sgmw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:36

de samengestelde menwedstrijden.


Dressuur
In de dressuurproef worden in een aantal verplichte oefeningen de scholingsgraad van de aanspanning en de kunde van de rijder beoordeeld.

Vaardigheid
Bij de vaardigheidsproef worden conditie, gehoorzaamheid, wendbaarheid en behendigheid van de combinatie beoordeeld. Dit gebeurt aan de hand van een parcours dat is opgebouwd uit poortjes gevormd door twee kegels met daarop een bal. Deze bal valt van de kegel indien de kegel door de aanspanning wordt aangeraakt. Tijdsoverschrijding en afgeworpen ballen leveren strafpunten op.

Marathon
De marathon is het spectaculairste onderdeel. In de marathon worden snelheid, uithoudingsvermogen, stuurkunst en moed van de aanspanning op de proef gesteld. De marathon bestaat uit een aantal trajecten waarvan één traject het hindernistraject is. Dit traject is voorzien van een aantal natuurlijke hindernissen waarbinnen de aanspanning zo snel mogelijk poorten in de juiste volgorde moet rijden. De gerealiseerde tijden in de hindernissen zijn belangrijk voor de uitslag in de wedstrijd.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:00

De marathon is het spectaculairste onderdeel.

Deze zin lijkt mij niet helemaal objectief...

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:48

Rubrieken binnen de mensport
Er worden op twee gronden rubrieken gemaakt. De eerste is "paarden" en "pony's". Wanneer de schofthoogte minder dan 1.49 meter is spreekt men van pony's, vanaf 1.49 m. van paarden. De tweede grond is het aantal paarden/pony's en de manier van aanspannen. Er zijn rubrieken voor enkelspan, dubbelspan, tandem en vierspan.

Dressuur (proefA)
Bij een dressuurproef is het de bedoeling dat de menner laat zien dat zijn paard ontspannen en gewillig doet wat de menner vraagt. Dit doet hij door voorgeschreven oefeningen uit te voeren. Deze oefeningen zijn het zo goed en vloeiend mogelijk rijden van figuren, zoals een wending en een volte, en het maken van vloeiende overgangen tussen de verschillende gangen.

De proef worden gereden in een rechthoekige dressuurring van minimaal 40 x 80 meter. Op diverse punten staan letters. De oefeningen moeten meestal bij een letter worden gedaan(met uitzondering van klasse 1 waar het allemaal wat progressiefer mag) . De proef wordt beoordeeld door twee of drie juryleden. Deze beoordelen de oefeningen met cijfers van 1 tot 10. Het aantal behaalde punten wordt afgetrokken van het aantallen punten dat maximaal kan worden behaald. De niet-behaalde punten zijn strafpunten.


Marathon(proef B)
De marathon bestaat uit 3 trajecten over de weg en door het terrein. Elk traject moet in een bepaalde tijd worden afgelegd. Het meest spectaculair is het laatste traject, waarin 6(vaak basiswedstrijden),7 of 8 hindernissen (Nationaal en internationaal 7 of 8)zijn opgenomen. Deze hindernissen moeten zo snel mogelijk worden genomen. Daarbij komt het vooral aan op snelheid en wendbaarheid van het paard en de stuurmanskunst van de menner. De helper van de menner, de groom, staat achterop het rijtuig en houdt het rijtuig in evenwicht door zijn gewicht te verplaatsen. Tevens helpt hij de menner met het onthouden van de route in de hindernis. De hindernissen hebben natuurlijke en kunstmatige obstakels zoals bomen, heuvels, waterplassen en palen.
En met als in de vaardigheid moet men bij de vlaggen van de hindernispoorten de rode kleur rechts houden en wit links.

Voor de tijdsoverschrijding in de trajecten krijgt de menner strafpunten(),2 per seconde), Indien men te snel is krijgt men ook strafpunten (0,1 oer seconde) alsmede voor elke seconde dat de aanspanning in een hindernis is(0,2 per seconde). Bovendien worden de paarden veterinair gecontroleerd om te kijken of ze voldoende in conditie zijn.


