Voltige

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 23:15

Wat is voltige?
Voltige is oefeningen doen op een paard terwijl het stapt, draaft of galoppeerd.
In 1976 werd voltige benoemd tot een tak in de paardensport met het doel kinderen te leren paardrijden. In 1983 FEI voltige opgenomen als een aparte discipline in de paardensport. Sindsdien wordt voltige in Nederland als sport beoefend: in teamverband (teamvoltigeren) en individueel (solovoltigeren).

Teamvoltigeren
Teamvoltigeren wordt uitgevoerd met een team van 4 of 6 voltigeurs en is vergelijkbaar met het paarrijden bij kunstschaatsen. Naast de verplichte oefeningen die ieder teamlid moet uitvoeren om aan te tonen dat de basisvaardigheden worden beheerst, is er ook een vrije kür waarbij voltigeurs met twee- en drietallen acrobatische oefeningen vertonen op een galopperend paard.

Solovoltigeren
Solovoltigeren kan worden gedaan vanaf een leeftijd van 14 jaar. De solovoltigeur moet dezelfde verplichte oefeningen uitvoeren als een teamvoltigeur om aan te tonen dat de basisvaardigheden worden beheerst. De vrije kür ziet er anders uit omdat slechts één voltigeur deze uitvoert in tegenstelling tot het teamvoltigeren.

Verplichte oefeningen
- Opsprong: Een oefening waarbij je op het paard springt. De oefening moet in het galop ritme van het paard worden opgevoerd.
- Vrije zit: Bij deze oefening zit je met je armen gespreid. Je moet dit 4 galopsprongen volhouden.
- Vlag: Je zit op je knieën en steekt dan je linker? arm uit en je rechter? been. Ook dit moet 4 galopsprongen worden volgehouden.
- Molen: Je draait een rondje op de rug. Je komt in 4 fase's erlke fase moet 4 galopsprongen volgehouden worden.
- Schaar: Je drukt je op en draait je lichaam.
- Staan: Je moet hierbij 4 galopsprongen lang op het paard staan
- Flanken: Je springt via een soort handstand van het paard af.

Dit is een begin. Misschien heeft iemand nog iets toe te voegen?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:30

Het eerste deel is volgens mij overgenomen van http://www.voltige.nl/ ? Misschien kun je dit even herschrijven, want er mogen geen letterlijk gekopieerde teksten op de wiki geplaatst worden.
Verder leuk dat je ermee aan de gang gaat! Volgens mij is de uitleg van de verplichte oefeningen wel te vinden (ik zie daar een paar vraagtekentjes staan.)

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:37

Ja, het eerste deel is daarvan over genomen. Ik zal het even herschrijven maar ik moet nu gaan.

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 21:07

Yucome schreef:
Wat is voltige?
Voltige is oefeningen doen op een paard terwijl het galoppeerd. Vaak vergelijken ze het als turnen op een paard.
In 1976 werd voltige benoemd tot een tak in de paardensport met het doel kinderen te leren paardrijden. In 1983 heeft de FEI voltige opgenomen als een aparte dicipline in de paardensport. Vanaf toen werd voltige als een sport beoefend. Je hebt twee verschillende soorten in het voltigeren. Je kan voltigeren in teamverband (teamvoltigeren) en individueel (solovoltigeren).

Teamvoltigeren
Bij het teamvoltigeren wordt er met een team van 4 of 6 voltigeurs gewerkt. Teamvoltigeren is vergelijkbaar met het paarrijden bij kunstschaatsen. Je moet bij het teamvoltigeren de verplichte oefeningen uitvoeren om aan te tonen dat de basisvaardigheden worden beheerst maar ook is er een vrije kür waarbij ze met twee- en drietallen acrobatische oefeningen vertonen op een galopperend paard.

Solovoltigeren
Solovoltigeren word gedaan vanaf een leeftijd van 14 jaar. De solovoltigeur moet dezelfde verplichte oefeningen uitvoeren als een teamvoltigeur om aan te tonen dat de basisvaardigheden worden beheerst. De vrije kür ziet er anders uit omdat er maar één voltigeur deze uitvoert in tegenstelling tot het teamvoltigeren.

Verplichte oefeningen
- Opsprong: Een oefening waarbij je op het paard springt. De oefening moet in het galop ritme van het paard worden opgevoerd.
- Vrije zit: Bij deze oefening zit je met je armen gespreid. Je moet dit 4 galopsprongen volhouden.
- Vlag: Je zit op je knieën en steekt dan je linker arm uit en je rechter been. Ook dit moet 4 galopsprongen worden volgehouden.
- Molen: Je draait een rondje op de rug. Je komt in 4 fase's elke fase moet 4 galopsprongen volgehouden worden.
- Schaar: Je drukt je op en draait je lichaam.
- Staan: Je moet hierbij 4 galopsprongen lang op het paard staan
- Flanken: Je springt via een soort handstand van het paard af.

Ik heb de spelfouten ( als het goed is ) eruit gehaald en de tekst aangepast en de vraagtekentjes weg gedaan. Ik had het nog even na gezocht en het klopte Knipoog

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:32