie is.
Zoals de wet zegt: 'Het is verboden één of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten waarbij één of meerdere gevoelige lichaamsdelen worden verwijderd of beschadigd'.
Verder neemt men door couperen het paard zijn natuurlijke vliegenmepper weg en is het een behoorlijke operatie. Helaas is couperen in Frankrijk nog wel mogelijk en geldt er ook in Nederland en België geen uitsluiting voor keuringen met gecoupeerde staarten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Omdat het Trekpaard van nature een koudbloedpaard is, heeft hij een sobere voeding nodig. In principe is onbeperkt hooi en/of gras in combinatie met een zout- en mineralen steen voldoende en zal hij daar genoeg aan hebben.
Doordat de vacht van een Trekpaard in de winter ontzettend dik is, kan een Trekpaard prima overleven op de wei. De vacht raakt, net zoals bij elka ander paard, gewent aan de kou en regen en past zich volledig aan:
Afbeelding
(De bovenkant is nat, de vacht eronder kurkdroog. Dit na een heftige hoosbui)




== Karakter ==
Het karakter van het Trekpaard is niet in enkele zinnen te beschrijven.
Vaak wordt gedacht aan slome, sukkelige en ontzettend koele dieren. Dit blijkt vaak toch te makkelijk gedacht.
Trekpaarden zijn ontzettend sensitieve dieren die licht reageren op stem, aanrakingen en zeker ook op stemming. Zo zijn zij dan ook prima te rijden op een stang, maar zeker ook met een simpel touwhalster. Vaak zijn zij dan ook ontzettend koppig en zetten een spiegel tegenover de persoon die zij voor zich hebben, zij willen graag een eerlijke behandeling. Een onterechte reactie of stemverheffing en je kunt gegarandeerd rekenen op een niet meewerkend paard.
Daarentegen zijn het ook ontzettende knuffels, die houden van aandacht en contact.


Het Belgisch en Nederlands Trekpaard is een paard wat zeer koel in het hoofd is, maar totaal niet sloom. Zij zullen niet snel opkijken van auto's die langs hen scheuren, een tractor wat langs komt of een onverwachte situatie. Daarentegen komt de koppigheid ook hier weer aan bod. Ook een Trekpaard kan zijn kont prima in de lucht gooien wanneer hij het ergens niet mee eens is, maar ook zeker uit plezier, net zoals scheuren door de wei met paardenvriendjes.

== Gebruik ==
Op de dag van vandaag worden zowel het Belgisch Trekpaard als het Nederlands Trekpaard voornamelijk nog gebruikt voor de recreatie, buitenritten en licht dressuurmatig werk en zijn er vaak een aantal in het bezit van echte liefhebbers.

Ook zijn er vele keuringen en wordt er veelvuldig mee gement. Zo is er de laatste jaren de Power Horse Competition in trek. Dit is een Trekpaarden mencompetitie gericht op kracht, wendbaarheid en snelheid.

Op enkele plekken in Nederland en Belgie wordt er nog gewerkt met de Belgische en Nederlandse Trekpaarden. Zo is er in Oost Duinkerke (BE) nog eenmaal per jaar een groots feest waar men nog zoals vanouds de Trekpaarden aan het werk kan zien met de jaarlijkse garnalenvangst.
In Zeeland zijn er rond februari en maart op verschillende plekken Straô’s. Van oudsher bedoeld om na de winterperiode de paarden de benen te wassen in zee tegen de mok en het zomerseizoen in te gaan. Tegenwoordig wordt deze traditie in ere gehouden en rijden er met de Straô in Noordwelle zo’n 100 paarden mee, voornamelijk Trekpaarden. De ruiters zijn veelal nog in de stijl waarin er vroeger gereden werd: een witte broek, zwart jasje en zwart pet.

Ook zijn er met name in Zeeland nog regelmatig ringsteekwedstrijden.



== Foto's ==

<gallery caption="''Belgisch en Nederlands Trekpaard''">

</gallery>

== Bronnen ==
http://www.paardentips.com
http://users.telenet.nl/onsbelgischtrekpaard
http://www.kuleuven.be

==Links==
http://www.strao.nl
http://www.zeeuwseknollen.nl
http://www.ringrijden.nl



Onder het kopje foto's wil ik graag nog wat foto's plaatsen van paarden onder het zadel, mennen, ringsteken, de strao en phc. daarvoor ga ik nog wat mensen pb'en.
hoe ziet het uiteindelijke resultaat eruit?
nog toevoegingen/aanvullingen?

als de laatste foto's toegevoegd zijn, hoe dan verder? een mod pb'en dat het klaar is?