Vaardigheid(proef C)
De vaardigheidsproef is een test voor de gehoorzaamheid van het paard en de stuurmanskunst van de menner. Met plastic kegels worden genummerde poorten uitgezet. De menner moet zijn aanspanning in de goede volgorde door de poorten sturen. Op de kegels liggen ballen. Voor elke bal die van een kegel wordt gereden krijgt de menner 3 strafpunten.Men moet de rode kegel rechts en de witte links houden. Het totale parcours moet binnen een bepaalde tijd worden afgelegd. Voor overschrijding van deze tijd krijgt de menner ook strafpunten 0,5 per seconde..


Eindklassement
De menner, die aan na alle onderdelen het minste aantal strafpunten heeft, is winnaar van de wedstrijd. Wedstrijden worden verreden in de klasse 1 (beginners), 2, 3 en 4. Afhankelijk van het aantal strafpunten kan een menner tot 3 winst- of verliespunten krijgen. Met voldoende winstpunten kan de menner promoveren, met teveel verliespunten(10) degradeert men. Menners in de hoogste nationale klasse (klasse 4) mogen internationale wedstrijden rijden en kunnen geselecteerd worden voor het nationale team voor europese en wereldkampioenschappen.

De hierboven beschreven regels zijn van toepassing op de officiële wedstrijden zoals die worden georganiseerd door de KNHS. Er worden ook oefen- en wilde marathons georganiseerd, waarbij soms alleen een hindernistraject wordt gereden. Ook worden er in de winter indoor-wedstrijden georganiseerd. Indoormarathons zijn vaak een combinatie van een vaardigheidsproef en enkele hindernissen.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:21

Echwel schreef:
Rubrieken binnen de mensport
Er worden op twee gronden rubrieken gemaakt. De eerste is "paarden" en "pony's". Wanneer de schofthoogte minder dan 1.49 meter is spreekt men van pony's, vanaf 1.49 m. van paarden.


Wat een raar formaat trouwens - weet jij toevallig hoe het komt dat dit weer net anders is dan bij de ruitersport?

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:34

Wij kennen niet de rubriek E pony, wij spreken alleen van pony's en paarden.
moet idd 1m48 zijn..en met ijzers 1m49, ben vergeten het verschil met en zonder ijzers aan te geven.
maar het was ook een enorm tikwerk hoor Haha!

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:17

Het niet bestaan van de E-pony's wist ik, dat is in de internationale ruitersport ook zo, maar ik vroeg me dus inderdaad af waar dat centimetertje verschil vandaan kwam.

Vraagje: kent de mensport nog aparte onderdelen (dus de 3 proeven apart, zoals je bij ruitersport ook dressuur en springen apart hebt met sgw als combinatie?) Of heb je het altijd over sgmw als je het over mensport hebt en andersom?

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 22:22

Bij het mennen heb je ook de dressuur en vaardigheid.

En je hebt wilde wedstrijden waar je alleen een marathon kan rijden.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:24

SGMW is de 3 onderdelen wedstrijd, je hebt ook nog de 2 onderdelenwedstrijd
Daarbij heb je alleen:
Dressuur
Bij een dressuurproef is het de bedoeling dat de menner laat zien dat zijn paard ontspannen en gewillig doet wat de menner vraagt. Dit doet hij door voorgeschreven oefeningen uit te voeren. Deze oefeningen zijn het zo goed en vloeiend mogelijk rijden van figuren, zoals een wending en een volte, en het maken van vloeiende overgangen tussen de verschillende gangen.

De proef worden gereden in een rechthoekige dressuurring van minimaal 30 x 60 meter.(hier dus het verschil met SGMW) Op diverse punten staan letters. De oefeningen moeten meestal bij een letter worden gedaan. De proef wordt beoordeeld door één of meerdere jury's. Deze beoordelen de oefeningen met cijfers van 1 tot 10. De menner die de meeste punten heeft gescoord wint de wedstrijd.

Wedstrijden worden verreden in de klassen B (beginner), L (licht), M (middelzwaar), Z (zwaar) en ZZ (dubbel zwaar). Afhankelijk van de beoordeling van de proef kan een menner tot 3 winst- of verliespunten krijgen. Met voldoende winstpunten kan de menner promoveren naar de volgende klasse, met teveel verliespunten degradeert hij.


