Paardenmassage

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Paardenmassage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:44

Ik kon hier nog niks over vinden op de wiki, en op dit forum.

Het is nog niet helemaal uitgewerkt, want dit is de eerste keer dat ik een artikel maak, dus graag tips enzo, en de verbeteringspunten..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Paardenmassage is een alternatieve therapie.

Er zijn allerlei manieren van massage, al jarenlang, massage is er om de spieren te versoepelen, pijn te verminderen, de doorbloeding laten verbeteren en stress plaats te laten maken voor ontspanning. Wat voor mensen geldt, geldt ook voor paarden. Paarden kunnen ook last krijgen van stress, pijn, stijfheid en ook blessures door allerlei prestaties die van ze gevraagd worden. Vaak is een blessure of een kreupelheid al langer een probleem wat zich nog niet uitte en in een vroeg stadium nog niet te herkennen was.

Paardenmassages worden gegeven door middel van acupressuur, acupressuur is een drukpuntmassage die via de meridianen(zijn denkbeeldige lijnen over het lichaam die punten van levensenergie verbinden) plaats vind. Het is eigenlijk hetzelfde als acupunctuur, maar dan zonder naalden. Langs de meridianen liggen meer dan 350 drukpunten. Veel van deze punten liggen tussen spieren en botten. Paarden hebben net als mensen een meridiaansysteem,dat uit 12 hoofdmeridianen bestaat. Elk van deze meridianen heeft verbinding met een orgaansysteem.

Wie zijn paard regelmatig 'checkt', niet alleen kijken, maar ook voelen, zal zijn paard beter leren kennen en ook eerder opmerken wanneer er iets is verandert aan zijn gezondheid, inzet etc. Er is een vroeg stadium van een probleem namelijk vaak maar weinig nodig om de gezondheid, en ook de prestaties, weer beter te maken.
Laatst bijgewerkt door Air op 19-04-07 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Paardenmassage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:51

Iemand anders mag het ook wel verder uitwerken, want persoonlijk weet ik er namelijk niks van, lijkt me beter als iemand die het zelf ook bij zijn/haar paard doet dan ook een stuk erbij schrijft ofzo Lachen

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Paardenmassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:11

x_Marr schreef:
Ik kon hier nog niks over vinden op de wiki, en op dit forum.

Het is nog niet helemaal uitgewerkt, want dit is de eerste keer dat ik een artikel maak, dus graag tips enzo, en de verbeteringspunten..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Paardenmassage is een vorm van alternatieve therapie.

Er zijn al jarenlang allerlei manieren van massage. Massage is er om de spieren te versoepelen, pijn te verminderen, de doorbloeding laten verbeteren en stress plaats te laten maken voor ontspanning. Wat voor mensen geldt, geldt ook voor paarden. Paarden kunnen ook last krijgen van stress, pijn, stijfheid en ook blessures door allerlei prestaties die van ze gevraagd worden. Vaak is een blessure of een kreupelheid al langer een probleem wat zich nog niet uitte en in een vroeg stadium nog niet te herkennen was.

Paardenmassages kunnen onderandere worden gegeven door middel van acupressuur, acupressuur is een drukpuntmassage die via de meridianen(zijn denkbeeldige lijnen over het lichaam die punten van levensenergie verbinden) plaats vind. Het is eigenlijk hetzelfde als acupunctuur, maar dan zonder naalden. Langs de meridianen liggen meer dan 350 drukpunten. Veel van deze punten liggen tussen spieren en botten. Paarden hebben net als mensen een meridiaansysteem,dat uit 12 hoofdmeridianen bestaat. Elk van deze meridianen heeft verbinding met een orgaansysteem.

Wie zijn paard regelmatig 'checkt', niet alleen kijken, maar ook voelen, zal zijn paard beter leren kennen en ook eerder opmerken wanneer er iets is verandert aan zijn gezondheid, inzet etc. Er is een vroeg stadium van een probleem namelijk vaak maar weinig nodig om de gezondheid, en ook de prestaties, weer beter te maken.