Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:48

hallo...
hier een bijdrage voor de wiki over het Belgisch en Nederlands Trekpaard.

De foto's zijn van een Nederlands Trekpaard, foto van het Belgisch Trekpaard volgt nog. op- of aanmerkingen hoor ik graag!

groetjes,
rosita


{{ras|Belgisch en Nederlands Trekpaard

|hoofdfoto=Afbeelding
|standfoto=Afbeelding

|stokmaat=1.60 - 1.75

|kleur= Er zijn 3 basis kleuren namelijk: vos, zwart en bruin. Elke kleur heeft een afgeleide schimmelkleur: zwartschimmel ( vaak blauwschimmel genoemd), bruinschimmel en vosschimmel. Ook bestaat er de appelschimmel, alleen is deze zeldzaam. De veulens worden doorgaans donker geboren en worden naarmate zij ouder worden steeds lichter.

In de winter is een Trekpaard donker van kleur, naarmate het zachter weer wordt zal hij witter worden. Zodra hij weer gaat verharen en zijn zomervacht heeft is hij weer donker en op het moment dat de wintervacht weer gaat komen zal hij weer licht zijn. Zo vind je 4 maal per jaar een heel ander paard terug.


|link stamboek= http://www.kvth.nl


''Het Belgisch en Nederlands Trekpaard''

== Geschiedenis ==
Het Belgisch Trekpaard is een ontzettend oud ras, vermoedelijk gefokt aan het begin van de 17e eeuw, welke met name in de periode tussen de 1e en 2e Wereldoorlog zijn opmars deed. In die periode werd het Belgisch Trekpaard ingezet voor allerlei soorten zwaar werk. Zo werd hij ingezet als trekkracht voor de afgeladen postkoetsen, in de oorlog als oorlogspaard en later als werkpaard in de landbouw, mijnbouw en de zware industrie. Ook verschafte het Belgisch Trekpaard in die periode veel arbeiders werk. Een groot deel van de economie draaide rond het Belgisch Trekpaard: landbouwers, koetsiers, vrachtrijders, boomslepers en bouwvakkers. Ook haalden bijvoorbeeld hoefsmeden en rijtuigbouwers hun inkomsten uit de opmars van het Belgisch Trekpaard.
Na de Tweede Wereldoorlog werd de motorische kracht steeds meer in gebruik genomen en zo wordt tegenwoordig het Belgisch Trekpaard veelal gebruikt voor het mennen en voor recreatie. Op enkele plekken in Nederland en Belgie wordt er nog gewerkt met de Belgische Trekpaarden. Zo is er in Oost Duinkerke (BE) nog eenmaal per jaar een groots feest waar men nog zoals vanouds de Trekpaarden aan het werk kan zien met de jaarlijkse garnalenvangst.

Later is door te fokken met verschillende rassen het Nederlands Trekpaard ontstaan. Het Nederlands Trekpaard wordt zelden nog gebruikt voor het zware werk.



== Exterieur ==
Het Belgisch Trekpaard staat in vergelijking met het Nederlands Teekpaard hoger op zijn benen. Ook is het hoofd van een Belgisch Trekpaard kleiner dan het hoofd van een Nederlands Trekpaard en is het Nederlands Trekpaard in zijn geheel ronder en grover gebouwd.

Het beeld wat er van oudsher bestaat over het Trekpaard is het grote, grove paard met dikke billen en een korte staart. Vroeger werd dit vooral gedaan om tweetal redenen, namelijk:
A) uit bijgeloof:
Men dacht vroeger dat een paard met gecoupeerde staarte en sterkere rug zou hebben, omdat de staart teveel lichaamssappen zou onttrekken uit het lichaam en dan vooral uit de rug.
B) practische redenen:
Mensen die gebruik maken van een kordeel, een éénkoordig leidsel, zouden last hebben van de staart omdat deze over het koord zou slaan en het paard daardoor stuurloos zou worden. Ook is het schoonmaken makkelijker en wordt de kleding van de menner of ruiter niet vervuild.

Vanaf 1 oktober 2001 geldt er in Nederland een verbod op couperen van staarten. Dit omdat het onnodig blijkt te zijn en een schoonheidoperatie is.
Zoals de wet zegt: 'Het is verboden één of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten waarbij één of meerdere gevoelige lichaamsdelen worden verwijderd of beschadigd'.
Verder neemt men door couperen het paard zijn natuurlijke vliegenmepper weg en is het een behoorlijke operatie. Helaas is couperen in Frankrijk nog wel mogelijk en geldt er ook in Nederland en Belgie geen uitsluiting voor keuringen met gecoupeerde staarten.