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:35

uhm je heb mijn belg als Belg gezet. maar volgens mij is ze echt een NL trekpaard. maar ik zal dat morgen nog even nakijken voor je op de stamboek gegevens Knipoog

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:38

stef schreef:
Belgen zijn ROAN, punt klaar. Dat het stamboek ze roodschimmel noemt, prima, genetisch zijn ze roan.
Ik zou het eerst ekleuren stukje ook even aanpassen of verplaatsen, is nu veel te lang voor in de tabel


en toch mag ze dat niet zo vermelden. Het ras moet zich houden aan de stamboekregels en dat is niet ROAN. Dus is en blijft het bruinschimmel. Zo staat het nu eenmaal op het papier en dan vind ik dat het ook zo in de wiki hoort. Voor mij part word er een wikistukje gemaakt over bruinschimmel. En dat daari staat dat bepaalde rassen bruinschimmel genoemd word en andere rassen roan. Dus doe niet zo opdringerig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:36

sorry als het zo over komt, was niet mijn bedoeling. Je zit alleen met het probleem dat er op deze manier verwarring ontstaat mbt op bijv het kleuren artikel. vandaar dat ik dus voor ben om de genetische namen aan te houden.
Een vosschimmel is een paard dat vos geboren is en later wit wordt.
Ik heb trouwens vroeger bij een belzenfokker gelopen, en die noemde ze allemaal roan (geen idee hoe het in hun papieren stond)

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 10:48

oke stef, geen probleem, maar ik sluit me bij verography aan. de officiele stamboek kleuren zijn schimmels.... geen roans. waarom zou je daar in een wiki wijzigingen in aanbrengen? het moet toch een informatief stukje zijn en niet een stukje waar je om verwarring te voorkomen, je eigen draai eraan geeft.

@vero: sorry... ik twijfelde erg of het nou een nl of belg was.... kijk het ff na, anders wijzig ik het !

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:56

_rosita_ schreef:
ponyzotje schreef:
Maar iemand met veel verstand van trekpaarden moet dat even duidelijker uitleggen Haha! 't zou zonde zijn als er alles correct op stond van het Nederlands trekpaard, maar niet van het Belgisch.


wat is er dan niet correct aan het belgisch trekpaard?
ik heb het hier puur over Belgisch en Nederlands Trekpaard. Daar is toch alle info duidelijk over?
misschien dat ik binnenkort zin/tijd heb de rest van de trekpaarden ook nog eens te beschrijven, maar voorl;opig even niet:)

Daar is alles correct aan, ik bedoel gewoon dat het duidelijker zou zijn als de andere, hier in België zeer vaak gebruikte triviale namen ook genoemd en verklaard werden Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:58

izzy1985 schreef:
ponyzotje schreef:
Vlaams paard is ingevoerd uit Amerika en ze trachten ermee de oude Belg terug te fokken (vraag is of dat zal lukken met zo'n homogeen startbestand). Ardenners zijn weldegelijk een andere fokrichting (ik weet er het fijne niet van maar dat moet iemand toch wél weten he Lachen ), en brabanders is de onofficiele naam van de belgen, maar ik zou het erbij zetten omdat vele mensen de brabanders kennen Lachen

Maar iemand met veel verstand van trekpaarden moet dat even duidelijker uitleggen Haha! 't zou zonde zijn als er alles correct op stond van het Nederlands trekpaard, maar niet van het Belgisch.


Even een correctie hier. Het vlaams paard is voor de oorlog juist naar Amerika geexporteerd. Later hebben ze vanuit Amerika deze paarden teruggehaald om hier de paarden weer terug te verbeteren aan het been werk e.d.


Nope Lachen Ik weet dat het belgen waren, maar toen noemden ze geen vlaams paard, maar 'Belgians'. Het vlaams paard is voorzover ik weet pas onder die naam bekend bij de invoer vanuit Amerika naar België. Hier proberen ze er inderdaad mee de oudere types terug te fokken. Apart stamboek, maar weet niet precies in hoeverre ze erkend zijn als 'ras' (de Wiki doet me altijd twijfelen Haha! ).

