Voor het been maken/ overgangen rijden.. goed onderwerp?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
I_Moondance
Berichten: 1159
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Leende

Voor het been maken/ overgangen rijden.. goed onderwerp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:32

Hoi,
Ja ik ben aan het twijfelen of ik hiervan een stukje voor de wiki zal schrijven . Is het een goed onderwerp, is er behoefte aan?

Groetjes

I_Moondance
Berichten: 1159
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Leende

Re: Voor het been maken/ overgangen rijden.. goed onderwerp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 23:30

Ik had niks te doen dus ben ik maar begonnen met overgangen.

Overgangen

Wat zijn overgangen?
Overgangen zijn tempowisselingen. Een tempowisseling is als van het halthouden naar de stap gaat, maar ook als je van de stap weer terug naar het halthouden gaat. De basis overgangen zijn van de stap naar draf, draf naar stap, draf naar galop, galop naar draf. Maar er zijn ook nog overgangen die tussen 2gangen inzitten, zo kun je bijvoorbeeld de overgang van de draf naar de middendraf rijden.
Zo zijn er nog véél meer overgangen..

Waarom en hoe rijdt je overgangen?
Het rijden van overgangen helpt het paard om het gewicht van de ruiter goed te verdelen en op de achterhand te brengen in een overgang naar een langzamer tempo, ook helpt de stuwkracht van achterhand het versterken in overgangen naar een hoger tempo. Een overgang moet soepel en netjes bij de letter worden uitgevoerd bij een dressuurproef. de tact van de beweging wordt vastgehouden tot het moment dat de overgang in de nieuwe gang is gemaakt. Het paard blijft licht in de hand en er mag geen verzet tonen of verstijven. Als de overgangen goed gaan is het fijn om ze vaker te gaan oefenen op de letter, zo leer je hoelang je van tevoren de overgangen in moet zetten zonder balane- en ritme- storingen. Als je een overgang op de volte maakt is dat vaak makkelijker omdat de gewrichten dan aan één kant al een beetje gebogen zijn. Als je rechtuit rijdt zijn de gewrichten nog niet gebogen. Als het paard in ge overgang verzet toont kun je dat voorkomen door iets meer stelling (een héél klein beetje buiging naar binnen). Hiervoor moet je je binnenbeen gebruiken en word je extra nageeflijk(je armkracht lichter laten worden zonder dat je teugels langer worden). Je buitenhand controleert het tempo, die kan even blokkeren zodat het paard daarop een overgang maakt naar een langzamer tempo.
Voordat je een overgang maakt moet je altijd een kleinbeetje beendruk en een halve ophouding maken. Als het paard zijn balans niet heeft gevonden kan hij niet vloeiend/mooi van tempo veranderen.

bron: Gids voor de ruiter; Dressuuroefeningen, Eigen kennis