Omdat het Trekpaard van nature een koudbloedpaard is, heeft hij een sobere voeding nodig. In principe is onbeperkt hooi en/of gras in combinatie met een zout-en mineralen steen voldoende en zal hij daar genoeg aan hebben.
Doordat de vacht van een Trekpaard in de winter ontzettend dik is, kan een Trekpaard prima overleven op de wei. De vacht raakt gewent aan de kou en regen en past zich volledig aan:
Afbeelding (De bovenkant is nat, de vacht eronder kurkdroog. Dit na een heftige hoosbui)

== Karakter ==
Het karakter van het Trekpaard is niet in enkele zinnen te beschrijven.
Vaak wordt gedacht aan slome, sukkelige en ontzettend koele dieren. Dit blijkt vaak toch te makkelijk gedacht.
Trekpaarden zijn ontzettend sensitieve dieren die licht reageren op stem, aanrakingen en zeker ook op stemming. Zo zijn zij dan ook prima te rijden op een stang, maar zeker ook met een simpel touwhalster. Vaak zijn zij dan ook ontzettend koppig en zetten een spiegel tegenover de persoon die zij voor zich hebben, zij willen graag een eerlijke behandeling. Een onterechte reactie of stemverheffing en je kunt gegarandeerd rekenen op een niet meewerkend paard.
Daarentegen zijn het ook ontzettende knuffels, die houden van aandacht en contact.

Het Belgisch en Nederlands Trekpaard is een paard wat zeer koel in het hoofd is, maar totaal niet sloom. Zij zullen niet snel opkijken van auto's die langs hen scheuren, een tractor wat langs komt of een onverwachte situatie. Daarentegen komt de koppigheid ook hier weer aan bod. Ook een Trekpaard kan zijn kont prima in de lucht gooien wanneer hij het ergens niet mee eens is, maar ook zeker uit plezier, net zoals scheuren door de wei met paardenvriendjes.

== Gebruik ==
Op de dag van vandaag worden zowel het Belgisch Trekpaard als het Nederlands Trekpaard voornamelijk nog gebruikt voor de recreatie en zijn er vaak een aantal in het bezit van echte liefhebbers.
Ook zijn er vele keuringen en wordt er veelvuldig mee gement. Zo is er de laatste jaren ook de Power Horse Competition in trek. Dit is een Trekpaarden mencompetitie gericht op kracht, sturen en snelheid. Het Belgisch en Nederlands Trekpaard wordt veel gebruikt voor buitenritten en wordt gebruikt voor het lichte dressuur werk.



== Foto's ==

<gallery caption="''Belgisch en Nederlands Trekpaard''">
Afbeelding:Afbeelding

</gallery>

== Bronnen ==
http://www.paardentips.com
http://users.telenet.nl/onsbelgischtrekpaard
http://www.kuleuven.be
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 01-05-07 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:59

Ze hebben een "sobere" voeding nodig in plaats van een sombere voeding Knipoog
ik heb je trouwens wat foto's gemaild, misschien kun je er iets mee?.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 23:06

hahaha oliebol.... idd! zie je.... het is maar goed dat mensen het even checken! thnx.. ik ga de foto's even kijken

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 06:42

toevoeging onder ==gebruik==
Met name in Zeeland zijn er nog regelmatig ringsteekwedstrijden, waarvoor Trekpaarden gebruikt worden.

Voor de agenda van de Power Horse Competition en het ringsteken: www.zeeuweseknollen.nl onder het kopje agenda.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:20

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QA8CGBTW

hier nog een foto van Emma ingevlochten...ze is een beetje overbouwd en de foto is donker...maar ik vind ze er wel knap op staan Knipoog

Oja en voor het ringrijden... http://www.ringrijden.nl

Tijdens de 2e w.oorlog is er trouwens veel gekruist met de duitse paarden, denk maar aan de oldenburger...

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:06


Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:09

ik had trouwens nog een vraag. Is het niet zo dat het nederlands trekpaard kleiner maar ook minder grof is? Als ik vera met andere paarden vergelijkt is ze echt een kleintje en ook minder breed. (wel bij haar borst en schouders)

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:54

verography schreef:
ik had trouwens nog een vraag. Is het niet zo dat het nederlands trekpaard kleiner maar ook minder grof is? Als ik vera met andere paarden vergelijkt is ze echt een kleintje en ook minder breed. (wel bij haar borst en schouders)


de info die ik erover heb gevonden zegt dat het N.T kleiner is maar wel grover. Als ik naar Toos kijk, klopt dat exact. en uiteraard verschilt dat per paard ook nog.

thnx allemaal voor de extra info en foto's. het is vervelend dat ik niet kan wijzigen, dus ik wacht nog even reacties af en ga dan een aanvullend stukje schrijven, anders wordt het zo onoverzichtelijk./

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:13

dat kan ja. Of vera's buik is gewoon dunner. Ze heeft namelijk wel een enorme borst en schouders

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:55

Bovendien heb je 3 maten belgen... kleine, midden en grote maat...

