Abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:39

Abortus

Abortus is het verliezen van de [[foetus]] ([[vrucht]]) en de vliezen totaal of gedeeltelijk voor 300 dagen dracht.
De vrucht noemen we een embryo tot 40 dagen, daarna een foetus tot de 300 dagen. Als het vruchtje voor 40 dagen sterft noemt men dat embryonale sterfte, tussen de 40 en de 300 dagen foetale sterfte en tussen de 300 en de 320 dagen spreekt men van vroeggeboorte.

Embryonale sterfte.

Hierbij wordt de embryo opgenomen in het lichaam, en is er dus niks te zien.
Dit zijn een paar oorzaken die een embryonale sterfte kunnen veroorzaken:
· Leeftijd, bij oudere merries is de kans groter.
· Afwijking van het embryo zelf.
· Niet goede baarmoeder, er kunnen bijv. infecties zijn.
· Te weinig van het [[hormoon]] [[progesteron]]
· Factoren zoals voeding, huisvesting, stress enz.

Foetale sterfte.

Hierbij zie je wel symptomen bij de merrie.
Deze zijn:
· Koliek
· Vaginale uitvloeiing
· Vroegtijdige melkgift
Een merrie met foetale sterfte moet apart worden gehouden, om ziektes die uit de vrucht en de vruchtvliezen komen te voorkomen bij andere merries.
De oorzaken kunnen worden onderverdeeld in niet-besmettelijke oorzaken en besmettelijke oorzaken.

Niet-besmettelijke oorzaken:
· Tweelingdracht
· Afwijking van de navelstreng
· Vroegtijdig loslaten [[placenta]]
· Afwijking foetus zelf
· Koorts bij de merrie

Besmettelijke oorzaken:
· Viraal: herpesvirus, arteritis virus
· Bacterieel: bacteriën infecteren de baarmoeder of delen daarvan
· Schimmels: aspergillus, hierdoor ontsteekt de placenta

Vroeggeboorte

Hierbij overleeft het veulen het soms wel, maar al heeft hij het overleeft is hij wel sterk verzwakt. Ze hebben een laag geboortegewicht, een zeer zachte vacht, slappe oren en zijn ook fysiek zwak. Als een op tijd geboren veulen de zelfde symptomen heeft, noemt men het een dysmatuur veulen.



Dit is alvast een beginnetje, nog ideeën wat ik er nog meer bij kan plaatsen?

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:26

Wordt Embryonale sterfte ook wel absorptie genoemd ??
Ik heb wel eens gelezen dat dit bij een paard niet mogelijk is en er altijd uitstoting plaatsvind (abortus dus).

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 20:51

DubbelDun schreef:
Wordt Embryonale sterfte ook wel absorptie genoemd ??
Ik heb wel eens gelezen dat dit bij een paard niet mogelijk is en er altijd uitstoting plaatsvind (abortus dus).

Embryonale sterfte is een mogelijkheid van een abortus, en ik snap dus niet dat jij zegt dat dat niet mogelijk is bij een paard, terwijl een abortus zelf wel?

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:01

Ik hoor wel vaker mensen zeggen dat een paard wat na 3 weken drachtig wordt gescanned en na 3 maanden niet meer drachtig blijkt te zijn het heeft 'geabsorbeerd'; dus het lichaam heeft het opgenomen.
Maar ik heb geen wetenschappelijk bewijs kunnen vinden dat een paardenlichaam deze mogelijkheid heeft, wel dat het gewoon wordt uitgedreven (abortus), maar dat dit vaak vanwege de kleine omvang niet wordt opgemerkt c.q. wordt teruggevonden.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:06

Als jij dat bewijs hebt, mag je het me PBen. Knipoog

Ik heb echter daar geen bewijs voor gevonden, maar ik denk zelf dat het degelijk wel mogelijk is om zo'n kleine embryo, dat alleen maar lichamelijke stoffen heeft, in het paardenlichaam te laten "absorberen".

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:35

Ik heb via google op "early embryonic loss" en 'absorption' niets kunnen vinden wat een embryo betreft op een medische site. Wél wat gewone mensen er over zeggen.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat een onbevrucht ei geabsorbeerd wordt. Paarden kennen tenslotte niet zoiets als 'ongesteld' zijn.

Mocht jij wetenschappelijk bewijs kunnen vinden dat absorptie wél mogelijk is dan hou ik me ook aanbevolen Haha!