Vaardigheid
De vaardigheidsproef is een test voor de gehoorzaamheid van het paard en de stuurmanskunst van de menner. Met plastic kegels worden genummerde poorten uitgezet. De menner moet zijn aanspanning in de goede volgorde door de poorten sturen. Op de kegels liggen ballen. Voor elke bal die van een kegel wordt gereden krijgt de menner strafpunten. Het totale parcours moet binnen een bepaalde tijd worden afgelegd. Voor overschrijding van deze tijd krijgt de menner ook strafpunten. Degene met het minst aantal strafpunten wint de wedstrijd.


Er is geen onderdeel marathon apart.
Wel heb je indoormarathons, welke ook onder de vlag van de KNHS worden gereden.
Daarbij zijn geen winst-verliespunten.
Het is een combinatie van vaardigheid/hindernissen.

OOk zijn er wilde wedstrijden met alleen een wegtraject en een marathon, maar deze mogen van de KNHS eigenlijk niet worden verreden door leden.
Voorbeelden hiervan zijn Wouterswoude en Kubaart.
Hier is het meer een groot dorpsfeest, waarbij ook een marathon hoort.

Wedstrijden worden verreden in de klassen L (licht), M (middelzwaar) en Z (zwaar). Afhankelijk van het aantal strafpunten kan een menner maximaal 2 winstpunten verdienen en maximaal 3 verliespunten. Met voldoende winstpunten kan de menner promoveren naar de volgende klasse, met teveel verliespunten degradeert hij

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:32


Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:07

Dit is ook de mensport, de 2 en de 3 onderdelen wedstrijden
Aangespannensport is anders daar weet Neonlight heel veel vanaf.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:01

kleine verbetering, ik zag het artikel net op wiki staan en had al gelijk de opmerking dat er dus ook dressuur wedstrijden los te rijden zijn.
ik zie dat het er al bij staat
maar als je het over 2 onderdelen wedstrijd hebt klinkt het alsof je dressuur en vaardigheid moet rijden.
dat is niet waar, je kunt ook alleen dressuur rijden. je kunt echter niet alleen vaardigheid rijden.
en volgens mij is dressuur niet verplicht in een 30-60 baan.. je hebt ook speciale indoorproeven voor kleinere banen.

dat is het enige dat ik toe te voegen had Knipoog

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:53

Echwel schreef:
Dit is ook de mensport, de 2 en de 3 onderdelen wedstrijden
Aangespannensport is anders daar weet Neonlight heel veel vanaf.


Ik heb met behulp van Banjer een stukje geschreven over het mennen zelf en daarin een verwijzing gemaakt naar de mensport, het koetsiersbewijs en aangespannen rijden. Maar het aangespannen rijden is een sport op zich waar ik helemaal niets van weet. Misschien wil Neonlight daar wat over vertellen of schrijven?
Dit is volgens mij een heel uitgebreid gebeuren met verwijzingen naar allerlei soorten koetsen, tradities en plaatselijke gewoontes.

En dan heb ik nog wat vragen over de sgmw zelf.
Is het Achenbach systeem verplicht tijdens de dressuur / kegeltjesparcours?
Wat zijn de verplichte afstanden in het kegeltjes parcours tussen de kegels?
Eventueel nog een vermelding dat vroeger nog een 4e onderdeel was van het geheel: de presentatie!
Volgens mij is dat er sinds een jaar of 10 vanaf, maar dat is geen parate kennis van mij.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:06

Achenbach is niet verplicht..

Afstanden kegels
klasse 1 + 35 cm
Klasse 2 +30 cm
Klasse 3 enkelspan +25 cm\ de rest +30cm
Klasse 4 + 20cm

Presentatie bestaatn niet meer.
Is nu opgenomen in de dressuurproeven..

Vanaf 1 april waren er nieuwe proeven klasse 123

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:14

Nog even een toevoeging miss..

Uitrusting.
De wagen moet aan de voorkant onderdoor kunnen draaien.
In het geval er geen rem aanwezig is moet er met broek worden gereden..

Is het interessant te weten welke spoorbreedtes wagen en gewichten
wagens er voor klasse 3 en 4 verpllicht zijn??