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:54

ponyzotje schreef:
Nope Lachen Ik weet dat het belgen waren, maar toen noemden ze geen vlaams paard, maar 'Belgians'. Het vlaams paard is voorzover ik weet pas onder die naam bekend bij de invoer vanuit Amerika naar België. Hier proberen ze er inderdaad mee de oudere types terug te fokken. Apart stamboek, maar weet niet precies in hoeverre ze erkend zijn als 'ras' (de Wiki doet me altijd twijfelen Haha! ).


MAAR, ze stammen dus af van de paarden die EERST naar Amerika zijn ge exporteerd..... Het ging vaak wel om vossen... (Vos = vlaams...)

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:55

stef schreef:
sorry als het zo over komt, was niet mijn bedoeling. Je zit alleen met het probleem dat er op deze manier verwarring ontstaat mbt op bijv het kleuren artikel. vandaar dat ik dus voor ben om de genetische namen aan te houden.
Een vosschimmel is een paard dat vos geboren is en later wit wordt.
Ik heb trouwens vroeger bij een belzenfokker gelopen, en die noemde ze allemaal roan (geen idee hoe het in hun papieren stond)


Heten die vosschimmels dan niet gewoon schimmels maar vos geboren? Staat altijd wel op de startkaarten...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:59

genetisch bestaat een vosschimmel niet, Vos Roan wel. Een vos geboren schimmel zou je dus vosschimmel kunnen noemen

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:04

vind het maar vaag....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:06

is het ook, maar dat is zowiezo met kleuren hoor. Ik ken genoeg pony's die een heel andere kleur hebben dan in het paspoort beschreven staat.
Ik weet ook zeker dat een willekeurige schetser mijn haflinger als snowflake appaloossa zou zetten. Ze is echter gewoon een vos, alleen met birdcatcher spots, en dat heeft niks met appaloosa te maken

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:17

nou ik heb even in Vera's papieren gespeurd en daar staat dus totaal niet in of het een belg is of nederlander. Clown staat alleen een trekpaard :duh: Maar goed anders even goedd naar een omschrijving kijken en even die kenmerken bij Vera terugvinden dus dan moet ze zijn: Belg, watr betreft hoofd klopt dat, alleen is Vera ook weer heel rond en is ze maar 1.63 dus ofdat ze hooog op haar benen staat betwijfel ik. Dus ze is denk ik een halfje. Maar de hoofdfoto kan blijven want dat is zeker Belg. Ja

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:55

izzy1985 schreef:
ponyzotje schreef:
Nope Lachen Ik weet dat het belgen waren, maar toen noemden ze geen vlaams paard, maar 'Belgians'. Het vlaams paard is voorzover ik weet pas onder die naam bekend bij de invoer vanuit Amerika naar België. Hier proberen ze er inderdaad mee de oudere types terug te fokken. Apart stamboek, maar weet niet precies in hoeverre ze erkend zijn als 'ras' (de Wiki doet me altijd twijfelen Haha! ).


MAAR, ze stammen dus af van de paarden die EERST naar Amerika zijn ge exporteerd..... Het ging vaak wel om vossen... (Vos = vlaams...)

Ja, ik zeg toch niet dat dat niet waar is? Haha! dat is het algemene principe van het 'terughalen' he. Daar ging het me ook niet om, gewoon om duidelijkheid te scheppen. Want dit stukje handelt over het belgisch trekpaard, terwijl er hier in belgië eigenlijk voortdurend wordt gesproken over brabanders, ardenners, vlaamse paarden en belgen... Verwarrend, dat wel Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:51

Ik loop even vast Clown

Hoe moet dit artikel nu in de wiki? Is er één ras 'trekpaard' waar het 'nederlandse' en 'belgisch' ondersoorten van zijn of zijn het twee verschillende rassen/soorten? Dan is het denk ik voor het overzicht beter als er twee artikelen van komen.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 13:53

hier heb ik oopk aan gedacht:)

het zijn 2 verschillende rassen ( ook in het stamboek) alleen zitten er zó weinig verschillen in dat ik het de moeite niet waard vond er 2 aparte artikelen over te schrijven.
trekpaard in het algemeen.... hmmz...er zijn nog meer soorten trekpaarden.

op zich is het belgisch trekpaard het bekendst.... misschien dan daaronder laten vallen?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:18

Ik zou ze wel graag als twee artikelen in de wiki zetten, maar dan gebruik ik dezelfde informatie gewoon voor twee artikelen Lachen