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:08


Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:05

Ik heb ook nog foto's van een aantal bruine trekpaarden.
Misschien om het verschil in kleur te laten zien?
Pb me maar als je interesse hebt.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:20

Even terzijde: _rosita_, jij schrijft dat het schimmelkleuren zijn, maar al ik je beschrijving zo lees en de foto's van Belgen bekijk, dan zijn het eerder roans toch? (Schimmels worden uiteindelijk geheel wit, roans hebben witte haren door de vacht met verschil tussen winter en zomervacht, en niet op hun hoofd en onderbenen.)

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:06

nee bij belgen heet het altijd schimmel. Belgen zijn idd dan misschien wel roans. als je het zo beschrijft is mijn belg dat wel maar stamboekvermeldingen zijn altijd Schimmels Knipoog

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:49

Gestoord Handig! Valken zijn niet valk (bij de welsh ofzo?), Schimmels zijn geen schimmels, dat houdt de zaken simpel en overzichtelijk. Frusty

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:52

haha slim he. want jij beschreef dat het hoofd en benen geen witte haren hadden en dat klopt bij een belg. Ook verandert het kleurenpatroon: in de winter is die van mij bv: bruin en in de zomer heel wit met een bruin hoofd Nagelbijten / Gniffelen maar ze is toch echt bruinschimmel staat op haar papier.

Stamboeken willen graag moeilijk doen denk ik.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:06

lastig...want als Emma verhaart, dan is ze op haar hoofd ook bruin/zwart-schimmel...later trekt dat weg en is ze donker van kleur daar.

maarre ROAN, is dat niet een ander woord voor bruinschimmel?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:46

hihi.... makkelijker wordt het er niet op idd:P met al die kleuren!
trekpaarden bestaan echt alleen in schimmelkleuren, al lijken die dan wel weer op een andere kleur...bv roan..

thnx voor de link, zijn mooie foto's!
amanda , ik zou ook van jou nog wel wat foto's willen ontvangen. dan kan ik de duidelijkste bij elkaar zetten.
roossie@gmail.com

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:07

roan wordt inderdaad beschreven als bruinschimmel of vosschimmel, zo heb ik het toch altijd ervaren. Misschien ook de link/verschil meteen duidelijk stellen tussen een brabander/belgisch trekpaard/ardenner/vlaams paard?

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:18

Volgens mij tegenwoordig een pot nat...nouja Vlaamse zijn vossen en naar mijn idee Ardenners bruine maar ook dat hoeft niet geloof ik.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:54

Vlaams paard is ingevoerd uit Amerika en ze trachten ermee de oude Belg terug te fokken (vraag is of dat zal lukken met zo'n homogeen startbestand). Ardenners zijn weldegelijk een andere fokrichting (ik weet er het fijne niet van maar dat moet iemand toch wél weten he Lachen ), en brabanders is de onofficiele naam van de belgen, maar ik zou het erbij zetten omdat vele mensen de brabanders kennen Lachen

Maar iemand met veel verstand van trekpaarden moet dat even duidelijker uitleggen Haha! 't zou zonde zijn als er alles correct op stond van het Nederlands trekpaard, maar niet van het Belgisch.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:55

ponyzotje schreef:
Maar iemand met veel verstand van trekpaarden moet dat even duidelijker uitleggen Haha! 't zou zonde zijn als er alles correct op stond van het Nederlands trekpaard, maar niet van het Belgisch.


wat is er dan niet correct aan het belgisch trekpaard?
ik heb het hier puur over Belgisch en Nederlands Trekpaard. Daar is toch alle info duidelijk over?
misschien dat ik binnenkort zin/tijd heb de rest van de trekpaarden ook nog eens te beschrijven, maar voorl;opig even niet:)

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:10

ponyzotje schreef:
Vlaams paard is ingevoerd uit Amerika en ze trachten ermee de oude Belg terug te fokken (vraag is of dat zal lukken met zo'n homogeen startbestand). Ardenners zijn weldegelijk een andere fokrichting (ik weet er het fijne niet van maar dat moet iemand toch wél weten he Lachen ), en brabanders is de onofficiele naam van de belgen, maar ik zou het erbij zetten omdat vele mensen de brabanders kennen Lachen

Maar iemand met veel verstand van trekpaarden moet dat even duidelijker uitleggen Haha! 't zou zonde zijn als er alles correct op stond van het Nederlands trekpaard, maar niet van het Belgisch.


Even een correctie hier. Het vlaams paard is voor de oorlog juist naar Amerika geexporteerd. Later hebben ze vanuit Amerika deze paarden teruggehaald om hier de paarden weer terug te verbeteren aan het been werk e.d.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:27

Belgen zijn ROAN, punt klaar. Dat het stamboek ze roodschimmel noemt, prima, genetisch zijn ze roan.
Ik zou het eerst ekleuren stukje ook even aanpassen of verplaatsen, is nu veel te lang voor in de tabel

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het Belgisch en Nederlands Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:34

oja en BLEU ROAN is dus gewoon blauwschimmel...volgens mij is het gewoon een engelse benaming ervoor...