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:34

Dank je Echwel Lachen
Die spoorbreedtes zijn denk ik wel interessant om te vermelden bij het behandelen van de verschillende koetsen / wagens.
Dat zou ik erg op prijs stellen als je die kan nakijken.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:36

Heb ze in het koppie zitten hoor.
Ben trouwens met stef en mijn dochter bezig
een opzetje te maken over menbitten..
Ga dit weekend eerst op wedstrijd daarna maak ik er verder tijd voor..

Van wagens en koetsen kan ik miss aan heel veel foto materiaal komen.
Authentiek en modern intresse??

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:38

oh Bloos en ik zag in jouw profiel mooie foto's van enkelspannen. Zou je daar een van willen uitlenen? Liefst die met veiligheidshelm op Lachen
Ik weet niet of je die kunt uploaden op iets anders dan "mijn album", anders misschien mailen aan mij in grote resolutie als je wilt.
Kan mijn email wel pb-en als dat nodig is.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:38

Echwel schreef:
Heb ze in het koppie zitten hoor.
Ben trouwens met stef en mijn dochter bezig
een opzetje te maken over menbitten..
Ga dit weekend eerst op wedstrijd daarna maak ik er verder tijd voor..

Van wagens en koetsen kan ik miss aan heel veel foto materiaal komen.
Authentiek en modern intresse??


JA!!!!!!! Heel graag, je bent een topper Lachen

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:41

Heb net dochterlief gesproken, we gaan foto's maken van authentiek
En van presentatie en marathonwagens..

Die uit mijn profiel mag je gebruiken hoor.
Heb er veel meer zal ze wel doorsturen pb je adres maar..

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:33

lasse 4 vaardigheid.
4span paard 1m58
2span paard 1m48
Alle overige rubrieken 1m38
Waarbij de tandemrijders dit jaar nog dispensatie hebben gekregen
ivm aanschaf presentatiewagens..

marathon
Klasse 1 en 2 vrij van gewicht/
spoorbreedte..alle rubrieken min 1m25
klasse 3 en 4 gewichten
Paarden
4 span pa 600kg
2sspa/pa 350kg
ta/1spa 150kg

pony's
4spa 300kg
2spa 175kg (FEI 225kg)
ta/1spa 90kg

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:53

Van presentatie en marathonwagens hebben ik heel veel foto's op de computer staan.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:32

ardo_iggy schreef:
Van presentatie en marathonwagens hebben ik heel veel foto's op de computer staan.


Graag Lachen Dan kunnen we keuzes maken. Kan je die hier plaatsen of stuur je ze liever door per email?

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 10:44

Je hebt pb.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:21

http://www.bokt.nl/wiki/Mensport

vandaag toegevoegd bij mensport; de eisen die gesteld worden aan de wagens en de afstanden tussen de kegels. Informatie van Echwel.
En enkele foto's die ardo_iggy heeft uitgeleend en zo mooi gemaakt Lachen

Om verder te borduren op het onderdeel mennen heb ik ook "aangespannen sport" toegevoegd als onderwerp.

Verder hebben Echwel en ik contact gehad over nog enkele onderwerpen:
    authentieke koetsen, daar gaan we binnenkort foto's van maken en een artikel over schrijven
    enkelspan, tweespan, tandem, vierspan en andere manieren van paarden voor de wagen zetten. Dat zal eerder een definitie worden dan een heel artikel ben ik bang. Foto's daarvoor heb ik al geupload, ter beschikking gesteld door ardo_iggy wederom.
    harnachement, zoals borsttuig, broek, schofttuig, leidsels, bitten etc. Maar dat zal wat mij betreft gezien de tijd die alle onderzoeken kosten nog wel even op zich laten wachten.

Dus als er geïnteresseerden zijn? Neem even contact op met een van ons of met Stef, die ook bezig is met het onderwerp mennen. Het zou zonde zijn als er dubbel werk wordt gedaan.
Uiteraard zijn aanvullingen altijd welkom en foto's ook.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: sgmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:09

Is het misschien een idee om in dit artikel:

http://www.bokt.nl/wiki/Mennen

een subkopje 'sport' te maken en daar heel kort uit te leggen wat voor wedstrijden er zijn met wagens en wat het verschil is? Er is nu een aangespannen sport en een mensport artikel en op zich zie ik de verschillen wel, maar even kort met linkjes onder elkaar is misschien wel zo prettig? Lachen